Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطبوعات محلی آستارا روزگار سختی را می‌گذرانند و با توجه به کمبود و گرانی شدید کاغذ مطبوعات این شهرستان در آستانه تعطیلی هستند.

خبرگزاری شبستان – بندر آستارا: وقتی میرزا صالح شیرازی کازرونی نخستین روزنامه چاپی ایران را در دوران محمد شاه قاجار منتشر کرد و نامش را به ترجمه از واژه اصلی و انگلیسی آن کاغذ نامید فکرش را نمی‌کرد روزی مطبوعات در این سرزمین با فرهنگ و تمدن کهن به یکی از رکن‌های اصلی پیشرفت و آگاهی تبدیل شود و شاید روزی روزگاری در این سرزمین به علت کمبود و گرانی کاغذ دچار مرگ تدریجی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تعدد فعالان در عرصه خبر و مطبوعات سبب شده است تا با انتشار چندین هفته‌نامه، دوهفته‌نامه، ماهنامه و گاهنامه، شهرستان آستارا پس از مرکز استان، رتبه نخست انتشار نشریه را در میان شهرستان‌های استان گیلان کسب کند.

 

در این شهرستان علاوه بر فعالیت نشریه‌های پیام آستارا، آفتاب آستارا، بهار گیلان، آستارای فردا، پند کدخدا، آوای آستارا و پرواز عقاب چندین خبرگزاری رسمی کشور همچون صدا و سیما، ایرنا، ایلنا، شبستان، فارس، ایسنا، مهر، تسنیم و پایگاه خبری و تحلیلی دیار میرزا به شکل مداوم درصدد انعکاس اخبار و رویدادهای به‌وقوع پیوسته سطح شهرستان به کشور و جهان هستند و این طور می‌توان گفت آستارا یکی از پیشگامان عرصه خبر و خبررسانی در استان گیلان است.

 

اما این روزها مطبوعات محلی نخستین شهر باسواد ایران که مدیران مسئول، سردبیران و خبرنگاران آن بارها در جشنواره‌های مختلف مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سطح ملی، منطقه‌ای و استانی حائز مقام شده‌اند در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

 

عوامل زیادی دست به دست هم داده تا نشریات را به ورطه نابودی بکشانند، یکی از مهم‌ترین این عوامل و در واقع قلبی که تپیدنش ضامن حیات نشریات است کاغذ است کاغذی که اگر نباشد نشریه ای نخواهد بود.

 

از سوی دیگر روی آوردن مردم به کانال‌ها و صفحاتی که در شبکه‌های مجازی فعالیت دارند باعث شده از مخاطبان نشریات کاسته شود کانال‌ها و صفحاتی که گردانندگان آن به حداقل اصول و قواعد خبرنویسی نیز آشنایی ندارند و برخی اوقات اخبار و مطالب غیرموثق و کذب را در اختیار مردم قرار می‌دهند، منابعی که نمی‌شود به صحت و دقتشان مطمئن بود.

 

گردانندگان مطبوعات محلی با توجه به کمبود و گرانی کاغذ و روی آوردن مردم به کانال‌ها و صفحات مجازی، این روزها روزگار سختی را می‌گذرانند و به دلیل عدم حمایت فکر این را دارند که علی‌رغم میلی باطنی شان نشریات را تعطیل کنند تا به بدهی هایشان به چاپخانه ها افزوده نشود.

 

در این میان دو راه بیشتری پیش روی گردانندگان مطبوعات باقی نمانده است، یا پس از چندین سال منتشر شدن نشریات را متوقف کنند و یا اینکه دست کمک به سوی شهروندان دراز کنند چرا که از کمک مسئولان قطع امید کرده‌اند.

 

حمایت‌های دولتی این روزها از نشریات یا حداقل آنچه ما خبر داریم، به پائین‌ترین حد رسیده و افزایش انواع هزینه‌ها کمر این رکن چهارم دموکراسی را بیش از پیش خمیده کرده است. در چنین شرایطی که رکود نیز بر اقتصاد کشور سایه افکنده، وضعیت مطبوعات مستقل بخش خصوصی به ویژه در آستارا به مراتب بدتر است و انتظار گردانندگان مطبوعات محلی از مسئولان این است با اندیشیدن تدبیری به فکر نشریاتی باشند که در شهرستانی به روی پیشخوان دکه‌های مطبوعاتی می‌رود که از شرایط ویژه و خاصی در سطح کشور و منطقه برخوردار است. 

 

* دولت با پرداخت یارانه مطبوعات از گردانندگان آن حمایت کند

«پیمان ناصری زارع» با بیان اینکه نشریات محلی آستارا همانند سایر مطبوعات سطح کشور در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: مطبوعات به عنوان یکی از ارکان اصلی دموکراسی و توسعه فرهنگی در دنیا متاسفانه در کشور ما رو به ضعف و عقب گرد می‌رود و کسی نیز به فکر چاره اندیشی نیست.

 

مدیر مسئول ماهنامه آفتاب آستارا با بیان اینکه به دلیل کمبود کاغذ و گرانی دیگر قادر به منتشر کردن نشریه نیستم، افزود: متاسفانه در شهرستان فرهنگی آستارا به جای پیشرفت مطبوعات در حال پسرفت آنها هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه دولت باید با پرداخت کردن یارانه مطبوعاتی از گردانندگان آن حمایت کند تا شاهد تعطیلی مطبوعات نباشیم، تصریح کرد: انتظارمان از مسئولان ذیربط این است نگاه ویژه به مطبوعات داشته باشند تا کمر رکن چهارم دموکراسی بیش از این خمیده نشود.

 

مدیر مسئول ماهنامه آفتاب آستارا با بیان اینکه رسانه‌های مجازی قطعا نمی‌توانند جایگزین خوبی برای مطبوعات باشند، گفت: اخبار شبکه‌های مجازی که اغلب هم در صحت و دقتشان باید شک کرد امروز یکه‌تاز میدان‌های خبری شده اند و دیگر امروز در این کشور کمتر کسی نشریه می‌خواند در چنین شرایطی مسئولان باید به فکر حرفه‌ای نگاه داشتن فضای رسانه ای و خبری باشند و نباید با گران کردن کاغذ و از دسترس خارج کردنش تیر خلاصی بر پیکره نیمه جان مطبوعات بزنند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد این هستیم که شهروندان تبلیغات خود را در اختیار کانال‌ها و صفحاتی که در فضای مجازی فعالیت دارند قرار می‌دهند، افزود: بیشتر این کانال‌های مجازی با روی آوردن به خرید اعضا، آمار خود را بالا برده و شهروندان نباید اسیر این حربه آنان شوند.

 

ناصری زارع گفت: انتظارمان از شهروندان فرهنگ دوست و مسئولان آستارایی این است با خرید و در اختیار قرار دادن تبلیغات، آگهی ها و ... از مطبوعاتی‌ها حمایت کنند.

 

 * مسئولان در راستای حمایت از مطبوعات تدبیری بیاندیشند

«رامین بشرویه» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: فقدان نظارت کارشناسی شده بر بازار چاپ و نشر به ویژه چاپ نشریات سبب شده تا با بحران تعطیلی نشریات و یا کاهش تعداد انتشار سالانه به ویژه در نشریات محلی را شاهد باشیم.

 

سردبیر ماهنامه بهار گیلان تصریح کرد: اگر کارشناسان مربوطه تدابیر لازم در این خصوص نیندیشند به طور یقین با چالش بزرگی در این زمینه مواجه خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه افزایش غیر منتظره و چند برابری هزینه چاپ، متعارف با اخذ هزینه درج آگهی ها نیست، تصریح کرد: فضای مجازی هم از اقبال عمومی مطالعه مطبوعات کاسته است.

 

بشرویه گفت: امیدوارم مسئولان در سریع‌ترین زمان ممکن تدبیری در این خصوص بیندیشند تا علاوه بر ایجاد بارقه امید در میان فعالان مطبوعاتی، از بحران فوق هم با حداقل ترین آسیب عبور کنیم.

 

* اصحاب مطبوعات حمایت مالی و معنوی شوند

« حسین محبوب مقدم» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: متاسفانه هنوز تعریف مشخص و چهارچوب معینی از نوع ارتباط، حمایت و نوع برخوردی که باید با روزنامه نگاران و اصحاب قلم باشد، ترسیم نشده است 

 

مدیر مسئول دو هفته نامه آوای آستارا افزود: توجه اهل قلم به حرفه خود به عنوان هنر و عشق سبب شده است تا این قشر با تمام این کم لطفی‌ها در این حرفه بمانند و با مشکلات متعدد مادی و معنوی دست و پنجه نرم کنند.

 

وی با بیان اینکه ریشه بسیاری از مشکلات موجود در کشور به خاطر عدم حمایت دولت‌ها و نهادهای قدرت از مطبوعات و نهادهای مدنی است، تصریح کرد: اگر مطبوعات ما مستقل بودند، اگر می‌توانستند بدون ترس و لرز بنویسند، اگر از آگاهی و دانش بالای سیاسی و اجتماعی برخوردار بودند و اگرهای متعدد دیگر کار به اینجا نمی‌رسید و مردم با این حجم گرفتاری روبرو نمی‌شدند.

