Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:06:33 GMT

90 درصد باغات پسته ایلام پیوندزنی می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۷۸۵۳۸

90 درصد باغات پسته ایلام پیوندزنی می شود

ایلام - ایرنا - مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: عملیات پیوند زنی براساس برنامه ریزی های پیش بینی شده برای 90 درصد باغات پسته استان انجام می گیرد.

بابک افراز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص اظهار داشت: استان ایلام دارای 138 هکتار باغ پسته است که عملیات پیوندزنی برای 100 هکتار آن انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: پیوند زنی برای درختان پسته اردیبهشت ماه 98 (سال زراعی جاری) و توسط پیمانکاران و کارشناسانی از استان یزد طبق توافق های صورت گرفته انجام می گیرد.
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام پیش بینی کرد: بین 40 تا 50 هزار پیوند برای درختان پسته استان ایلام انجام شود و برای هر درخت 2 یا سه پیوند در نظر گرفته شده است.
افراز یادآور شد: مهمترین بخش این پروژه پیوندزنی باغ پسته 32 هکتاری پایلوت شهرستان سیروان با 20 هزار اصله درخت است.
وی تاکید کرد: با توجه به بررسی وضعیت باغات پسته ایلام و یزد و وجوه تشابه باغ های این 2 استان عمل پیوندک باغات پسته ایلام از سوی استان یزد انجام می شود.
افراز توضیح داد: تنها راه بارور سازی درختان پسته پیوندک زنی از درختان قدیمی است و با توجه به اینکه درختان پسته ایلام از عمر زیادی برخوردار نیستند، بنابراین برای پیوند از درختان استان یزد استفاده می شود.
به گفته مدیر باغبانی جهاد کشاورزی ایلام بعد از انجام پیوندک در اردیبهشت ماه 98، در سال های آتی می توان برای پیوندزنی درختان پسته از شاخه های درختان پیوند خورده داخل استان ایلام استفاده کرد.
افراز با بیان اینکه استان ایلام برای کاشت درخت و تولید دانه پسته دارای مرغوبیت است، اظهار داشت: به ثمر رسیدن درختان پسته بین 6 تا هشت سال طول می کشد اما در استان ایلام باتوجه به شرایط جغرافیایی این زمان کمتر است.
به گزارش ایرنا، بیشترین ارقام درختان پسته استان ایلام را اکبری و احمدآقایی که قابلیت تجاری و صادراتی دارند تشکیل داده و دامنه پراکنش کاشت درختان پسته در مناطق شمالی استان ایلام شامل ملکشاهی، سیروان، ایوان، چرداول و ایلام است.
7172/6119

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهادكشاورزي باغات پسته طرح توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۸۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز

ایسنا/خوزستان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از نجات جان ۱۰ بیمار نیازمند به پیوند اعضا، با ایثار خانواده‌های خوزستانی در هفته جاری خبر داد.

میثم معزی امروز (۶ اردیبهشت‌ماه) در این خصوص به رسانه‌ها اظهار کرد: در کمتر از پنج روز موفق به انجام ۱۰ عمل پیوند در استان خوزستان شدیم که به جرأت یک جهش بی‌سابقه بوده است. از همه  عزیزان تشکر می‌کنیم زیرا قطعا این حرکت و همبستگی در ادامه، منجر به نجات بسیاری از بیماران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این هفته ۱۰ عمل پیوند داشتیم که چهار مورد پیوند کبد و شش مورد پیوند کلیه بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: از کلیه اعضای گروه پیوند اعم از گروه‌های جراحی پیوند، جراحی عروق، ارولوژی، بیهوشی و کلیه پرستاران و کادر پشتیبانی که با اقدامات لازم و فوری، زمینه‌ساز این حرکت زیبا شدند تشکر ویژه و صمیمانه دارم.

جواد شریعتی مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان هم در این خصوص گفت: واقعا نمی‌دانم با چه زبانی از خانواده‌های اهداکننده تشکر کنم. با این ایثار و جهاد و کار ارزشمند، ۱۰ انسان به زندگی دوباره بازگشتند و قطعا اجر و پاداش این خانواده‌های ایثارگر نزد خداوند متعال محفوظ است.

وی افزود: امیدوارم فرهنگ اهدای عضو روز به روز توسعه بیشتری یابد. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • ۶ عمل پیوند اعضا در خوزستان انجام شد
  • تداوم وزش باد شدید تا اواخر وقت امروز در ایلام
  • وزش باد شدید در ایلام، موجب شکستن درختان شد (فیلم)
  • تصاویری از شکستن درختان در ایلام به دلیل وزش باد شدید
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • ۸۰ درصد درختان کاج سمنان بیمارند
  • فعالیت ۴۰دستگاه انواع پهپاد در عرصه‌های کشاورزی استان قزوین
  • شناسنامه‌دار شدن۳۰ درصد باغات جویبار
  • انجام عملیات سم‌پاشی درختان در منطقه ۵ اصفهان