Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی با اشاره به سرنوشت مبهم وام 500 میلیون یورویی که به تأمین دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافته بود، گفت: متاسفانه شنیده‌ام که بیمه سلامت نمی‌خواهد این مبلغ را خرج بخش دارویی کند. در حالی که صنعت دارو نزدیک ۲ سال است که زمین‌گیر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدرضا روئینی، رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی و داروخانه‌های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، درباره قرض ۵۰۰ میلیون یورویی از صندوق ذخیره ارزی گفت: این ارز برای توسعه صنایع تولیدی داخلی در حوزه دارو اختصاص داده شده که در فشار مالی قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا هم بخش خصوصی هم بخش دولتی بد‌هی‌های خود را به پخش‌های دارویی و بالتبع به صنایع داروسازی پرداخت نکردند که مبلغ بزرگی هم بود. شاید بتوانیم بگوییم حدود ۴۰ درصد گردش مالی در صنایع داروسازی داخلی محبوس شده بود و واقعا این صنایع به معنای واقعی زمینگیر شدند یعنی در این دو سال فقط کار کردند تا باقی بمانند.

وی ادامه داد: این کار هم اگر چه مقداری دیر بود، اما برای برپا نگه داشتن این صنایع چه خصوصی چه دولتی لازم بود. در این باره باید بگوییم بحث بدهی به صنایع دارویی بیشتر به سازمان تامین اجتماعی مربوط می‌شود بخشی از این صنایع هم متعلق به خود سازمان تامین اجتماعی است و تک تک مردم در این پول سهیم هستند و مسئولین وقت باید زودتر تدبیر می‌کردند تا این امر صورت بگیرد.

روئینی عنوان کرد: در چند وقت اخیر کرختی و لَختی عجیبی در مجموعه تصمیم‌گیران دارویی حاکم بود که اصلا خوشایند نبود. حالا که این مصوبه از نظام گرفته شده تا این پول به صنایع دارویی برگردد باید در جای مناسب خرج شود و حتی اگر قرار است به دست بیمه سلامت برسد باید در بخش بدهی‌های دارویی بیمه خرج شود که در اینجا درست مدیریت کردن را می‌طلبد.

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی با بیان اینکه یکی از اقدامات خوب در این زمینه پرداخت بدهی‌های شرکت‌های داخلی است، تصریح کرد: متاسفانه شنیده‌ام که بیمه سلامت نمی‌خواهد این مبلغ را خرج بخش دارویی کند که امیدوارم اینگونه نباشد. در واقع این مساله چشم‌های بینا می‌خواهد و کسانی که تحرکات را پایش می‌کنند باید حواسشان باشد که صنعت دارو نزدیک ۲ سال است که زمین‌گیر شده است.

وی ادامه داد: من گمان می‌کنم شاید ضعف‌هایی هم در وزارت بهداشت سیستم دارویی را به سمت واردات سوق می‌داد و متاسفانه باید بدانیم که بعد از زمین خوردن صنعت دارو یک تا دو سال طول می‌کشد تا این صنعت دوباره رونق بگیرد. من مخالف واردات نیستم و اعتقاد دارم که همیشه واردات صحیح به توسعه بازار دارویی کشور کمک کرده است، اما واردات نباید سدی در مقابل توسعه باشد. واردات باید نیاز‌های دارویی که از دیدگاه تولید غیر اقتصادی هستند را برطرف کند و در راستای آن باشد.

روئینی بیان کرد: واردات دارو اگر درست مدیریت شود موجب رونق صنایع داروسازی می‌شود، اما اینکه دست‌هایی صنایع داخلی را زمینگیر بکنند که واردات را توسعه بدهند اشتباه است. آن جایی که ما خودمان می‌توانیم تولید کننده باشیم واردات خطرناک است و متاسفانه دست‌هایی در وزارت بهداشت صنعت دارو را به این سمت هل داده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از دارو‌ها هست که ما یا توان علمی تولید را نداریم یا کلا اقتصادی نیست که در کشور تولید شود. واردات این دارو‌ها خوب و ضروری است، واردات اگر درست مدیریت هم شود سازنده هم می‌تواند باشد، اما اگر مدیریت نشود شیرینی مالی واردات به صنعت ما ضربه خواهد زد و این جهت دار بودن خوشایند نخواهد بود.

رئیس مجموعه داروخانه‌های دانشکده داروسازی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر بدهی‌های بزرگی به صنعت داروسازی دارند. این سازمان‌های بیمه‌گر هستند که باید فکر کنند تا راه بازپس‌دهی پول به صندوق ذخیره ارزی را پیدا کنند و حق ندارند فشار گردش مالی خودشان را به صنعت داروسازی منتقل کنند.

وی افزود: بیمه‌ها به روشنی به صنعت داروسازی کشور ظلم می‌کنند و اگر مدیریت هوشمندی بود گریبانشان را می‌گرفت که این خسارت را هم تامین بکنند و باید خودشان تصمیم بگیرند که این پول را چگونه برگردانند. این مساله به نفع مردم است، زیرا صنعت داروسازی سرپا می‌ماند و واردات بی جهت صورت نمی‌گیرد.

روئینی گفت: اینکه می‌گوییم باید این پول به صنعت داروسازی تعلق بگیرد به خاطر مردم است؛ زیرا اگر چنین نباشد واردات بی رویه صورت می‌گیرد و کم کم مردم برای تهیه دارو باید پول‌های گزافی را پرداخت کنند. در غیر این صورت با تضعیف این صنعت این مردم هستند که ضرر می‌کنند و البته در مراحل بعدی خود سازمان‌های بیمه گر هم متضرر خواهند شد.

ما اکنون در شرایط جنگی هستیم و به نظر میرسد که لمس این مساله برای برخی مسئولین سخت است. ما در حال حاضر شبیه یک گردان یا تیپ جنگی هستیم که در آتش محاصره قرار گرفته‌ایم و انتظار کمک داریم. اما متاسفانه ۲ ماه است این کمک هنوز به صنایع داروساز‌ی نرسیده است و صنایع در آستانه نابودی هستند و من واقعا نمیدانم که چرا صحبت مقام معظم رهبری حدود دوماه است که روی زمین مانده و این مبلغ هنوز معلوم نیست که کجا است. این رفتار‌ها متاسفانه نه ادبیات و نه رویکرد شرایط جنگ اقتصادی ندارد!

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۶۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به اصلاح بودجه سازمان غذا و دارو تا ۱۸۰ همت

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو گفت: بنابر بر قول مساعدت رئیس مجلس، مقرر شده است تا بر اساس نوع ارزی که داده می‌شود بودجه سازمان غذا و دارو تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اصلاح شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، فرشته میرزازاده درباره بودجه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: عدد پیشنهادی ما برای بودجه سال جاری ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بود که عدد مطرح شده در مجلس شورای اسلامی ۷۵ هزار میلیارد تومان عنوان شد، اما با تمهیدی که رئیس مجلس در نظر گرفت، مقرر شد که بر اساس نوع ارزی که داده می‌شود، این بودجه تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اصلاح شود.

وی افزود: بخش عظیمی از سهمیه ارزی سازمان غذا و دارو که حدود ۳.۵ میلیارد دلار است، ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی بوده که تا سقف ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و امیدواریم از این عدد کمتر نشود.

معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان غذا و دارو گفت: به بخش کمی از تجهیزات پزشکی نیز در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد، بخش اعظمی از دارو، تجهیزات و شیرخشک با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و بخشی از اقلام زیبایی و بخش اندکی از فراورده‌های سلامت‌محور خانگی ارز تالار دوم دریافت می‌کنند.

کد خبر 751399

دیگر خبرها

  • توجه به اصلاح بودجه سازمان غذا و دارو تا ۱۸۰ همت
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود! +فیلم
  • تایید واردات روغن‌های خوراکی آلوده ۷۰ میلیون یورویی ‌| محموله غیرقابل مصرف بود!
  • ۵.۶ میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد
  • بخشنامه اخیر بانک مرکزی پیرامون واردات ابهام دارد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشور‌های آفریقایی
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات محصولات سلامت محور ایران به کشورهای آفریقایی
  • مدیر امور بین‌الملل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات‌پزشکی به ۲۰ کشور آفریقایی
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی