Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@17:26:37 GMT

بيم و اميد بازار شب يلدا

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۵۰۳۴

بيم و اميد بازار شب يلدا

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- بازاريان مي گويند آجيل، خشکبار، ميوه و ساير خوراکيهاي پر متقاضي براي شب يلدا فراوان است اما خريداران بيم از گراني دارند و به کاهش قيمتها اميد بسته اند.

اينکه افزايش عرضه و تقاضا در هر صنفي منجر به رقابت بين صاحبان صنوف و در نهايت کاهش قيمت مي شود، يک اصل ثابت شده در اقتصاد است و مردم نيز که تجربه اين اتفاق را در سالهاي گذشته دارند، اميدوارند در شب يلدا قدري قيمتها متفاوت از روال معمول شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از ابتداي امسال تاکنون بطور ميانگين قيمت عمده کالاها 30 درصد افزايش يافته که اين افزايش در اقلامي مانند آجيل و خشکبار به 100 درصد نيز رسيد.
* کاهش 35 درصدي قيمت آجيل و خشکبار
رئيس اتحاديه کشوري صنف فروشندگان آجيل و خشکبار در اتاق اصناف ايران به خبرنگار ايرنا گفت: طي دو هفته اخير به دليل کاهش و سپس تثبيت نرخ ارز، قيمت هر کيلوگرم آجيل و خشکبار در اقلام مختلف بطور ميانگين 35 درصد کاهش يافته است.
عليرضا ارزاني ممقاني افزود: اقلام آجيل و خشکبار با نرخ ارز ارتباط مستقيم دارد و برخي از اقلام آجيل مانند بادام زميني کاملا وارداتي هستند لذا امسال قيمت پايه اقلام در حوزه آجيل و خشکبار 100 درصد افزايش يافت و باعث افت توان مردم براي خريد آجيل و خشکبار شد.
وي ادامه داد: به عنوان مثال امسال قيمت پسته 150 درصد، قيمت بادام 100 درصد، قيمت فندق 100 درصد و قيمت کشمش 120 درصد افزايش يافت لذا فروش صاحبان صنوف آجيل فروشي به شدت کاهش داشت و برخي از آنها ناگزير پروانه کسب خود را باطل کرده اند.
رئيس اتحاديه کشوري صنف فروشندگان آجيل و خشکبار در اتاق اصناف ايران گفت: با اين حال به دليل افزايش تقاضاي مردم نسبت به خريد آجيل و خشکبار در شب يلدا و همچنين تثبيت نرخ ارز، فروشندگان قيمت آجيل و خشکبار را در هفته جاري 25 درصد کاهش دادند که ميزان کاهش اين اقلام نسبت به دو هفته قبل تا 35 درصد نيز مي رسد.
وي افزود: کاهش قيمت آجيل و خشکبار مردم را به خريد در شب يلدا ترغيب مي کند. طي چند روز اخير حجم فروش در اين صنف بسيار بهتر از گذشته شده است.
ارزاني ممقاني همچنين صنعت خشکبار کشور را يک رسته اشتغالزا و داراي بيشترين ارزآوري بعد از نفت توصيف و بيان کرد: در اين شرايط اگر نرخ ارز ثابت نشود و يک ثبات در اقتصاد بوجود نيايد، کشورهاي ديگر بازار خشکبار را از ايران خواهند گرفت.
وي ادامه داد: بازار سنتي آجيل و خشکبار ايران بسيار آسيب پذير است. تاکنون نيز اقدامي براي حفظ و قدرت گرفتن اين بازار شکل نگرفته و تداوم اين روند مي تواند فرصتهاي زيادي را از فعالان اقتصادي در کشور بگيرد.
* هر کيلوگرم شيريني بالاي 10 هزار تومان
رئيس اتحاديه صنف شيريني ساز، شيريني فروش، کافه و قنادي مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: امسال قيمت مواد اوليه مانند شکر، روغن به ويژه انواع مغزها، نارگيل و شکلات براي توليد شيريني بين 30 تا 70 درصد افزايش يافت.
محمد فرزاني افزود: دليل اين افزايش قيمت مواد اوليه، وارداتي بودن و وابستگي آنها به نرخ ارز است که اين مهم به اضافه هزينه هاي جانبي در مجموع قيمت تمام شده توليد شيريني را براي اين صنف نسبت به سال گذشته 30 درصد افزايش داده است.
وي ادامه داد: هم اينک به دليل بالا بودن قيمت مواد اوليه مانند انواع مغزها، پخت شيرينيهايي همچون باقلوا ديگر توجيه اقتصادي ندارد لذا شيريني سازان در صورت دريافت سفارش و در نظر گرفتن يک قيمت توافقي، اين نوع شيريني را توليد مي کنند. هم اينک هر کيلوگرم شيريني در مشهد بيش از 100 هزار ريال قيمت دارد و شيرينيهاي گراني مانند قطاب و باقلوا بين 600 هزار تا 700 هزار ريال قيمتگذاري مي شوند.
رئيس اتحاديه صنف شيريني ساز، شيريني فروش، کافه و قنادي مشهد گفت: شب يلدا عموم مردم کيکهاي خامه اي يا شيريني دانمارکي خريداري مي کنند. قيمت کنوني هر کيلوگرم شيريني دانمارکي بين 130 هزار تا 170 هزار ريال و هر کيلوگرم کيک خامه اي بين 200 هزار تا 270 هزار ريال است.
وي افزود: امسال خريد شيريني توسط مردم نسبت به پارسال بسيار کاهش يافته و اين مسئله مشکلاتي را براي اعضاي صنف شيريني ساز ايجاد کرده است.
624 واحد صنفي زيرمجموعه اتحاديه صنف شيريني ساز، شيريني فروش، کافه و قنادي مشهد هستند. طي نيمه دوم امسال تاکنون 30 واحد صنفي از اين تعداد به دليل مشکلات اقتصادي، پروانه فعاليت خود را باطل کرده اند.
* اميد به کاهش قيمت ميوه شب يلدا
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و تره بار مشهد هم به خبرنگار ايرنا گفت: امسال ميوه براي شب يلدا فراوان است و حتي ميوه هاي خارج از فصل مانند هندوانه، انگور و آنانانس نيز در بازار به ميزان نياز وجود دارد.
حسين مصدق افزود: ميوه هايي که عموما در شب يلدا مصرف مي شوند شامل `هندوانه، انار، انگور، پرتقال، نارنگي، سيب و آنانانس` هستند. شب يلداي پارسال ميوه در کل شهر مشهد فراوان بود بطوري که روي دست فروشندگان ماند و آنها نيز قيمتها را کاهش دادند.
وي ادامه داد: امروز قيمت هر کيلوگرم انار در سطح خرده فروشي مشهد از 60 هزار تا 120 هزار ريال، هندوانه 15 هزار ريال تا 35 هزار ريال، هر کيلوگرم انگور از 50 هزار تا 90 هزار ريال، نارنگي 40 هزار تا 90 هزار ريال، هر کيلوگرم پرتقال 60 هزار تا 100 هزار ريال، سيب 60 هزار تا 120 هزار ريال و هر عدد آنانانس 300 هزار تا 550 هزار ريال به فروش مي رسند.
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان ميوه و تره بار مشهد گفت: بخشي از هندوانه امسال در بازار مشهد مربوط به ذخيره سازي دو ماه پيش در انبار و بخشي از آن مربوط به هندوانه وارداتي تازه از ميناب است. قيمت اين ميوه امروز در سطح خرده فروشي 15 هزار ريال در هر کيلوگرم کاهش يافت.
وي اظهار اميدواري کرد فراواني ميوه و افزايش تقاضا تا پايان هفته جاري نرخ ميوه ها را کاهش دهد.
* آغاز طرح نظارتي ويژه بازار شب يلدا
مدير بازرسي و نظارت اصناف خراسان رضوي نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا از آغاز اجراي طرح نظارتي ويژه شب يلدا از 20 آذر ماه در سطح اين استان خبر داد.
امير دلداري افزود: با توجه به فرا رسيدن شب يلدا و برگزاري مراسم سنتي در اين ايام `طرح ويژه نظارتي` همچون گذشته در راستاي کنترل نظارت بازار براي حمايت از حقوق مصرف کنندگان از بيستم آذر آغاز شده و تا يکم دي ماه ادامه خواهد داشت.
وي ادامه داد: طرح ويژه نظارتي شب يلدا در دو مرحله برنامه ريزي شده است. مرحله نخست از 20 تا 25 آذر ماه در حوزه طلا و جواهر، کيف و کفش، پوشاک و لوازم خانگي اجرا مي شود. مرحله دوم طرح نيز با نظارت ويژه بازرسي و نظارت اصناف استان از 25 آذر تا يکم دي ماه در حوزه هاي ميوه و شيريني، آجيل و خشکبار و مواد غذايي برنامه ريزي شده است.
مدير بازرسي و نظارت اصناف خراسان رضوي گفت: بازرسي و نظارت ويژه بر مراکز تجاري و مجتمعهاي خريد نيز در برنامه هاي کاري بازرسان در طرح ويژه نظارتي خواهد بود. استفاده از ظرفيت ويژه کارشناسان اتحاديه هاي صنفي از ويژگيهاي بارز در اجراي اين طرح است.
وي افزود: برگزاري گشتهاي مشترک با سازمان تعزيرات حکومتي و بهداشت نيز به صورت ويژه در اين طرح مورد توجه قرار گرفته است.
دلداري از همشهريان خواستار شد تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تماس 31730124 و يا شماره پيامک 3000134124 موضوع شکايت را اعلام نموده تا در اسرع وقت مورد رسيدگي قرار گيرد.
از مجموع 87 هزار و 264 واحد صنفي داراي پروانه کسب در کلانشهر سه و نيم ميليون نفري مشهد 624 واحد در حوزه شيريني فروشي و کافه قنادي، 610 واحد در حوزه فروش آجيل و خشکبار و هزار و 905 واحد در حوزه فروش ميوه مشغول فعاليت هستند.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۵۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

زی‌سان: قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳, در بازار ۱۷,۳۹۰ تومان است که نسبت به روز گذشته ۷۰ تومان (۰.۴ درصد) افزایش یافته است. هر واحد ریال عربستان، روز گذشته با قیمت ۱۷.۳۲۰ تومان معامله می‌شد.

امروز ریال عربستان در بازار آزاد بر خلاف افت قبلی با افزایش قیمت روبرو بوده است، بطوری که ریال عربستان که در بازار آزاد دیروز به ۱۷,۳۲۰ تومان رسیده بود.

امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با افزایش ۷۰ تومانی (۰.۴ درصد) به ۱۷,۳۹۰ رسید. بالاترین قیمت ریال عربستان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷,۳۹۰ تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم ۱۷.۳۹۰ تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی ریال عربستان نسبت به هفته گذشته ۰.۹۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد ریال عربستان در شش ماه گذشته حدود ۲۵.۱۱ درصد افزایش یافته است.

tags # عربستان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره بار
  • قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار اعلام شد
  • هر ریال عربستان ۱۷۰۷۰ تومان
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • امروز ۴ اردیبهشت؛ قیمت ریال عربستان در بازار آزاد
  • کاهش قیمت تخم‌مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • کاهش قیمت تخم مرغ در میادین و بازارهای میوه و تره‌بار
  • قیمت ریال عربستان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول