Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی سنت های یلدای ایرانی به دلیل ورود تم های جدید و اروپایی به این جشن ایرانیان، رنگ باخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا،یلدا، طولانی‌ترین شب سال یکی ‌از آداب به یادگار مانده از گذشتگان و پیشینیان، شب انار و آجیل و قصه و هندوانه، شب لحظات مهرورزی و شب تولد خورشید است.

شب یلدا درازترین شب سال است، شبی که در آن صبح دیرتر آغاز و ماه و ستاره‌ دیرتر به خانه‌ می‌روند، شب یلدا در فرهنگ ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد و در آن رسم و رسوماتی دارند که جالب و خواندنی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استان زنجان یکی از استان‌های کشور است که در آن شب یلدا در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارد و مردم در این ایام کارهایی را انجام می‌دهند که برای دیگر هموطنان جالب است. خواندن فال حافظ، شاهنامه‌خوانی، نقل خاطرات، قصه‌گویی پدر و مادربزرگ‌ها از سنت های قدیمی این شب است که این روزها رنگ باخته است.

حضور در منزل بزرگان خانواده، خواندن دعاهای شکرانه‌ نعمت و سلامتی، تزیین سفره‌ مخصوص با انواع میوه‌ها و خشکبار، تهیه تنقلات و شیرینی‌جات، خوردن هندوانه و از همه مهمتر صله ارحام، از جمله رسوم و سنت‌های دیرینه مردم زنجان در شب یلدا محسوب می‌شود .

عده‌ای بر این باورند که خوردن هندوانه در این شب، باعث جلوگیری از تاثیر سرما در زمستان و گرمازدگی در تابستان می‌شود که این کار در بیشتر نقاط کشورمان صورت می‌گیرد و مردم در این شب هندوانه می‌خورند. یکی از مهم‌ترین و زیباترین کارهایی که در شب یلدا انجام می‌گیرد صله رحم و دیدار از بزرگان است که هنوز از با وجود گذشت سال‌ها مردم و به ویژه کوچکترها تلاش می‌کنند به خوبی آنرا عملی کنند.

اگر چه شب یلدا یکی از رسوم قدیمی ایرانی‌هاست که در آن خانواده‌ها برای گذراندن بلندترین شب سال دور هم جمع می‌شوند اما امروزه این رسم تبدیل به مانور تجمل‌گرایی شده که نمود و مصادیق آن در روزهای منتهی به شب یلدا به شدت در کوچه و خیابان‌های شهر زنجان دیده می‌شود.

در این میان چیزهای جدیدی نیز تبدیل به روال و عادت شده و هر سال با آب و تاب بیشتری نسبت به سال قبل در مراسم یلدای ایرانی‌ها جای خود را باز می‌کند که یکی از آنها مراسم بردن هدیه و مهمانی نخستین شب یلدای عروس و داماد جوان است که هزینه آن هر ساله بالاتر می‌رود. 

یکی دیگر از نمودهای یلدا فروش تم‌های یلدایی است که به قیمت‌های گزاف در زنجان به فروش می‌رسد، فروشگاه هایی که این تم‌ها را عرضه می‌کنند، قیمت‌های متفاوتی را عرضه می‌کنند. قیمت تم یلدایی از 5 هزار تومان آغاز می‌شود و گاهی تا 50 هزار تومان نیز می‌رسد. 

ورود مهمان های ناخوانده به شب یلدای ایرانی ها از کمرنگ شدن برخی نمودهای این سنت تاریخی می گوید، این روزها بابانوئل هایی اروپایی سر از مغازه های زنجان در آورده و شب یلدا میهمان زنجانی ها است.

این دگرگونی فرهنگی از ورود یک عروسک آغاز می شود و ممکن است چند سال بعد اثری از یلدای ماندگار ایرانی ها نماند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۵۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا

همزمان با چهارمین روز از هفته سلامت جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا و اجرای برنامه‌های متنوع در دبستان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برگزار شد.

عروسک‌های داد و کاکا به عنوان نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان با هدف تاثیرگذاری بر مخاطبان کودک و نوجوان، مقابله با آسیب‌های تک فرزندی، فرهنگسازی و ترویج جوانی جمعیت و فرزندآوری طراحی و ساخته است.

همچنین در این مدرسه زنگ سلامت نواخته شد.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند
  • سفر به ایران قدیم؛ لشکر شاه با کوچکترین خط می‌توانست از هم بپاشد
  • آبلیموی تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟ | باورهای اشتباه مردم درباره آبلیموهای سنتی
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق خطای بزرگ رژیم صهیونیستی بود
  • حمله به کنسولگری ایران در دمشق اشتباه رژیم صهیونیستی بود
  • برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا+عکس
  • برگزاری جشن سلامت با نمایش عروسک‌های دادا و کاکا
  • فتح فینال دوم: پاسور ایرانی نزدیک به جام اروپایی
  • لژیونر ایرانی؛ نامزد بهترین بازیکن سال در لیگ اروپایی
  • جهانگیر الماسی: غرب جامعه ایرانی را هدف گرفته است