Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - عوامل گوناگوني مي‌توانند بر عملکرد سيستم ايمني اثر بگذارند، مثلاً کمبود خواب و استرس مي‌تواند موقتاً سيستم ايمني را سرکوب کند. اما در مورد ورزش چطور؟ يا دقيق‌تر بگوييم، در مورد بدنسازي چطور؟
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از تبيان، همه‌ي ما دوست داريم سيستم ايمني سالمي داشته باشيم، سيستمي که متعادل باشد و به موقع خوب عمل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سيستم ايمني سالم با مهاجمان خارجي مانند باکتري‌ها و ويروس‌ها مي‌جنگد، بدون اينکه زياده روي کند و به بافت‌هاي سالم آسيب بزند؛ مثلاً بيماري‌هاي خود ايمني و التهاب‌هاي مزمن به بافت‌هاي سالم حمله مي‌کنند.
عوامل گوناگوني مي‌توانند بر عملکرد سيستم ايمني اثر بگذارند، مثلاً کمبود خواب و استرس مي‌تواند موقتاً سيستم ايمني را سرکوب کند. اما در مورد ورزش چطور؟ يا دقيق‌تر بگوييم، در مورد بدنسازي چطور؟
مطالعات زيادي به بررسي اثر تمرينات هوازي بر سيستم ايمني پرداخته‌اند و نتيجه اين بوده که ورزش هوازي در حد متوسط، تأثيرات مثبتي بر عملکرد ايمني دارد و حتي مي‌تواند ريسک ابتلا به عفونت دستگاه تنفسي فوقاني مثلاً سرماخوردگي را افزايش بدهد. اما ورزش‌هاي سنگين يا ورزش‌هاي طولاني مدت مانند ماراتن، اثر معکوس دارند چون دفاع بدن در برابر عفونت را با افزايش احتمال ابتلا به ويروس‌هاي مزاحم ضعيف مي‌کند. بزرگ‌ترين آسيب به عملکرد ايمني، سخت و شديد تمرين کردن بدون فرصت دادن به بدن جهت ريکاوري است.
تأثير فزاينده‌ي تمرينات خسته کننده که تمرينات شديد ديگري را به دنبال دارند، اثر منفي بر سيستم ايمني مي‌گذارند. بيش از حد تمرين کردن بدون ريکاوري و استراحت کافي، فعاليت سلول‌هاي قاتل را سرکوب مي‌کند، سلول‌هايي که با ويروس‌ها مي‌جنگند و کمک مي‌کنند سلول‌هاي تومور جاي پاي خود را در بدن محکم نکنند. احتمالاً دوست نداريد اين سلول‌هاي محافظتان را ضعيف کنيد! ورزش در حد اعتدال به نفع سيستم ايمني و عملکرد سلول‌هاي قاتل است در حالي که بيش از اندازه تمرين کردن، توانايي آن‌ها را مختل خواهد کرد.
تمرينات بدنسازي چطور؟ تمرين دادن بدن در برابر مقاومت (با وزنه) باعث مي‌شود سازگاري‌هاي زيادي در بدن روي بدهد که کل بدن را تحت تأثير قرار خواهد داد. اما بدنسازي و وزنه زدن چگونه مي‌تواند توانايي سيستم ايمني را در مبارزه با عفونت‌ها بالا ببرد؟
بدنسازي و سيستم ايمني
بيشتر مطالعاتي که به تأثير ورزش بر سيستم ايمني پرداخته‌اند بر ورزش استقامتي متمرکز شده‌اند. سلامت ايمني مسئله‌ي بسيار مهمي در حوزه‌ي ورزش است، مخصوصاً براي افرادي که ورزش‌هاي سنگين انجام مي‌دهند مانند ماراتن. اما مطالعات اندکي به اثر تمرينات بدنسازي بر فعاليت ايمني بدن پرداخته‌اند که يکي از قديمي‌ترين آن‌ها به سال 1996 برمي‌گردد.
تمرينات قدرتي موقتاً تعداد سلول‌هاي ايمني در گردش را که به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک مي‌کنند افرايش مي‌دهند. اين سلول‌ها بخشي از سيستم دروني بدن‌اند و شامل انواع خاصي از گلبول‌هاي سفيد و سلول‌هاي قاتل مي‌شوند
در اين مطالعه‌ي کوچک 22 نفر در برنامه‌ي بدنسازي شرکت داشتند. نيمي از آن‌ها جوان بودند (بين 20 و 30 ساله) و بقيه سنين بالاتري داشتند (بين 65 تا 80 ساله). برخي از اين اشخاص سالم بودند و برخي ديگر آرتريت روماتوئيد داشتند. برنامه‌ي بدنسازي آن‌ها شامل وزنه زدن با 80 درصد از يک تکرار بيشينه با 8 تکرار در هر ست بود (سه ست در هر جلسه). آن‌ها به مدت 12 هفته و سه بار در هفته تمرين کردند. يک گروه کنترل هم وجود داشت که ورزش نمي‌کردند.
