Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-06@13:20:10 GMT

آدامس قورت دادنی با 50 خاصیت دارویی

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۴۱۵۸

آدامس قورت دادنی با 50 خاصیت دارویی

به گزارش جام نیوز به نقل از اسپوتنیک، سه پژوهشگر ایرانی موفق به تولید آدامسی بهداشتی شدند که فواید بسیاری برای بدن دارد از جمله تقویت حافظه، تسهیل سیستم گوارش ورفع بوی بد معده این آدامس که پایه ای گیاهی دارد میتواند جایگزین بسیار مناسبی برای آدامس های غیر گیاهی باشد.

 

حسین کاردان یکی از سه پژوهشگر مجری پروژه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اغلب آدامس های موجود در بازار پایه ی غیر گیاهی (رزین نفتی) دارد که قورت دادن آنها برای بدن مضر است، اما آدامس های بهداشتی تولید شده پایه ی گیاهی (رزین درختی، صمغ درخت پسته ی وحشی) دارد؛ این صمغ بیش از 50 خاصیت دارویی دارد که به واسطه ی این آدامس به بدن منتقل میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در تهیه ی این آدامس از دو نوع صمغ گیاهی استفاده میشود صمغ درخت پسته ی وحشی و صمغ درخت کندر که صمغ درخت کندر موجب افزایش گردش خون در مغز میشود که این موضوع باعث بهبود و تسریع عملکرد مغز میشود و از آلزایمر جلوگیری میکند.


این پژوهشگر اضافه کرد: تمام بودجه ی مالی این پروژه توسط بخش خصوصی تامین شده و هیچ کمک مالی دولتی به آن نشده و پروسه ی طراحی و ساخت آن از سال 88 با مشارکت سه پژوهشگر شروع شد و سپس در سال 91 با کارآفرینی برای 18 نفر به بهره برداری رسید اما با وجود نارضایتی شدید مجریان این پروژه به دلیل شرایط نا مناسب اقتصادی مجبور به تعدیل نیرو شدند ، در ابتدا تصمیم بر تولید آدامسی ساده بوده اما با آگاهی از مضرات آن این پژوهشگران تصمیم بر تولید آدامسی سودمند گرفتند با توجه به اینکه تولید آدامس با پایه ی طبیعی بسیار مشکل تر از نمونه های مصنویی آن است و به همین دلیل این آدامس نمونه ی بسیار خاصی در ایران و جهان است.


حسین کاردان در ادامه گفت: این آدامس برای همه ی گروه های سنی (کودکان و بزرگسالان) مناسب است برای کودکان موجب تقویت و استحکام دندانها و بهبود عملکرد مغز میشود و در بزرگسالان موجب جلوگیری از آلزایمر میشود و ضد نفخ و ملین است او گفت برنامه ی این پروژه فقط تولید داخلی نیست اما به دلیل شرایط نامناسب کشور هم اکنون امکان تعامل با بازار های خارج ایران مقدور نیست.
 

گفتنی است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با افزایش دانشگاهها و بالارفتن قابل توجه دانشجویان کارهای علمی پژوهشی بسیار قابل توجهی انجام شد. در این راه رهبر انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که از روند پیشرفت علمی کشور پشتیبانی می‌کنند و این مطلب را به تمام دولت ها گوشزد کرده‌اند. اگر چه دولت‌های مختلف از نظر حمایت از روند تولید علم متفاوت بودند ولی در کل با توجه به حمایت‌های رهبر انقلاب و سیاست کلی نظام در امر پیشرفت علمی از این نظر پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است به نحوی که در بسیاری از علوم پایه ایران جزء 10 -15 کشور اول دنیاست.

 

نمونه‌هایی از این پیشرفت‌ها را می‌توان در صنعت هسته‌ای(غنی سازی، در زمینه پزشکی، کشاورزی و ...)، فناوری نانو، سلول‌های بنیادی و شبیه سازی و ساخت ماهواره، موشک‌های ماهواره بر و... مشاهده کرد.

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: اسپوتنیک پایه گیاهی آدامس علم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۴۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید

به گزارش قدس آنلاین، بانک مرکزی اعلام کرد با اجرا و پیگیری دقیق سیاست‌های پولی در بانک مرکزی، نرخ رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ روند نزولی قابل توجهی را تجربه کرد به طوریکه نرخ این شاخص مهم پولی و تأثیرگذار در تورم نسبت به رقم فروردین سال ۱۴۰۲ که ۴۵ درصد بود با ۱۶.۹ واحد درصد کاهش، در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به ۲۸.۱ درصد رسید. رشد پول (بخش سیال نقدینگی) نیز از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان اسفندماه سال گذشته کاهش یافت. بنابراین با کنترل شاخص‌های پولی اثرگذار بر تورم انتظار می‌رود شاخص نرخ تورم نیز در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت نماید.

کاهش قابل توجه رشد پایه پولی در سال ۱۴۰۲ همراه با کاهش رشد نقدینگی در این سال، بخوبی حاکی از توفیق بانک مرکزی در کنترل کل‌های پولی و ایجاد شرایط لازم برای کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی می‌باشد. بر اساس آمارهای مقدماتی، حجم پایه پولی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۱۱۰۷۷.۰ هزار میلیارد ریال رسید.

تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی و دستیابی به اهداف پیش بینی شده

بر اساس این گزارش، نرخ رشد نقدینگی نیز طی یک روند نزولی از ۴۰.۶ درصد در پایان سال ۱۳۹۹ و ۴۲.۸ درصد در پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ به ۳۱.۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ و ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که این امر، بیانگر توفیق کامل بانک مرکزی در کنترل رشد نقدینگی و حصول اهداف تعیین شده می‌باشد.

بر اساس آمارهای مقدماتی، حجم نقدینگی در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رقم ۷۸۸۰۸.۹ هزار میلیارد ریال رسید. لازم به اشاره که دستیابی به رقم رشد نقدینگی ۲۴.۳ درصد در پایان سال ۱۴۰۲، در شرایطی حاصل شده است که رقم رشد نقدینگی سالانه زیر ۲۵ درصد آخرین بار در سال ۱۳۹۷ (۲۳.۱ درصد) محقق شده بود.

بدیهی است که کاهش رشد نقدینگی به عنوان یکی از عوامل اصلی شکل‌دهی به تورم، نقش مهمی را در کاهش نرخ تورم در سال جاری و سال‌های آتی ایفا خواهد نمود.

کاهش قابل توجه شاخص‌های پول و شبه پول و انتظار کاهش تورم در ماه‌های آتی

مروری بر عملکرد اجزای نقدینگی حاکی از آن است که رشد پول (بخش سیال نقدینگی) در سال ۱۴۰۲ نیز بطور قابل توجهی کاهش یافته و از ۶۵.۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷.۵ درصد در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ رسیده است.
در مجموع، روند نزولی قابل توجه رشد نقدینگی و رشد پول، مؤید آن است که در سایه ثبات ایجاد شده در سال ۱۴۰۲، از شدت انتظارات تورمی فعالین اقتصادی کاسته شده و در نتیجه انتظار می‌رود که نرخ تورم در ماه‌های آتی ارقام پایین‌تری را ثبت نماید.

لازم به اشاره است ضریب فزاینده نقدینگی نیز در پایان اسفندماه ۱۴۰۲ نسبت به پایان اسفندماه ۱۴۰۱، معادل ۲.۹ درصد کاهش یافته و به رقم ۷.۱۱۲ رسیده است.

در مجموع کاهش رشد نقدینگی، کاهش رشد پایه پولی، کاهش رشد پول و نیز تنزل ضریب فزاینده نقدینگی همگی دلالت بر اثربخشی سیاست‌های پولی بانک مرکزی مبتنی بر استفاده ترکیبی از کلیه ابزارهای سیاست‌های پولی دارد که این موضوع نه تنها در سال گذشته بلکه به صورت موثرتری می‌تواند تأثیر منجر به تداوم پایدار روند نزولی نرخ تورم در دوره‌های زمانی آتی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • نرخ رشد پایه پولی ۱۶.۹ درصد کاهش یافت
  • نرخ رشد پایه پولی به ۱۶.۹ درصد رسید
  • آغاز برداشت گُل گاوزبان در گلستان
  • ۷ خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند