Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رشت - ايرنا - معاون فني و آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان از واگذاري نگهداري 168 هزار و 409 هکتار مرتع استان به پنج هزار و 55 دامدار خبر داد.

گزارش روز يکشنبه روابط عمومي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان به ايرنا حاکيست؛ رفعتي اضهار داشت: 208 هزار و 195 هکتار از مراتع گيلان در قالب 222 طرح، تحت پوشش طرح حفاظت مشارکتي قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به اينکه در طرح حفاظت مشارکتي با مرتعداران تفاهم نامه منعقد مي‌شود، افزود: نگهداري 168 هزار و 409 هکتار مرتع به پنج هزار و 55 دامدار واگذار شده است.
معاون فني و آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري گيلان با اشاره به پرداخت تسهيلات بانکي و معافيت از ماليات به متقاضيان مرتعداري ادامه داد: 39 هزار و 786 هکتار مرتع در قالب 52 طرح آماده واگذاري به متقاضيان است.
به گفته رفعتي، مشارکت مردم در حفظ و احياء مراتع، جلوگيري از تصرفات و تخلفات زمين‌هاي ملي، جلوگيري از آتش سوزي، صرفه جويي در هزينه و فرهنگ سازي و ترويج فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي از اهداف اجراي طرح حفاظت مشارکت مراتع گيلان است.
استان گيلان 244 هزار و 986 هکتار مرتع دارد.
7296/2007/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود

بهزاد شریفی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از عوامل مهم تخریب عرصه‌های منابع طبیعی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع است و در صورت وقوع حریق، خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری به این منابع ارزشمند خدادادی و ملی وارد می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان عنوان کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع این پدیده مخرب در جنگل‌ها و مراتع استان که امری بسیار مهم است، همکاری و مساعدت آحاد مردم خصوصاً مردم خطه سرسبز شهرستان دیواندره در مقابله با حریق بسیار حائز اهمیت است.

شریفی‌پور بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۶۷ فقره حریق در سطح سه هزار و ۳۷۱ هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان روی داد.

وی تصریح کرد: این میزان آتش سوزی نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد فقرات ۲۴۷ درصد و از لحاظ سطح سوخته ۳۰۴ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: شهروندان و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و روستاییان باید در نظر داشته باشند که نظر به کاهش بارش‌ها و نزولات الهی در سال‌جاری و با افزایش دما و خشکی هوا، احتمال وقوع آتش‌سوزی در محیط‌های طبیعی فزونی پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اعلام کرد: بنابراین کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز، برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند، لازم و ضروری است که نسبت به رعایت نکات ایمنی اقدام کنند.

لزوم‌خوداری شهروندان از رهاسازی بطری در طبیعت

شریفی‌پور گفت: از هم استانی‌ها تقاضامندیم که از رهاسازی زباله‌ها به‌ویژه انواع بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، خرده‌شیشه و اشیا مشابه در داخل طبیعت به دلیل اینکه این اشیا گاهاً همانند عدسی ذره‌بین عمل کرده و موجب اشتغال علوفه می‌شوند، خودداری کنند.

وی افزود: مواد خشک و مواد قابل اشتغال کف جنگل‌ها و مراتع کانون‌های آتش در مناطق را ایجاد می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان خاطرنشان کرد: همچنین مردم استان به‌هیچ‌وجه در داخل طبیعت آتش روشن نکنند و در مواقع ضروری از سطوح بدون پوشش گیاهی که اطراف اجاق آن را با سنگ محصور کنند.

شریفی‌پور ادامه داد: پس از اتمام استفاده از آتش، حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرده و هیچ‌گاه خاکسترهای اجاق را رها نکنند بلکه می‌توان با ریختن آب یا مدفون کردن خاکسترها با خاک از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شد.

وی اذعان کرد: همچنین از پرت کردن ته سیگار یا چوب کبریت استفاده‌شده در طبیعت و مکان‌های مستعد آتش‌سوزی به‌ویژه در حاشیه راه‌ها و جاده‌ها خودداری شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان بیان کرد: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی در مزارع توسط کشاورزان و روستاییان استان کاری نامناسب و در راستای فقر و فرسایش خاک منجر به نابودی زمین خواهد شد که امیدواریم این اقدام توسط کشاورزان رخ ندهد.

شریفی‌پور عنوان کرد: آتش و مشعل به‌عنوان منبع روشنایی در مراتع به‌ویژه در هنگام راهپیمایی‌های شبانه نامناسب و مستعد حریق خواهد شد.

وی افزود: بازی کودکان با آتش به‌ویژه در مناطق با پوشش گیاهی مناسب هم یک عمل نامناسب و حریق‌زا است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: هم استانی‌های ما باید در نظر داشته باشند که در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه منابع طبیعی (بنا به هر دلیلی)، ضمن تماس با شماره رایگان ۱۵۰۴ بلافاصله با رعایت مسائل ایمنی نسبت به خاموش کردن آن اقدام و تا حضور نیروهای کمکی محل را ترک نکنند.

گونه‌های گیاهی و جانوری کردستان برای غنای طبیعی آن باید حفظ شود

شریفی‌پور خاطرنشان کرد: غنای طبیعی کردستان در گونه‌های جانوری و گیاهی و گستردگی درخت‌های همچون، بنه، بلوط، سیب وحشی، زالزالک، افرا و بید وحشی، مازو و غیره در استان سرمایه‌ای به مراتب ارزشمند است که باید حتی‌الامکان از آنها حراست و حفاظت کرد.

وی افزود: در استان تیپ‌های مرتعی از تنوع بیش از ۳۰ نوع وجود دارد که گستردگی زیادی هم دارد و جدا از بحث استفاده بی‌رویه و غیر اصولی مردم و گاهاً استفاده بیش از حد دام‌ها، آتش سوزی‌های فصل تابستان هم منجر به نابودی این سرمایه طبیعی می‌شود، لذا از مردم فهیم استان تقاضامند هستیم با نزدیکی به فصل گرم تابستان که مراتع خشک می‌شوند سعی در رعایت نکات مهم داشته تا از حریق جلوگیری شود.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با همکاری و دلسوزی مردم تعداد حریق کمتری نسبت به سال‌های قبل را در سطح مراتع و جنگل‌های استان داشته باشیم.

کد خبر 6093674

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخشهر + تصاویر
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • فعالیت های حفظ و احیای منابع طبیعی درجنوب کرمان مردمی سازی می شود
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند