Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-08@03:46:34 GMT

تقويت سفره هاي زير زميني با هدايت سيلاب ها

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۸۱۵۳

تقويت سفره هاي زير زميني با هدايت سيلاب ها

خبرگزاري آريا - کرج-ايرنا- وقوع بارش هاي رگباري و جاري شدن سيلاب در برخي مناطق کشور همچون استان البرز با اينکه گاهي با خسارت و آبگرفتگي معابر همراه است اما برخي دستگاه ها با حفر چاه آن را به فرصتي براي تقويت سفره هاي زير زميني تبديل کرده اند.

به گزارش ايرنا، سفره هاي زير زميني مناطق مختلف کشور از جمله استان البرز در پس 2 دهه خشکسالي،کاهش بارش ها و استفاده بي رويه بهره برداران در اين سال ها حال و روز خوشي ندارند و روز به روز بر تعداد چاه هاي عميق خشکيده افزوده مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شايد بسياري منتظر اين هستند که همانند گذشته ها برف هاي زمستاني به داد سفره هاي تهي از آب برسد اما برداشت هاي بي رويه و کاهش بارش ها آنقدر بر منابع آب زير زميني تاثير گذاشته که اگر کل زمستان برف ببارد آب هاي از دست رفته به اين سادگي جايگزين نمي شود.
با اين اوصاف امروزه اتخاذ روش هاي مختلف براي مديريت بحران آب در دستور کار قرار گرفته که از بازچرخاني پساب تا مديريت آب کشاورزي را شامل مي شود هرچند که هنوز در آغاز راه هستيم و
مصرف آب در ايران از شاخص هاي جهاني به مراتب پا فراتر گذاشته است.
در اين حال وقوع بارش هاي رگباري و جاري شدن سيلاب ها از مواردي است که تاکنون مديريت آن اگر چه در قالب طرح هاي آبخيزداري ديده شده اما هزينه مناسبي پاي آن ها نشده است، آبهايي که به جاي تخريب مي تواند به تثبيت آب و خاک بينجامد.
نمونه هاي سيل و سيلاب در ايران فراوان است و حتي در سال هاي کم بارشي گاهي بارش هاي سيلابي در برخي مناطق آنچنان زياد بوده که در طول 2 تا سه شبانه روز خسارات فراواني به بار آورده اند.
اين گونه بارش ها اگر چه موجب مشروب سازي اراضي کشاورزي ، مرتعي و جنگلي شده اما با خود بسياري از خاک هاي با ارزش را برد و خسارات زيادي به بار آورده است ليکن بخش عمده آن هم در قالب تبخير به آسمان بازگشت.
با اين وجود سيل مخرب 28 تيرماه سال 94 روستاي سيجان شهرستان کرج که با مرگ 8 نفر و از بين رفتن حدود يکصد دستگاه خودرو و تخريب بناها همراه شد، از منظر ديگر فرصتي براي سرمايه گذاري بر روي پروژه هاي مهارآب و کنترل سيلاب در اين سال هاي کم بارش به وجود آورد.
اين سيل مخرب موجب شد تا اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز طرح هاي آبخيزداري به صورت گسترده در ارتفاعات و دشت هاي استان به اجرا درآورد و بخشي از بودجه صندوق توسعه ملي به اين طرح اثربخش و مفيد جذب کند.
اکنون اين اداره کل با کمک جوامع محلي سخت مشغول اجراي پروژه هاي آبخيزداري مانند احداث آبخوان، سيل بند، انجام طرح هاي بوته کاري و تقويت پوشش گياهي استان براي کنترل سيلاب ها، پيشگيري از حوادث مخرب، حفظ خاک و هدايت آب به سفره ها زير زميني است.
اين دست اقدامات توسط يک دستگاه اجرايي شايد به تنهايي نتواند حجم گسترده کوه ها و دشت ها و اراضي محدوده شهري و روستايي استان را دربرگيرد اما در کل اقدامي مفيد و موثر براي استفاده بهينه از نزولات آسماني است.
در اين ميان دستگاه ديگري که به مهار آب در البرز همت گماشت فرمانداري شهرستان ساوجبلاغ و زير مجموعه هاي آن است که در سال هاي اخير به دنبال تشديد کم آبي و تشنگي دشت هاي اين شهرستان در حاشيه رودخانه کردان به حفر چاه و احداث خاکريز براي مهار آب پرداخت.
اين اقدام مجموعه مديران شهرستان ساوجبلاغ نيز در نوع خود حرکتي ارزشمند بود که البته اگر به صورت گسترده و فراگير استمرار يابد.
اما مديريت شهري کرج از جمله دستگاه هايي است که به خاطر رفع آبگرفتگي خيابان هاي اصلي و فرعي چهارمين کلانشهر کشور و هدايت آب به سفره هاي زير زميني پا به ميدان طرح کنترل سيلاب ها گذاشته است .
در اجراي اين طرح طي پنج سال اخير 500 حلقه چاه جذبي نيمه عميق و عميق در گوشه و کنار کرج و در مسير سيلاب ها البته با رعايت الزامات ايمني حفاري شده است.
آنطور که مسئولان شهرداري کرج مي گويند: پروژه هاي مهار آب در اين کلانشهر با 2 هدف کنترل سيلاب ها و تقويت سفره هاي زير زميني با سرعت و قدرت ادامه مي يابد.
شهرداري کرج در اجراي شبکه بزرگ مهار سيلاب، طرح هاي عمراني در مناطق کوهپايه اي مانند عظيميه اجرايي کرده که موجب هدايت سيلاب ها به داخل شبکه هايي به نام «کلکتور» مي شود.
به گفته مسئولان شهري کرج، چاه هاي جذبي و کلکتورها بهترين اقدام براي مهار سيلاب و درعين حال استفاده بهينه از روان آب ها است.
طبق گزارش هاي رسمي، سطح دسترسي به آب هاي زير زميني کرج از حدود 20 تا 40 متر در دهه 60 اکنون به حدود 300 متر رسيده که اين امر بيانگر استفاده بي رويه از منابع آبي و در کنارآن هم کاهش بارندگي ها است.
با اين حال کارشناسان معتقدند که حفر چاه هاي جذبي در مکان هاي ايمن يا حاشيه رودخانه هاي فصلي مي تواند تاحدودي به تقويت سفره هاي زير زميني کمک کند ضمن آنکه از هدر رفت سيلاب ها يا تبخيرکلي آنها جلوگيري به عمل مي آورد.
البته اجراي اين طرح نيازمند الزاماتي مانند ايمن سازي چاه ها براي پيشگيري از مخاطرات انساني است ضمن آنکه هزينه هاي زيادي نياز دارد که البته مي توان با مديريت منابع گام موثري براي رهايي کشور از دست خشکسالي و کمبود آب برداشت.
** جمع آوري آب هاي سطحي آبخوان ها را نجات مي دهد
داود نجفيان مديرعامل شرکت آب منطقه اي البرز ، اقدام شهرداري کرج در حفر چاه هاي جذبي آب را ستودني توصيف کرد و گفت: جمع آوري آب هاي سطحي آبخوان ها را نجات مي دهد.
وي ادامه داد: هدايت آب باران به سمت چاه هاي جذبي از شدت سيلاب ها مي کاهد و از هد روي آب جلوگيري مي کند.
وي اقدام شهرداري کرج در برهه کنوني که آبخوان ها دچار بحران کم آبي هستند را حرکت مبارکي دانست و افزود: شرکت آب منطقه اي البرز براي توسعه اين طرح ها در سطح کرج و استان آماده همکاري با شهرداري ها است.
نجفيان خاطرنشان کرد: اين برنامه ها مي تواند به عنوان الگو براي شهرداري هاي ديگر استان البرز در دستور کار قرار گيرد.
مديرعامل شرکت آب منطقه اي البرز ياد آورشد: سرازير شدن سيلاب ها در مواقع بارندگي سبب فرسايش خاک و مشکلات ديگر مي شود که مهار اين سيلاب ها در ابعاد مختلف اثر بخش خواهد بود.
وي اظهارداشت: تاکنون ميزان ورودي آب چاه هاي جذبي کرج ارزيابي نشده ليکن آثار مثبت آنها قابل بررسي است.
