Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@21:28:31 GMT

آموزه های امام حسن عسگری(ع)، روشنگر محفل اهل یقین

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۶۴۹۰

آموزه های امام حسن عسگری(ع)، روشنگر محفل اهل یقین

تهران- ایرنا- هشتم ربیع الثانی سالروز میلاد امام حسن عسگری(ع) است. امام همامی که جامعه آن روزگار را با آموزه های حقیقی اسلام آشنا ساخت و اینگونه از گسترش فرقه های مختلف و اندیشه های خرافی جلوگیری کرد و بدین شکل رسالت سنگین پیشوایی شیعیان را به سرمنزل مقصود رساند.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ امام حسن عسگری(ع) یازدهمین پیشوای شیعیان در هشتم ربیع الثانی232 هجری در مدینه دیده به جهان گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام این امام همام حسن به معنی خوبی، نیکویی و خوبرویی بود و کنیه ایشان ابومحمد به شمار می رفت. لقب های این امام بزرگوار؛ صامت، هادی، رفیق، زکی، سراج، مضی، شافی، نقی و عسگری محسوب می شود. از آنجایی که امام عسگری(ع) را در محله عسگر که محل سکونت سپاهیان ترک عباسی بود، تحت نظر داشتند، به آن حضرت عسگری می گویند.

امام حسن عسگری از بهترین صفت های والای انسانی برخوردار و در اخلاق و فضیلت سرآمد همگان بود. این امام والامقام اندیشه و دیدگاهی بی بدیل و بیانی شیوا داشت. ایشان در 22 سالگی به مدت 6 سال، رسالت سنگین امامت را برعهده گرفت. دوره امامت امام حسن عسگری(ع) همزمان با خلافت معتز، مهتدی و معتمد از خلفای عباسی بود. در این میان روشنگری ها و سیاست های رفتاری ایشان سبب ترس این خلفا شد، به گونه ای که آنان برای جلوگیری از افشاگری های یازدهمین پیشوای شیعیان، ایشان را زندانی کردند و به دلیل چنین محدودیت هایی، امام حسن عسگری(ع) به واسطه نمایندگانی، پیام های خویش را به شیعیان می رساندند.

شرایط زندگی امام یازدهم(ع) بسیار خاص و ویژه بود به همین علت ایشان شاگردانی تربیت کرد تا بتوانند معارف اسلامی را در جامعه گسترش دهند و اینگونه همگان را با آموزه های دینی آشنا سازند. در زمان امامت این امام همام، شیعیان در مناطق گوناگونی زیاد شده بودند و زندگی می کردند و ایشان شبکه وکالت را که از زمان امام جواد(ع) آغاز شده بود، ادامه داد. این شبکه دربردارنده وکلایی بود که راه ارتباطی امام حسن عسگری(ع) با مردم به شمار می رفت و اینگونه امام(ع) تلاش کرد تا شیعیان را منسجم سازد و در واقع این شبکه به دستیابی به این مقوله کمک فراوانی کرد.

تعلیمات قرآنی و نشر احکام الهی و مناظرات کلامی در زمان امامت امام یازدهم(ع) جنبش علمی خاصی را بنیان نهاد و فرهنگ تشیع را در رشته‌های دیگری همچون فلسفه و کلام نیز گسترش داد و اینگونه دانشمندان بزرگی همچون یعقوب بن اسحاق کندی را به جامعه معرفی کرد.

مشهورترین اصحاب و راویان امام حسن عسگری(ع) شامل «ابو عمرو عثمان بن سعید عَمری، محمد بن حسن صفار، عبدالله بن جعفر حمیری، احمد بن محمد بن مطهّر، احمد بن اسحاق قمی، محمد بن صالح بن محمد همدانی، محمد بن عثمان بن سعید عمروی، ابراهیم بن مهزیار، ابو هاشم داود بن قاسم جعفری و ابوسهل اسماعیل بن علی» می شوند.

