Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-07@09:20:33 GMT

خوب بد زشت سخنان ظریف

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۴۴۹۹

خوب بد زشت سخنان ظریف

«مشکل ما این است کسانی که طرفدار تعامل با غرب‌اند، تا کسانی که مخالف هستند و اسامی دیگری از جمله دلواپسان و... را بر خود می‌گذارند، یک باور غلط دارند و آن، این است که دنیا را در غرب می‌بینند. آنها غرب را مرکز جهان می‌بینند و به همین دلیل خود را در مقابل غرب می‌بینند اما تحول عمده‌ای که اتفاق افتاده و ما باید آن را بشناسیم، این است که دنیای امروز ما دنیای پساغربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما می‌آییم این صحبت اوباما را تیتر می‌کنیم که گفته است «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اما در جمله بعد چه گفته است؟ او گفته است «اما نمی‌توانم.» چرا کیهان و صداوسیمای ما به جای اینکه جمله دوم را تیتر کنند و غرور ملی ما را افزایش دهند، جمله اول را تیتر می‌کنند؟ چون هنوز در جاهایی ضدیت با آمریکا بلندترین صدا را دارد و باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد.

دوران قدرقدرتی در جهان به پایان رسیده است ولی نمی‌خواهیم باور کنیم. آمریکایی‌ها نمی‌توانند خواسته خودشان را عملی کنند؛ به شرط اینکه ما همه نگاه‌مان را به آمریکا معطوف نکنیم و فکر نکنیم هر چه در کشور ما اتفاق می‌افتد یک سر آن مربوط به آمریکا می‌شود».

اینها گزیده‌ای از سخنان بی‌سابقه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در جریان چهارمین کنگره حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان بود که با واکنش‌های متفاوتی نیز روبه‌رو شد؛ چه آنجا که برخی اعتراف دیرهنگام ظریف به پایان یافتن کدخدایی آمریکا در جهان امروز را به فال نیک گرفتند و چه آنجا که گروهی با مانور روی سخنان دور از منطق ظریف پیرامون نحوه پوشش موضع اوباما مجددا بر طبل توخالی همنوایی منتقدان ظریف با آمریکا کوبیدند. اما با همه این اوصاف چه قضاوتی جدیدترین سخنان ظریف می‌توان داشت؟

خوب: اقرار ظریف به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به پا گذاشتن در دنیای پساغربی و نبود نسبت مطلق میان خواستن و توانستن آمریکا از یک‌سو و فاصله گرفتن از دیدگاه‌های قجری نسبت به غرب از سوی دیگر چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از آن گذشت. فارغ از هرگونه تفاوت مشی و مرام در پیگیری سیاست خارجه میان ظریف و مخالفان جا دارد از چرخش عجیب او و قرار گرفتن در میدان واقع‌بینی پیرامون نسبت ملت‌ها و ایالات‌متحده استقبال کرد.

گذار از «کدخدا» دانستن آمریکا به اینکه «می‌توان آمریکا را شکست داد» امری به ظاهر سهل است اما حداقل 5 سال برای رسیدن به آن، فضای مجادله‌آمیزی در کشورمان حاکم بوده است.

نکته دیگری که می‌توان از آن به‌عنوان جنبه‌ای مثبت در سخنان ظریف یاد کرد، آن است که حداقل در سراشیبی سال‌های پایانی عمر دولت تدبیر و امید می‌توان اندک امیدی به تغییر مسیر طی شده در این سال‌ها داشت. واقعیت آن است که اگر آنچه بر زبان وزیر امور خارجه این دولت آمده نشات گرفته از یک باور عمیق در وی و دولتمردان باشد، می‌توان انتظار تغییر مسیری چشمگیر را چه در عرصه سیاست خارجه و چه مدیریت داخلی داشت. اگر دولتی حقیقتا از نیازمند دانستن حل مشکل آب خوردن به رفع تحریم‌ها به این نتیجه رسیده باشد که «آمریکایی‌ها نمی‌توانند خواسته خودشان را عملی کنند»، طبیعی است که نحوه برخوردش با مشکلات موجود نیز تغییر کند.

پس مجموعا چه چیز بهتر از استقبال کردن از سخنان بی‌سابقه ظریف می‌توان پیدا کرد؟ «تقریبا هیچ!»

بد: شاید ماهی را هر زمانی که از آب بگیریم تازه باشد اما صید حقیقت در عرصه حکمرانی همیشه ما را با ماهی تازه‌ای روبه‌رو نمی‌کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم بازه حیاتی سال‌های 92 تا 97 تحت تاثیر استنتاج دیرهنگام دولتمردان در یک نسبت‌سنجی صحیح در مقابله با تحریم‌های غرب، با کمترین دستاورد ممکن سپری شد.

هزینه شدن بخش عمده‌ای از توانایی‌های بالقوه کشور برای تمرکز صرف روی پروژه برجام، چوب حراج زدن به بخش انبوهی از دستاوردهای ملی برای اثبات «حسن‌ظن» و «اعتمادسازی»، درگیر کردن حداکثری فضای روانی جامعه به نتیجه‌گیری مذاکرات، شرطی شدن بازار ایران در قبال موضع‌گیری مقامات غربی، از اولویت خارج کردن اصلاحات ساختاری در بخش اقتصاد به امید گشایش‌های خارجی، سوزاندن بخش عمده‌ای از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها، بدبین کردن عموم مردم به کارشناسانی که سال‌ها زودتر از دولتمردان وضعیت فعلی را در خشت خام مشاهده کرده بودند، درگیر کردن ایران به تعهدات بلندمدت هسته‌ای و توقف روند پیشرفت صنعتی کشور و... مواردی نیست که به‌سادگی بتوان از آنها گذشت.

هر قدر بخواهیم مواضع جدید رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه را به فال نیک بگیریم- که خواهیم گرفت- اما نمی‌توان منکر آن بود که این دیرفهمی و حتی کج‌فهمی‌ها باعث شد یک فرصت طلایی 5 ساله را برای چرخاندن روند معادلات جهانی به نفع کشورمان از دست بدهیم. اگر ظریف گلایه غیرمنطقی از پوشش ندادن «اما نمی‌توانیم» اوباما در صداوسیما را نشانه‌ای از تحریف می‌داند، نمی‌تواند منکر آن شود جان کری در همان بازه زمانی که دولت مشغول فتح‌الفتوح‌سازی از برجام بود اعلام کرد این توافق درست در زمانی که تحریم‌ها در حال فروپاشی بود به ایران تحمیل شد.

زشت: فارغ از خوب و بد دانستن سخنان ظریف آنچه این مواضع را زشت می‌کند پافشاری عجیب او برای شریک کردن منتقدانش در تجربه و اندیشه‌ای است که خود وی جلودار آن بوده است. ظریف در حالی می‌گوید دلواپسان «دنیا را در غرب می‌بینند» و «باورشان نشده که آمریکا را می‌توان شکست داد» که خود بهتر از همه نسبت به غلط بودن این گزاره‌ها علم دارد اما نیاز مبرمش به «دوگانه‌سازی» مانع آن می‌شود تا حتی پس از اذعان به آنچه سال‌ها خلافش را می‌گفته، منتقدان خود را در جایگاه مخاطبان دیدگاه محکوم‌شده قرار ندهد!

ظریف که تا چندی پیش سعی می‌کرد منتقدان خود را در ردیف کسانی که «به علت آمریکاستیزی مانعی در برابر توافق و پیشرفت محسوب می‌شوند» توصیف کند، حالا آنها را کسانی می‌داند که به علت ضعف و زبونی در برابر آمریکا(!) مانع شکل‌گیری غرور ملی می‌شوند. یقینا این رویکرد وزیر امور خارجه‌مان زشت است اما زمانی زشت‌تر می‌شود که یادآوری کوتاهی از سخنان جنجالی وی در آذر 92 داشته باشیم که معتقد بود «آمریکایی‌ها می‌توانند با یک بمب‌شان تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازند».

آنچه واضح و مبرهن است نه صرف تغییر موضع دولت مستقر چه به علت تغییر نگرش و چه به نیت فرار به جلو، که نیاز مداوم دستگاه دیپلماسی‌مان برای امتداد دوگانه‌سازی‌های سابق است. ظریف اما نمی‌تواند منکر آن شود که عنوان دلواپس در سال 93 با هشدارهایی شکل گرفت که امروز شخص ظریف از آنها به‌عنوان نشانه یاد می‌کند. به فرض درستی ادعا ـ که درست هم نبود ـ زشتی در عدم درج «اما نمی‌توانیم» در ادامه «اگر می‌توانستم یک پیچ و مهره از تاسیسات هسته‌ای ایران را باقی نمی‌گذاشتم» اوباما نیست، چرا که در «اگر می‌توانستیم» به خودی خود یک «اما نمی‌توانیم» وجود دارد، آنچه زشت است تقلب از روی دست دلواپسان برای انشایی است که می‌خواهید علیه آنها به نگارش درآورید!

منبع:وطن امروز

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۴۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد

یکی از مهم ترین الزاماتی که در طی سال های اخیر اهمیت استفاده از آن تاثیر بسیار زیادی در افزایش امنیت و نظم سازمان های مختلف داشته، استفاده از ابزار و تجهیزات کنترل تردد است. خوشبختانه امروزه انواع سیستم های حراست با ویژگی های جدید و خاص طراحی و تولید می شوند که یکی از بهترین آن ها گیت کنترل تردد است. گیت های های کنترل تردد به تجهیزات بازرسی می گویند که در ابتدای درب ورودی و درب خروجی سازمان ها و شرکت ها و مکان های مختلف قرار می گیرد تا بتوان به بهترین نحو به امور بازرسی و حراست رسیدگی نمود و رفت و آمد افراد را کنترل کرد.

خوشبختانه امروزه انواع گیت کنترل تردد با ویژگی ها و مشخصات فنی خاص و منحصر به فردی تولید می شوند. به همین دلیل خریداران بر اساس نیاز و کاربرد مورد نظرشان می توانند بهترین مدل را خریداری کنند. در ادامه این مطلب نیز قصد داریم به بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد بپردازیم تا برای خرید شناخت بیشتری داشته باشید. 

انواع گیت کنترل تردد

تنوع در تولید انواع گیت کنترل تردد دست خریداران را برای خریدی مطمئن باز گذاشته تا در هر سازمان یا محیطی که نیاز به کنترل و مدیریت تردد است، بتوان بهترین مدل گیت را خریداری کرد. در ادامه نیز به بررسی انواع گیت کنترل تردد و ویژگی های مختلف هر کدام می پردازیم.

 

گیت کنترل تردد سه شاخه یا سه میله

 

عملکرد گیتم کنترل تردد سه شاخه به صورتی است که استفاده از آن تاثیر زیادی در افزایش امنیت و برقراری نظم دراد. همچنین عملکرد سریع این گیت کمک می کند تا بتوانید از آن برای مکان های شلوغ و پر تردد مانند ساختمان های صنعتی، مجتمع های اداری و مجتمع ها و باشگاه های ورزشی استفاده کنید. یکی از مهم ترین ویژگی های گیت سه میله این است که می توان آن را به سایر دستگاه های کنترل تردد مانند دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یا دستگاه کارتی متصل کرد و شاهد افزایش امنیت فیزیکی در مکان مورد نظر باشید. 

 

گیت کنترل تردد سه پره ای

 

گیت کنترل تردد سه پره ای با نام گیت میله ای یا گیت تانسا هم شناخته می شود. یکی از مهم ترین ویژگی های این نوع گیت این است که به صورت دو اهرمی یا با تعداد بیشتر اهرم ساخته می شود. یکی دیگر از ویژگی های مطلوب این نوع گیت امکان متصل کردن گیت به سیستم های نرم افزاری کنترل ورود و خروج و امکان مدیریت هوشمند تردد افراد در سازمان ها و شرکت های مختلف است. این گیت به یک نمایشگر مجهز شده که قابلیت تنظیم عرض مسیر تردد و نمایش وضعیت عملکرد گیت را ارائه می کند. 

 

گیت کنترل تردد شیشه ای

 

مهم ترین ویژگی بسیار خوب گیت کنترل تردد شیشه ای پایه های بسیار مستحکم این گیت است که با استفاده از فلز آهن تولید شده و پس از نصب در جای خود محکم می شود. یکی از قابلیت های بسیار مهم این گیت این است که می توان آن را به صورت خطی کنار یک دیگر قرار داد تا یک مسیر تردد بزرگ برای پرسنل ایجاد شود. به همین دلیل می توان گفت این نوع برای ایستگاه های قطار و مترو و فروشگاه ها به منظور ایجاد نظم کاربرد بیشتری دارد. 

 

گیت کنترل تردد امنیتی تمام قد

 

ساختار گیت کنترل تردد تمام قد به صورتی است که به خوبی کلیه قسمت های ورودی و خروجی را پوشش می دهد. به همین دلیل می توان گفت استفاده از این نوع گیت تاثیر زیادی در افزایش امنیت سازمان و مجموعه مورد نظر دارد. یکی از ویژگی های بسیار خوب این نوع گیت بدنه و ساختار بسیار محکم آن است که از ورود یا خروج افراد از کناره های آن هم جلوگیری می کند. این نوع گیت دارای 3 باله است و زمانی که یکی از پرسنل داخل یکی از این باله ها قرار می گیرد، امکان جابه جا شدن نفر بعدی وجود ندارد. یکی دیگر از قابلیت های مطلوب گیت کنترل تردد تمام قد این است که می توان آن را با سایر دستگاه ها از جمله دستگاه های حضور و غیاب کارتی، دستگاه حضور اثر انگشتی یا تشخیص چهره ادغام کرد. بنابر عملکرد دقیق و خاصی که این گیت دارد، می توان از آن در اماکن نظامی و انتظامی، سفارت خانه و ... استفاده کرد. 

 

گیت کنترل تردد لوله ای یا باله ای

 

عملکرد گیت کنترل تردد لوله ای یا باله ای مشابه با گیت شیشه ای است. اما تفاوت این مدل با مدل شیشه ای این است که گیت لوله های فضای بیشتری را برای تردد ایجاد می کند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای فروشگاه های زنجیره ای، فرودگاه ها، و ... است که افراد با کالسکه، چرخ دستی و وسایل بزرگ و مختلف دیگر تردد می کنند. یکی از ویژگی های مطلوب این گیت این است که بر اساس نیاز مورد نظر می توان باله های گیت را با شیشه برای مکان های عمومی یا با استفاده از فلز برای استفاده در مکان های صنعتی ساخت و عرضه کرد. 

 

گیت کنترل تردد کشویی پره ای

 

گیت کنترل تردد کشویی پره ای با استفاده از پایه های فلزی و بسیار با کیفیتی ساخته می شود. عملکرد این گیت به صورتی است که با حرکت درب به سمت پایین، فرد می تواند از گیت عبور کند. پس از برگشت این گیت، از ورود یا خروج فرد جلوگیری می شود. از این گیت می توان برای فرودگاه ها، ادارات، و سایر مکان های پر تردد و در کنار دستگاه ایکس ری استفاده کرد. 

عرضه انواع گیت کنترل تردد در شرکت مکسا

در این مطلب انواع گیت های کنترل تردد، ویژگی ها و قابلیت های مختلف هر کدام معرفی شد و مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات کاملی در مورد انواع گیت های کاربردی به دست آورده و بهترین مدل مورد نظرتان را خریداری کنید. شرکت مکسا به عنوان یکی از عرضه کنندگان انواع گیت کنترل تردد همواره کلیه گیت های معرفی شده را با کیفیت بسیار بالا عرضه می کند. کافی است سفارش خود را از طریق سایت https://maxasecurity.com/  ثبت نمایید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02178756000 با کارشناسان شرکت مکسا در تماس باشید.

دیگر خبرها

  • وقتی از یک پل می توان پول هنگفت درآورد!
  • کیفیت شگفت انگیز و هنر عکاس در ثبت تصاویر از یک سرخرطومی
  • جلوی بی‌حجابی را با همراهی مردم می‌توان گرفت
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • بررسی ویژگی های انواع گیت کنترل تردد
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین
  • ظریف: دانشجویان معترض آمریکایی بر خادمان حرم‌های شریف شرف دارند
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • سکوت مسلمین در قبال جنایات صهیونیست‌ها زبانه‌های آتش را به جهان اسلام خواهد کشید
  • واکنش کاردار ایران به سخنان وزیر دفاع انگلیس