Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک مدرس حوزه زمین‌شناسی گفت: امروزه اجرای طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی قبل از احداث صنایع بزرگ، مکان‌یابی مناسب محل استقرار هر صنعت و بررسی همه‌جانبه اثرات آن بر محیط پیرامون خود و ارائه راهکارهای مناسب جهت به حداقل رساندن اثرات منفی، یکی از اصول پذیرفته‌شده در همه کشورهاست.

‌سید محمد میرحسینی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌افزود: آب شیرین یکی از ضروری‌ترین نیازهای انسان و موجودات زنده است و بی‌جهت نیست که تمدن‌های بزرگ باستانی مثل بابل، سومر، هلیل و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. همگی در کنار منابع آب شکوفا شده‌اند.

وی با بیان اینکه در ادیان و مذاهب گوناگون آب به‌عنوان سرچشمه حیات، حرمت فراوانی داشته و ماده‌ای مقدس به شمار می‌رود تا جایی که حتی سوگند به آب در برخی مناطق مرسوم بوده و هست، اضافه کرد: در آیین زرتشت آب دومین آفریده از جهان بوده و سبب آفرینش آن، نابود کردن دیو تشنگی است. در دین اسلام نیز آب از اهمیت و تقدس بسیار بالایی برخوردار بوده و بیش از 100 آیه در قران کریم در مورد آب و طبیعت وجود دارد.

میرحسینی با اشاره به اینکه اگرچه زمین به کره آبی شهرت دارد و بیشتر سطح آن را آب پوشانده است اما اغلب این آب‌ها غیرقابل استفاده بوده و منابع آب شیرین در زمین بسیار محدود است، اظهار کرد: همین منابع محدود نیز توزیع بسیار ناهمگونی در سطح خشکی‌ها دارند؛ رشد سریع جمعیت و در کنار آن صنعت و کشاورزی و بهره‌برداری بیش‌ازحد منابع آب شیرین، همچنین تغییرات اقلیمی، وقوع خشک‌سالی‌های متعدد و آلودگی بسیاری از آب‌ها به دلیل عدم رعایت اصول زیست‌محیطی، همگی موجب شده‌اند که بحران کمبود آب شیرین به یکی از مهم‌ترین مشکلات بشر در سال‌های اخیر تبدیل شود.

این زمین‌شناس با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت تداوم این روند، بسیاری از جوامع با مشکلات اساسی مواجه خواهند شد، عنوان کرد: کمبود منابع آب شیرین بسیاری از کارشناسان را بر آن داشت که با ایجاد تغییراتی در آب‌های شور و لب‌شور موجود در دریاها و خشکی‌ها و به عبارتی کاهش شوری آن‌ها بخشی از نیاز بشر به آب شیرین را تأمین کنند.

وی ادامه داد: اگرچه در ابتدای امر تنها بخش کمی از نیازهای آبی از این طریق تأمین می‌شد اما با گذشت زمان و توسعه سریع تکنولوژی‌های شیرین سازی آب، این صنعت به یکی از مهم‌ترین منابع تأمین آب شیرین تبدیل شد و امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا اصلی‌ترین منبع تأمین آب شیرین همین صنعت است. شرکت‌های بزرگی در گوشه و کنار دنیا در حال انجام تحقیقات و طراحی سیستم‌های جدید شیرین‌سازی آب هستند و هر از گاهی شاهد حضور نسل‌های جدیدی از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن با ظرفیت‌های بسیار بالا هستیم.

میرحسینی با اشاره به اینکه کمبود منابع آب شیرین در سال‌های اخیر بخش‌های صنعت و کشاورزی کشور به‌ویژه مناطق جنوبی و شرقی را با چالش‌های عمده‌ای مواجه کرده و در بسیاری از شهرها و روستاها تأمین آب شرب به دغدغه بزرگ مسئولین تبدیل و گاه موجب بروز تنش‌های محلی و مهاجرت‌های گسترده شده است، افزود: استفاده از روش‌هایی همچون انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر علاوه بر صرف هزینه‌های هنگفت، مسائل زیست‌محیطی دیگری از قبیل افزایش ریزگردها و تخریب برخی اکوسیستم‌ها را موجب شده است.

