Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@02:22:39 GMT

چه عواملی روی قیمت خودرو موثرند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۴۷۱۵

چه عواملی روی قیمت خودرو موثرند؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل خلخالی،عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: از الزامات واقعی‌سازی قیمت خودرو بخشی مربوط به نرخ ارز است که باید در نظر بگیریم قیمت آن نسبت به سال‌ گذشته افزایش حداقل سه برابری داشته است؛ بنابراین قیمت‌گذاری‌ها باید مطابق نرخ ارز در بازار صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیشتربخوانید :قیمت گذاری خودرو بر اساس ضوابط هیات تعیین و تثبیت قیمت ها

وی افزود: از موارد دیگر می‌توان گفت که مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید می‌شوند در حال حاضر کم شده و همچنین افزایش قیمت شدیدی را تجربه کرده‌اند. در تامین قطعات خارجی که وارداتی هستند نیز برای واردات مشکلاتی وجود دارد؛ بنابراین دسترسی کم به قطعات و افزایش قیمت آن‌ها نیز باید در قیمت‌گذاری خودرو لحاظ شود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: در کنار همه این‌ها بحث بازار آزاد نیز مطرح است. وجود فاصله زیاد بین قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد دردسرساز شده است. در قیت‌گذاری‌ها باید قیمت بازار آزاد نیز در نظر گرفته شود و به این مهم توجه شود که پایین و واقعی نبودن قیمت‌ها در کارخانه، فرصت دلالی را پیش می‌آورد در صورتی که همیشه باید حمایت جدی از تولیدکننده وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: سیاست‌ها باید به سمت‌و سویی برود که تولید خودرو افزایش پیدا کند. برای افزایش میزان تولید نیز باید جذابیت ایجاد شود و سرمایه‌گذاران جذب شوند تا به جای آن‌که کشش به سمت واردات داشته باشند، به تولید جذب شوند. این‌ها مواردی است که باید در نظر گرفته شود تا قیمت‌ها واقعی شوند و جذابیت تولید داخلی برای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کند.

خلخالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمتی که خودروسازان برای قطعه‌سازان تعیین می‌کنند، در برخی موارد یک دوم هزینه‌ تمام شده‌ آن‌ها است، ضمن این‌که بسیاری از خودروسازان به تامین‌کنندگان قطعات خود قول داده‌اند که قیمت‌ها اصلاح و واقعی خواهد شد؛ بنابراین باید منافع یک زنجیره تامین بزرگ را نیز در نظر داشت. در حال حاضر برای این‌که یک خودرو وارد بازار شود حدود ۲۰۰۰ شرکت بایستی به‌صورت دقیق و مرتب با یکدیگر کار کنند.

وی افزود: هر چه فضا به لحاظ منطق اقتصادی جذابیت بیشتری داشته باشد، رشد، توسعه و افزایش کیفیت در مجموعه خودروسازی و قطعه‌سازی ایجاد می‌شود. در حال حاضر در زنجیره تامین، قطعه‌سازان با مشکل مواجه هستند. برخی قطعه‌سازان واحدهای خود را تعطیل کرده، تا ۵۰ درصد تعدیل نیرو داشته یا شیفت‌های کاری خود را کاهش داده‌اند که به تولید لطمه وارد می‌کند.

به عقیده خلخالی، باید این فرهنگ جا بیفتد که اگر کالایی را با قیمت گران نه، اما به قیمت واقعی خریداری کنیم کمک‌کننده به اقتصاد داخل است و لزوما بد نیست. در تمام دنیا مردم با خرید کالاهای داخلی با قیمت واقعی، به اقتصاد کشور خود کمک می‌کنند. از طرف دیگر باید قیمت را کنترل کرد به نوعی که مطابق قدرت خرید مردم باشد و مردم داخل کشور از این موضوع دچار آسیب نشوند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: از طرف دیگر ضروری است که دست دلالان در این حوزه کوتاه شود. در حال حاضر فضایی وجود دارد که سرمایه‌گذاری جذابی برای خرید خودرو ایجاد شده که با قیمت پایین از کارخانه خرید صورت می‌گیرد و در فضای بازار آزاد به فروش می‌رسد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

الزامات واقعی‌سازی قیمت خودرو

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت خودرو خواندنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود

عضو کمیسیون صنایع مجلس بر لزوم توجه به حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با اصلاح قیمت پژو پارس تاکید کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش تسنیم، علی جدی نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر لحاظ کردن حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با اصلاح قیمت پژو پارس تاکید کرد و گفت:  اگر قیمت جدید پژو پارس بر اساس بهای تمام شده این محصول تعیین شده است سازمان حمایت باید در تصمیم گیری خود به نفع تولید کننده عمل کند. 

علی جدی اظهار داشت: قیمت تولید خودرو مانند هر کالای دیگری باید نزدیک به نرخ بازار باشد و در صنعت خودرو باید به سمت حذف اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار حرکت کنیم.  

وی در ادامه بیان کرد: همان طور که بارها تاکید کرده ایم تنها راه کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار که موجب حذف دلالان از بازار خودرو نیز می شود، رشد تولیدات داخل و تامین کسری از طریق واردات است، در غیر این صورت این وضعیت همچنان ادامه خواهد داشت. 

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لحاظ کردن حقوق تولید کننده و سهامداران در رابطه با افزایش قیمت پژو پارس تاکید کرد و گفت: اگر قیمت جدید پژو پارس بر اساس بهای تمام شده این محصول تعیین شده است سازمان حمایت باید در تصمیم گیری خود به نفع تولید کننده عمل کند و در صورت تفاوت فاحش قیمت تمام شده و نرخ جدید این محصول سازمان حمایت می تواند ورود کند.  

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: کمیسیون صنایع مجلس بر اساس مستندات ارائه شده از سوی سازمان حمایت در حال پیگیری این موضوع است و با برگزاری جلسه ای در هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • جدی: حق تولید و سهامداران در اصلاح قیمت پژوپارس رعایت شود
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