Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-18@14:57:55 GMT

انتقاد فعالان محیط‌ زیستی از توافق اقلیمی لهستان

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۸۱۷۳

ساعت24-نمایندگان کشورهای حاضر در نشست آب و هوایی سازمان ملل در لهستان به توافق اقلیمی مهمی دست پیدا کردند اما این توافق همچنان منتقدانی دارد.

 پس از گذشت دو هفته از زمان آغاز مذاکرات اقلیمی در لهستان کشورهای حاضر در این نشست توانستند به توافقی دست پیدا کنند.

با این حال فعالان و کارشناسان این حوزه هشدار داده‌اند این توافق فاقد اهداف یا امید به بهبود اقدامات آب و هوایی است و در آن به طور شفاف به موضوعات کلیدی همچون اختصاص بودجه به پروژه‌های اقلیمی در کشورهای در حال توسعه پرداخته نشده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست آب و هوایی سازمان ملل در لهستان (COP24) به دنبال آن بود تا دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی گزارش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و اقدامات صورت گرفته برای کاهش این آلاینده‌ها ارائه شود که عصر روز گذشته (شنبه) این توافق حاصل شد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در این توافق به قوانینی اشاره شده که هدایت کننده قرارداد اقلیمی پاریس ۲۰۱۵ میلادی است و کنترل بالا رفتن دمای جهانی و جلوگیری از افزایش بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گرادی دما را شامل می‌شود. هرچند، محققان معتقدند لازم است انتشار گازهای آلاینده از قبیل کربن دی‌اکسید تا سال ۲۰۳۰ به سرعت کاهش یافته تا از گرمای جهانی فاجعه‌بار جلوگیری شود.

کنفرانس کاتوویس تعهد جدیدی بر دولت‌های عضو تحمیل نکرد

یورونیوز در بخشی از گزارش خود در این خصوص با اشاره به توافق به دست آمده بین نمایندگان کشورهای حاضر در نشست آب و هوایی لهستان یادآور شده است که با وجود این توافق، کنفرانس کاتوویس هیچ تعهد جدیدی برای مقابله با گرمایش کره زمین بر دولت‌های عضو تحمیل نکرد.

با وجود ابراز رضایت نمایندگان کشورهای اروپایی از نتیجه مذاکرات کاتوویس، سازمان‌های بین‌المللی نسبت به برون داد این نشست جهانی ناخرسند هستند 

"مانوئل پولگار-ویدال"، از رهبران صندوق جهانی طبیعت (WWF) در این باره گفت: آنچه در لهستان دیدیم، فقدان بنیادی فهم از بحران کنونی است.

کشورهای جهان برای اجرای توافق پاریس توافق کردند

نمایندگان حدود ۲۰۰ کشور پس حدود دو هفته مذاکره فشرده در لهستان درباره نحوه اجرای توافق اقلیمی پاریس به توافق رسیده اند. به این ترتیب، توافق پاریس که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دست آمد از سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشته خواهد شد.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، بیست و چهارمین نشست تغییرات آب و هوایی از روز چهارم دسامبر در کاتوویس لهستان آغاز شد تا نقشه راه اجرای توافق پاریس را تعیین کند. این اجلاس در سطح وزیران امور خارجه ادامه یافت و به دلیل ادامه اختلافات یک روز تمدید شد.

آمریکا به عنوان بزرگترین اقتصاد جهان با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ اعلام کرده بود که توافق پاریس را ترک خواهد کرد؛ با این وجود، آمریکا سند نهایی مذاکرات در لهستان برای اجرای توافق پاریس را امضا کرده است.

در اجلاس کاتوویس لهستان کشورها موافقت کرده اند که برای سنجش میزان تولید گازهای آلاینده خود ضوابط و استانداردهای یکسانی اتخاذ کنند؛ آنها همچنین خواهان آن شده اند که تا دور بعدی مذاکرات پیش از سال ۲۰۲۰ میلادی تلاش خود برای کاهش آلاینده ها را شدت بخشند.

کشورهای شرکت کننده در نشست لهستان معتقدند که تدابیر جدید می تواند هدف توافق پاریس را محقق کند.

در قالب توافق پاریس، کشورها هم پیمان شده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی میزان تولید دی‌اکسیدکربن خود را نسبت به آنچه در حال حاضر تولید می‌شود ۵۵ درصد کاهش بدهند تا میانگین گرم شدن دمای کره زمین "بسیار کمتر" از دو درجه سلسیوس باقی بماند.

میکال کورتیکا، رئیس اجلاس لهستان، روز شنبه (۱۵ دسامبر) گفت: تدوین برنامه اجرای توافق پاریس یک مسوولیت بزرگ است.

او افزود: این یک راه طولانی بوده است. ما تمام توان خود را بکار گرفتیم که کسی را جا نگذاریم.

توافق روز شنبه در حالی به دست آمد که آخرین گزارش مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی که یک نهاد علمی بین‌دولتی است هشدار داده که روند گرمایش زمین شتاب بیشتری گرفته است و باید هرچه زودتر و در سطح بی‌سابقه‌ای اقدام کرد تا بلکه پیامدهای اقلیمی آن را تقلیل داد.

دانشمندان و بسیاری از نمایندگان کشورهای حاضر در کنفرانس لهستان از موضع آمریکا، عربستان سعودی و روسیه ابراز تاسف کرده بودند. این سه کشور موضع غالب در کنفرانس که در "استقبال و حمایت" از گزارش ماه اکتبر مجمع بین‌المللی تغییرات آب‌وهوایی (آی‌پی‌سی‌سی) بود را زیر سوال برده‌ و خواستار کمتر اهمیت‌ دادن به نتایج این گزارش در سند نهایی شده بودند.

گزارش جدید آی‌پی‌سی‌سی می‌گوید وضعیت آب و هوایی جهان اکنون "افسار گسیخته" می‌نماید و اگر اقدام مهم و فوری صورت نگیرد چه بسا پیش‌بینی‌ها برای کنترل افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای هوا اکنون باید نگران افزایش ۳ درجه سلسیوسی دما باشد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۸۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نمی‌شود

علی سلاجقه ۲۸ فروردین ماه در سفر به چهارمحال‌وبختیاری درجمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از آرزوهای دیرینه‌ما توجه و آشتی کردن مردم با محیط زیست به عنوان سرمنشأ تمام علم و دانش و مواد در دنیا است.

وی افزود: متاسفانه سیاست‌های استعماری، علوم‌نوین و حضور صنعت در بعضی استان‌ها، شهرها و کشورها باعث شده است که انسان از دانش محیط زیست خود فاصله بگیرد.

سلاجقه دانش عمومی را دانش مبتنی بر فرهنگ دیرینه انسان‌هایی که مشکلات خود را با توجه به دانش محیط زیست حل کرده‌اند دانست و افزود: با ورود دانش‌های وارداتی به کشورها دانش‌های بومی تحت الشعاع آنها قرار گرفت و باعث شد توسعه ناپایدار اتفاق بیفتد و برای برگشتن این دانش به ریل اصلی خود نیازمند زیرساخت‌هایی است که دانش عمومی محیط زیست نیز از مهم‌ترین آن‌ها است.

وی سنت بومی ییلاق و قشلاق عشایر را همزیستی مسالمت آمیز با طبیعت دانست و گفت: امیدواریم دانش محیط زیستی همزاد با توسعه، در یک الگوی متوازن مورد استفاده قرار بگیرد.

سلاجقه از افتتاح اولین دبیرخانه دانش محیط زیستی در چهارمحال و بختیاری خبرداد و افزود: کتاب‌هایی که در روزهای آینده معرفی خواهند شد گنجینه‌های با ارزشی از دانش محیط زیستی هستند که باعث می‌شود به عنوان یک میراث گران‌بها از دانش محیط زیستی برای آینده به یادگار بماند.

وی در پایان در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص انتقال آب بین حوضه‌ای گفت: اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نمی‌شود و هر آب در حوزه آبخیزداری مربوط، مبتنی بر مدیریت جامع حوزه آبخیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد به جز حوزه تامین آب شرب که از موارد استثنا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ در رابطه با مشاغل محیط زیستی
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • جاسوسی گسترده دولت لهستان با نرم افزار اسرائیلی
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • ایجاد موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بروجرد دستور کار محیط زیست لرستان قرار گرفت
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • آموزش، مهمترین بستر در حفظ محیط زیست است
  • خراسان رضوی در جایگاه دوم انجام پایش های نظارتی در کشور
  • اکنون انتقال آب بین حوضه‌ای در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نمی‌شود