Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-20@02:09:52 GMT

چربی‌هایی که از چاقی جلوگیری می‌کند!

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۴۹۱۶

چربی‌هایی که از چاقی جلوگیری می‌کند!

مهدی ابراهیمی  گفت: چربی‌های اشباع نشده نه تنها مضر نیستند، بلکه به دلیل داشتن کالری کم و تاثیر مثبت بر قلب و عروق، از چاقی جلوگیری کرده و به کارکرد بهتر سیستم قلبی عروقی نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از انواع چربی‌های اشباع نشده سبب کاهش کلسترول بد و فشار خون نیز می‌شوند، افزود: گرچه روغن ماهی، روغن کلزا، زیتون، بادام زمینی، آفتابگردان، آووکادو، میوه‌های آجیلی و بذرها به عنوان مهمترین منابع چربی‌های اشباع نشده شناخته می‌شوند، اما میوه عناب نیز منبعی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: این دسته از ترکیبات بیش از 70 درصد کل اسیدهای چرب موجود در میوه عناب را تشکیل می‌دهند.

ابراهیمی ادامه داد: اسیدهای چرب اشباع نشده عناب علاوه بر داشتن خواص درمانی در ایجاد رایحه خاص میوه عناب نیز تاثیرگذار هستند .

وی با بیان اینکه یکی از دلایل اهمیت استفاده از عناب در رژیم غذایی وجود اسید چرب لینولنیک (امگا-3) و لینولئیک (امگا-6) در میوه عناب است، تصریح کرد: بدن انسان قادر به ساخت این دو ماده غذایی نیست و تامین آن مستقیما از طریق رژیم غذایی صورت می‌گیرد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: این دسته از اسیدهای چرب برای کارکرد مغز ضروری‌اند و باید در رژیم غذایی بمنظور جلوگیری از کمبود اسیدهای چرب ضروری مصرف شوند.

ابراهیمی افزود: کمبود اسیدهای چرب ضروری توسط ناهنجاری‌های رشد، مشکلات پوستی و دیگر ناهنجاری‌ها مشخص می ‌ شوند.

وی ادامه داد: مطالعات بالینی نشان میدهد که سطح اسیدهای چرب ضروری در پلاسمای کودکانی که دچار اختلال بیش فعالی با کم توجهی‌اند، کمتر است .

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: اسیدهای چرب امگا 3 کارکردهای فیزیولوژیکی مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به شل کردن و انقباض ماهیچه‌ها، کمک به گوارش، لقاح، تقسیم سلولی، رشد و حرکت کلسیم و دیگر مواد به داخل و خارج سلول‌ها و همچنین دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی اشاره کرد.

ابراهیمی گفت: اسیدهای چرب امگا3 زمان خونریزی را افزایش و تجمع پلاکت‌ها، روانروی خون، و فیبرینوژن را کاهش داده و لذا احتمال ایجاد لخته خون را کاهش می‌دهند و باعث کاهش تری گلیسریدهای سرم در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 2 میشوند. بعلاوه اسیدهای چرب امگا-3 می توانند علائم افسردگی دوقطبی را بهبود بخشند.

وی افزود: مصرف اسیدهای چرب امگا-6 بجای چربی‌های اشباع شده و ترانس نیز باعث کاهش خطر بیماری عروق کرونر در انسان می‌شود.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهادانشگاهی خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه اختصاص1 تا 2 درصد از کل کالری رژیم غذایی به اسیدهای چرب اشباع نشده مانند لینولنیک از کمبود اسیدهای چرب ضروری جلوگیری می‌کند، استفاده از میوه عناب بعنوان منبعی غنی، ارزان و قابل دسترس از اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی می‌تواند مورد توجه مردم و سیاستگذاران حوزه بهداشت و درمان قرار گیرد

منبع: پارسینه

کلیدواژه: گیاهان دارویی چربی اسیدهای چرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۴۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مرضیه عربان با تاکید بر قرار دادن ورزش در برنامه زندگی گفت: فعالیتی که به وسیله یک فرد چاق انجام می‌شود نسبت به فرد لاغر، منجر به سوزانده شدن کالری بیشتری می‌شود بنابراین طبیعی است که افراد چاق زودتر خسته شوند پس توصیه می‌شود این خستگی را به فال نیک بگیرند و به ورزش خود ادامه دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین این افراد می‌توانند ورزش را در فاصله‌های معین انجام دهند. علاوه بر این می‌توانند به کارشناس یا متخصص تغذیه مراجعه کنند و از آنها کمک بگیرند.

عربان بیان کرد: به برنامه کاهش وزن باید به عنوان راهی برای زندگی کردن و مسیر زندگی سالم نگاه شود نه یک رژیم غذایی یا فعالیت تنبیهی. باید جسور باشیم و تنوع در وعده‌های غذایی افزایش یابد تا از انواع مواد غذایی مصرف شود و ذائقه نیز به مصرف مواد سالم که قبلا برای ما خوشمزه نبود، عادت کند.

این متخصص آموزش بهداشت و ارتقای سلامت گفت: صبحانه باید به عنوان یک وعده اصلی غذایی در هر روز مدنظر قرار بگیرد. مصرف شیرینی و شکلات به عنوان میان وعده حذف یا محدود شود. مصرف غذا‌های چرب و پرانرژی مانند چیپس، بستنی و انواع سس‌ها را محدود یا حذف کرد و از مصرف کیک‌های خامه‌ای، خامه و سرشیر خودداری شود.

وی افزود: همچنین توصیه می‌شود ماست‌های کم‌نمک و کم‌چرب و آب‌میوه‌های طبیعی به جای نوشابه‌های شیرین در رژیم غذایی گنجانده شود. بهتر است از میوه به جای آب‌میوه مصرف و سبزی‌های تازه نیز به سفره غذایی اضافه شود. توصیه می‌شود به جای مصرف تنقلات از مغز‌ها استفاده شود و این موضوعات را به سایر اعضای خانواده برای بهبود عادت غذایی آموزش دهد.

دیگر خبرها

  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟
  • راهکار‌های تخصصی برای مدیریت وزن
  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • پیشگیری از مسمومیت غذایی
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • نتایج تحقیقات ؛ غذایی پرچرب و چاقی به پیری مغز سرعت می بخشد
  • حذف قند از رژیم غذایی چه عوارضی دارد؟‌