Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@06:27:40 GMT

لبنیات خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۶۶۵۰

لبنیات خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

رکنا: لبنیات خوب برای جذب کلسیم بیشتر باید دارای این ویژگی ها باشد.

هر چه مقدار چربی در واحد حجم کمتر باشد، میزان و غلظت کلسیم بیشتر خواهد شد و از این رو، ارزش غذایی بیشتری هم خواهد داشت. متخصصان تغذیه توصیه می کنند افراد از لبنیات کم چرب استفاده کنند.

 همه می‌دانند دریافت کلسیم برای حفظ سلامت بدن ضروری است و این که لبنیات یکی از بهترین منابع کلسیم به شمار می‌آید، اما خیلی‌ به بهانه‌های مختلف، لبنیات را از رژیم غذایی روزانه خود حذف می‌کنند و از منابع دیگری برای تامین کلسیم کمک می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که درباره دریافت مواد مغذی صحبت می شود باید به عواملی مانند درصد جذب و امکان متابولیزه شدن و مورد استفاده قرار گرفتن در بدن توجه داشته باشیم. کلسیم از عناصر ضروری برای حیات موجودات زنده به حساب می آید و تقریبا در همه مواد و منابع غذایی و البته در مقادیر متفاوت وجود دارد، ولی مساله مهم این است که نیاز بدن انسان به این عنصر به نسبت زیاد است به طوری که اگر نیاز بدن به کلسیم را با عناصر دیگر مقایسه کنیم، متوجه اهمیت این موضوع خواهیم شد.

به عنوان نمونه اگر میزان نیاز بدن به کلسیم را با آهن مقایسه کنیم- که البته کمبود آهن هم مشکلی شایع است و دردسرها و عوارض خاص خودش را دارد- بهتر متوجه این موضوع خواهیم شد. با این که میزان نیاز بدن به کلسیم در سنین مختلف، کمی تفاوت دارد، ولی به طور کلی این مقدار حدود 1000 میلی گرم در روز است؛ البته در شرایطی، این مقدار به 1200 تا 1500 میلی گرم نیز افزایش پیدا می کند. این در حالی است که نیاز بدن به آهن مقداری حدود 12 تا 15 میلی گرم است و همین مقایسه می تواند تفاوت میزان مورد نیاز بدن را مشخص کند.

پس زمانی که درباره منابع کلسیم صحبت می شود، باید میزان نیاز بدن را هم در نظر داشته باشیم. درست است که می گوییم مواد غذایی زیادی حاوی کلسیم هستند ـ البته با مقادیر متفاوت ـ ولی مقدار این عنصر باید در حدی باشد که بتواند نیاز بدن را تأمین کند. در دوره های خاصی از زندگی، نیاز به دریافت کلسیم بیشتر به چشم می خورد. به عنوان نمونه در سنین رشد یا در دوره کودکی تامین کلسیم مورد نیاز بسیار مهم است. دوران بارداری و شیردهی هم از زمان های خاصی است که تأمین کلسیم مادر باردار اهمیت زیادی پیدا می کند. به گفته وی، مصرف سه لیوان شیر یا ماست کم چرب، نیاز بدن یک خانم باردار یا شیرده را تأمین می کند و باید بدانیم هر لیوان شیر یا ماست با 2.5 درصد چربی حدود 150 کالری انرژی دارد و به همین دلیل مصرف اضافه آن می تواند موجب چاقی و افزایش وزن شود.

لبنیات، بهترین منبع کلسیم

اکنون که مواد غذایی زیادی حاوی کلسیم است، باید بهترین را از میان آنها انتخاب کنیم تا نیاز بدن به کلسیم تامین شود. مواد غذایی مناسب حاوی کلسیم که می تواند نیاز بدن را بخوبی برآورده کند، تقریبا به گروه لبنیات خلاصه می شود. البته کلسیم در مواد غذایی دیگری مانند ماهی ساردین هم به مقدار فراوان وجود دارد و همین ممکن است افراد را دچار تردید کند. به این معنی که خیلی ها مصرف لبنیات را به دلایل مختلف کنار می گذارند و برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن از مواد غذایی دیگری کمک می گیرند. با توجه به این که کلسیم در استخوان ذخیره شده و ماهی ساردین هم با استخوان مصرف می شود، طبیعی است که منبعی غنی از کلسیم باشد یا بعضی سبزی ها مانند کلم بروکلی نیز حاوی مقادیرفراوان کلسیم است، ولی باید به این نکته هم توجه کنیم که این منابع غذایی غیر لبنی واقعا چقدر و به چه میزانی در رژیم غذایی روزانه افراد وجود دارد؟

بنابراین با توجه به این مسائل، طبیعی است که لبنیات به عنوان تأمین کننده اصلی کلسیم در رژیم غذایی اهمیت خاصی داشته باشد.

میزان چربی و کلسیم

برخی افراد به اشتباه تصور می کنند هر چه شیر یا ماست چرب تر باشد، خاصیت بیشتری دارد. برای همین هم اصلا سراغ انواع کم چرب این محصولات نمی روند و آنها را مفید و مغذی نمی دانند. اهمیت مصرف لبنیات در مرحله اول به دلیل تأمین کلسیم مورد نیاز بدن است، ولی فراموش نکنیم با این که چربی لبنیات ممکن است منافعی برای فرد داشته باشد، ولی در کل، زیان هایی که ایجاد می کند، بیشتر است. در صورتی که چربی لبنیات گرفته شود، به هیچ عنوان کیفیت و ارزش آن از نظر غذایی کاهش پیدا نمی کند و حتی بیشتر هم خواهد شد. در واقع، در صورت نبود مقادیر زیاد چربی، بخشی از مواد مضر برای سلامت انسان هم از آن گرفته شده و در نتیجه مصرف نمی شود. کلسیم در جزو آبی ماده غذایی محلول است و در چربی وجود ندارد؛ بنابراین هر چه مقدار چربی در واحد حجم کمتر باشد، میزان و غلظت کلسیم بیشتر خواهد شد و از این رو، ارزش غذایی بیشتری هم خواهد داشت. متخصصان تغذیه توصیه می کنند افراد از لبنیات کم چرب استفاده کرده و انواع پرچرب را انتخاب نکنند.

میزان جذب مختلف در مواد غذایی متفاوت

همان طور که گفته شد، کلسیم در مواد غذایی مختلفی مانند کلم بروکلی نیز وجود دارد، اما میزان جذب کلسیم در مواد غذایی مختلف، کاملا با یکدیگر متفاوت است. جذب کلسیم در لبنیات و البته مکمل کلسیم به نسبت بالاست.

شیر، ماست یا پنیر؟

زمانی که درباره مصرف لبنیات به مقدار کافی صحبت می شود، منظور مصرف سه واحد لبنیات در طول روز است و هر واحد هم معادل یک لیوان (حدود 250 سی سی) ماست یا شیر کم چرب خواهد بود. پنیر هم منبع خوبی از کلسیم به حساب می آید، ولی به دلیل این که حاوی مقادیر زیادی پروتئین است، آن را به عنوان یکی از منابع پروتئینی در نظر می گیرند. همچنین متأسفانه بیشتر پنیرها، حاوی مقدار زیادی نمک است و سدیم زیادی دارد. وجود سدیم به مقدار زیاد در رژیم غذایی از عواملی است که دفع کلیوی کلسیم را افزایش می دهد؛ بنابراین باید دقت کنیم مصرف زیاد نمک در دراز مدت ممکن است موجب بروز پوکی استخوان نیز بشود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

تجاوز یک سرباز به دختر 14 ساله تهرانی منصور 4 سال عقدم نکرد و دست آخر بلای وحشتناکی سر 2 دخترم آورد ! +فیلم گفتگو و عکس وقتی باغبان با زن ثروتمند صاحبخانه تنها بود دست و پای او را بست و به او تجاوز کرد بساط عیش و نوش یاسر با یک زن غریبه مرا عصبانی کرد / آن صحنه شنیع مقابل چشمانم است این مرد 30 ساله با لذت انگشتش را خورد + عکس شرایط ثبت نام کارت سوخت/ دیگر تمدید نمی شود ملیکای 15 ساله: همه چیز از گروه بچه های بی حیا شروع شد/ این دختر را در شمال شهر دستگیر کردند زمان واریز یارانه آذر 97 مشخص شد مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا 1/5 میلیون تهرانی در معرض خطر زلزله در دقایق اولیه ماجرای گریه های مردی که 2 روز در هواکش رستوران گیر کرده بود + عکس اعدام قاتل، پایان پرونده قتل زن مشهدی با ضربات هولناک چاقو مرد عصبانی برادر خود را در شهرک آزادی زنده زنده به آتش کشید مورچه ای در گوش یک مرد + عکس ارتباط زن ناشناس با پیدا شدن جسد ناصر در اطراف کرج چیست؟ +عکس

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت چاقی رژیم غذایی لبنیات مواد غذایی ماهی مواد کلسیم عکس دختر جوان زندگی طلاق ایران اعدام مردم پسر تجاوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه پنجاه و چهارمین اجلاس جهانی کدکس افزودنی های مواد غذایی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی ایران، خواستار بازگشت جایگاه گذشته ایران در این اجلاس شد.

تشکیلات جهانی کدکس مواد غذایی که با همکاری و مشارکت سازمان خوار و بار کشاورزی یا FAQ و سازمان بهداشت جهانی WHO ایجاد شده، مرجع وضع مقررات و استانداردهای مواد غذایی است و بر همه مراحت تولید تا مصرف مواد غذایی نظارت دارد. از همین رو فعالیت این مجموعه، باعث بالا رفتن کیفیت مواد غذایی در تمامی فرآیندهای تولید و مصرف شده و حفظ منافع و بهداشت مصرف کننده را در پی دارد. بالا بردن سطح روابط تجاری و هماهنگ کردن استانداردها در تمام بخش‌های مواد غذایی، هماهنگ کردن انواع فعالیت‌ها در قسمت‌های دولتی و غیردولتی، تعیین اولویت‌ها و ارائه راهکارهای لازم در رابطه با پیش‌نویس‌های استاندارد با کمک گرفتن از سازمان‌های ذی‌نفع و تسهیل تجارت و تبادل مواد غذایی در بین کشورها، رعایت مسائل ایمنی و جلب اطمینان مصرف کننده و ... از دیگر آثار و فعالیت های این نهاد است.
کدکس افزودنی های خوراکی نیز تحت پوشش تشکیلات فوق الذکر فعالیت می کند.

ابوالفضل رئوفی، مدیرکل دفتر محیط زیست، توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی که به عنوان نماینده ایران در اجلاس کدکس افزودنی های مواد غذایی (تحت پوشش کدکس مواد غذایی) در چین حضور یافته است، با اشاره به ریاست ایران طی ۶ سال از 2011 تا 2016 و نایب رئیسی گروه کاری از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ اظهار داشت: با توجه به جایگاه سرزمینی ایران در مباحث تخصصی مربوطه و نقش و حضور فعال ایران در دوران یاد شده، از ریاست جلسه خواستار بازگشت جایگاه و نقش قبلی ایران در این اجلاس جهانی هستیم.

وی که در حاشیه اجلاس کدکس افزودنی های خوراکی با برخی از اعضا و مقامات دیدار و مذاکره کرده بود، افزود: وزیر جهادکشاورزی به عنوان بانی بخش کشاورزی در تشریک مساعی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان ملی استاندارد ایران بر سلامت‌محور بودن تمام مباحث زنجیره ارزش در راستای اهداف امنیت غذایی تأکید دارد.

در این اجلاس امسال موضوعات مختلفی همچون پیشنهادهای تدوین و تجدیدنظر استانداردهای مشترک سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی و نیز سازمان جهانی بهداشت در مباحث مقررات افزودنی‌های مواد غذایی، پیش‌نویس بازنگری طبقه‌بندی و سیستم شماره‌گذاری بین‌المللی افزودنی‌ها، پیش‌نویس مشخصات هویت و خلوص افزودنی‌ها و سایر موضوعات ارجاع شده از کمیسیون کدکس مواد غذایی و سایر نهادها مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

کمیته فنی کدکس افزودنی‌های مواد غذایی یکی از کمیته‌های بسیار مهم و فعال تحت پوشش کمیسیون بین‌المللی کدکس مواد غذایی است که همه ساله با حضور نمایندگان کشورهای عضو تشکیل جلسه می‌دهد.

پنجاه و چهارمین اجلاسیه کدکس افزودنی‌های مواد غذایی که امسال از ۳ اردیبهشت آغاز شده تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • بروزرسانی های اساسی واتساپ در راه است
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • معدوم سازی ۲۸ تن مواد غذایی فاسد در کبودراهنگ
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • ایران به جایگاه خود در کدکس کشاورزی باز می گردد
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • نیاز ۲ میلیارد دلاری برای کمک‌های غذایی به افغانستان
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند