Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:03:02 GMT

سرگردانی کودکان در هزارتوی جادویی فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۰۰۱۰

سرگردانی کودکان در هزارتوی جادویی فضای مجازی

تهران- ایرنا- فضای مجازی می تواند بسترساز چالش های اساسی در زندگی کودکان و نوجوان شود و آسیب ها و صدمات جبران ناپذیری را در آینده آنها به جای بگذارد. فراهم آوردن، محیطی امن و صیانت شده به دغدغه اصلی والدین و مسوولان بدل شده است در این میان نباید نقش آگاهی بخشی و فرهنگ سازی را از نظر دور داشت.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ شاید در عصر کنونی، تصور این که والدین بتوانند فرزندان خود را در محیطی عاری از فناوری ‌های نوین مانند شبکه های ارتباطی جهانی(اینترنت) و فضای مجازی پرورش دهند، امری محال و غیرممکن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرعت توسعه و پیشرفت تکنولوژی های مختلف در چند دهه گذشته به حدی بالا بود که درک آن برای بسیاری از افراد قابل تصور نیست، فراگیر شدن و نفوذ بیش از پیش این ابزار در زندگی روزمره افراد سبب شده است تا دنیای مجازی بر تمام گروه های سنی از جمله کودکان غلبه یابد و بدین ترتیب این قشر از جامعه نیز از تاثیرات مثبت و منفی این فناوری ها در امان نماند و هر روز بیش از پیش در دنیای پرفراز و نشیب و پرمخاطره بازی رایانه ای و فضای مجازی غوطه ور شدند.

**آثار متفاوت فضای مجازی بر سلامت کودکان
ناگفته مشخص است که همانگونه که کارآمدی این ابزار در ارتقا و بهبود کیفیت زیست بشر غیر قابل انکار است، عدم آموزش و فرهنگ سازی مناسب می تواند آبستن مخاطرات و آسیب های فراوانی بر زندگی افراد و به خصوص کودکان و نوجوانان باشد. این کاربران به دلیل حساسیت ها و هیجان های سنی و همچنین نداشتن تجربه لازم، بیش از دیگر گروه ها در معرض مشکلات فضای مجازی قرار دارند.

امروزه فراهم کردن بستری برای استفاده از اینترنت سالم و فضای امن مجازی یکی از دغدغه های بزرگ والدین محسوب می شود.

** سند «صیانت از کودکان در فضای مجازی» و ایجاد محیطی امن
سند «صیانت از کودکان در فضای مجازی» یکی از اقدام های مناسب در ارتباط با ایجاد محیط صیانت شده در فضای مجازی بود که به وسیله شورای عالی فضای مجازی با هدف طراحی شبکه هایی، متناسب با ارزش های ایرانی و اسلامی و تامین خدمات و محتوای مناسب با اقتضائات سنی کودکان و نوجوان تصویب شد. این سند که 6 محور دارد به چالش های مختلف از جمله ایجاد محیط صیانت شده در فضای مجازی مخصوص کودکان و نوجوانان می پردازد.

این سند به گونه ای طراحی شد که با توجه به مراحل سنی و رشد کودکان و نوجوانان قابل تنظیم و برنامه ریزی باشد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد تا الگوی جامع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را تهیه کند و محیطی امن را از نظر فنی در اختیار خانواده ها قرار دهد. بر پایه این سند، وزارت ارتباطات باید مقررات گذاری، تسهیل، تشویق خود تنظیمی روابط میان عناصر برای ایجاد محیط مجازی صیانت شده کودکان و نوجوانان در بستر شبکه ملی اطلاعات به صورت ارزان و قابل دسترس فراهم کند.

مراد از محیط صیانت شده برای کودکان و نوجوانان آن است که با کمک خانواده ها، فرصت های بهینه را در فضای مجازی تقویت کرد و آسیب های این فضا را به کمترین میزان ممکن، کاهش داد.

امیر خوراکیان معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی ایران در این باره می گوید: «وقتی سخن از محیط صیانت شده می شود قبل از اقدام خصوصی در قالب نرم افزارها و اقدامات کنترل خانواده صورت می گیرد به عنوان مثال طرحی داریم که بر اساس آن اینترنتی که در دسترس عموم قرار دارد با اینترنتی که در مراکز پژوهشی است متفاوت باشد که به آن اینترنت طبقه بندی شده می گوییم. بخشی از این موضوع مربوط به بخش خصوصی و امکاناتی است که در اختیار خانواده قرار می دهند تا متناسب با رشد فرزندان خود در سنین مختلف به مرور میزان دسترسی آنها به فضای مجازی را تغییر دهند و بخش دوم مربوط به تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان با توجه به فرهنگ کشور است. در کنار این سند، آموزش فرهنگ عمومی را هم داریم که پیشبرد سند صیانت بسیار موثر خواهد بود.»

**امن سازی فضای مجازی
سرویس های آنتی ویروس به والدین کمک می کند تا با ایجاد بستری مناسب به مراقبت و کنترل فرزندان خود در فضای مجازی بپردازند و خانواده ها قادر خواهند بود تا با نظارت بر محتوای انواع سایت ها و برنامه های مختلف، آنهایی را که برای سن کودکانشان مناسب است، برگزینند. همچنین در سیستم عامل کامپیوترها، تبلت و حتی گوشی های همراه این امکان وجود دارد که بهره گیری از آن تنها نیازمند آموزش و آگاهی است.

**ضرورت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به کودکان
در این میان نباید که نقش آموزش و فرهنگ سازی را در نهادهای آموزشی و خانواده ها از نظر دور داشت چراکه فضای مجازی می تواند بسترساز بدآموزی و انحراف در میان کودکان و نوجوان شود و به ‌واسطه عدم آشنایی با نحوه برخورد با دام‌ها و ناایمنی‌های محیط های اینگونه که پیش از آن هیچ تجربه‌ای در آن نداشته‌اند، صدمات جبران‌ناپذیری به آنها وارد خواهد شد. کودکان می بایست از طریق آموزش این مهارت را بیابند تا در فضای واقعی و مجازی از حریم و امنیت خود محافظت و مراقبت کنند و شیوه کاربرد و تعامل با این ابزار را فرابگیرند.

**آثار منفی ورود ناآگاه کودکان به فضای مجازی
ناتوانی در عدم مدیریت مدت زمانی که یک کودک، وقت خویش را در اینترنت و فضای مجازی سپری می کند یکی از نخستین چالش های موجود در این ارتباط به شمار می رود که این مهم باعث می شود تا او از دیگر فعالیت های تحصیلی، ورزشی، ارتباطی و اجتماعی خویش دور بماند و استفاده زیاد و کنترل نشده از این ابزار موجب افزایش وزن، رکود عملکرد اجتماعی و ارتباطی، گوشه گیر شدن و انزوای این کاربر کوچک خواهد شد.

امروزه سوء‌استفاده از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به یکی از زمینه‌های مهم جرایم سایبری تبدیل شده است بنابراین می بایست والدین بدانند که فرزندشان در معرض این تهدیدها قرار دارند.

پلیس فتا در توصیه هایی به خانواده ها از آنها می خواهد تا کودکان خود را در فضای پرمخاطره اینترنتی و فضای مجازی، رها نکنند و در توصیه هایی می آورد:
- زمان استفاده از اینترنت را محدود کنید.
- به آنها بیاموزید هر چیزی که در اینترنت می بیند یا می خواند به طور حتم درست و واقعی نیست.
- روی سایت هایی که مراجعه می کند حتماً نظارت داشته باشید.
- با اطلاعات و تکنولوژی های جدید آشنا شوید. دور ماندن والدین از پیشرفت های جدید باعث ایجاد شکاف نسلی بین آنها با فرزندانشان می شود.
- زمان هایی را اختصاص دهید تا همراه فرزندتان از سایت های مختلف دیدن کنید، راجع به محتوای آنها صحبت کنید و بازی و فعالیت هایی داشته باشید. در این صورت امکان نظارت شما بر فرزندتان فراهم می شود.
- به فرزند خود بیاموزید که ارتباط برقرار کردن در این فضا درست مانند صحبت کردن با یک غریبه است و باید همان احتیاط هایی که در این زمینه به کار می رود باز هم رعایت شود.
- به او بگویید که هیچ گاه نباید اطلاعات شخصی و خانوادگی را در اختیار دیگران قرار دهد.
- هرگز با فردی که در فضای مجازی آشنا شد ملاقات واقعی ترتیب ندهد.

کودکان و دانش‌آموزان بیشتر از فضای مجازی به منظور سرگرمی، برای انجام امور تحصیلی و سپری کردن اوقات فراغت بهره می برند. به خصوص در خانواده‌هایی که تعداد فرزندان در آنها کم است یا پدر و مادر هر 2 شاغل هستند، کودکان از سنین پایین تری با این فضا آشنا شده و جای خالی خواهر، برادر، پدر، مادر و مربی را با این ابزار جبران می کنند و گاهی محیط وسوسه انگیز آن و همچنین کنجکاوی مختص سنین نوجوانی سبب می شود تا آنها به دام آسیب های موجود در آن بیافتند که راهکار پیشگیری و مقابله با این نوع صدمه ها، آموزش و آگاه سازی این قشر از جامعه و تقویت خودایمنی آنان به وسیله نهادهای آموزشی و خانواده ها است.

پژوهشم**2059**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي آسيب هاي اجتماعي كودكان فضاي مجازي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربران ایرانی در میدان نبرد فضای مجازی هم پیروز هستند

به گزارش خبرگزای صدا و سیما؛ مرکز قم، پس از سیلی سختی که دلیرمردان سبزپوش سپاه به صورت رژیم صهیونیستی زدند، این رژیم جعلی سعی کرد تا در فضای مجازی با بازی در جنگ رسانه ای، خود را پیروز میدان نشان دهد اما کابران با واکنش ها و پاسخ هایشان به شایعات، دروغ ها و خیال پردازی های رژیم جعلی صهیونیستی پاسخی محکم دادند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دروغ‌پردازی اسرائیلی‌ها سوژه کاربران فضای مجازی شد
  • چاپ اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی؟
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی ندارد
  • دبیر شورای مجازی استان کرمانشاه معرفی شد
  • بازتاب گسترده عملیات تنبیهی وعده صادق در فضای حقیقی و مجازی
  • کاربران ایرانی در میدان نبرد فضای مجازی هم پیروز هستند
  • بهنوش بختیاری بازیگر با ظاهری متفاوت ؛ سوژه جدید فضای مجازی (عکس)
  • آمار ۱.۵ میلیاردی بازدید برنامه‌های نوروزی و رمضانی رسانه ملی در فضای مجازی + فیلم
  • باید‌ها و نباید‌های استفاده کودکان از فضای مجازی
  • تهدیدهای فضای مجازی برای کودکان