وقتي محققان شاخص‌هاي گوناگون از جهت سيستم ايمني را سنجيدند دريافتند هيچ تفاوت قابل توجهي ميان گروه تمرين و گروه کنترل وجود ندارد. يعني تمرين قدرتي با استفاده از مقاومت نسبتاً بالا نتوانسته بود تأثيري بر عملکرد ايمني افراد بگذارد، اما اين فقط يک مطالعه بوده است!
پژوهش‌هاي جديدتر نشان مي‌دهند تمرينات قدرتي موقتاً تعداد سلول‌هاي ايمني در گردش را که به محافظت از بدن در برابر عفونت‌ها کمک مي‌کنند افرايش مي‌دهند. اين سلول‌ها بخشي از سيستم دروني بدن‌اند و شامل انواع خاصي از گلبول‌هاي سفيد و سلول‌هاي قاتل مي‌شوند. اين تقويت فعاليت ايمني در افراد سنين بالاتر کمرنگ بوده است زيرا خود ِ سالخوردگي بر سيستم ايمني اثر مي‌گذارد.
سيستم ايمني ما درست مانند ساير قسمت‌هاي بدن، طي پروسه‌اي به نام immunosenescence يا همان پيري سيستم ايمني، سالخورده مي‌شود. تحقيقي نشان مي‌دهد فعاليت تقويت شده‌ي سلول‌هاي ايمني بعد از بدنسازي مي‌تواند راهي براي افزايش واکنش ايمني باشد که افراد سالمند با آن مواجه‌اند. اما در اين مورد که چه نوع تمرين بدنسازي بهتر است مطالعه‌ي چنداني انجام نشده است و همچنان سؤال‌هاي زيادي در مورد تمرين بدنسازي و سيستم ايمني وجود دارد.
تمرين بيش از اندازه
به طور کلي هيچ شواهد و مدارک مستحکمي وجود ندارد که حاکي از آن باشد افرادي که به طور مرتب بدنسازي کار مي‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به عفونت سيستم فوقاني تنفسي هستند يا کمتر ممکن است آنفلوانزا بگيرند که البته برخلاف افزايش تعداد سلول‌هاي ايمني است که در برخي از مطالعات مشاهده شده است. از سويي ديگر، تحقيق در اين زمينه محدود است. ضمناً براي افراد سالمندي که دچار پيري سيستم ايمني شده‌اند، بدنسازي مفيد است. تمرين هوازي با شدت متوسط ظاهراً مي‌تواند از تعداد روزهاي سرماخوردگي و بيماري کم کند و اين نتيجه‌اي است که از مطالعه‌اي که در نشريه‌ي طب ورزشي منتشر شده گرفته شده است. بنابراين به طور کلي ورزش کردن تا زماني که در آن زياده روي نکنيد مي‌تواند در مبارزه با بيماري‌ها به شما کمک کند.
چيزي که واضح است اينکه تمرينات بسيار سنگين بدنسازي يا بيش از حد تمرين کردن تأثير منفي بر سلامت ايمني بدن دارند. تمرين خيلي زياد مي‌تواند ترشح هورمون استرس مانند کورتيزول را افزايش بدهد و اين چيزي نيست که مطلوب ما باشد! افزايش کورتيزول، توانايي بدن براي مبارزه با عفونت را کاهش مي‌دهد. وقتي غدد آدرنال، کورتيزول بيش از حد توليد مي‌کنند، فعاليت گلبول‌هاي سفيد که با باکتري‌ها و ويروس‌ها مي‌جنگند سرکوب خواهد شد و ضمناً فعاليت سلول‌هاي قاتل نيز خنثي مي‌شود. واقعيت اين است که هر نوع ورزش ناتوان کننده و بيش از اندازه‌اي، چه هوازي و چه بدنسازي، براي سيستم ايمني خوب نيست. هر ورزشي که انجام مي‌دهيد بدنتان نياز به استراحت و بازسازي بين جلسات تمريني دارد.
تغذيه‌ي سالم و کافي نيز از ضروريات عملکرد درست سيستم ايمني است. شما بايد کالري کافي و درشت مغذي‌هاي لازم براي پشتيباني از سيستم ايمني‌تان را دريافت کنيد. ويتامينهايي که نقش مهمي در عملکرد ايمني دارند شامل ويتامين A، ويتامين C، ويتامين D و ويتامين E مي‌شوند. روي، سلنيوم و آهن نيز از املاح مهم براي سيستم ايمني‌اند که با داشتن رژيم غذايي متعادل به آن‌ها خواهيد رسيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی داشتن تشک تمرینی برای یک ملی‌پوش آرزو شد!+فیلم

