Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - جشنواره‌ي موسيقي فارس با دبيري «احمد پژمان» از هشتم تا شانزدهم آذرماه در شهر شيراز و در سه بخش رقابتي، غيررقابتي و پژوهش برگزار شد و طبقِ روال دوره‌هاي پيشين، نشست‌هاي تخصصي و کارگاه‌هاي آموزشي متناسب با موضوع جشنواره با حضور هنرمنداني چون حسين عليزاده، محمدرضا درويشي، هومان اسعدي و محمدرضا فياض انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ميان «احمد پژمان» (آهنگساز برجسته‌ي موسيقي ايران) اين رويداد را يکي از نجيب‌ترين و شريف‌ترين جشنواره‌هاي استاني مي‌داند. او اما با انتشار نامه اي که متن آن براي انتشار در اختيار «موسيقي ما» قرار گرفته، از حضور تعدادي از چهره‌هاي سياسي که بي‌آنکه نقشي در اين رويداد داشته باشند، تلاش کردند تا آن را از آنِ خود کنند، گلايه کرد و آنان را مهماناني ناخوانده دانست.
به گزارش خبرگزاري آريا احمد پژمان در اين نامه چنين نوشته است: «جشنواره‌ي موسيقي فارس از نجيب‌ترين و شريف‌ترين جشنواره‌هاي استاني‌ست که در سراسرِ کشور برگزار مي‌شود. به همّت جوانانِ همان منطقه و با پول و سرمايه‌ي بخشِ خصوصي که به عشقِ موسيقي و اعتلاي فرهنگ پا به ميدان گذاشته‌اند. تا جايي که من خبر دارم اين جشنواره در دو سالِ گذشته نه از هيچ نهادِ دولتي و حکومتي کمک گرفته و نه کسي از دولتي‌ها و حکومتي‌ها ابرازِ تمايلي به کمکي داشته ولوُ اندک. ايرادي هم ندارد هنرمندانِ موسيقي سال‌هاست خو کرده‌اند به اين‌که کارشان را خودشان سامان بدهند و معطّل رسيدنِ دستي براي هم‌ياري نباشند.
از حق نمي‌توان گذشت که جشنواره‌ي امسال خوب برگزار شد. نظم و انضباط و رعايتِ حقوق هنرمندان و دقت در داوري‌ها و کوشش براي برگزاريِ جشنواره‌اي با حدِّاکثر تواني که در شهرستان وجود دارد از نکاتي بود که دو دوره‌ي اخيرِ اين جشنواره را از سال‌هاي پيش و کليّتِ جشنواره‌ي موسيقيِ فارس را از ديگر جشنواره‌هاي استاني آشکارا ممتاز مي‌نمود. همين بود که دعوت دوستان شيرازيم را بي‌درنگ پذيرفتم . بي‌شک براي من بسيار دلپذير بود که چند روزي را در کنارِ هنرمندان جوانِ استان فارس و داوران ارجمندِ مدعو بودم و در معيّت ايشان روز و روزگارمان خوش شد. مضاف بر آن که هيئتِ داورانِ امسال در نوعِ خود بي‌نظير و متشکّل از بهترين‌هاي موسيقيِ ايران بود.
تنها چيزي که شيرينيِ جشنواره را در کامِ همه تلخ کرد، همان بود که خصوصي به دوستان گفتم و اينک ناگزير و موظف هستم به آشکارا گفتن‌اش. از ميانِ سياسيّوني که در شبِ اختتاميه سخنراني کردند و براي جماعتي که خود همه موسيقي‌شناساني حرفه‌اي بودند درباره‌ مطالب پيش‌پا افتاده‌ي موسيقي توضيحِ واضحات دادند، چند نفر در برگزاريِ اين جشنواره حضور مستقيم و موثّر داشته‌اند؟ چند نفر نفوذِ اداري‌شان را براي برگزاريِ بهترِ اين جشنواره به‌کار گرفته‌اند؟ چند نفر اصلاً مي‌دانستند که چنين جشنواره‌اي در جريان بوده‌است؟ بديهي‌ست اگر بنا باشد کسي در چنين جمعي سخن براند، يا بايد از سياست‌گذاران فرهنگي باشد يا از هنرمندان. سخنرانيِ اشخاصِ غيرِ مرتبط با فرهنگ و موسيقي هرچه‌قدر هم که محترم باشند در چنين مجلسي منطقي به‌نظر نمي‌رسد. بيرون نشستن و تماشا کردن و بعد بي‌مقدمه و سرزده از راه رسيدن و مجلسي را که ديگراني زحمت‌اش را کشيده‌اند از آنِ خود کردن زيبنده‌ي هيچ سياستمدارِ اخلاق‌مندي نيست.
به اين عزيزان که ناگهان و به واسطه موفقيت و فراگير شدن اين رويداد هنري علاقمندِ به موسيقي شدند و قدم‌رنجه کردند و سخنراني‌هايشان اسبابِ چندين عکسِ يادگاري را فراهم کرد که لابد در انتصابات و انتخاباتِ بعدي به‌کار خواهد آمد عرض مي‌کنم: خوش آمديد امّا خاطرجمع‌ايد که مجلس را درست آمده‌ايد؟ اگر به چنين مجالسي علاقمند هستيد زهي افتخار، فقط در برگزاري‌شان هم کمي کمک بفرماييد تا شما را هم بشود صاحب‌مجلس تلقّي کرد و نه مهمانانِ ناخوانده.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۷۹۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی

سید حسین سیدی اظهار داشت: با برگزاری جشنواره‌های رضوی درصدد هستیم در چارچوب ترویج سیره رضوی گام کوچکی برداریم.

وی با بیان اینکه در قالب شعر، برگزاری چهار جشنواره شعر عربی، ترکی، فارسی و شعر کودک و نوجوان را همواره در برنامه داریم، گفت: درصدد ارتقای سطح این جشنواره‌ها از نظر کمی و کیفی هستیم.

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) به استقبال شایان توجه شاعران از این بخش جشنواره اشاره و رغبت حضور شاعران نامی و حتی نوپا را برای تولید اثر در حوزه رضوی چشمگیر قلمداد کرد.

به گفته سیدی، در دو سال گذشته، تعداد آثار رسیده به این جشنواره از ۴۰۰ اثر به هزار و ۱۰ اثر در سال گذشته رسیده و امسال نیز بیش از ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است.

وی بر اهمیت توجه به امر کیفیت بخشی به محتوای آثار رضوی نیز صحه گذاشت و به اهمیت در تراز ملی بودن اشعار در این زمینه اشاره کرد.

سیدی با بیان اینکه نباید درگیر کمیت و تعداد صرف آثار شد تاکید کرد: در چارچوب توجه نکردن به موضوع کمیت آثار، برای جشنواره شعر فارسی شعار ملی تعریف کردیم تا همگی شعر‌ها در تراز ملی و استانی باشند.

به گفته وی، در این صورت است که شاهد مجموعه شعر ناب در حوزه شعر فارسی رضوی خواهیم بود.

برگزاری محافل شعرخوانی در عراق، ترکیه و افغانستان

مدیر شعر و ادبیات بنیاد امام رضا (ع) با بیان اینکه امسال شعر رضوی در ابعاد بین المللی برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این راستا محافل شعرخوانی در شهر کوفه عراق، در شهر استانبول ترکیه همچنین در افغانستان برگزار خواهد شد.

به گفته سیدی علاوه بر محافل شعری خارج از کشور در خلال جشنواره شعر رضوی، جشنواره شعر کودک رضوی نیز هم در داخل کشور برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی و شب شعر در قم، شیراز و خراسان رضوی خبر داد و هدف از برگزاری این برنامه‌ها را توجه به عمق و معرفت شناسی امام رضا (ع) در اشعار، عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • برگزاری دوّمین جشنواره قرآنی درارومیه
  • کسب مدال برنز «دلبسته» در «گلوبال موزیک اِواردز»
  • «دلبسته» مدال برنز در مسابقات بین‌المللی موسیقی «گلوبال موزیک اِواردز» را کسب کرد
  • برگزاری جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی در اروندکنار
  • شهرداری بجنورد ۵۰ هزار درخت کاشت
  • شهرداری بجنورد ۵۰ هزار درخت کشت کرد
  • برگزاری جشنواره المان های نوری در مشهد+ تصاویر
  • جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی
  • جشنواره بازی و گردشگری در همه مناطق تهران | آدرس اماکنی که شب ها پاتوق موسیقی و تفریح خانوادگی است