امام(ع) نامه هایی نیز با عنوان «توقیع» برای پیروان راستین خویش به یادگار گذاشت و «تفسیری» منسوب به امام حسن عسگری(ع) وجود دارد که در آن به تاویل برخی از آیه های قرآن پرداخته شده است و در این باره میان مفسران و عالمان دینی نظرات مختلفی وجود دارد. از دیگر آثار آن والامقام می توان به «الحجة اصول کافی، الامامة بحار و زیارت جامعه کبیره» اشاره کرد.

فرقه های مذهبی و جریان هایی مانند اشاعره و معتزله در آن زمان به فعالیت می پرداختند، به همین دلیل یازدهمین پیشوای شیعیان در زمان هایی که این فرقه ها و جریان ها بر خلاف حقیقت اسلام فعال بودند، با بازگویی حق به روشنگری در میان مسمانان پرداخت و کوشید تا از جعل حدیث و رواج خرافه جلوگیری کند. بدین شکل در دوره امام حسن عسگری(ع) جامعه شاهد عقاید و روش های فکری مختلفی بود و این رسالت ایشان را بسیار سخت و دشوار می ساخت.

امام(ع) در راه تبلیغ اسلام حقیقی دشواری های فراوانی را تحمل و به عنوان مرجع فکری و معنوی شیعیان نقش مهی را ایفا کرد و در کنار خفقان دوره عباسی به برنامه ریزی و آگاهی جامعه به منظور امامت حضرت مهدی(عج) همت گماشت. این چنین فعالیت های این امام بزرگوار باعث شد تا افراد بسیاری به اخلاق، زهد، عبادت و ... امام یازدهم(ع) بیش ار پیش ایمان بیاورند. به دلیل آن که غایب بودن امام و پیشوا شرایط دشواری را ایجاد می کند و این موضوع برای جامعه روال طبیعی محسوب نمی شود، امامان پیشین به آماده سازی اذهان شیعیان در این زمینه پرداختند و بر تولد حضرت مهدی(عج) تاکید می‌کردند تا جایی که فضای ارتباطی امام حسن عسگری(ع) نیز به دلیل محدودیت و زندانی بودن حالتی شبیه به غیبت صغری را داشت و این چنین مسلمانان این مقوله را درک و باور کردند.

امام حسن عسگری (ع) با آن که شرایط سختی بر جامعه حاکم بود و نظارت شدیدی برای رفتار و اعمال ایشان از طرف حکومت وجود داشت، توانست مسلمانان را به خوبی هدایت و رهبری کند و در نهایت این مهم سبب شد تا معتمد عباسی نقشه قتل ایشان را طراحی کند و سرانجام یازدهمین امام شیعیان را در هشتم ربیع الاول 260 هجری به شهادت رساند.

در پایان به مناسبت سالروز میلاد امام حسن عسگری(ع) بخشی از سخنان آن والامقام را مرور می کنیم:
** عبادت در زیاد انجام دادن نماز و روزه نیست، بلکه عبادت با تفکر و اندیشه در قدرت بی منتهای خداوند در امور مختلف است.

** هر فردی، دوست و برادر خود را محرمانه موعظه کند، او را زینت بخشد و چنانچه علنی باشد سبب ننگ و تضعیف او خواهد شد.

** مواظب باش از این که بخواهی شایعه و سخن پراکنی کنی یا این که بخواهی دنبال مقام و ریاست باشی و تشنه آن گردی، چون هر دوی آن‌ها انسان را هلاک خواهد کرد.

** 2 خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نیست عبارتند از ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان.

** تداوم دوستی و معاشرت با فردی که احتمال دارد، سودی برایت داشته باشد، بهتر است از فردی که محتمل است شر جانی، مالی، دینی و … برایت داشته باشد.

** حق و حقیقت را هیچ صاحب مقام و عزیزی ترک و رها نکرد، مگر آن که ذلیل و خوار شد، همچنین هیچ شخصی حق را به اجراء در نیاورد، مگر آن که عزیز و سربلند شده است.

پژوهشم**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی مناسبتها شیعیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، داود منافی پور در حاشیه افتتاح کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در باب الهادی (ع) حرم مطهر رضوی اظهار کرد: همزمان با افتتاح این کارگاه ۷۲ کارگاه دوخت لباس در ایران اسلامی و ۴ کشور بحرین، عراق، هندوستان و ترکیه کار خود را آغاز خواهند کرد.

دبیر مجمع جهانی علی اصغر افزود: بزرگ‌ترین محفل شیرخوارگان حسینی در حرم مطهر رضوی و در نخستین جمعه ماه محرم برپا خواهد شد.

وی بیان کرد: مجمع جهانی علی اصغر (ع) به عنوان قطب هماهنگ کننده همایش‌ها در ایران و ۴۵ کشور جهان با افتتاح ۷۲ کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی که در آن تعداد زیادی از بانوان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند، اقدام به تهیه، توزیع و اهدا این لباس‌ها به برخی از نقاط ایران و جهان کرده و نهایتاً در صبح نخستین جمعه ماه محرم این لباس‌ها به صورت رایگان در اختیار مادران و شیرخوارگان قرار می‌گیرد.

منافی پور ادامه داد: دوخت لباس شیرخوارگان حسینی حدوداً از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و با هزینه‌های مردمی آغاز شد و داوطلبان هر ساله از ولادت حضرت علی اصغر (ع) تا اولین جمعه ماه محرم در این کارگاه گرد هم می آیند و شروع به دوخت لباس‌های سبز علوی برای این مراسم می‌کنند.

دوخت ۵۰۰ هزار دست لباس و توزیع در سطح کشور و بین الملل

دبیر مجمع جهانی علی اصغر ضمن تقدیر از همت و تلاش این بانوان داوطلب اظهار کرد: هر ساله حدود ۵۰۰ هزار دست لباس دوخته و در سطح کشور توزیع می‌شود.کارگاه دوخت لباس مرکزی که در تهران برپا می‌شود علاوه بر دوخت لباس‌های استان تهران، لباس‌های شیرخوارگان حسینی را در سطح بین المللی نیز تأمین می‌کند.

وی گفت: هزینه‌های این کارگاه کاملاً مردمی است و خرید پارچه، نخ و مابقی مایحتاج از نذورات مردمی تهیه می‌شود.این لباس‌ها پس از دوخت توسط بانوان به صورت شکیل بسته بندی شده و مزین به سربند یا صاحب‌الزمان (عج) می‌شود. همچنین در هر بسته بندی نذر نامه‌ای با این مضمون قرار می‌گیرد.

ترجمه نذر نامه به ۱۲ زبان زنده دنیا

«یا صاحب الزمان (عج) فرزندم را نذر یاری قیامت تو می‌کنم او را برای ظهور نزدیک برگزین و حفظ کن»، این نذر نامه به ۱۲ زبان عربی، انگلیسی، آذری، اردو، سواحیلی، روسی، اسپانیولی، آلمانی، ایتالیایی، فرانسه، ترکی و هوسایی ترجمه شده است.

کد خبر 6088958

دیگر خبرها

  • بزرگداشت شهیده راحله روشنگر شهید مدافع سلامت ماسال
  • بیش از ۸ هزار محفل شیرخوارگان حسینی برپا می‌شود
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است
  • ادعای جنجالی ایران‌اینترنشنال؛ سردار علیرضا عسگری کیست و کجا زندگی می‌کند؟
  • نهج‌البلاغه| راهکار اصلاح رابطه با خدا
  • علل انتخاب حضرت عبد العظیم حسنی (ع) برای وکالت در ری
  • عسگری: همدلی بزرگان تهران به ۲ ملی‌پوش پایتخت منتهی شد