مائده مطهری ملی‌پوش پرش ارتفاع کشور از استان کردستان از کم‌لطفی مسئولان نسبت به خود و نبود امکانات اولیه تمرینی همچون تشک می‌گوید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، نبود زیرساخت‌ها و اماکن ورزشی مناسب در سطح شهرستان سنندج مشکلات عدیده‌ای را برای ورزشکاران حرفه‌ای به وجود آورده است، ورزشکارانی که علی‌رغم کمترین امکانات و حمایت مسئولان، در حال تلاش برای افتخارآفرینی در میادین آسیایی و جهانی هستند.

حوزه ورزش به دو دسته تقسیم می‌شود؛ ورزش همگانی و ورزش قهرمانی، گرچه هدف هر دو سلامتی روح و روان است اما تفاوت‌های زیاد و فاصله عمیقی بین ورزش همگانی و ورزش قهرمانی در کشور ما وجود دارد. ورزش همگانی و قهرمانی دو مقوله جدا از هم است اما متأسفانه در استان کردستان هیچ تفاوتی بین ورزش همگانی و حرفه‌ای وجود ندارد و هر دو مجبورند در یک تایم تمرین کنند! موضوعی که باعث ایجاد مشکلاتی برای ورزشکاران حرفه‌ای که در بخش قهرمان‌پروری و برای مسابقات آماده می‌شوند، شده است.

دوومیدانی به عنوان مادر همه رشته‌های ورزشی و رشته‌ای که به آسانی و بدون هزینه خاصی تمامی اقشار جامعه می‌توانند از آن استفاده کنند اما عدم تفکیک بحث قهرمان‌پروری و ورزش همگانی به دلیل نبود امکانات ورزشی و پیست دوومیدانی مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

مائده مطهری تنها بانوی پرش ارتفاع استان کردستان که امسال جواز حضور مسابقات دوومیدانی داخل سالن آسیا را نیز کسب کرد، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است که ادامه راه را برای این بانوی کردستانی با مشکل روبه‌رو ساخته است.

این بانوی ورزشکار با حضور در خبرگزاری تسنیم، به بیان مشکلات خود پرداخت و گفت: 5 سال است که ورزش دوومیدانی را شروع کرده و از یک حرفه هنری به ورزش روی آوردم و در سال نخست توانستم در مسابقات کشوری جوانان مدال نقره و در سال دوم نیز در همین رده سنی مدال طلا را کسب کنم.

وی افزود: سال سوم به رده بزرگسال رسیدم و در مسابقات آن شرکت کردم ولی با توجه به اینکه محل تمرینی و پیست اختصاصی در اختیارم قرار نگرفت مجبور شدم در پارک تمرین کنم و با توجه به این شرایط سخت تمرین که داشتم مدال برنز را کسب کردم که بازهم خودم رضایت کاملی نداشتم.

مطهری اظهار داشت: خوشبختانه امسال توانستم به اردوی تیم ملی دعوت شوم و در مسابقات آسیایی شرکت کنم، با توجه به اینکه سطح مسابقات خیلی بالا بود و کسانی که در این مسابقات شرکت کرده بودند از آمادگی بالایی نسبت به ما برخوردار بودند، نتیجه مطلوبی که می‌خواستم را به دست نیاوردم.

