Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-18@18:58:53 GMT

تاسیس کلیسای مستقل از روسیه در اوکراین

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۶۶۱۷

تاسیس کلیسای مستقل از روسیه در اوکراین

اوکراین اعلام کرده که یک کلیسای ارتدکس ملی و مستقل از روسیه تاسیس کرده است.

 گفته می‌شود که این اقدام، کرملین را از ابزاری که روسیه برای تسلط بر این همسایه خود از آن استفاده کرده، خلع می‌کند.

اسقف‌های سه کلیسای ارتدکس اصلی اوکراین در کلیسای جمع سنت سوفیا یک "شورای اتحاد" تشکیل دادند تا برای "کلیسای ارتدکس اوکراینی" رهبری تعیین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل این کلیسا موفقیت بزرگی برای پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری تحت حمایت آمریکای اوکراین است که ارتش او در یک درگیری مسلحانه علیه روسیه و جدایی‌طلبان شرق اوکراین جنگیده است.

پوروشنکو نتیجه تشکیل این شورا را آزادی از نفوذ روسیه دانست و آن را تحسین کرد.

به گزاری وال استریت ژورنال، او در تجمع چندین هزار نفری در مقابل کلیسای جامع گفت: این کلیسایی "بدون پوتین" است. کلیسایی بدون دعا برای دولت روسیه و ارتش آن است زیرا دولت و ارتش روسیه اوکراینی‌ها را می‌کشند.

اسقف‌های کلیسای ارتدکس روسیه در اوکراین که قرن‌ها ادعای تسلط بر اوکراین را دارند به طور عمده از حضور در نشست این شورا دوری کرده‌اند و دست‌کم دو نفر از آنان در این نشست شرکت داشته‌اند.

کلیسای روسیه از تصمیم بارتولومیو یکم، عالی‌ترین رهبر ارتدکس برای اعطای کلیسای خود به اوکراین و ایجاد شکافی در دومین قلمرو بزرگ مسیحیان انتقاد کرده است. کلیسای ارتدکس روسیه اتحاد خود با کلیسای بارتولومیو یکم را در ماه اکتبر به نشانه اعتراض متوقف کرد.

رهبر جدید کلیسای اوکراین ماه آینده به استانبول، جایی که  مقر بارتولومیو در آن قرار دارد، سفر خواهد کرد تا حکم خودمختاری این کلیسا را دریافت کند.

کلیسای ارتدکس مسکو حتی پس از اعلام استقلال اوراین از شوروی در سال ۱۹۹۱ نیز همچنان قدرتمندترین و محبوب‌ترین کلیسای ارتدکس بوده است اما کلیسای ارتدکس کی‌یف نیز در سال‌های اخیر و در میانه خشمش از الحاق کریمه به روسیه محبوبیت بیشتری به دست آورده است.

مقامات دولتی کلیسای ارتدکس مسکو را به حمایت از روسیه در درگیری با اوکراین متهم می‌کنند.

هزاران تن از مردم اوکراین ساعت‌ها در مقابل کلیسای جامع سنت سوفیا و سرمای بسیار ایستادند و به سخنرانی‌های سیاسی و مناجات‌ها گوش دادند.

همزمان با تاریکی هوا پوروشنکو در صحنه حاضر شد و گفت: این روز، روز استقلال نهایی ما از روسیه است.  / ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۶۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

نخست‌وزیر اوکراین با بیان اینکه اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، «جنگ جهانی سوم» رخ خواهد داد، از کنگره آمریکا خواست تا لایحه کمک‌های خارجی را که مدت‌هاست مسکوت مانده است، تصویب کند.

به گزارش مشرق، «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ای گفت که «با ملاحظه‌کاری، خوش‌بین» است که قانونگذاران آمریکایی بتوانند آن لایحه داغ مورد مناقشه را که ۶۱ میلیارد دلار به کی‌یف اختصاص می‌دهد، در نهایت تصویب کنند.

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز شنبه در مورد این بسته رای‌گیری کند. این پیشنهاد شامل تامین مالی برای رژیم صهیونیستی و همچنین هند و اقیانوس آرام است. روسیه می‌گوید هرگونه کمک تازه آمریکا به اوکراین تفاوتی در میدان جنگ ایجاد نخواهد کرد، زیرا وضعیت در خط مقدم برای کی‌یف «نامطلوب» به نظر می‌رسد.

درباره کمک‌های امنیتی ایالات متحده، نخست‌وزیر اوکراین چهارشنبه در واشنگتن طی مصاحبه با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به اینکه پول هر چه قدر هم زود برسد، باز هم دیر است، گفت: ما دیروز به این پول نیاز داریم، نه فردا، نه امروز.

او افزود: اگر از ما محافظت نکنید، اوکراین سقوط خواهد کرد... بنابراین سیستم جهانی و امنیت جهانی نابود خواهد شد و همه جهان باید یک سیستم امنیتی جدید پیدا کنند.

نخست‌وزیر اوکراین افزود: یا درگیری‌های زیادی رخ خواهد داد، بسیاری از این نوع جنگ‌ها، و در نهایت می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

این اولین بار نیست که اوکراین چنین هشدار نگران‌کننده‌ای در مورد عواقب شکست احتمالی خود صادر می‌کند. سال گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اگر روسیه در مناقشه پیروز شود، می‌تواند بعدا به لهستان حمله کند و جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

اما مقامات کرملین چنین ادعاهایی را به سخره گرفته‌اند و آن را ترساندن غربی‌ها می‌دانند. ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهادات مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به‌روزی به اروپای شرقی حمله کند را «کاملا بیهوده» خوانده و رد کرد. روسیه هرگز به کشوری در داخل ناتو که شامل لهستان هم می‌شود، حمله نکرده است. پیمان دفاع جمعی ناتو به این معناست که حمله به یک عضو، حمله به همه است.

در مصاحبه روز چهارشنبه، از نخست‌وزیر اوکراین در مورد ادعای اخیر مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مبنی بر آلوده شدن اعضای حزب خود به تبلیغات روسیه سوالی پرسیده شد. شمیهال گفت: ما باید درک کنیم که اطلاعات نادرست و پروپاگاندا در اینجا، در ایالات متحده بر بسیاری از مردم، در اتحادیه اروپا بر بسیاری از افراد، مانند اوکراین تأثیر می‌گذارد.

مخالفان از جناح راست حزب جمهوری خواه، ماه‌هاست که کمک احتمالی به اوکراین را مسدود کرده‌اند. برخی از این قانونگذاران با ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک به خارج از کشورشان، بدون تصویب بودجه‌ای برای امنیت مرزی ایالات متحده و مکزیک مخالفت کرده‌اند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد
  • اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها از گاز اشک‌آور استفاده می کند
  • اوکراین: احساس می‌کنیم غرب ما را در جنگ تنها گذاشته است
  • روسیه : اوکراین بیش از ۸۰۰ نظامی دیگر را از دست داد
  • چین: کار زیادی پیش از نشست صلح اوکراین باید انجام شود
  • آشکار شدن وابستگی بالای آلمان به چین در سفر شولتز به پکن
  • روسیه به دنبال اشغال «چاسیو یار»؛ چرا این شهر اوکراینی مهم است؟
  • روسیه: اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر از دست داد
  • چرا جنگ ایران و اسراییل به نفع روسیه نیست؟
  • گروسی به ایران، روسیه و اوکراین سفر می‌کند