Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - شيراز-ايرنا-افزايش سطح کاشت، واردات مرکبات، توليد بيش از حد و نبود سردخانه کافي براي نگهداري طولاني مدت با توجه به مدت زمان کوتاه برداشت ضمن کاهش قيمت ليموشيرين، اقتصاد کشاورزي جهرم را تهديد مي‌کند.

جنوب کشور طي 20 سال اخير با کاهش بارندگي مواجه شده که همين عامل کشت برخي محصولات را از نظر اقتصادي با مشکل مواجه کرده و متعاقب آن مسئولان، کشاورزان را به کشت برخي محصولات ترغيب کردند و باغداران جهرم به کشت مرکبات با آبياري تحت فشار (قطره‌اي) به جاي نخل روي آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگرچه درختان مرکبات نسبت به نخل‌ها زحمت بيشتر و عمر کمتري دارند يعني حداکثر پس از 15 سال بايد آنها را ريشه‌ کن کرد و بعد از شخم زدن، نهال جديد کاشت اما درآمد بيشتري را نصيب باغدار مي‌کنند و اين موضوع در کنار کيفيت نه‌ چندان بالاي محصولات نخلستان‌هاي شهرستان رفته رفته باعث جايگزيني باغ‌هاي مرکبات به جاي نخلستان‌ها شده است و کاملاً قابل پيش‌بيني است که در سال‌هاي آينده نخلستان‌ها کاملاً از بين بروند.
شهرستان جهرم با بيش از 50هزار هکتار باغ مرکبات يکي از قطب‌هاي توليد مرکبات درکشور است که بيشترين درآمد باغداران جهرمي از فروش اين محصولات به دست مي‌آيد.
بيشترين سطح زير کشت اين شهرستان به ليموشيرين و ليموترش اختصاص دارد.
در حال حاضر بيش از 11هزار هکتار باغ مرکبات جهرم باغ ليموشيرين است و سالانه از هر هکتار، 56 تن ليموشيرين به طور متوسط برداشت مي‌شود. اين در حالي که تا سال 1392اين ميزان 15هزار هکتار بود و سالانه 525 هزار تن ليمو از اين باغ‌ها برداشت مي‌شد.
برداشت ليموشيرين در اين شهرستان از نيمه دوم مهرماه آغاز شده و تا اواخر آبان و اوايل آذر به اتمام مي‌رسد.
ليموشيرين اين شهرستان علاوه بر مصرف داخلي به استان‌هاي ديگر و کشور‌هاي همسايه ايران صادر مي‌شود.
جهرم داراي 120 مرکز درجه‌بندي و بسته‌بندي است که ميوه‌هاي آن صادر يا در سردخانه‌هاي بزرگ جهرم ذخيره مي‌شوند.
به‌ طور متوسط بين 20 تا 30 درصد از محصول ليموشيرين به‌عنوان ضايعات غيرقابل‌ خوردن است که در صنايع تبديلي فرآوري و به سرکه و الکل صنعتي تبديل مي‌شود و در بازار نيز جايگاه دارد.
** تايستان ترش روي براي جهرم
امسال(97) با افت قيمت ليموترش جهرم به دليل خرابي ناشي از سيل اواخر شهريور، آفت‌ زدگي و تا حدودي عدم حمل مناسب روزانه به دليل دست از کار کشيدن کاميونداران، عدم تنظيم بار و... بسياري از توليدکنندگان و باغداران جهرمي متضرر شدند.
يکي از باغداران در گفت ‌و گو با ايرنا گفت: سال گذشته با نرخ حداکثر 18 هزار تومان براي نوبرانه و 10 هزار تومان براي محصول عادي، ليموترش از باغدار خريداري مي‌شد اما امسال ما نوبرانه را 10 هزار تومان فروختيم و محصول بسيار مرغوب نيز با نرخ 7هزارتومان خريده شد.
وي افزود: امسال در روزهايي در جهرم، قيمت ليموترش در بازار به 5هزار تومان براي جنس درجه يک و 3هزارتومان براي جنس درجه 2و3 نيز رسيد.
وي اظهار کرد: هيچ گونه بازاريابي‌ براي فروش اين محصول نداريم و دلال‌ها با سرکشي به باغ پيشنهاد قيمت مي‌دهند و به دليل نبود نظارت بر قيمت‌گذاري و نبود خريد دولتي، سود اصلي عايد دلال مي‌شود؛ زيرا هزينه گزاف کارگر براي چيدن محصول، بارزدن، انتقال به ميدان و در نهايت فروش با قيمت نه چندان مناسب به ميدان‌دار براي باغدار به صرفه نيست.
فصل زرد ليمو شيرين جهرم
باغداران شهرستان جهرم در سال‌هاي اخير با اين نگرش که ليموشيرين در مقايسه با ديگر مرکبات، ثمردهي و سوددهي مناسبتري دارد، سنگيني وزن محصول و اينکه آفات درخت ليموشيرين کمتر از ساير ارقام مرکبات است؛ ضمن ايجاد باغ هاي جديد ليمو شيرين، اقدام به حذف ديگر محصولات مرکبات نظير پرتقال و نارنگي کردند غافل از اينکه افزايش سطح اين باغ‌ها و توليد بيش از حد ليموشيرين و نبود سردخانه کافي براي انبارکردن، موجب کاهش شديد قيمت اين محصول و ضايعات آن مي‌شود.
بسياري از باغداران به خاطر نداشتن پول براي تأمين هزينه کود، سم و آبياري مجبور به پيش ‌فروش محصولات خود ‌شدند يعني دلالان محصولي را که به رشد کافي نرسيده به قيمت ناچيزي مي‌خرند سپس در فصل مناسب برداشت مي‌کنند.
مثلا در تيرماه محصول ليموشيرين را به قيمت هزار تومان به صورت کيلويي پيش ‌خريد مي‌کنند و در زمستان با قيمت بالايي مي‌فروشند.
ليمو شيرين جهرم با توجه به اينکه تره بار محسوب مي‌شود، قيمت عمده آن مانند ديگر مرکبات بر اساس نرخ روز تعيين مي‌شود.
يکي از باغداران جهرمي در گفت‌ وگو با خبرنگار ايرنا گفت: يک سال زحمت کشيديم و خرج کرديم و بدبختي کشيديم، الان هم که وقت برداشت مدني (ليموشيرين) است، محصولمان را نمي‌خرند و مي‌گويند بازار جواب نمي‌دهد يا ليموشيرين در بازار زياد است.
وي افزود: ميوه هايمان مثل فرش، زيردرختان پهن شده و دارد خراب مي‌شود و همه زحمات يک‌ سالمان دارد به باد مي‌رود.
جعفر جمالي، يکي ديگر از باغدارن جهرمي نيز به ايرنا گفت: به نظر مي‌رسد يکي از علل پايين قيمت ليموشيرين، پايين آمدن قدرت خريد مردم براي خريد ميوه و محصولاتي مانند ليموشيرين است.
** ليموشيرين جهرم برندسازي شود
رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان فارس اظهار داشت: استان فارس از 11 سال پيش درگير خشکسالي است و چالش‌هاي اقليمي، خشکسالي، بازار و اقتصاد از دغدغه‌هاي بخش کشاورزي است.
محمد مهدي قاسمي ابراز کرد: جشنواره ليمو يک اقدام مفيد و موثر است که در معرفي شهرستان و فروش اين محصول کمک شاياني مي‌کند.
عضو هيات مديره سازمان تعاون روستايي کشور نيز با اشاره به اينکه دست به دست شدن محصولات کشاورزي هزينه‌هاي سنگيني را براي مصرف‌ کننده و توليدکننده به وجود مي‌آورد گفت: بايد هرچه سريع‌تر تدبيري براي آن انديشيده و مشکل فاصله قيمتي اصلاح شود.
رضا رحيمي ادامه داد: نبايد ليموشيرين در جهرم به قيمت 800 تومان فروخته و در بازار تهران با قيمتي بيش از 4 هزار تومان عرضه شود.
عضو هيات مديره سازمان تعاون روستايي کشور گفت: برندسازي و بازارسازي براي صادرات ليموشيرين يکي از اقدامات مهم براي بحث ساماندهي وضعيت اين محصول است.
وي عنوان کرد: مصوبه دولت تنظيم بازار شب عيد در بخش مرکبات به سازمان تعاون روستايي ابلاغ شده و تامين پرتقال از جهرم و شهرهاي جنوب کشور انجام مي‌شود.
مدير کل تعاون روستايي فارس نيز بيان داشت: بايد خود را از اقتصاد دولتي دور و به سمت تشکل و نهادهاي موجود در اين زمينه رجوع کنيم.
احد بهجت حقيقي در جلسه اي با مسئولان جهرم با اشاره به اينکه تعاون روستايي مکلف است در خريدهاي توافقي نقش‌آفرين باشد گفت: قيمت ليموشيرين بر اساس کيفيت از سوي اتحاديه به صورت محدود و موقت بين هرکيلوگرم 1200 تا 1400 تومان خريداري مي‌شود.
** خودداري از واردات مرکبات به کشور
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت: بايد توجه کرد که واردات مرکبات به توليدات داخلي آسيبي وارد نکند، چرا که باعث خروج ارز از کشور مي‌شود.
محمد رضايي با اشاره به توليد بيش از يک ميليون تن توليد مرکبات در شهرستان جهرم افزود: اين حجم توليد نشان از توانمندي مردم جهرم دارد که در شرايط سخت و خشکسالي که حمايت جدي از کشاورزان انجام نمي‌شود نيازهاي کشور را تامين مي‌کنند.
وي اظهار کرد: کشاورز جهرمي از عمق 500 متري آب را برداشت و سرماي زير صفر و گرماي بالاي 45 درجه را تحمل مي‌کند اما صندوق بيمه محصولات کشاورزي به اين مسائل توجه نمي‌کند.
وي با اشاره به آسيب‌هاي چندسال اخير به کشاورزي جهرم مانند زوال زودرس مرکبات، اضافه کرد: اگر کشاورز به خاطر عشق و غيرتش نبود هيچ رغبتي براي ادامه کار نداشت.
رئيس کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه بيش از 60 درصد ارتزاق مردم جهرم از طريق کشاورزي تامين مي‌شود خواستار نگاه عادلانه وزارت جهاد کشاورزي به باغداران و کشاورزان شد.
** فروش توافقي ليموشيرين جهرم
فرماندار جهرم در گفت ‌و گو با ايرنا اعلام کرد: در جلسه‌اي با حضور مديرکل تعاون روستايي استان فارس درباره خريد توافقي حمايتي ليموشيرين بحث و اين تصميم گرفته شد.
عليرضا صحراييان ادامه داد: قرار شد از محل اعتبارات اختصاصي وزارت جهاد کشاورزي در مورد خريدهاي توافقي حمايتي نسبت به خريد محصول ليموشيرين از باغ هاي جهرم از طريق تعاوني باغداران شهرستان به صورت حق‌العمل کاري و بازاريابي اقدام شود.
وي افزود: پيگيري خريد تضميني خرما و ليمو در جهرم توسط سازمان تعاون روستايي کشور و وزارت جهاد کشاورزي از ديگر اقدامات انجام شده در اين زمينه بود.
با اين اوصاف هنوز توليدکنندگان ليموشيرين با افت قيمت ليموشيرين در جهرم مواجهند که لازم است تدابير جدي براي انتقال و صادرات اين محصول انديشيده شود.
به طور عمده هرکيلو ليموشيرين هم‌ اکنون در بازار جهرم 800 نومان معامله مي‌شود و پيش‌بيني مي‌شود در صورت افزايش برودت هوا، قيمت ليموشيرين نيز افزايش يابد.
شهرستان جهرم در فاصله 193 کيلومتري جنوب شرق شيراز قرار دارد.
9910 /1876
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۸۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، جمشید اسلامیان با اشاره به آغاز عملیات برداشت گندم  از سطح بیش از ۲۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی شادگان، گفت: محصول گندم برداشت شده از مزارع توسط مراکز خرید سازمان تعاون روستایی شهرستان شادگان با نرخ مصوب خریداری می‌شود.   وی افزود: به منظور سرعت بخشیدن به عملیات برداشت محصول، ۳۵ دستگاه کمباین فعالیت خود را آغاز کردند و تعدادی از کمباین‌های مهاجر نیز در هفته‌های آینده وارد مزارع شادگان خواهند شد.   به گفته اسلامیان؛ در سال زراعی جاری ۵۴۰ هکتار جو و ۴۱۰ هکتار از مزارع کشاورزی شادگان به کشت کلزا اختصاص یافت که برداشت این محصول نیز در حال انجام است.   مدیر جهاد کشاورزی شادگان ادامه داد: ۳ مرکز خرید محصولات در دهستان‌های دارخوین، بوزی و حسینی فعالیت خود را آغاز کرده است و آماده خرید محصول گندم، جو و کلزا از کشاورزان به صورت شبانه روزی هستند.

دیگر خبرها

  • زمانیکه ژاپنی‌ها برای خرید محصول کشاورزی ایران صف کشیدند! | تصویر
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • خرید توافقی ۳۱ هزار تن سیب زمینی
  • ۳۱ هزار تن سیب زمینی در اردبیل خریداری شد
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • خروج بازار برنج از رکود، با خرید توافقی
  • فعالیت مراکز خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی از نیمه اردیبهشت در گلستان