 

.

 

وی بیان کرد: الان نیز تمرینات خود را در محل‌های غیر تخصصی انجام می‌دهیم و هیچ اسپانسری برای ما وجود ندارد، هزینه‌هایی که بابت ورزش تخصصی خود صرف می‌کنیم از طریق خانواده و بودجه شخصی خودمان تأمین می‌شود.

ملی‌پوش پرش ارتفاع کشور مدعی شد: متأسفانه یک تشک در شهرستان سنندج برای تمرین بنده وجود ندارد و خودم با مربیانم (آقای فاطمی کرد و خانم پرستو احمدی) با لاستیک کهنه یک تشک درست کردیم که آن هم در حال خراب شدن است. هرچند سالن‌های خوبی از جمله سالن بزرگ 22 گلان وجود دارد اما اصلاً در اختیار ما در فصل‌های سرما قرار نمی‌گیرد و فقط مراسم‌های نوروزی در این سالن برگزار و همین امر باعث می‌شود وقتی در مسابقات داخل سالن شرکت می‌کنیم با جو این مسابقات آشنا نیستیم و نمی‌توانیم خودمان را نشان بدهیم و مقام مناسبی کسب کنیم.

وی تصریح کرد: خواسته ما از مسئولان این است که حمایت کنند. ما از پایه مشکل داریم و حتی محلی برای تمرین نداریم، اگر تنها تقاضای خودم را از متولیان این حوزه را بگویم قطعاً شما می‌خندید! تنها خواسته بنده به عنوان یک قهرمان فقط و فقط یک تشک مناسب است که تهیه آن برای مسئولین کار سختی نیست و امیدوارم از این تریبون مردمی حرف‌های ما را بشنوند و برای حل آن چاره‌ای بیندیشند.

ملی پوش دوومیدانی افزود: ما نمی‌توانیم در بعضی از فصل‌های سال مثل تابستان در فضاهای باز تمرین کنیم چراکه تایم تمرین ما معمولاً در اوج گرما و ساعت‌هایی بین 14 تا 16 عصر است و این یک مشکل بسیار بزرگی در حین تمرین است و بعضی مواقع مجبور می‌شویم در پارک‌ها تمرین کنیم که مصدومیت‌های زیاد و خطرات بی‌شماری به دنبال دارد.

وی تأکید کرد: به عنوان یک ملی پوش نیاز به برگزاری اردوهای تمرینی مناسب دارم که با حریفان قوی مبارزه کنم اما در حال حاضر هیچ حمایت و توجهی از مسئولان را نمی‌بینیم و هزینه‌های زیادی که رشته دوومیدانی دارد ادامه کار را برای ما سخت کرده است و تنها دغدغه ما تمرین نیست و باید استرس خرید کفش، لباس و مکمل‌های ورزشی را هم داشته باشیم.

مطهری گفت: برنامه‌ام شکستن رکورد ملی است اما مسئولان ما را دلسرد می‌کنند، اگر به 5 سال گذشته برگردم، ورزش را انتخاب نمی‌کردم و اکنون تنها به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این رشته دارم، ادامه می‌دهم. 

به گزارش تسنیم؛ استان کردستان با داشتن منابع غنی مالی و وجود شرکت‌های بزرگی از جمله پتروشیمی ورزشکاران آن باید در حسرت داشتن یک تشک پرش ارتفاع باشند! مسئله‌ای که باید با شنیدن آن تأمل کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وقتی داشتن تشک تمرینی برای یک ملی‌پوش آرزو شد!+فیلم
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • سردار آزمون در بغل قهرمان جهان (عکس)
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • انتخابات هیات بدنسازی و پرورش اندام آذربایجان شرقی تجدید می شود
  • غیبت ادامه دار رافائل سیلوا در تمرین استقلال
  • دایر: در تمرینات پوستکوعلو خبری از کارهای تاکتیکی نیست | پوستکوعلو: نمی‌دانم منظور اریک از کار تاکتیکی چیست
  • استقلال سبزپوش شد/ حضور بازیکنی با یک چشم + عکس
  • بیمارستان‌های شهر قم ملزم به دریافت پروانه ایمنی هستند
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب