Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@13:47:39 GMT

تزریق طنز به مردم با جشنواره چرند و پرند

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۰۷۳۲

تزریق طنز به مردم با جشنواره چرند و پرند

تهران - ایرنا - دبیر علمی نخستین جشنواره سراسری طنز چرند و پرند از برگزاری این رویداد به منظور ترزیق طنز به مردم با اهدای جایزه با یاد دهخدا 16 و 17 اسفندماه همزمان با ایام درگذشت این ادیب و لغت‌شناس ایرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، محمدعلی علومی روز یکشنبه در نشست خبری این جشنواره با تشریح روند برگزاری این جشنواره، پرورش استعدادهای جوان در طنزنویسی و کاریکاتور با تمرکز توجه به هستی شناسی و فلسفه را از اهداف این رویداد عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی این جشنواره را در ادامه جشنواره سراسری طنز و کاریکاتور بم عنوان کرد و یادآور شد: این جشنواره تداوم جشنواره قبلی است که به شکلی جدید و نو برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به حضور مهمانانی از کشورهای فارسی زبان در جشنواره های آینده، اظهار داشت: به دنبال رواج فکاهی نویسی و انعکاس رویدادهای اجتماعی به شکل طنز هستیم.
علومی افزود: در این دوره جشنواره مهمان های ویژه ای داریم که برخی از آنها طنزنویسان برجسته کرمانشاه به منظور ابراز همدلی با مردمان این استان هستیم.

** جشنواره های طنز احتیاج جامعه امروز

در ادامه این نشست دیگر طنزپرداز کشور برگزاری جشنواره های طنز را از احتیاجات جامعه امروز و پشتوانه علمی برای جدی تر گرفتن این مقوله دانست و گفت: جشنواره طنز بم در تداوم جشنواره بم با توجه به برگزاری در این استان و ارگ جدید، بم را جایگاهی برای جدی گرفتن طنز معاصر خواهد کرد.
رضا رفیع ادامه داد: شاید دهخدا به متولیان برگزاری این جشنواره الهام بخشیده که «یادآر ز طنز مرده یادآر» و این ضرورتی در میان رویدادهای امروز است.
وی با اشاره به «استندآپ» به عنوان بخشی از این جشنواره افزود: براین باورم باید استندآپ از وجه کمدی خارج شده و به سمت طنز برود و به گونه ای «اسطنزآپ» شود و با مولفه های فرهنگی و کهنی که داریم استندآپ می تواند به شکل ادابازی و کمدی نباشد، یعنی نیازی به این وجه نداشته باشد.

** چرند و پرند جشنواره ای مستقل

دبیر اجرایی جشنواره چرند و پرند نیز با بیان اینکه جایزه این جشنواره در واقع به دهخدا پرداخت می شود، گفت: این جشنواره اولین جشنواره مستقلی است که برگزار می شود.
علیرضا گیلانپور افزود: موضوع جشنواره را آزاد شده که به وقایع اطراف و رویدادهای جامعه توجه بیشتری شود.
به گفته وی این جشنواره نخستین جشنواره ای است که تمام اتفاقاتش توسط بارگزاری در سایت صورت می گیرد.

** طنز را به مردم تزریق کنیم

درادامه این نشست دیگر طنزپرداز و کاریکاتوریست کشور نیز با اشاره به برگزاری نخستین بارقه های این جشنواره پس از زلزله بم ،گفت: ارگ بم غرور همه ایران بود و به یکباره از بین رفت و پس از این واقعه برای برگزاری جشنواره به بم رفتیم تا طنز را به مردم تزریق کنیم.
بهزاد باشو به بخش استندآپ کمدی جشنواره اشاره کرد و گفت: این بخش با جشنواره می تواند جنبه علمی بگیرد و وارد دوره جدیدتری از حیات حرفه ای خودش بشود.
وی افزود: حوزه طنز و کاریکاتور طی سالهای اخیر مصرف گرایانه تولید شد اما ما طنز را در این جشنواره به همراه تعقل و خرد و تفکر را دنبال خواهیم کرد.
نخستین جشنواره سراسری طنز «چرند وپرند» به همت سازمان ارگ جدید، با موضوع آزاد در شش بخش شعر، نثر، داستان کوتاه، مقاله، کاریکاتور و استندآپ کمدی با هدف معرفی و استفاده بی بدیل از توانمندی ها در زمینه های تاریخ، فرهنگ وهنر فاخر کشور و ایجاد بستری مناسب برای تقویت و ظهور استعدادهای هنری و ادبی در حوزه طنز برگزار می شود.

** شرایط حضور در جشنواره

علاقمندان برای شرکت در این رویداد فرهنگی می توانند آثار خود را با مراجعه به سایت جشنواره به نشانی www.charandoparand.ir ارسال کنند.
آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره 20 دی ماه و اعلام نتایج راه یافته به مرحله داوری 25 بهمن ماه سال جاری، برگزاری نمایشگاه آثار کاریکاتور10 تا 17 اسفندماه تعیین شده است.
الزامی بود ثبت نام و دریافت کد رهگیری برای هر اثر ، نداشتن رتبه آثار ارسالی در دیگر جشنواره ها ، شرکت هر فرد در همه بخش ها ، چاپ آثار منتخب بصورت کتاب و انتشار در گروه های اجتماعی وابسته به جشنواره درفضای مجازی برای بازنشر و بازگرداندن آثار ارسالی پس از پایان جشنواره به شرکت کنندگان از مقررات عمومی شرکت در این جشنواره عنوان شده است.
همچنین ارائه حداکثر دو اثر توسط هنرمندان در هر بخش و بخش شعر سه اثر ، ارائه چند اثری برای تسهیل در امر داوری به صورت مجزا و اندازه قلم14، نوع قلم (B zar) تایپ کرده و به صورت فایل (word ) و بارگذاری در سایت جشنواره ، عدم ذکر نام و مشخصات صاحب اثر درصفحات متون ، برای ارائه داستان کوتاه و مقاله میزان کلمات حداقل هزار و حداکثرسه هزار کلمه و نثرحداکثرهزار کلمه ، در بخش استندآپ کمدی هر هنرمند می بایست یک فایل تصویری سه تا پنج دقیقه (با مشخصات ذکرشده درسایت جشنواره ازتاریخ 20آذرماه 97به بعد) در سامانه جشنواره بارگزاری ، در بخش کاریکاتور دواثر با فرمت(jpg) وکیفیت 300(dpi) و در قطع A4 می بایست در سامانه بارگزاری شود از مقررات و شرایط جشنواره به شمار می رود.
همچنین برگزاری نمایشگاه از آثار منتخب کاریکاتور ، عدم دریافت آثار توسط دبیرخانه بعد از موعد مقرر ، حذف آثار توسط شورای عالی جشنواره در صورت به حدنصاب نرسیدن در هربخش و رشته و دعوت از برگزیدگان بخش های مختلف برای حضور در آیین پایانی جشنواره نیز از دیگر مقررات و شرایط جشنواره اعلام شده است.
نخشتین جشنواره سراسری طنز چرند و پرند 16 و 17 اسفندماه در کرمان شهرستان بم ، ارگ جدید برگزار می شود.
فراهنگ ** 3009 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ادب جشنواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر گفت: پس از بررسی آثار رسیده تاکنون ۶۲ اثر صحنه‌ای و ۴۸ اثرخیابانی مورد بازبینی قرار گرفته است.
منصور سلامات افزود: در بخش مسابقه بیست و پنجمین جشنواره ملی تاتر فتح خرمشهر در بخش صحنه‌ای و خیابانی موضوعات آثار نمایشی جلوه حضور مردم در مقاومت ۴۵ روزه خرمشهر در مقابل دشمن بعثی، فتح خرمشهر، مقاومت و دفاع مقدس، پرداخت به مولفه‌های بومی با رویکرد فرهنگ ایثار اقوام ایران زمین در بستر تاریخ خواهد بود.
این جشنواره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و خرمشهر، انجمن هنر‌های نمایشی با مشارکت و همکاری اداره کل هنر‌های نمایشی، سازمان منطقه آزاد اروند و فرمانداری ویژه شهرستان خرمشهر از ۲۹ اردیبهشت آغاز و آیین اختتامیه سوم خرداد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
آثار صحنه‌ای در سه سالن نماشی خرمشهر و آثار در خیابانی در مناطق مختلف شهری با رویگرد مناطق محروم اجرا خواهند شد.

دیگر خبرها

  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • ۸۴ بهار با رادیو