نجفيان گفت: طي2 سال گذشته يک ميليارد400 ميليون متر مکعب از منابع آبي آبخوان هاي استان البرز را خالي کرده ايم که بايد اين مقدار آب به آبخوان ها بازگردانده شود.
وي افزود:اکنون رفتار و الگوي مصرف در استان البرز بيش از حد نياز و بيشتر از حد استاندارد است که اگر بخواهيم آبخوان ها را به عنوان ثروت ملي به حساب آوريم بدون مشارکت مردم اين اقدام امکان پذير نيست.
اين مسئول با اشاره به اينکه مردم ذينفعان اصلي در بحث آبخوان ها هستند، بيان داشت: مي بايست براي رفع اين مشکل فرهنگ سازي انجام شود.
وي اظهارداشت: متاسفانه طي 20 سال گذشته سطح آب سفره هاي زير زميني استان البرز 90 متر کاهش يافته است.
نجفيان اشاره اي به اقدامات صورت گرفته آب منطقه اي البرز براي نجات آبخوان ها کرد و گفت: طرح تعادل بخشي براي نجات آبخوان ها تدوين شده که شامل 15 پروژه است.
وي ادامه داد: در اجراي اين طرح، دستگاه هاي مختلف وظايفي دارند و دراين ميان جهاد کشاورزي بايد به سمت روش هاي مدرن آبياري پيش برود.
** توسعه حفاري چاه هاي جذبي کرج نيازمند اعتبار است
عسکر نصيري معاون فني و عمراني شهرداري کرج مي گويد: طرح حفاري چاه هاي جذبي از سال 93 در اين کلانشهر آغاز شده و تاکنون 500 حلقه چاه براي مهار سيلاب ها، حفاري و به کار گرفته شده است.
وي ادامه داد: براي اجراي طرح مديريت جامع آب هاي سطحي کرج يک هزارو500 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
نصيري گفت: مطالعات طرح جامع آب هاي سطحي کرج انجام شده و در صورت تخصيص اين اعتبار اجرا خواهد شد.
وي بيان داشت: تلاش مي شود با ايجاد سامانه هاي کنترل آب، روان آب هاي سطحي کرج در زمان بارش ها به سمت سفره هاي زير زميني هدايت کنيم.
نصيري تاکيد کرد: بارش هاي سال گذشته مشکلاتي نظير آبگرفتگي و سيلاب براي زيرگذرهاي کلانشهر کرج به وجود آورد اما امسال با توسعه چاه هاي جذبي در زير گذرهاي قديمي و جديد سعي شد تا مشکلات گذشته تکرار نشود.
معاون فني و عمراني شهرداري کرج اظهارداشت: اين شهرداري در بحث مديريت منابع آبي و تغذيه سفره هاي زير زميني امسال به عنوان شهر برتر کشور شناخته شده است.
اين مسئول گفت: براي حفر چاه هاي جذبي نيازمند اجراي طرح هاي موقت و دائم هستيم.
** شهرداري کرج حفاري چاه هاي جذبي را ادامه مي دهد
حسن مدير روستا معاون خدمات شهري شهرداري کرج گفت:با توجه به هدر رفت سيلاب ها و آثار مخرب آنها ، شهرداري کرج استمرار طرح حفاري چاه هاي جذبي را براي مهار اين آب ها در برنامه کاري خود قرار داده است.
وي اد امه داد: حفاري 500 حلقه چاه در ماه هاي گذشته موجب شد تا بخش قابل توجهي از سيلاب هاي کرج به سفره هاي زير زميني هدايت شود.
مدير روستا گفت: اکنون نيز طرح مهار آب هاي سطحي و سيلاب ها با جديت از محل منابع اعتباري شهرداري دنبال مي شود و افزايش تعداد چاه ها را در برنامه کاري قرار داده ايم.
وي با اشاره به اينکه ظرفيت معابر شهري کرج در زمان بارندگي بيشتر از 30 ميلي متر بارش نيست، گفت: اگر روان آب ها به سمت سفره هاي زير زميني هدايت نشود به زير ساخت هاي شهري آسيب وارد خواهد شد.
مدير روستا خاطر نشان کرد: شهرداري کرج براي حفر چاه هاي جذبي سالانه بودجه مستقل درمرکز و مناطق دهگانه اختصاص داده تا در زمان بارش ها شاهد آبگرفتگي معابر شهري نباشيم.
وي ادامه داد: اکنون کلکتورخيابان شهيد بهشتي کرج فعال شده و با فعال سازي اين کلکتور
آبگرفتگي معابر جهانشهر نيز مهار شده است .
**پروژه هاي آبخيزداري البرز با 500 فرصت شغلي همراه شد
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز مي گويد: اجراي پروژه هاي آبخيزداري اين استان در سال جاري با 500 فرصت شغلي براي روستائيان همراه شده ضمن آنکه
با انجام آنها بخش عمده اي از سيلاب ها کنترل مي شود.
اصغر بيات افزود: امسال با اختصاص 180 ميليارد ريال از محل صندوق توسعه ملي ، 20 پروژه آبخيزداري در البرز به اجرا درآمد.
وي ادامه داد: اين پروژه ها با اهداف ايجاد اشتغال پايدار براي روستائيان و تقويت منابع آبي سطحي و زير زميني و حفظ پوشش گياهي در حوضه هاي آبخيز آسارا، طالقان، ساوجبلاغ، اشتهارد و نظرآباد به اجرا درآمده است.
بيات گفت: يکي از اهداف اجراي پروژه هاي آبخيزداري استفاده از مشارکت مردم و نيروهاي بومي براي حفاظت و تقويت داشته هاي ملي و طبيعي است.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي وآبخيزداري استان البرز بيان داشت: بيشتر فعاليت هاي آبخيزداري با تقاضاي مردم بومي و همراهي آنها اجرا مي شود.
بيات گفت: هماهنگي خوبي با دانشگاه تهران در بخش نظارت بر اجراي طرح هاي آبخيزداري داريم و اکنون 20 دانش آموخته مقاطع کارشناسي ارشد و دکترا به عنوان ناظر با اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري البرز همکاري مي کنند.
معاون آبخيزداري اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان البرز، ميزان پيشرفت فيزيکي پروژه هاي آبخيزداري البرز را 40 درصد اعلام کرد.
وي ، حفاظت و قرق، اطفا حريق، گشت و مراقبت و تهيه نقشه هاي کاداستر را از ديگر فعاليت هايي برشمرد که در کنار پروژه هاي آبخيزداري اجرا مي شود.
استان البرز حدود 400 هزار هکتار عرصه منابع طبيعي دارد که زمينه چراي حدود 350 هزار راس دام عشاير استان را فراهم کرده است.
با اين حال دستگاه هاي اجرايي شهرستان ساوجبلاغ در سال هاي اخير طرح احداث حوضچه هاي خاکي در دشت هاي اين شهرستان با هدف مهار طغيان رودخانه کردان و هديت آب به سفره هاي زير زميني اين منطقه انجام دادند که در نوع خود حرکتي ارزشمند است.
طبق آمار رسمي حفاري 11 هزار حلقه چاه غير مجاز آب در البرز بنا به گفته مسئولان مشکلات عديده اي براي سفره هاي زير زميني به وجود آورده به طوري آبخوان هاي استان به مرحله بحران رسيده است.
اجراي طرح هاي آبياري نوين در مزارع و باغ ها، مهار سيلاب ها و تزريق آنها به سفره هاي زير زميني و کاشت محصولات مقاوم به خشکسالي و کم آب بر از راه هاي مصرف بهينه آب مديريت مصرف آب اعلام شده است.
با اين حال اجراي پروژه هاي آبخيزداري توسط دستگاه هاي اجرايي از جمله وزارت جهاد کشاورزي و شهرداري ها مي تواند در جذب حداکثري بارش ها موثر واقع شده و از بحران آب بکاهد.
حفاري چاه هاي جذبي در مکان هاي مناسب و هدايت سيل به اعماق زمين علاوه بر پيشگيري از خسارت و فرسايس خاک ، موجب تقويت آب زير زميني خواهد شد.
7410/ 6155
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۸۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جراحی اقتصادی باید در ساختارهای غلط و پوسیده کشور انجام شود، گفت: «انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم.»
 
به گزارش شفقنا؛ روح الله ایزدخواه در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات به مردم، اظهار کرد: یکی از انتقادات به این دولت مدل ارائه تسهیلات بانکی است؛ متاسفانه عملکرد مناسبی در حوزه تسهیلات ازدواج و اشتغال دیده نمی‌شود و بانک ها به اسم کنترل نقدینگی، تسهیلات تکلیفی را در عمل محدود کردند که منجر به رکود شد یعنی سرمایه در گردش و تسهیلات تولید، به مشکل برخورد و به مساله اول صنعت ما تبدیل شده است.
 
به اسم کنترل «تورم» تسهیلات بانکی را محدود کردند
 
وی در ادامه افزود: سال گذشته به اسم کنترل تورم، تسهیلات بانکی را محدود کردند که باعث ایجاد رکود تورمی شد. این سیاست غلط است و بارها هم گفتیم یک طرفه نمی توان به مسایل اقتصادی نگاه کرد و بدون توجه به تولید اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم، منجر به رکود می شود.
 
برخورد این دولت با بانک ها برخورد جدی و سازنده ای نبوده است
 
آقای ایزدخواه با انتقاد از اینکه بخش زیاد از منابع مالی بانک‌ها خرج بنگاهداری بانک ها می شود، ادامه داد:  بخش‌های دیگری از این منابع را هم به عنوان وام به پرسنل خود می دهند و حتی بعضا این تسهیلات به دانه درشت ها داده می شود؛ بنابراین در شرایطی که منابع بانکی بیشتر شده است سوال ما از بانک ها این است این منابع در کجا خرج می شود!. ما ایراد اساسی به نظام بانکی داریم که از گذشته بوده و در این دولت تشدید شده است؛ برخورد این دولت هم با بانک ها مطلقا برخورد جدی و سازنده ای نبوده است؛ اقای خاندوزی بارها در جلسات نظارتی ما به صراحت گفتند که «زور من به بانک ها نمی رسد». اقای رئیسی علی رغم شعار ی که در ایام تبلیغات ریاست جمهوری گفتند که «بانک ها را به خط خواهم کرد» اما در عمل نشانه ای از این مساله نمی بینیم.
 
وی افزود: عده ای از نمایندگان مجلس هم دائما با شعار کنترل نقدینگی، فضا را تشدید می کنند که قطعا به ضرر تولید و به نفع سوداگری و بنگاهداری بانک ها است. مجلس جدید به دلیل اینکه مجلس یکدستی به لحاظ سیاسی نیست و نیروهای مستقل بیشتری دارد، امیدواریم بتواند با جدیت و الگوی منطقی درست بانک ها را وارد کار کند.
 
نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
 
وی در خصوص عدم اخذ تضامین از مردم برای ارائه وام های خرد، گفت: بانک ها اصلا عمل نمی کنند و این حرفی که وزیر اقتصاد گفتند توسط بانک ها رعایت نشد و مراجعینی که برای دریافت وام های معیشتی خرد به مردم معرفی می‌کنیم، یا توسط بانک ها رد می شود و یا چند ضامن از مردم می خواهند. لذا ما نیاز به جراحی واقعی داریم چراکه جراحی در سفره مردم هنر نیست بلکه در ساختارهای غلط و پوسیده کشور باید انجام شود. جراحی در ساختار الیگارشی بانکی باید انجام شود و انتظار ما از دولت و مجلس انقلابی این است که دست به تغییرات ساختاری در اقتصاد بزنند در غیر اینصورت ادامه وضع موجود بی تدبیری و بی خردی است و نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم!.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد / خسارت به اراضی کشاورزی در 3 روستا
  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد
  • جیش‌الظلم به سفره مردم بلوچ شلیک می‌کند
  • هدایت سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی اشتهارد
  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • تشدید بارش‌ها و احتمال سیلاب در چهارمحال و بختیاری
  • ایزدخواه نماینده مجلس : جراحی در سفره مردم هنر نیست / نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم و یا نرخ ارز را آزاد کنیم
  • نماینده مجلس: نباید هر جا که کم آوردیم دست به سفره مردم ببریم
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