Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب یلدا در راه است و متاسفانه بسیاری از خانواده ها در دغدغه چگونه برگزار نمودن این شب زندگی می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، پیش تر ها رسم بر این بود که کوچکترهای فامیل در شب یلدا به منزل پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها می رفتند و طولانی ترین شب سال را در کنار بزرگ ترهای خود جشن می گرفتند و با گرفتن فال حافظ و شنیدن پند و اندرزهای حکیمانه بزرگ ترها به استقبال زمستان می رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر بزرگ همیشه از اصالت شب یلدا حرف می زد و برای فرزندان خود از اهمیت نخستین شب زمستان در سال های دور تر سخن می گفت که پدر خانواده یک کاسه از کشمش و نخود را برای فرزندانش می آورد تا به انان اطمینان دهد که در شب های سرد زمستان بدون آذوقه نیستند.

شب هایی که اگر چه سرد بودند اما گرمای محبت والدین و صمیمیت و صفای خانه ها دل ها را شاد و گرم می کردند.

اما هم اکنون متاسفانه از آنجایی که پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها در بهترین حالت ممکن با اندک حقوق بازنشستگی خود روزگار می گذرانند فرزندانشان هم از اینکه بخواهند شبی آنان را به زحمت بیاندازند خجالت زده می شوند.

دردآورتر آنجا که این شب ها با وضعیت معیشت مردم بخصوص در شهرهای کم برخوردار و محرومی همچون شهر قروه سخت تر از شب های زمستانی نیز شده است و دیگر رنگ و بوی صمیمیت و محبت سابق را به خود نمی بیند.

پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها دیگر نه حکایتی برای گفتن دارند و نه قلب شادی که نوه های خود را با هدیه های زمستانی خوشحال کنند.

نبود درامد پایدار از یک سو و بیکاری و بالا رفتن هزینه های زندگی از سوی دیگر کام خانواده ها را تلخ تر از گذشته ساخته است و صفا و زیبایی شب یلدا را به فراموشی کشانده.

وقتی به بازار داخل شهر نگاه می کنیم مردمی را می بینیم که جرات نزدیک شدن به مغازه ها را ندارند چرا که روی سبد های پسته نرخ 200 هزار تومان و روی سبدهای بادام نرخ بالای 150 هزار تومان است که جا خوش کرده اند...

این روزها باید گفت دیگر نمی توان کاسه ای آجیل برای دلگرمی فرزندان از سرمای زمستان تهیه نمود تا بلندترین شب سال را جشن گرفت.

متاسفانه این روزها جز چهره ای شرمسار چیزی برای بزرگ ترها باقی نمانده که نمی توانند نیازهای فرزندان خود را تامین کنند.

در همین رابطه گفتگویی داریم با یکی از بازاریان شهرستان قروه که می گوید این روزها بازاریان هم از گرانی ناله می کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: نبود ثبات در بازار شرایطی را به وجود آورده است که حتی فروشنده ها نیز نمی توانند با اطمینان خرید کنند.

این فروشنده قروه ای ادامه داد: زمانی که قیمت ها پایین تر بود ما هم سود بیشتری داشتیم و مردم قدرت خرید مناسبی داشتند اما هم اکنون مردم نمی توانند خرید کنند و ما نیز دیگر درامد سابق را نداریم.

وی تصریح کرد: با این شرایط نمی توان انتظار داشت مردم بتوانند شب یلدا را شبیه به قبل جشن بگیرند.

 

میوه های شب یلدا و قیمت های سرسام آور

از اجیل شب یلدا که بگذریم با نیم نگاهی به نرخ میوه هایی همچون انار و موز می توان دریافت که از رسم زیبای شب یلدا جز نامی آشنا چیزی باقی نخواهد ماند.

بالا بودن نرخ میوه های زمستانی بخصوص در سال جاری بسیاری از خانواده ها را از مصرف میوه جات عادی نیز محروم کرده است که این مسئله در شب یلدا نیز نمود بیشتری خواهد داشت.

در همین رابطه نیز با یکی از فروشندگان میوه و سبزیجات در سطح شهر قروه گفتگویی داریم که دعوت می شود خواننده ان باشید.

این فروشنده در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: در سال جاری نرخ میوه های زمستانی نسبت به سال گذشته دارای تفاوت های بسیاری بوده است.

وی ادامه داد: امسال پرتقال با نرخ بالای 8 هزار تومان، انار با نرخ بالای 15 هزار تومان و موز با نرخ بالای 13 هخزار تومان عرضه شده است.

این فروشنده گفت: قدرت خرید مردم بسیار پایین آمده است و این شرایط باعث شده که ما نیز نتوانیم خرید کنیم و من امسال انبه و اناناس برای شب یلدا ندارم.

