Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-23@12:07:49 GMT

تعلل در عرضه نفت در بورس

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۷۴۴۶

تعلل در عرضه نفت در بورس

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، محمدصادق کریمی درباره علت تعلل شرکت ملی نفت برای عرضه دوم نفت در بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام در بورس، به عنوان یک راهکار مقابله با تحریم‌های نفتی دغدغه وزرات نفت و شرکت ملی نفت نیست؛ در نتیجه خیلی به صورت جدی آن را پیگیری نمی‏‌کنند. از طرفی هر چقدر ما نفت خام بفروشیم یا نفروشیم، اثری بر درآمد، ارتقاء جایگاه و منافع امور بین الملل شرکت ملی نفت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسئولین این بخش اگر بهترین کار را انجام دهند یا حتی هیچ کاری نکنند، همان حقوق ثابت‌شان را دریافت می کنند.

وی افزود: منافع، پاداش و انگیزه‏‌های شرکت ملی نفت ربطی به میزان فروش نفت ندارد. لذا انگیزه ای برای این کار پیچیده و دشوار ندارند. کار پیچیده است از این لحاظ که تاکنون تجربه نشده و ریسک و احتمال شکست وجود دارد. به همین دلیل ریسک نمی‌کنند که در این فرایند نفت را عرضه کنند. همه این موضوعات موجب تعلل در عرضه نفت در بورس شده است.

عدم تداوم عرضه نفت اطمینان بازار را از بین می‌برد

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر لزوم تداوم عرضه نفت در بورس اظهار داشت: فرایند فروش نفت خام در بورس در شرایط عادی برای بخش خصوصی که تازه می خواهد وارد کار شود، فرایندی ریسک پذیر و نیازمند سرمایه گذاری و هزینه است. یافتن مشتری، شرکای تجاری، سازوکار بانکی از جمله مواردی است که حتی اگر کشور تحریم هم نبود، باید برای آنها هزینه و انرژی صرف می شد. حال که تحریم هستیم، یک ریسک دیگر هم به آن اضافه می شود و آن بحث دورزدن تحریم ها است. بنابراین این کار به خودی خود یک ریسک دارد و از طرفی سازوکار چندان برای بخش خصوصی جذاب نیست. اما نکته این است که به هر حال تجارت نفت یک تجارت سودآور است و بخش خصوصی علاقه دارد وارد این کار شود.

کریمی خاطر نشان کرد:  لذا اگر قرار باشد علاوه بر همه این ریسک‏ها که به صورت عادی وجود دارد، ریسک تعامل با دولت و تصمیم‌گیری‌های دولتی هم اضافه شود، کار کاملا از جذابیت می افتد. برای مثال اگر دولت اعلام کرد برق تجدیدپذیر را از شرکت‌ها به صورت تضمینی می‌خرد و اما بعد دو سال این خرید انجام نشود، سرمایه‌گذارها دفع می‌شوند. بنابراین عدم تداوم عرضه اطمینان را از بین می برد. در نبود اطمینان هم انگیزه ای برای کار باقی نمی ماند.

چشم‌اندازهای توسعه بورس نفت در آینده

وی در خصوص چشم انداز عرضه نفت در بورس تصریح کرد: با تداوم عرضه نفت در بورس چند اتفاق می تواند رخ دهد. نکته اول این است که ما می توانیم همه نفت خام‌مان را در این سازوکار عرضه کنیم و بفروشیم، بدون اینکه مشکلی به وجود آید. یعنی نه از نظر درآمدهای ارزی و نه از نظر ریالی هیچ مشکلی نخواهد داشت. مزیت صادرات کل نفت از این راه این است که خریدارها بر سر قیمت رقابت می‌کنند و این باعث فروش به بالاترین نرخ خواهد شد.

کریمی ادامه داد: اتفاق دوم این است که نفت خام دیگر کشورها هم می‌تواند در بورس ما عرضه شود. کشورهای دیگر هم برای این کار انگیزه دارند. البته می‏‌تواند این تعامل دو جانبه باشد یعنی ما هم نفت خام‌مان را در بورس آنها مثلا در روسیه عرضه کنیم. پس چشم‌انداز کار امروز ما، بین المللی شدن بورس است. اتفاق سوم نیز، شکل گیری معاملات کاغذی است.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: اگر ما از امروز آرام آرام زیرساخت‏های فروش حواله‌‏ای و و جابجایی را فراهم کنیم و این امکان وجود داشته باشد که در حجم‌‏های کوچک بتوانند قراردادی خرید و فروش کنند، می‌توانیم امید داشته باشیم در آینده بورس ما از شکل فیزیکی خارج و فیوچری و یا کاغذی شود. دستاورد چهارم ، ایجاد بستری برای تجارت خارجی است. یعنی این اوراق و حواله‏‌ها، اوراق و حواله‏‌های معتبر شوند، اسناد الکترونیکی که به پشتوانه نفت در تجارت بین کشورها استفاده می‌شود و چیزی شبیه پول بین کشورها یا شرکت ها مورد استفاده قرار گیرد.  

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: وزارت نفت ایران عرضه نفت در بورس انرژی شرکت ملی نفت ایران تحریم نفتی بورس انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۷۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در راستای سیاست فروش شفاف زعفران در بورس و استقبال متقاضیان در عرضه زعفران در فروردین ماه، ۱۵۰۰ کیلو زعفران دیگر از زعفران‌های سال ۱۴۰۱ تعاونی‌های روستایی، فردا در بورس کالا عرضه خواهد شد.

بر اساس اعلام سازمان تعاون روستایی این سبد زعفران که مربوط به تولیدات استان خراسان رضوی در سال ۱۴۰۱ است، با قیمت پایه ۹۴ میلیون تومان در ازای هر کیلوگرم و با حداقل خرید ۱۰ کیلوگرم با شرایط اعلامی مندرج در آگهی بورس کالا، فردا چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران عرضه می‌شود.

سرنخ مافیای زعفران پیدا شد | از ورود زعفران به بورس راضی نیستیم؛ پای مافیا در کار بود

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالا، عرضه سبد زعفران محصول تولید سال ۱۴۰۱ بر پایه استاندارد ملی ایران (شامل رشته‌ای بریده درجه یک ۶/۳۹ درصد، رشته‌ای بریده درجه دو ۲۲/۸۱ درصد، رشته‌ای بریده درجه سه ۲۶/۷۳ درصد، رشته‌ای درجه یک ۲۱/۳۲ درصد، رشته‌ای درجه دو ۱۹/۶۰ درصد، رشته‌ای درجه سه ۳/۱۰ درصد و زعفران دسته‌ای ۰/۰۵ درصد) است.

گفتنی است در عرصه نخست زعفران تعاونی‌های روستایی در سال جاری که در فروردین ماه برگزار شد، بیش از چهار برابر کالای عرضه شده، در زمان برگزاری آن عرضه متقاضی خرید شرکت کرده بودند.

کد خبر 846616 برچسب‌ها بورس کالا زعفران استان خراسان رضوی ایران

دیگر خبرها

  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • چه تعداد عرضه اولیه، امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • چه تعداد عرضه اولیه امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • عرضه شمش بلوم و تختال
  • بورس به مدار برگشت؟
  • آخرین جزئیات از عرضه پساپ در بورس انرژی اعلام شد
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | روز سیمانی‌ها
  • تغییر زمین بورس بازان