Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@12:35:14 GMT

وقتی نگهداری سگ در منزل نشانه طبقه اجتماعی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۶۷۷۳

وقتی نگهداری سگ در منزل نشانه طبقه اجتماعی می‌شود

به گزارش ایکنا از لرستان، در آموزه‌های دینی، با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد، درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه‌هایی شده، چنان‌که از نگهداری برخی از آن‌ها نهی شده است.توصیه به نگهداری حیوانات در محل زیست انسان، مبتنی‌بر وجود شرایط زمانی و مکانی و امکان نگهداری با رعایت بهداشت محیط زندگی انسان، بدون آسیب به آن و پرهیز از آسیب‎رسانی به همسایگان است وگرنه زیست‌گاه حیوانات باید جدای از مسکن آدمیان باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از حیواناتی که نگهداری آن‌ها توصیه شده است، گوسفند، شتر، اسب، گربه و از پرندگان، خروس و نوعی کبوترند.
بی‌شک نهی از نگهداری سگ در محیط زندگی و نهی از نزدیک شدن به آن به‌جهت آلوده بودن آن و زمینه انتقال برخی میکروب‌ها و نحس بودن آن از نظر حکم فقهی است و روشن است که حفظ نظافت و بهداشت خود و محیط زندگی و پاکی بدن و لباس و ظروف از دیدگاه تعالیم اسلامی اهمیت دارد.در آموزه‌های دینی با در نظر گرفتن مصالح و مفاسد درباره نگهداری برخی حیوانات در محل زندگی انسان توصیه‌هایی شده، چنان‌چه از نگهداری برخی از آن‌ها نهی شده است .
شاید روزگاری از دیدن صحنه‌های غیرمتعارف مانند در آغوش کشیدن سگ مات و مبهوت می‌شدیم اما امروز دیدن بیرون آمدن سگی از شیشه ماشین عادی شده است اما کسانی‌که هنوز این صحنه‌ها را ندیدند با تعجب در فکر فرو می‌روند که آیا سگ واقعی بود یک عروسک؟

باب شدن نگهداری سگ/تبلیغ توسط شبکه‌های ماهواره‌ای

متاسفانه امروزه نگهداری سگ در جامعه باب شده و به وضوح شاهد این هستیم که شبکه‌های ماهواره‌ای در حال تبلیغ این موضوع هستند و قبح آن را در میان جوانان ریخته‌اند این در حالی‌است که در بیانی از مولای متقیان امام علی(ع) آمده است که در سگ خیری نیست مگر در سگ شکاری و سگ همراه گله گوسفندان و در بیانی از از امام صادق(ع) آمده است «فرشتگان در خانه‌ای که سگ باشد حضور پیدا نمی‌کنند مگر سگ نگهبان باشد».
نگهداری سگ به‌خاطر چشم‌ و هم‌چشمی/داشتن سگ نشانه تمدن نیست
بر اساس این گزارش این سؤال در ذهن می‌آید که چرا برخی سگ را برای چشم و هم‌چشمی نگهداری و نشانه تمدن می‌دانند برخی از مردم نگهداری و پرورش حیوانات را برای تفریح و سرگرمی انتخاب کرده‌اند و آن‌را نشانه طبقه اجتماعی بالا می‌دانند و برخی دیگر از این راه امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.
اسلام نسبت به نگهداری سگ در منزل منع عمومی دارد چراکه سگ و خوک نجس العین هستند و این نجاست به هیچ شکلی پاک نمی‌شود.در طب اسلامی اگر ظرفی را سگ دهن بزند باید هفت بار با خاک بمالیم تا تطهیر شود چراکه این ویروس فقط با خاک از بین می‌رود.

نگهداری سگ در منزل متاثر از فرهنگ غربی است

بر این اساس نگهداری سگ در منازل ممکن است موجب ناراحتی سایر افراد خانواده یا اهل آپارتمان باشد که این امر با قوانین بشری و حق‌الناس در اسلام منافات دارد این در حالی است که نگهداری سگ در منزل یکی از فرهنگ‌های غربی وارد شده در کشور است.

رابطه مستقیم نگهداری سگ و سقط جنین

به گفته یکی‌از متخصصان داخلی استان برخی بیماری‌ها از سگ و گربه به انسان سرایت می‌کند زیرا در موهای این حیوانات کنه رخنه می‌کند و زمینه بروز فرزندان ناقص الخلقه و برخی بیماری‌ها از جمله سقط جنین مادران است.
ناظر با ذکر این مطلب که یک عامل اصلی انتقال دهنده هاری است، اضافه کرد: علاوه بر این تنفس سگ در یک فضای بسته نیز هوایی ناسالم را ایجاد می‌کند که باعث انتقال بیماری‌ها از طریق تنفس می‌شود.

زیست‌گاه حیوانات جدای از مسکن آدمیان باشد

وی با ذکر این مطلب که زیست‌گاه حیوانات باید جدای از مسکن آدمیان باشد، ادامه داد: آن‌چه در این مقطع به اندازه سلامت انسان اهمیت دارد رعایت بهداشت محیط زندگی است.
یکی‌از شهروندان لرستانی در رابطه با نگهداری حیوانات اهلی به‌ویژه سگ در منزل، می‌گوید: تا جایی‌که ما در ذهن داریم و پدران ما بیان کرده‌اند، از گذشته‌های دور نگهداری سگ در خانه کراهت داشته و بزرگان ما این‌کار را نکوهش می‌کردند.
وی با اشاره به این‌که حتی در تاریخ ما قبل از اسلام نیز نگهداری سگ در منزل رسم نبوده و در هیچ جای تاریخ به این موضوع اشاره نشده است، افزود: با ورود اسلام به کشور بر این موضوع تأکید شده و مورد تأیید دین مبین اسلام نیز قرار گرفت.
این شهروند لرستانی، با اشاره به این‌که اسلام سگ را نجس دانسته و حضور این حیوان را در منزل نکوهش کرده، ادامه داد: اکنون دانشمندان با مطالعات و تحقیقاتی که انجام داده‌اند متوجه این موضوع شده‌اند که حضور سگ در خانه برای سلامتی اهالی خانه مضر است، به ویژه برای کودکان ما، پس نگهداری این حیوان در منزل صحیح نیست.

حیوانات را زندانی خانه‌هایمان نکنیم

وی با اشاره به این‌که نگهداری حیوانات در منزل به‌منزله زندانی کردن آن‌هاست، افزود: حیوانات دارای خوی وحشی و غریزی هستند که دوست دارند در طبیعت رها باشند و هر چه‌ قدر که ما امکانات را برای آن‌ها فراهم کنیم، اما دوست دارند در طبیعت زندگی کنند، لذا این کار نه تنها سلامتی خود ما را به خطر می‌اندازد بلکه موجبات آزار و اذیت حیوانات و به‌ نوعی پژمرده کردن طبیعت را به دنبال دارد.
شهروندی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی در این رابطه، گفت: از گذشته‌های دور تاکنون نگهداری حیوانات در منزل به جز حیوانات اهلی عرف نبوده، آن هم در مکانی جدای از مکان زندگی اهالی خانه، اما متأسفانه امروزه شاهد نگهداری حیواناتی مانند سگ و گربه در منزل هستیم که به نظر کار درستی نیست.
وی ادامه داد: هر کدام از حیوانات غرایزی دارند که باید در طبیعت دنبال پاسخ آن باشند و نمی‌توان در منزل این غرایز را پاسخ داد، چه‌بسا بسیاری از این غرایز به سلامتی انسان ضرر دارد کند.
این شهروند خرم‌آبادی افزود: به‌عنوان مثال طبق تحقیقات انجام شده موی گربه عامل انتقال بسیاری از بیماری‌ها از حیوان به انسان بوده، این در حالی‌‌است که ما نمی‌توانیم این عامل را از بین ببریم، پس بهترین راه برای پیشگیری از انتقال این بیماری‌ها دوری کردن از حیوانات و عدم نگهداری آن‌ها در منزل است.

استفاده از اهرم‌های بازدارنده برای جلوگیری از نگهداری حیوانات مضر در منازل

نگارنده این مطلب بر این باور است که باید از اهرم‌های بازدارنده برای جلوگیری از نگهداری سگ و حیوانات مضر در منازل در نظر گرفته شود.افراد غیرمقید نیز به نگهداری سگ و گربه روی می‌آورند البته داشتن حیوان خانگی هیچ منافاتی با دین و شرع اسلام ندارد.
نکته آخر این‌که سگ آموزش دیده که از آن برای اهدافی مانند نگهبانی، مزرعه، کارخانه، گله و در جست‌وجوی اجناس قاچاق استفاده می‌شود در صورتی‌که سه نکته نظافت، طهارت و بهداشت درباره آن مراعات شود و محیط نگهداری آن با ابزار و وسائل زندگی آمیخته نباشد از نظر احکام شرعی اشکال ندارد.

گزارش:  محمد علی‌نژاد و امین زینی‌وند

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا لرستان اجتماعی نگهداری سگ دیدگاه اسلام خبرنگاران محمد علی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

تغییرات اقتصادی دهه ۹۰ نشان می‌دهد ماهیت طبقات اجتماعی دستخوش تغییر شده است و طبقه متوسط که طبقه‌ای پویا و جریان‌ساز بوده، ریزش عمیقی پیدا کرده و روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است.

به گزارش آرمان امروز، مسعود نیلی، اقتصاددان در نشست «سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد» با موضوع «افول طبقه متوسط» نشست که دی ماه ۱۴۰۲ از سوی مرکز تحلیل داده شریف برگزار شد در ارایه‌ای با موضوع «شواهدی از ویژگی‌ها و تحولات گروه‌های درآمدی در ایران» به اتفاقات رفاهی در جامعه از نیمه دهه ۷۰ به بعد پرداخته است.

این اقتصاددان، معتقد است: مبتنی بر داده‌ها، در دهه ۹۰، هم مقدار مطلق درآمد کاهش قابل توجهی پیدا کرده و هم شاخص‌های توزیع درآمد افت داشته است. نیلی در این نشست، جزییات داده‌های رفاهی از نیمه دهه ۷۰ تاکنون را تشریح کرد و گفت: تحولات طبقه متوسط در اقتصاد ایران نشان می‌دهد در دهه ۹۰ اتفاقات مهمی به لحاظ رفاهی در جامعه رخ داده است که هم مقدار مطلق درآمدی کاهش قابل توجهی پیدا کرده و هم شاخص‌های توزیع درآمد افت داشته است و اینکه توزیع درآمد به سمت نامطلوب شدن در حرکت است.

این اقتصاددان با اشاره به جزییات این تحولات ادامه داد: قشر کم‌درآمد، متوسط و پر درآمد در این سال‌ها تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار گرفته‌اند، اما اینکه چرا قشر متوسط مهم است باید گفت این قشر به لحاظ تعداد از نظر اقتصادی مورد توجه هستند و از منظر اجتماعی نیز افرادی که در حوزه جامعه‌شناسی فعال هستند به این طبقه توجه خاصی دارند. طبقه متوسط از منظر علوم سیاسی هم مهم است چرا که تغییرات این قشر از جامعه پیامد‌هایی به دنبال دارد که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

۹۳ درصد خانوار‌ها یارانه می‌گیرند

بر اساس داده‌های پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان در فروردین ماه سال گذشته، ۹۳ درصد خانوار‌های ایرانی، یارانه‌بگیر بودند که از این میزان، ۳۵ درصد فقیر، ۵۷ درصد جزو طبقه متوسط و ۸ درصد از طبقه برخوردار و ثروتمند محسوب می‌شدند. اگرچه درصد اعداد فقیر در قیاس با طبقه متوسط و برخوردار عددی قابل مکث است و از شکاف طبقاتی در کشور حکایت می‌کند که نیازمند پژوهش جداگانه‌ای است، اما در این مجال سخن از فروریزش طبقه متوسط است.

طبقه متوسط، یک طبقه اجتماعی است و شامل افراد بسیاری در مشاغل مختلف می‌شود که نسبت بیشتری از کل جمعیت شاغل را تشکیل می‌دهد و زندگی این طبقه بیشتر مشابه به طبقه بالاست. طبق آمار‌های یاد شده، کشور تا سال‌های اخیر از یک تعادل نسبی و نسبتا مطلوب بهره‌مند بوده است، زیرا طبقه متوسط بیشترین درصد جمعیتی را به خود اختصاص داده بود، اما در حال حاضر با فشار‌های اقتصادی و تورم ۷۰ درصدی طبقه متوسط با سرعت و شیب تندی به سمت فقیر شدن پیش می‌رود.

از دست رفتن طبقه متوسط که اکثریت کشور را تشکیل می‌دهند، زنگ خطر بزرگی برای یک کشور محسوب می‌شود که متاسفانه جامعه ما با چنین معضلی مواجه شده است. طبقه متوسط در واقع توازن قدرت اقتصادی و اجتماعی در جامعه را رقم می‌زند، وقتی این طبقه از بین می‌رود، خلئی در نبود آن ایجاد می‌شود که منجر به ضربات اجتماعی و فرهنگی شده و باعث بروز مشکلات فراوانی خواهد شد. پیدایش مشاغل کاذب، کاهش سطح عمومی سلامت، کاهش انگیزه برای تحصیل، افزایش جرم و بزهکاری، کاهش اعتماد به حکومت و از دست رفتن حمایت مردم از حکومت که به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه داخلی کشور محسوب می‌شود و از پیامد‌های زیانبار سقوط طبقه متوسط است.

نقش مستقیم طبقه متوسط در توسعه اقتصادی

نیلی همچنین در این نشست تصریح کرده: افرادی که نیروی کار به شمار می‌روند معمولا بخش کم درآمد جامعه را تشکیل می‌دهند و بخش دیگری از جامعه که با سرمایه‌شان زندگی می‌کنند و از پس‌انداز منابع مالی خود در جهت توسعه اقتصادی حرکت می‌کنند بخش پردرآمد را تشکیل می‌دهند و در این میان یک گروهی نیز جای می‌گیرند که عمدتا بر اساس تخصص و سرمایه انسانی‌شان فعالیت می‌کنند و درآمدی هم کسب می‌کنند که طبقه متوسط را تشکیل می‌دهند که برای رشد اقتصادی هر سه این گروه‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: هر چه جوامع به سمت توسعه بیشتری حرکت کند نقش طبقه متوسط هم پررنگ‌تر می‌شود چرا که عامل پیش برنده تکنولوژی است و بخش قابل توجه تکنولوژی هم مربوط به حوزه‌های کارآفرینی و حوزه‌هایی است که به تخصص وابسته است.

نیلی تصریح کرد: بنابراین از منظر عرضه در اقتصاد هر چه زمان می‌گذرد قشر متوسط مهم‌تر می‌شود و از منظر تقاضا هم انباشت این تقاضا بر قشر متوسط مهم است، چرا که تقاضای قشر کم‌درآمد ناچیز است و تقاضای پر درآمد‌ها هم معمولا معطوف به سلایق خاصی است و جایی که صرفه مقیاس در اقتصاد از سمت تقاضا می‌تواند برطرف شود عمدتا در توده وسیع قشر متوسط است که هر چه بزرگ‌تر می‌شود ثبات بیشتری هم در تقاضا ایجاد می‌کند که بعد سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر تقاضا شکل می‌گیرد و توسعه می‌یابد.

معضلات اجتماعی همیشه در نتیجه مشکلات اقتصادی افزایش پیدا می‌کنند و باید به این واقعیت تلخ اذعان کنیم که این روز‌ها در نتیجه از بین رفتن طبقه متوسط جامعه، معضلات اجتماعی در جامعه ما پررنگ‌تر از همیشه شده است! مقابله با فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی از مهم‌ترین اهداف دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعریف شد که امروز با بررسی وضعیت شاخص‌های ضریب جینی و تورم متوجه می‌شویم که این اهداف کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و به نتایج مطلوبی ختم نشده است!

دیگر خبرها

  • معاون شهردار تهران: دوره قبل مدیریت شهری زیست شبانه و نگهداری از حیوانات خانگی را ترویج می‌داد
  • حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد 
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد 
  • کشف شیر وحشی از یک ویلا + جزئیات
  • وقتی نبود سرعت گیر در خیابان مالک اشتر شمالی کرمان جان دانش آموزان را نشانه گرفت + فیلم
  • کشف و ضبط یک قلاده توله شیر در ساری
  • اقدامات خودجوش کارکنان برای پاکسازی محیط نیروگاه برق ری + تصاویر
  • رمزگشایی از ویدئوی جنجالی از سه حیوان وحشی در شرق تهران | این حیوانات گرگ هستند؟!
  • ۴ هزار جوان ۱۸ ساله در آرزوی مستقل شدن هستند