                                              

در همین رابطه گفتگویی داریم با رییس اداره صنعت معدن و تجارت تا از آخرین نرخ های آجیل و میوه شب یلدا بیشتر مطلع شویم

علی منتشلو صبح امروز و در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: امروز جلسه هماهنگی برگزاری طرح نظارتی ویزه شب یلدا در شهرستان قروه برگزار می شود که از فردا نیز گشت های بازرسی از واحد های صنفی مرتبط آغاز می گردد.

وی افزود: برگزاری گشت شهری و نظارتی همراه با مسئولین فرمانداری و مسئولین اتحادیه ها در دستور کار قرار دارد که سرکشی از واحدهای فروش صورت می گیرد.

رییس اداره صنعت معدن و تجارت قروه خاطر نشان کرد: نرخ هر یک از اقلام  بر اساس فاکتور خرید و افزایش درصد سود محاسبه می شود .

منتشلو گفت: درصد سود برای فروش آجیل و خشکبار 10 درصد و برای فروش میوه 30 درصد محاسبه می گردد

وی در خصوص احراز تخلف از سوی واحدهای فروش اظهار داشت: در صورتی که احراز تخلف در بازرسی اصناف و صنعت و و معدن صورت بگیرد، واحد متخلف به تعزیرات حکومتی معرفی می شود .

منتشلو خواستار همکاری مردمی در نظارت بر واحدهای فروش شد و افزود: ستاد خبری سامانه 124 آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص واحدهای متخلف است.

 

سخن پایانی:

شب یلدا همان شب یلدای سال ها پیش است؛ اما چه چیزی در این میان تغییر کرده که دیگر نمی توان شب یلدا را مانند سابق جشن گرفت؟

شاید اگر کمی بیشتر به محبت ها و دوستی ها و صمیمت ها بیاندیشیم کمتر در قید و بند خرید شب یلدا باشیم.

شب یلدایتان گرم و کاسه قلبتان سرشار از محبت و دوستی 

 

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اصغر بالسینی با اشاره به جلسات حراج شمش از سوی این مرکز گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلا تا امروز رشد ۲۳ برابری عرضه و ۱۷ برابری در خرید شمش طلای استاندارد را شاهد هستیم.

وی ضمن اشاره به جلسات حراج شمش و سکه طلا از سوی این مرکز در جهت ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا طلا در کشور به تشریح میزان مبادلات صورت گرفته پرداخت و گفت: از زمان آغاز اولین جلسه حراج شمش طلای استاندارد توسط مرکز مبادله ایران که در تاریخ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، تا جلسه نوزدهم حراج که در تاریخ دوم اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد، استقبال بسیار بالایی از این جلسات صورت گرفت؛ به طوری که در اولین جلسه حراج تعداد ۱۷ شمش طلا عرضه و ۱۰ شمش معامله شد و در جلسه اخیر این حراج تعداد ۳۹۵ شمش عرضه و ۱۷۵ قطعه شمش معامله شد.

بالسینی ادامه داد: این موضوع نشان از استقبال از جلسات حراج شمش طلا دارد. در نوزدهمین جلسه حراج به میزان ۲۳ برابر بیشتر از میزان اولین جلسه، عرضه شمش صورت گرفت. علاوه بر این میزان شمش معامله شده در جلسه نوزدهم ۱۷.۵ برابر از میزان اولین جلسه حراج شمش بیشتر است.

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد | فروش ۲۶۳۶ کیلو طلا در ۱۹ حراج

وی تاکید کرد: مجموع شمش طلای عرضه شده در مرکز مبادله تا جلسه بیستم که در تاریخ چهارم اردیبهشت ماه برگزار شد تعداد ۴۱۰۰ قطعه شمش استاندارد (یک کیلوگرمی با عیار ۹۵۵) است و در مجموع، کل شمش فروخته شده در جلسات حراج این مرکز ۲۷۱۶ قطعه است.

گفتنی است؛ در بیستمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد که روز گذشته در تالار معاملات مرکز مبادله برگزار شد، ۱۹۳ کیلوگرم شمش طلا ویژه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان عرضه شد که در دو بخش عمده و خرد مجموعا ۸۰ کیلوگرم شمش با میانگین قیمت ۴ میلیارد و ۶۵۷ میلیون تومان، معامله و خریداری شد.

کد خبر 846976 برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران مرکز مبادله ارز و طلا

دیگر خبرها

  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • توسعه بهداشت ودرمان
  • انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان
  • اولین خرید استقلال در فصل جدید؛ ستاره بزرگ چراغ سبز نشان داد
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • جادوگر آرژانتینی یک قدم تا قهرمانی بزرگ
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • شایعات خطرناک درباره جلال‌الدین ماشاریپوف؛ بوی پیراهن قرمز!
  • آخرین وضعیت خرید شمش در حراج مرکز مبادله | خرید شمش افزایش یافت