 

محبوب مقدم با اشاره به اینکه تنگ نظری‌های موجود و عدم حمایت مسئولین شهرستانی از مطبوعاتی‌ها باعث شده شرایط کار برای فعالین در این عرصه سخت شود، گفت: دست اندرکاران این حوزه برای انتشار منظم و مرتب نشریاتشان با مشکلات مالی و معنوی روبرو هستند و به نظر می‌آید بعد از زمان مدت کوتاهی شاهد تعطیلی چاپ نشریات در آستارا باشیم، کما اینکه در حال حاضر بعضی از آنان مجبور به تعطیلی دفتر خود کرده‌اند.

 

وی با بیان اینکه بنده بیش از یک دهه است که مجوز دو هفته نامه آوای آستارا را اخذ کرده ام و سهم ما از این حرفه جزء تبعیض، نامهربانی، سختگیری و ... چیز دیگری نبوده است، اظهارکرد: نباید روزنامه نگاران و خبرنگاران را به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم، نباید مسئولان از انتقاد بترسند، جامعه بدون انتقاد به توسعه و پویایی نخواهد رسید.

 

مدیر مسئول دو هفته نامه آوای آستارا با اشاره به اینکه کسی که در این حرفه گام می‌گذارد علاوه بر شعور و آگاهی باید جسارت و شهامت بیان واقعیت ها را داشته باشد، افزود: عشق به این حرفه باعث شده است که ما به راهمان ادامه دهیم و سختی‌ها را به جان بخریم.

 

محبوب مقدم با بیان اینکه روزنامه نگاران، خبرنگاران و اهل قلم بی‌پناه ترین بخش جامعه هستند، تصریح کرد: این ناامنی باعث شده تا فعالین این عرصه به سراغ شغل دیگری بروند.

 

وی ادامه داد: امیدوارم نگاه مسئولان به این قشر عوض شود و شاهد تعامل و ارتباط خوبی بین اصحاب مطبوعات با مسئولان باشیم و این طیف حمایت مالی و معنوی شوند تا در یک کلام؛ شاهد شکوفایی جامعه و کشور عزیزمان ایران باشیم.

 

مدیر مسئول دوهفته نامه آوای آستارا به شبکه های مجازی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در دنیا به لحاظ درستی خبر و اعتمادی که مردم به مطبوعات دارند هیچ کدام از این وسایل ارتباط جمعی جای مطبوعات را نمی‌توانند بگیرند.

 

محبوب مقدم گفت: دولت، شهرداری ها و ادارات مختلف بایستی ارتباط خود را با مطبوعات برقرار کنند و اخبار و عملکرد خودشان را از طریق مطبوعات در اختیار افکار عمومی قرار دهند و مطبوعات هم با انتشار اخبار و آگهی ها و دریافت اجرت و حق الزحمه انتشار، مبالغی گرفته تا بتوانند به فعالیت مطبوعاتی خود ادامه دهند.

 

 * مسئولان به وعده های خود در حمایت از مطبوعات عمل کنند

«داریوش ملک زاده» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: در جهت حمایت از مطبوعات دولت باید حمایت ویژه‌ای از فعالین در این حوزه کند تا نشریات تعطیل نشوند.

 

مدیر مسئول ماهنامه پند کد خدا با اشاره به اینک معاون اجرایی مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در سال‌های اخیر عنوان کرده بود نشریاتی که به انسجام اجتماعی کنند و یا نشریاتی که در مناطق مرزی فعالیت دارند تا سه برابر یارانه آنها افزایش می‌یابد، تصریح کرد: اگر این امر تحقق می‌یافت کمک مناسبی برای نشریات محلی بود که متاسفانه حتی یک برابر آن هم پرداخت نشده است.

 

وی با بیان اینکه شهرستان آستارا یک شهرستان مرزی است و دولت باید از مطبوعات این شهرستان حمایت ویژه کند، افزود: مسئولان آنچه در حمایت از مطبوعات حرف می‌زنند و رسانه‌ای ‌می‌کنند بیشتر شعار گونه است و ما بدقولی آنان را در این زمینه شاهد هستیم.

 

ملک زاده از مسئولان و متولیان امر مطبوعات خواست در جهت حمایت از مطبوعات چند چاپخانه را در سطح استان مشخص و با پرداخت یارانه کاغذ به آنان از نشریات حمایت و ما بقی هزینه را نیز خود دست اندرکاران و مدیران مسئول مطبوعات پرداخت تا نشریات تعطیل نشوند.

 

وی به گرانی کاغذ اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت فعلی باید حمایت سریع از مطبوعات شود تا نشریات تعطیل نشوند و به فعالیت خود ادامه دهند.

