Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا -
نه گفتن براي رد پيشنهاد کشيدن سيگار را به کودک بياموزيد
والدين بايد از مضرات سيگار و عواقب آن با کودک صحبت کرده و مطمئن شوند که آنها اهميت مساله را درک نموده‌اند. والدين الگوي بسيار مهمي براي کودکان هستند پس خود والدين نيز اگر سيگاري هستند بايد آن را ترک کنند.
هرگز براي صحبت با کودک درباره مضرات سيگار کشيدن زود نيست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شايد فکر کنيد لزومي ندارد با يک کودک 5 يا 6 سال درباره مضرات سيگار کشيدن صحبت کنيد. همچنين به نظر شما بعيد است که فرزندتان سراغ کشيدن سيگار رود. اما در صورتي که هم اکنون درباره سيگار و مضرات آن صحبت نکنيد، بعد‌ها بايد زحمت و وقت زيادي براي اين کار صرف کنيد. استفاده از دخانيات يکي از علت‌هاي مرگ و مير قابل پيشگيري است. بهترين راه جلوگيري از مرگ و مير ناشي از مصرف سيگار، تلاش براي بروز چنين عادتي در کودکان است. تحقيقات نشان داده است 90 درصد از افراد بزرگسال سيگاري، اولين سيگار خود را در سنين کودکي کشيده‌اند.
بهترين راه‌هاي پيشگيري از سيگار کشيدن کودکان
- بچه‌ها را به شرکت در برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ورزشي تشويق کنيد.
- مرتب درباره خطرات استفاده از دخانيات براي آنها صحبت کنيد.
- اگر از اطرافيان و آشنايان کساني را مي‌شناسيد که به اين علت دچار بيماري خاصي شده‌اند آنها را برايشان ذکر کنيد.
مرتب درباره خطرات استفاده از دخانيات براي کودکان صحبت کنيد
روش‌هاي صحبت کردن با کودکان درباره مضرات سيگار کشيدن:
زماني که بچه‌ها هنوز جوان و نابالغ هستند، شما را به عنوان الگوي کار‌هاي شايسته يا ناشايست در نظر مي‌گيرند. بهتر است از همان دوراني که کودکان هنوز بالغ نشده‌اند، در جهت تربيت کودک با آنها درباره مضرات سيگار کشيدن صحبت کنيد.
روي موضوعي که براي کودک اهميت دارد، تمرکز کنيد
همانطور که مي‌دانيد که يکي از بدترين مضرات سيگار کشيدن بروز انواع بيماري‌ها مانند سرطان، مشکلات ريوي و ساير بيماري‌هاي جسمي و رواني است؛ اما ترساندن کودکان از ابتلا به سرطان نمي‌تواند عامل بازدارنده‌اي در برابر کشش کودکان به سيگار باشد.
کودکان نسبت به عوارض بلند‌مدت سيگار توجهي ندارند. توجه کودکان در نهايت ممکن است فقط به عوارض کوتاه‌مدت سيگار مانند بو گرفتن مو‌ها يا لباس، زرد شدن دندان‌ها، نفس بدبو، مشکلات پوستي، بوي دهان و غيره جلب شود. يک ماشين‌حساب تهيه کنيد و در آن به کودک نشان دهيد که بايت خريد 10، 20 يا 30 عدد سيگار بايد چه مبلغي بپردازد.
اگر کودکتان يک ورزشکار تازه‌کار است، خطرات و آسيب‌هاي سيگار کشيدن را در رابطه با ورزش کردن براي توضيح دهيد. به او بگوييد که سيگار کشيدن باعث تضعيف توانايي او در ورزش کردن خواهد شد. حتي ممکن است ورزش کردن را به اين خاطر که نفس کم مي‌آورد.
درباره اعتياد با کودکان صحبت کنيد
شرکت‌هاي توليد و پخش سيگار مي‌دانند که چطور محصولشان را به بازار عرضه کنند. ممکن است کودکان درباره مضرات نيکوتين و جنبه اعتيادآور آن اطلاعي نداشته باشند. براي صحبت درباره مضرات سيگار کشيدن با کودک تاکيد کنيد که آن به شدت اعتيادآور است و اگر شروع به کشيدن آن کنند، ترک آن بسيار سخت خواهد بود. به کودکان گوشزد کنيد که سيگار هم مانند ساير مواد چون هروئين و کوکائين خطرناک و اعتيادآور است.
با کودکان درباره جايگزين‌‌هاي سيگار صحبت کنيد
امروزه انواع مواد اعتيادآور در معرض ديد کودکان قرار دارد. انواع تنباکو‌هاي بدون دود، قليان و سيگار‌هاي الکترونيکي روز به روز در حال افزايش است. اين تنوع مواد مخدر باعث مي‌شود که کودک راحت‌تر اعتياد پيدا کند و اين جايگزين‌ها را آسانتر و بدون دردسرتر از سيگار بداند.
از سال 2011 تا 2015 مصرف سيگار‌هاي الکترونيکي حدود 900 درصد در بين دانش‌آموزان دبيرستاني افزايش داشته است. اين سيگار‌هاي الکترونيکي در طعم‌هاي مختلفي مانند آدامس‌هاي بادکنکي و هندوانه باعث مي‌شود آن‌ها احساس کنند در حال خوردن آب‌نبات هستند. مطمئن شويد که کودکان در رابطه با خطرات اين سيگارهاي الکترونيکي مطلع هستند، حتي استفاده از سيگار‌هاي الکترونيکي با مصرف محصولات حاوي تنباکو در ارتباط است.
نه گفتن را به کودک بياموزيد
اگر کودکتان پيشنهادي از طرف دوستانش مبني بر کشيدن سيگار داشته و شما از قبل درباره نحوه نه گفتن و رد کردن پيشنهاد با او صحبت نکرده‌ايد، احتمالا به پيشنهاد دوستانش پاسخ مثبت مي‌دهد. يک بازي ترتيب دهيد و در آن به کودک سيگار تعارف کنيد و از او بخواهيد که با پاسخ‌هاي مناسبي تقاضاي شما را رد کنند. بهترين پاسخ‌ها مي‌تواند اين باشد. «نه، ممنونم، من از بوي سيگار خوشم نمي‌آيد». «نه، متشکرم، بايد خودم را براي تمرين‌هاي بسکتبال آماده کنم و سيگار، نفسگيري را برايم سخت مي‌کند».
مکالمه مفيد و موثر داشته باشيد
هرگز در مورد مضرات سيگار کشيدن به طور مکرر با کودک صحبت نکنيد. مطالعات نشان داده است که هشدار‌هاي تکراري و مداوم درباره سيگار کشيدن، تاثير عکس روي ذهن آنها دارد. اگر به کودک خود بگوييد: «تو هرگز حق نداري سيگار بکشي». يا «همه سيگاري‌ها بد هستند». اين رفتار‌ها باعث لجبازي بيشتر بچه‌ها و پافشاري آنها روي خواسته‌هايشان مي‌شود. مخصوصا زماني که کودک در سن نوجواني است، برخورد متحکمانه شما بيشتر باعث تمايل کودکان به کشيدن سيگار و لجبازي با خواسته شما مي‌شود.
گزينه‌هاي خوب به کودک معرفي کنيد
به جاي اينکه مداوم به کودک درباره مضرات سيگار کشيدن هشدار دهيد، با او درباره داشتن يک رژيم غذايي مناسب، خواب کافي و تمرينات ورزشي صحبت کنيد. زماني که درباره اهميت و تاثيرات سازنده اين فعاليت‌ها با کودک گفت و گو مي‌کنيد، او هم سعي مي‌کند تا بدن خود را در وضعيت جسمي متعادلي نگاه دارد.
الگوي مناسبي براي فرزندان خود باشيد
کودکاني که پدر و مادر آنها سيگار مي‌کشند، احتمال بيشتري دارد که به سوي مصرف دخانيات سوق پيدا کنند؛ چون اين رفتار را درست نمي‌بينند. حتي در صورتي که به کودکان بگوييد ديگر قرار نيست مصرف کنيد، يا قصد ترک سيگار را داريد، باز هم اثر‌بخش نخواهد بود؛ چون معمولا کودکان هر رفتاري را که ببينند، تقليد مي‌کنند. شايد زمان آن رسيده که به فکر سلامتي خود و فرزندانتان باشيد. با يک متخصص تماس بگيريد و از راهنمايي‌هاي او در اين زمينه کمک بگيريد.
خانه خود را عاري از هر گونه سيگار کنيد
مطالعات نشان داده که محدود کردن دسترسي کودک به سيگار باعث کاهش ميل او به مصرف مي‌شود. بنابراين کشيدن سيگار را کاملا در خانه قد‌غن کنيد. اگر اقوام يا آشنايي داريد که سيگار مصرف مي‌کند، از او بخواهيد در خانه شما سيگار نکشد. وقتي که کودکان جديت برخورد شما را در رابطه با بزرگسالان مي‌بينند، بدون شک به اين قانون عمل مي‌کنند.
علائم کشيدن سيگار را در فرزند کودک تشخيص دهيد
اگر کودک شما کمي بزرگتر باشد و وارد سن بلوغ شده باشد، نگراني شما در مورد سيگار کشيدن او بيشتر مي‌‌شود. خشونت، نفس بدبو، کم آوردن نفس، بوي سيگار روي لباس کودک مي‌تواند نشانه‌هايي از سيگار کشيدن او باشد. بهتر است در صحبت راجع به مضرات سيگار کشيدن با کودک صادق باشيد و به طور شفاف و مستقيم از او بپرسيد آيا سيگار مي‌کشد يا نه. اگر پاسخ او مثبت بود، به او بگوييد که چه قدر از اين بابت ناراحت هستيد و سعي کنيد با کمک هم برنامه‌اي براي ترک سيگار او تنظيم کنيد. به او بگوييد در صورت مصرف مجدد سيگار چه عواقب و تنبيه‌هايي در انتظار او است. اگر کودک به طور مداوم سيگار مي‌کشد، بهتر است براي ترک به يک دکتر مراجعه کنيد و از او کمک بخواهيد.
قوانين محکمي براي خانواده خود وضع کنيد که سيگار کشيدن را ممنوع بداند
راه هاي کاهش احتمال مصرف سيگار در کودکانتان:
- قوانين محکمي براي خانه و خانواده خود وضع کنيد که سيگار کشيدن را ممنوع بداند.
- اگر خودتان سيگار مي‌کشيد حتما آن را کنار بگذاريد. شما الگوي خوبي براي فرزندتان هستيد.
- اگر سيگاري هستيد و قادر به ترک نيستيد، به بچه‌هاي خود بگوييد که اشتباهي سيگار را شروع کرده‌ايد.
- هرگز جلوي ديد کودک سيگار نکشيد و آن را جايي نگذاريد که در دسترس بچه‌ها باشد.
- سعي کنيد دوستان کودک خود را خوب بشناسيد. اگر فرزندتان دوستاني سيگاري دارد او را تشويق کنيد تا از آنها فاصله بگيرد.
گردآوري: بخش کودکان بيتوته
koodaket.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۳۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ اسلامی گفت: تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

وی از تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در ۱۲ باب کتابخانه مساجد استان زنجان خبر داد و افزود: این طرح در راستای افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

به گفته اسلامی، باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتاب فروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر تشکیل می‌شود.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان زنجان ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی با هدف آموزش شیوه‌های مربیگری و راه‌اندازی باشگاه‌ها برای افراد علاقمند و واجد صلاحیت در این طرح پیش بینی شده است.

وی گفت: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه‌بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

اسلامی افزود: شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ است و فرایند ثبت باشگاه و رقابت در دوره ششم جام از نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

دیگر خبرها

  • سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد
  • شوآف ممنوع، خودتان باشید
  • شهادت نزدیک به ۱۴ هزار کودک به دست صهیونیست‌ها
  • یونیسف : از آغاز جنگ تاکنون حدود ۱۴۰۰۰ کودک در غزه جان باخته‌اند
  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • کشته شدن ۱۴۰۰۰ کودک در غزه از آغاز جنگ تا کنون!
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان