Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردمان دیار هرمزگان که افرادی با پیشینه فرهنگی غنی هستند آداب و رسوم خاص و ویژه ای در شب یلدا دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ یلدا، یکی از کهن ترین جشن های ایرانیان به شمار می رود که در آخرین شب از پاییز مردم به بهانه طویل بودن آن به گرد هم جمع می شوند و با جشن و پایکوبی شب را به صبح رسانده و به استقبال ار زمستان می روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شب را باخوردن تنقلات سالم  از جمله آجیل و خشکبار و میوه هایی مانند انار و هندوانه که هر کدام از آنها برای خود حکایتی دارد به صبح می رسانند؛ هندوانه شب یلدا یادآور گرمای تابستان بوده که انسان ها بر این باورند که اگر شب یلدا مقداری ار این میوه را تناول کنند در سرمای زمستان هرگز مریض نمی شوند.

انار که نمادی از شادی و زایش بوده از دیگر میوه ایست که خوردن آن در شب یلدا در میان ایرانیان باب شده و کهنسالان بر این باورند که انار میوه ای خون ساز بوده و امروزه علم ثابت کرده که این میوه با دارا بودن ویتامین ث و آهن به تقویت سیستم ایمنی بدن و تصفیه خون کمک می کند.

چیچکای بَپ گپو در شب یلدا

مردمان دیار هرمزگان که افرادی با اصالت بوده و از پیشینه فرهنگی قوی برخوردار هستند همانند اقصی نقاط دیگر کشور در طولانی ترین شب از سال دارای آداب و رسوم خاص و ویژه ای هستند اگرچه بسیاری از این سنت ها بر اثر گذر زمان کمرنگ و یا از ببن رفته اما همچنان در برخی از خانواده های اصیل این استان به قوت خود باقی مانده است.

در شب چله بزرگان فامیل و دوستان در کنار یکدیگر جمع می شوند و پدر بزرگ ها و مادر بزگ ها که در گویش بندری به آنها بُپ گپو و مُم گپو می گویند به خواندن شعرهای محلی و بیان مثل های قدمی و کهن می پردازند.

در هرمزگان به افسانه و داستان های قدیمی چیچکا می گویند و  شب یلدا در هرمزگان تعریف کردن چیجکا بر عهده بپ گپو خانواده هاست که در محیطی سرشار از مهر، وفا و صمیمیت آن را به کودکان، نوجوانان و جوانان تعریف می کنند.

هرمزگانی ها شب یلدا را در کنار ساحل می گذرانند

ساحل نشینان هرمزگانی در این شب علاوه بر خوردن آجیل و تنقلات موسوم در بازار خوراکی های محلی مانند کسودنگ و گون (بنه) ، کنجد برشته، نخود و کشمش، نخود برشته و کنگ جوش داده شده (خارک) نیز جزیی از سفرهای شب یلدا هرمزگانی محسوب می شود.

به دلیل هوای مطوب هرمزگان در فصل پایز و زمستان برخی از مردمان این دیار شب یلدای خود را در سواحل خلیج فارس می گذرانند و نان های ویژه ای مانند رگاگ، سیلک، توموشی را پخت و همراه با سس های مخصوص مهیاوه ای و سوراغی به آن طعم داده و در کنار کانون گرم خانواده آن را تناول می کنند.

هرمزگانی ها در این شب با غذاهای سنتی دیگری نظیر قلیه ماهی، ماهی سوری، پلو میگو و.. نیز از مهمانان خود پذیرایی کرده و با اجرای موسیقی های سنتی نظیر لیوا و زریف به شادی و پایکوبی می پردازند و در آخر مراسم بزرگان فایل برای گوچگترها دعای عاقت به خیری و سلامتی می کنند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۸۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل خط خوردن ستاره استقلال مشخص شد

آرمین سهرابیان باوجود تمام شدن محرومیتش از ترکیب استقلال خط خورد.

به گزارش مشرق، تیم استقلال امروز در حالی از هفته بیست و چهارم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف شمس آذر قزوین می‌رود که آرمین سهرابیان بعد از بازگشت از محرومیت در ترکیب آبی‌پوشان قرار نگرفت.

سهرابیان پس از غیبت مقابل آلومینیوم اراک به دلیل محرومیت، امروز هم به علت آسیب دیدگی دور از لیست تیمش در جدال با شمس آذر قزوین است.

نکونام در خط دفاعی استقلال از سلیمی، چشمی و مرادمند در ترکیب اصلی استفاده کرده است و آرمین سهرابیان و رافائل سیلوا به علت مصدومیت در لیست استقلال حضور ندارند.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • بهترین زمان برای مسواک زدن چه وقتی است؟
  • تاثیر صبحانه نخوردن و صبحانه ناسالم خوردن
  • دلیل خط خوردن ستاره استقلال مشخص شد
  • تقدیر از ۲۱ حافظ قران هرمزگانی
  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • راهپیمایی هرمزگانی ها در حمایت از حملات سپاه
  • سال گذشته؛ ۱۸ هزار زوج هرمزگانی تسهیلات فرزندآوری دریافت کردند
  • نجات جان سه نفر از سیل‌زدگان هرمزگانی توسط نیروهای نداجا
  • کدام غذاها را در سفر نخوریم ؟
  • دو هرمزگانی به اردوی تیم ملی فوتبال جوانان دعوت شدند