وی اضافه کرد: نگاهی به سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که عمدتاً میانگین بارندگی کمتری از ایران داشته و از منابع آب زیرزمینی چندانی برخوردار نیستند، نشان می‌دهد که طی یک دهه گذشته با استفاده از فنّاوری نمک‌زدایی آب دریا نه‌تنها دغدغه تأمین آب شرب را برطرف کرده‌اند بلکه در حوزه تأمین آب موردنیاز صنعت و کشاورزی نیز گام‌های مهمی برداشته‌اند.

این مدرس زمین‌شناسی با بیان اینکه بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این صنعت همانند هر صنعت دیگری بر محیط‌زیست اطراف خود اثراتی خواهد داشت که عدم توجه اصولی به آن‌ها مشکلات عدیده‌ای را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: اما آنچه متأسفانه در سال‌های اخیر در خصوص اثرات زیست‌محیطی صنعت شیرین سازی آب دریا در رسانه‌ها و از قول مسئولین و کارشناسان مختلف نقل‌ شده است، بیان اغراق‌آمیزی از اثرات منفی استقرار این صنعت در سواحل جنوبی ایران است.

میرحسینی با اشاره به اینکه امروزه اجرای طرح‌های ارزیابی زیست‌محیطی قبل از احداث صنایع بزرگ، مکان‌یابی مناسب محل استقرار هر صنعت  و بررسی همه‌جانبه اثرات آن بر محیط پیرامون خود و ارائه راهکارهای مناسب جهت به حداقل رساندن اثرات منفی، یکی از اصول پذیرفته‌شده در همه کشورهاست، ابراز کرد:  اگر این ارزیابی به شیوه مناسب انجام شود، با حداقل چالش‌ها بعد از تأسیس هر صنعتی در یک منطقه مواجه خواهیم بود و صنعت شیرین سازی آب‌های شور نیز از این قاعده مستثنی نیست.

‌وی ادامه داد: تجربه‌های بسیار موفق از شیرین سازی آب دریا با حداقل اثرات زیست‌محیطی در کشوهای دیگر نشان می‌دهد که با مکان‌یابی صحیح، استفاده از شیوه‌های آبگیری متناسب با شرایط منطقه، تخلیه پساب‌های کم‌خطر با شیوه‌های مناسب و از همه مهم‌تر بهره‌برداری اقتصادی از پساب‌های خطرناک و بسیار شور آب‌شیرین‌کن‌ها که دغدغه اصلی فعالان محیط‌زیست است، می‌توان تا حد بسیار قابل قبولی مانع تأثیرات منفی این صنعت (که در شرایط فعلی کمبود منابع آبی کشور، استفاده از آن اجتناب‌ناپذیر است) بر سواحل جنوب کشور باشیم.

این مدرس حوزه زمین‌شناسی و طبیعت‌گردی با بیان اینکه در نگاه اغلب منتقدان استفاده از این صنعت، مهم‌ترین چالش و معضل موجود، شورابه هایی است که هم به دلیل دما و چگالی متفاوت و هم به سبب غلظت‌های بالای املاح، تخلیه آن‌ها در دریا اثرات قابل‌توجهی بر اکوسیستم حساس خلیج‌فارس، صنعت شیلات، گردشگری و ... خواهد داشت، تصریح کرد: بندرت به ارزش‌افزوده حاصل از این پساب‌ها پرداخته‌ شده است؛ استحصال نمک‌های مختلف سدیم و پتاسیم و عناصر  با ارزشی از قبیل منیزیم، بور، استرانسیوم، برم و ... از آب دریا به‌عنوان یکی از شیوه‌های مرسوم و کاملاً اقتصادی در بسیاری از کشورهای دنیاست.

وی اضافه کرد: تنها در کشور چین سالانه بیش از 3 میلیون تن ترکیبات منیزیم و حدود 2میلیون تن نمک‌های پتاسیم، علاوه بر ده‌ها ترکیب مهم و اقتصادی دیگر از چنین منابعی استخراج می‌شود. استحصال چنین ترکیباتی از پساب آب‌شیرین‌کن‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از آب دریاست و امروزه در برخی از مناطق دنیا  آب‌شیرین‌کن‌هایی موسوم به آب‌شیرین‌کن‌های بدون تخلیه پساب مشغول فعالیت هستند که کلیه ترکیبات و املاح شورابه ها را استحصال می‌کنند.

میرحسینی با بیان اینکه هرچند مطالعات پراکنده‌ای در مقیاس آزمایشگاهی در رابطه با پساب آب‌شیرین‌کن‌های فعال هرمزگان و استفاده اقتصادی از آن‌ها از جمله جداسازی برخی عناصر یا کشت برخی گونه‌های اقتصادی جلبک سازگار با شورابه ها صورت گرفته است، اظهار کرد: اما تاکنون این موضوع به‌عنوان بخشی جدانشدنی از این صنعت موردتوجه قرار نگرفته است. لذا ضمن توجه به مکان‌یابی مناسب برای این صنعت، الزام صنایع و بهره‌برداران تأسیسات آب‌شیرین‌کن به احداث هم‌زمان صنایع مربوط به استحصال نمک‌ها و عناصر ارزشمند از شورابه‌های مذکور، علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و سودآوری قابل‌توجه (که ممکن است ارزشی بیش از آب تولیدشده توسط آب‌شیرین‌کن داشته باشد)، بسیاری از نگرانی‌های بجای زیست‌محیطی را رفع خواهد کرد.

این مدرس حوزه زمین‌شناسی و طبیعت‌گردی با اشاره به اینکه ظرفیتی که به بهترین شکل در استان‌های ساحلی کشور و به‌ویژه سواحل دریای عمان وجود داشته و در صورت اجرای صحیح می‌تواند این مناطق را به قطب تولید آب شیرین و استحصال نمک‌ها و عناصر خاص در نیمه جنوبی کشور تبدیل کند، بیان کرد: با تأمین بخش زیادی از آب موردنیاز این مناطق از فشار مضاعف به منابع آب زیرزمینی و بروز معضلات و پیامدهای آن از جمله ایجاد فرو چاله‌ها، شور شدن و یا خشک شدن سفره‌های آب، به مخاطره افتادن حیات‌وحش و پوشش گیاهی و ... جلوگیری کند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آبشیرین کن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۵۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی کشور و این استان پلاستیک‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، یوسف یوسفی ظهر امروز _سه‌شنبه بیست و هشتم فروردین_ در نشست خبری به مناسبت فرارسیدن هفته زمین پاک اظهار کرد: این آمار بسیار بالا است بنابراین «نه به مصرف کیسه‌های پلاستیک» باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه، آئین‌نامه نحوه استفاده از پلاستیک ابلاغ شده است افزود: امید می‌رود این آئین نامه هرچه زودتر اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: ۲۰ درصد پسماندهای خانگی کشور و این استان پلاستیک است.

یوسفی ادامه داد: روزانه ۹۰۰ تُن پسماند شهری و خانگی روزانه در استان مرکزی تولید می‌شود که ۷۰ درصد آنها قابل تفکیک و استفاده در مصارف مختلف به عنوان علوفه دام، کمپوست و...... در منازل است.

وی با بیان اینکه در هفته هوای پاک ۲۰ برنامه اجرا می‌شود گفت: ۲۰ ویژه برنامه ویژه هفته زمین پاک در این استان هدف گذاری شده است که از سوم تا ۹ اردیبهشت ماه با شعار " مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک و نجات زمین" برگزار می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند، افتتاح چند پروژه زیست محیطی، تبلیغات محیطی، حضور در تریبون‌های نمازجمعه، سخنرانی در مدارس و دانشگاه‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی، پاکسازی جاده‌ها و بازدید علمی دانش آموزان از موزه حیات وحش، بخشی از جمله این برنامه‌ها است.

یوسفی اظهار کرد: ۶۸ خانه محیط زیست در استان مرکزی وجود دارد که در طول هفته زمین پاک برنامه‌های ویژه‌ای در راستای مباحث زیست محیطی در این خانه‌ها برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره ملی «نامه‌ای از طبیعت» به صورت مشترک با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست در حال برگزاری است که امید می‌رود با توفیقات و نتایج خوبی همراه باشد.

کد خبر 745237

دیگر خبرها

  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • ساماندهی منابع و تسهیلات با هدف تقویت زیست بوم علم و فناوری
  • کشف و جمع آوری تورهای متخلفین صید غیرمجاز در تالاب نوروزلو میاندوآب
  • ۲۰ درصد پسماندهای خانگی پلاستیک‌ است
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد