Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-25@11:40:08 GMT

جوانان شهرهای محروم در حسرت سینما

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۰۸۰۷

صنعت سینما در کشور بار دیگر رونق گرفته و در حال تداعی خاطرات دهه های 50 و 60 است. زمانی که مردم برای خرید بلیط سینما صف می بستند و کم نبودند کسانی که مجبور می شدند تا آغاز سانس بعدی در انتظار بمانند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، ظهور شبکه های ماهواره ای و ورود تلویزیون های بزرگ خانگی از یک طرف و فرسودگی اغلب سینماها و غفلت مسئولان فرهنگی از طرف دیگر باعث شد تا از اواخر دهه 70 سینما رفتن در فرهنگ عمومی مردم به تدریج به فراموشی سپرده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئوف حقی کارشناس فرهنگی با بیان اینکه تماشای فیلم در سینما بخشی از اوقات فراغت جوانان و خانواده ها را در طول هفته پر می کند ، می گوید : با تضعیف فرهنگ سینما رفتن ، تماشای فیلم های هالیوودی و سریالهای ماهواره ای جای آن را گرفت و این مسئله به تدریج بر ذائقه مخاطبان ایرانی و نحوه پر کردن اوقات فراغت آنها تاثیر گذاشت.
در اوایل دهه 90 و در حالی که خیلی ها کار سالن های سینما را تمام شده می دانستند و منتظر پیوستن آنها به تاریخ بودند ، امید ها برای احیای فرهنگ سینما رفتن زنده شد. بازگشت تبلیغات سینما به رسانه ملی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ صنعت سینما و برپایی کمپین های تماشای فیلم های اکران شده ، جان دوباره ای به سالن های سینما بخشید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی فضا و صندلی های سینما پرداخت کرد و مالکان اغلب سینماها در مراکز استانها از این فرصت استفاده کردند. با این حال کم نبودند سینماهایی که برای همیشه تعطیل شدند .
در 15 ساله گذشته ، افول حرفه سینماداری در شهرهای کوچک محسوس تر بوده است. سینماها در شهرهای کوچک یا تعطیل شدند و یا هرگز ساخته نشدند. آرزوی داشتن سینما به یکی از حسرت های ماندگار جوانان دیروز و امروز شهرهای کوچک استان اردبیل تبدیل شده است.
استان اردبیل با جمعیت بیش از یک میلیون و دویست هزار نفری فقط 5 سینمای فعال و نیمه فعال دارد و 6 شهرستان این استان شامل نیر، نمین، سرعین، گرمی، بیله سوار و کوثر از داشتن سینما محروم هستند.
در سال های اخیر در اندک سینماهای استان اردبیل شاهد رشد و ارتقای سطح کمی و کیفی بوده ایم اما در بیشتر شهرستان ها خلا نبود سالن های سینما همچنان حس می شود. 
 
جای خالی سالن سینما در شهرستانها
وارد سالن انتظار سینما می شوم و به چهره افراد منتظر ایستاده خیره می شوم. پیدا کردن چند علاقه مند شهرستانی که برای تماشای فیلم به مرکز استان سفر کرده اند نه چندان سخت است و نه خیلی آسان !
«ناصر رشیدی» اهل شهرستان کوثر است و به قول خودش از فرصت سفر درمانی به اردبیل برای حضور در سینما استفاده کرده است. وی ساخت سالن‌های استاندارد برای اکران آثار سینمایی و اجرای تئاتر را یک سرمایه‌گذاری فرهنگی عنوان می کند و می افزاید: می توان گفت سینما یک حسرت و آرزو برای شهرستانی های استان شده است.
او می گوید: اهالی شهرهای کوچک اغلب اوقات فراغت بیشتری برای رفتن به سینما و تماشای نمایش دارند و دولت باید به دلایل فرهنگی و اجتماعی از احداث سینما در شهرهای کوچک حمایت کند.
 «مهدی زارعی» می گوید:  افسوس که بسیاری از شهرهای کوچک از جمله شهرهای استان اردبیل از داشتن سینما محروم هستند و علاقه مندان برای تماشای فیلم های تازه اکران شده مجبورند به مرکز استان سفر کنند که همیشه و برای همه کس مقدور نیست. آنها باید منتظر باشند بالاخره به طریقی آثار سینمایی به دست شان برسد اما آیا دیدن فیلم در خانه، رایانه و تلفن همراه حس سینما را به افراد منتقل می‌کند؟
وی می افزاید: خود من ساکن شهر گرمی هستم و خیلی وقت ها پیش آمده است که خواسته ام یک فیلم را در سینما ببینم اما به علت نبود سالن سینما در شهرمان ، حسرت به دل مانده ام.
«محسن ندایی» 22 ساله از شهروندان بیله سواری نیز به تاثیرات منفی نبود سالن‌های سینمایی اشاره می کند و می افزاید: شبکه‌های ماهواره‌ای با خیال راحت و بدون هیچ رقیبی، فرهنگ خودشان را به مردم تحمیل می‌کنند و در شهرهای شمالی و مرزی استان حتی نیازی به نصب دیش های ماهواره نیست و شبکه های کشور همسایه قابل دریافت است.
وی می گوید: با وجود اینکه اعضای خانواده ما سینما رفتن را دوست دارند و این تفریح هیجان خاصی هم دارد ، اما نبود سالن سینما ما را از تجربه حضور خانوادگی در سینما محروم کرده است.
در جنوب استان نیز سریال این مشکلات ادامه دارد. «محمدعلی کریمی» فعال رسانه ای شهر خلخال می گوید: در خلخال سالن تخصصی سینما نداریم . بلکه گاهی از سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان سینما استفاده می شود و فیلم ها دستگاه دیجیتالی در این سالن اکران می شوند . وی گوید ساختمان سالن سینمای خلخال از 25 سال پیش همچنان نیمه کاره مانده است.
 
تلاش برای بهبود وضعیت
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل می گوید: این استان مرزی با جمعیتی قابل توجه از نظر داشتن سالن سینما در محرومیت بسر می برد و البته با توجه به افزایش نسبی تعداد سینماها در سال های اخیر اوضاع کمی بهتر شده است.
«غریب منوچهری» می افزاید: پنج سینمای فعال در سطح استان وجود دارد که سه مورد آن در شهرهای اردبیل و پارس آباد سالن تخصصی سینما هستند؛ دو سالن در خلخال و مشگین شهر استفاده چند منظوره دارند و یک سینمای سیار هم داریم که در اختیار انجمن سینمای جوان است.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان در مورد وضعیت سالن سینمایی در شهرهای شمالی و مرزی استان بیان می کند: در شمال استان که شامل سه شهرستان گرمی، بیله سوار و پارس اباد است ، فقط یک سینمای فعال در پارس اباد وجود دارد که در سال 1355 احداث شده است.
وی می افزاید: سینما انقلاب پارس آباد تنها سینمای شمال استان در سال 68 دچار حریق شد  و تا سال  75غیر فعال بود که پس از بازسازی حدود دو سال در اوج فعالیت بود اما باز دچار وقفه مجدد شد و تا سال 1390تنها به عنوان مرکز همایش و اجتماعات از آن استفاده می شود.
وی ادامه می دهد: این سینما از سال  91 با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه سینما شهر به سیستم نمایش دیجیتال مجهز شد و با نمایش به روز فیلم ها در خدمت شهروندان پارس آبادی است. با این حال این سینما 450 صندلی دارد که اکثرشان نیاز به تعمیر و نوسازی دارند و ساختمان آن نیز فرسوده و مستهلک است .
وی با بیان اینکه در دو سال اخیر سینما انقلاب و سینما قدس اردبیل با استفاده از تسهیلات دولتی نوسازی شده اند تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده پرداخت تسهیلات نوسازی به تمامی سینماهای فرسوده کشور و از جمله سینما انقلاب پارس آباد است و در صورت اعلام آمادگی مالک ، این تسهیلات در اختیار او قرار می گیرد.
 
استفاده از سینما سیار 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با اذعان به کمبود سالن سینما در استان اردبیل می گویند : خوشبختانه روند وضعیت سینماهای موجود در مقایسه با چند سال گذشته رو به بهبود است.
سید ناصر اسحقی تصریح کرد: خوشبختانه نسبت به سال های قبل ، وضعیت ساختمان سینماها، سیستم پخش اکران فیلمها و استقبال تماشاگران بهتر شده است اما ساخت یا تکمیل سینماهای جدید نیازمند همت ویژه مسئولان محلی است تا بخش خصوصی به سرمایه گذاری تشویق کنند.
وی ایجاد امکان پخش فیلم سینمایی در سالن های عمومی شهرهای فاقد سینما را از الویت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان می کند و می افزاید: با تجهیز مجتمع های فرهنگی و هنری شهرستان ها به سیستم نمایش دیجیتال یا بهره گیری از سینما سیار به زودی این موضوع محقق خواهد شد.
ایجاد زیرساخت های لازم برای اکران فیلم های سینمایی در شهرهای کوچک همزمان با شهرهای بزرگ ، نقش تعیین کننده ای در افزایش فروش فیلم ها و رونق گرفتن صنعت سینمای کشور خواهد داشت. سینما یکی از ارکان تاثیرگذار در توسعه فرهنگی است و جا دارد مسئولان با ایجاد امکانات لازم در شهرهای کوچک و محروم ، از این ابزار هنری پرنفوذ نهایت استفاده را ببرند .
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سینما اکران فیلم نمایش استان اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد

آلودگی هوا زمستان و تابستان نمی‌شناسد و در تمام سال چهره آسمان را کدر می‌کند، بنابراین آمار و میزان آلایندگی‌ها برای شهروندان مهم است تا بدانند هر روز شاخص کیفی شهرها در چه سطحی قرار دارد، لازم است بدانیم امروز هوای هیچکدام از شهر در وضعیت ناسالم و آلوده قرار ندارد و تعداد ۲۲ شهر سالم و پاک است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اگر نگاهی به روز گذشته و امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ بیندازیم، می‌توانیم میزان و شدت آلودگی هوا که بر آسمان شهرهای مختلف گسترده شده است را به‌خوبی حس کنیم، از این‌رو خبرگزاری ایمنا به مقایسه شاخص کیفی هوا در شهرهای مختلف پرداخته است، بنابراین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست، امروز شاخص کیفی هوای هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم برای عموم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) قرار ندارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای اصفهان با شاخص ۶۵، کرج با شاخص ۶۷، تهران با شاخص ۷۰، شهرکرد با شاخص ۹۹، بیرجند با شاخص ۵۱، مشهد با شاخص ۵۳، اهواز با شاخص ۶۷، زنجان با شاخص ۸۸، سمنان با شاخص ۶۴، زاهدان با شاخص ۹۰، قزوین با شاخص ۵۷، قم با شاخص ۵۸، سنندج با شاخص ۷۹، یاسوج با شاخص ۵۸، کرمان با شاخص ۶۱ و اراک با شاخص ۶۲، وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

لازم به یادآوری است که روز گذشته پنجم اردیبهشت، شهرهای اصفهان، کرج، بوشهر، تهران، بیرجند، مشهد، اهواز، زنجان، زاهدان، قم، سنندج، کرمان، کرمانشاه، اراک و همدان، وضعیت هوای سالم (زرد) بودند.

در همین راستا، شاخص کیفیت هوا امروز در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۳۱، اردبیل با شاخص ۲۱، بوشهر با شاخص ۴۶، بجنورد با شاخص ۴۲، کرمانشاه با شاخص ۴۱ و همدان با شاخص ۴۶، در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد، اما روز گذشته شهرهای تبریز، اردبیل، شهرکرد، بجنورد، سمنان، قزوین، یاسوج، بندرعباس و یزد با شاخص ۲۲، در وضعیت پاک (سبز) ثبت شدند.

به این ترتیب امروز شرایط کیفی هوای کلان‌شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد، ساری، بندرعباس و یزد، ثبت نشده است، در حالی که روز گذشته شهرهای ارومیه، ایلام، شیراز، گرگان، رشت، خرم‌آباد و ساری، بدون داده ثبت شد.

در نهایت بر اساس داده‌های موجود سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفی هوا، امروز هیچ‌کدام از شهرها در وضعیت بسیار خطرناک (قهوه‌ای)، بسیار ناسالم (بنفش)، ناسالم (قرمز) و ناسالم (نارنجی) ثبت نشدند، تعداد ۱۶ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و شمار ۹ شهر بدون داده ثبت شده‌اند، به‌طوری که روز گذشته تعداد ۱۵ شهر سالم (زرد)، شمار ۹ شهر پاک (سبز) و هفت شهر بدون داده درج شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747824

دیگر خبرها

  • شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد / اردبیل پاک‌ترین هوا را دارد
  • پرسپولیس ۲۷۶۵ روز در حسرت شکست آلومینیوم!
  • پرسپولیس 2765 روز در حسرت شکست آلومینیوم!
  • بازسازی ساختمان بلدیه با کاربری فرهنگی
  • شمسایی: به هدف اول خودمان رسیدیم/ حذف ژاپن شگفتی نبود
  • چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟
  • تلاش برای بازگرداندن کیف ۷۲ میلیونی پیدا شده از سوی کارگر فرودگاه مشهد
  • هفته‌های آخر لیگ و حسرت ۴ بازی بر دل پرسپولیسی‌ها/ گل‌محمدی قهرمانی را مفت از دست داد؟
  • نمایی از خوزستان زیبا+فیلم
  • ببینید | تابلو موزیکال «تار و تاریخ» به سرخه سمنان رسید