 

ملک زاده با اشاره به اینکه فضای مجازی فراگیر شده و این فضا باید کنترل شود، گفت: کانال‌ها و گروه‌هایی که در فضای مجازی جریان سازی می‌کنند باید همانطور که به نشریات مجوز داده می‌شود برای فعالیت آنان نیز مجوز صار شود.

 

یارانه مطبوعات سه ماه اول ۹۷ پرداخت شده است

«شاپور تشرینی» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت از مطبوعات در سال ۹۶ یارانه مطبوعات را پرداخت کرده است.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا با اشاره به اینکه یارانه مطبوعات سه ما اول سال ۹۷ پرداخت شده است، افزود: علاوه بر یارانه مطبوعات در سه ماه اول سال جاری، وزارت ارشاد یک کمک مضاعف دیگری به مطبوعات کرده است.

 

وی تصریح کرد: برای پرداخت یارانه مطبوعات در سه ماه سوم برنامه ریزی شده و این یارانه نیز به مطبوعاتی‌ها پرداخت می‌شود.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا به گرانی کاغذ اشاره کرد و افزود: با توجه به این وضعیت، اجباری در انتشار منظم مطبوعات نیست و این در راستای حمایت از مطبوعات انجام می‌شود.

 

تشرینی با اشاره به اینکه فعالیت کاناهای تلگرامی ممنوع و غیرقانونی است، گفت: از شهروندان و مردم انتظار داریم آگهی‌های تبلیغاتی خود را در اختیار رسانه‌ها و مطبوعات مجوزدار قرار دهند تا از مطبوعات حمایت شود و شاهد تعطیلی آنها نباشیم.

 

 

پایان پیام/163

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه ایران دولت پاییز عشایر استان لرستان سینما هرمزگان آستانه تعطیلی مطبوعات محلی بندر آستارا گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۳۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است

معاون وزیرکار در واکنش به نامه خانه صمت مبنی بر کاهش ۱۰درصدی حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵شنبه ها گفت:کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است.درصورتی که چنین تخلفی صورت گرفت باید جلوی آن گرفته شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ کیومرث سرمدی واله، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اخیراً گفته بود: کلیات لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته به دو روز در کمیسیون اجتماعی مجلس تصویب شد. هنوز مشخص نیست که چه روزهایی تعطیل خواهد شد اما ساعت کاری کارمندان در هفته از 44به 40 ساعت کاهش می‌یابد.

در پی این اظهارات خانه صمت ایران در نامه‌ای به نمایندگان مجلس ضمن انتقاد از تعطیلی پنجشنبه‌ ها به شنبه‌ها اعلام کرد که در قانون کار میزان ساعت کاری هفتگی 44ساعت در هفته است و چنانچه یک روز تعطیلی به ایام کاری اضافه گردد ساعات کاری هفتگی 4ساعت کاسته شده و به تبع آن مزد کارکنان و کارگران نیز 10درصد کاهش خواهد یافت.

*کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی 5 شنبه تخلف است

به گزارش تسنیم؛محمد چکشیان,معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی  در ادامه درباره اعلام خانه صمت مبنی بر کاهش 10درصدی حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: این حرف نمی‌تواند اجرایی شود چون تخلف است و کسی نمی‌تواند حقوق کارگر را کم کند و خلاف قانون کار اقدام کند لذا در صورتی که چنین تخلفی صورت گرفت باید جلوی آن گرفته شود.

چکشیان صیانت از حقوق کارگران،‌ مطالبه حقوق و دستمزد، نظارت برکارگاه‌ها و مشکلات کارخانجات،‌تخلفات صورت گرفته در بنگاه‌ها و اجرای مباحث ایمنی را از جمله ماموریت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار برشمرد و گفت: اگر در حوزه فرهنگی،‌ اجتماعی و ورزشی اتفاقاتی که طی 3سال گذشته افتاده با دوره قبل مقایسه و بررسی شود می‌بینیم که این وقایع و آمارها و تغییراتی که به لحاظ کمی و کیفی و پشتوانه‌های اسناد بالادستی صورت گرفته بسیار بوده است با این حال این اتفاقات نمی‌تواند عقب ماندگی‌های چند ساله را جبران کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • سه قلو‌های رادکانی منتظر حمایت مسئولان+ فیلم
  • سه قلوهای رادکانی در انتظار حمایت مسئولان + فیلم
  • برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال
  • فیلم| تمجید فیلسوف اهل سنت از سیلی ایران به اسرائیل
  • نگاهی به مطبوعات امروز/ تعطیلی شنبه آری یا خیر؟
  • پیش‌بینی وقوع تندباد لحظه‌ای و گرد و خاک محلی در خوزستان
  • ماجرای عجیب کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنجشنبه!
  • کاهش حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه تخلف است
  • کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است