Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@22:08:53 GMT

خودسازی؛ اولین فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۴۹۵۲

خودسازی؛ اولین فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام محمدرضا محمدی‌پیام، استاد حوزه و دانشگاه در دومین جلسه تفسیرنامه 53 نهج البلاغه که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان در دانشگاه بوعلی سینا، بعدازظهر روز گذشته، 24 آذرماه برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدای این نامه امام علی(ع) مالک را به دونکته «خودسازی» و «مسئولیت‌پذیری» سفارش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: امام(ع) به مالک یادآور می‌شود به نحوی رفتار کند که همانطور که در مورد حکومت پیشینیان مردم قضاوت کرده‌اند، حکومت او را به بهترین شکل قضاوت کنند.
وی با اشاره به یکی از فرازهای این نامه که به «ایثار» سفارش شده است، گفت: «اَمَرَهُ بِتَقْوَى اللّهِ، وَ ايثارِ طاعَتِهِ، وَ اتِّباعِ ما اَمَرَ بِهِ فى كِتابِهِ او را فرمان مى دهد به تقواى الهى، و مقدم داشتن طاعت خدا، و پیروى آنچه را که خداوند در کتابش» ایثار به معنای اثر دادن دیگران و جایگزین کردن آنان به جای خود در منافع است به نحوی که حاکم در حکومت داری خود دیگران را اولویت قرار دهد، اثر دیگران را اعمال کند، تقوای الهی و اطاعت الهی را مقدم شمارد و به نفع طاعت الهی کناره‌گیری کند.
محمدی با اشاره به مراحل خودسازی خاطرنشان کرد: در ابتدا رعایت تقوای الهی است، اینکه مومن از گناه پرهیز کند و ظرف وجودی خود را از گناه خالی کرده، مرحله دوم اطاعت الهی که آن ظرف وجودی را با عمل صالح پر کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به مرحله سوم که فرمانبرداری از خداوند است، گفت: این فرمانبرداری از دو طریق انجام می‌شود؛ یکی عمل به فرائض که در قرآن کریم وجود دارد و الزام آور هستند و راه دوم مراجعه به سنن که شامل فضائل و مستحبات است که راه سعادتمندی بشر با این فضایل صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه مرحله چهارم خودسازی «یاری خداوند» است،گفت: این یاری خداوند نیز با چند روش که در ابتدا با قلب صورت می‌گیرد ایمان است که در درون خود انسان اتفاق می افتد، دوم با دست که عمل صالح خود را رقم می‌زند و سوم با زبان که امر به معروف و به نوعی تبلیغ برای دیگران است.
این استاد حوزه در پاسخ به اینکه چرا ما باید خدا را یاری کنیم؟گفت: حضرت علی(ع) خود در این نامه پاسخ می‌دهد که یاری کردن خداوند موفقیت و سربلندی را در پی دارد چراکه خدا ضامن شده که هر کس اورا یاری کند، یاری‌اش کند و هرکس خدا را عزیز کند او را عزیز نماید.
وی با بیان اینکه یاری کردن از خدا راه‌های مختلفی دارد، خاطر نشان کرد: بطور مثال یاری کردن از مظلومی یا قرض دادن به انسان نیازمند، محبت و همدلی را بین اعضای جامعه ایجاد کرده و در جامعه‌ای که اهل آن از هم حمایت کنند آن جامعه به یک جامعه یکپارچه تبدیل می‌شود که چیزی او را تهدید نمی‌کند و این عزت است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خودسازی نامه 53 نهج البلاغه محمدی پیام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۴۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه

محمدرضا یاری فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه گفت : پس از اعلام شکایت تعداد زیادی از کسبه و شهروندان کرمانشاهی مبنی بر اینکه مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد شخصی پس از جلب اعتماد تعداد زیادی از شهروندان و کسبه به آن‌ها وعده خرید مواد ضایعاتی از شرکت‌ها و ادارات با قیمتی مناسب و نرخی کمتر از قیمت عمده فروشی‌ها و پرداخت سود مناسب داده است.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه افزود: این فرد با این ترفند توانسته بود ۱۶۰میلیارد ریال از اشخاص مختلف کلاهبرداری کرده و سپس متواری شود.

یاری اضافه کرد: با دریافت این اطلاعات، تحقیقات گسترده و همه جانبه ماموران انتظامی شهرستان کرمانشاه برای دستگیری متهم متواری آغاز شد تا اینکه ماموران موفق به شناسایی مخفیگاه وی شده و پس از هماهنگی با مقام قضائی، متهم فراری را به همراه همدستش در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند.

وی یادآور شد: این فرد در بازجویی‌ها به ارتکاب کلاهبرداری فوق اعتراف و پس از تشکیل پرونده به همراه همدستش به مراجع قضائی معرفی شدند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • فال انبیا فردا جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس
  • دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت
  • فال انبیا فردا پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • باورهای توحیدی امیرمؤمنان(ع) در دعای کمیل
  • اولین معامله مالکین جدید سرخابی‌ها/ تسویه بدهی میلیاردی استقلال با مالک پرسپولیس!
  • مصادیق نصرت الهی در جامعه ایران/تقدیر از فراجا بابت طرح نور
  • انتصاب فرمانده جدید مرکز علمی و تخخصی مالک اشتر اراک
  • دستگیری کلاهبردار میلیاردی در کرمانشاه
  • ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در خط مقدم امداد رسانی به سیل‌زدگان جنوب سیستان و بلوچستان