Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@19:19:21 GMT

آرامش از منظر قرآن

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۰۸۴۰

آرامش از منظر قرآن

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، بشر به طور طبيعي در طول زندگی در اين جهان با نگرانی‌ها و اضطراب‌های بسياري رو در رو بوده و همواره برای فايق آمدن بر آن‌ها و از ميان بردن عوامل پيدايش آن‌ها کوشيده است. يکی از اهداف پيداش مجموعه بزرگ اختراعات و اکتشافات بشر، خانواده، قبيله، دولت و ديگر سازمان‌هاي اجتماعی، دين، مذهب، هنر، آداب و رسوم و حتي گاه جنگ ها، دستيابي بشر به آرامش و آسايش در زندگي بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انديشه‌هاي بشري و مکاتب و آيين‌هاي گوناگوني نيز در اين جهت به ظهور رسيده‌اند. در اين ميان، اديان جهاني و آيين‌هاي بومي نيز وصول به آرامش روح و روان را يکي از مهم ترين اهداف خويش قرار داده‌اند.
واژه اسلام نیز بیان‌گر تسلیم محض انسان در برابر خداوند همه جهانیان است که احساس امنیت و آرامش از پیامدهای آن به شمار می‌رود.
آرامش به معنای طمأنینه و راحتی فکر در زندگی، حقیقت مطلوبی است که اسلام آن را ستوده است و راههایی برای رسیدن به آن تعیین کرده است.
آرامش در زندگی
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: آرامش در زندگی از بهترین نعمت‌های الهی است که خدای تعالی به انسان ارزانی نموده است زیرا انسانی که در زندگی آرامش دارد، نگران نیست و افعال روزمره زندگی خویش را به نحو درستی به انجام می‌رساند.
وی آرامش را حقیقتی دست یافتنی دانست و افزود: دستیابی به آرامش تنها یک شعار نیست، بلکه حقیقتی دست یافتنی و دارای راه های عملی بسیاری است.
وی با استناد به آیه 53 سوره زمر خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد؛ زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.
حجت‌الاسلام شربیانی، ادامه داد: اگر انسان از چیزهایی که مانع آرامش است و برای انسان پریشانی خاطر می آورد دوری کند، زمینه رسیدن به حالت طمأنینه و آرامش را فراهم ساخته است.
امام جمعه عجب‌شیر، از تحیّر علمی و نسبیت گرایی یادآور شد: امروز، بشر در بُعد معرفتی دچار تحیّر علمی و نسبیت گرایی و عدم ثبات در آرا و عقاید است و در بُعد روانی، دچار تردید عملی، افسردگی و اضطراب، فقدان آرامش و اطمینان خاطر و از خود بیگانگی و به تعبیری، بی‌خویشتنی است و از جهت اخلاقی نیز گرفتار انحرافاتِ خصلتی گسترده و به لحاظ خانوادگی، دچار از هم پاشیدگی داخلی و از نظر اجتماعی و سیاسی، گرفتار مسائلی چون هرج و مرج بین‌المللی، مشکل اوقات فراغت و تورّم و مانند آن است که مجموع این علل علمی و عوامل روانی و... سبب پیدایش تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده و حتی تهاجم بی رویه فرهنگی شده است.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن لزوم خدامحور بودن انسان‌ها در زندگی تاکید کرد: در زندگی چه فردی و چه اجتماعی ما انسان‌ها باید خدا محور باشیم تا بتوانیم به آرامش دست یابیم و به طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست می‌آید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفته‌اند معمولا در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر می‌آیند.

نقش آرامش در سعادت و بدبختی انسان‌
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اگر بخواهیم آسایش را در زندگی معنا کنیم؛ یعنی این که در زندگی‌های ما پول و ثروت و رفاه و تجملات بسیار زیاد یافت می‌شود ولی چیزی که ابدا یافت نمی‌شود، همان امنیت و آرامش در درون زندگی است، زیرا آرامش و امنیت و همچنین اضطراب و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسان‌ها دارد.
وی افزود: قرآن رویکرد توحیدی را در زندگی، یگانه راه دستیابی به امنیت روح و روان می شمارد.
وی با استناد به آیه 189 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: اوست خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و از نوع او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد و چون با او خلوت کرد باری سبک برداشت، پس با آن بار حمل چندی بزیست تا سنگین شد، آن‌گاه هر دو خدا و پروردگار خود را خواندند که اگر به ما فرزندی صالح و تندرست عطا کردی البته از شکرگزاران خواهیم بود.
حجت‌الاسلام جلیلی، از ذکر و یاد خدا به عنوان بنیادی ترین عامل در زندگی گفت و ادامه داد: ذکر خدا،‌ صرف ذکر زبانی نیست بلکه منظور ذکر دل است؛ یعنی همواره باید به یاد خدا بودن و در همه‌ امور به او فکر کردن. البته اگر کسی در عین رفاه یاد خدا را فراموش نکند و به غفلت مبتلا نشود و به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل کند و از دنیا طلبی و حرص و تعلقات مادی خود را برهاند، می تواند از کیمیای آرامش برخوردار باشد.
امام جمعه شهر سردرود، ضمن بازگو نمودن مهم‌ترين ويژگی‌های انسان سالم یادآور شد: احساس امنيت و آرامش از مهم‌ترين ويژگی‌های انسان سالم و زمينه‌ساز رشد و كمال اوست.
وی با اشاره یه فرموده امیرمؤمنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: گرفتاری های پی درپی را با دعا دور نمایید.
حجت‌الاسلام جلیلی، نگاه دینی را از عوامل آرامش در زندگی دانست و تاکید کرد: تنها مایه آرامش انسان نگاه دینی، نگاه اُخروی و سبک زندگی منجر به آرامش انسان خواهد شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن معارف قرآن آرامش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم قرآن، در نمایشگاه قرآن کریم باید سهم پررنگی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روح الله حریزاوی قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی همزمان با هشتمین شب از سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از بخش‌های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.

حجت الاسلام حریزاوی که ساعتی پس از افطار به همراه خانواده در سی‌ویکمین نمایشگاه قرآن کریم حضور یافت در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در مقایسه با سال‌های گذشته خصوصاً سال‌های قبل از کرونا یک جهت قابل توجهی را در حوزه فناوری احساس می‌کنم و این جای خرسندی دارد که برخی مؤسسات و دستگاه‌ها تلاش کردند که در مرز فناوری محصولات خود را عرضه کنند.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی افزود: غرفه‌هایی که مرتبط با موضوع هوش مصنوعی است و فعالیت دانش بنیانی که به همت جوانان انقلابی، متدین و صاحب دانش ما پدید آمده نشانگر یک امید، رشد و تحولی در این زمینه است که باید توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه نسبت به مشارکت مردم در تولیدات رسانه‌ای یک خلأیی را احساس می‌کنیم، ادامه داد: اکثر غرفه‌ها به معرفی دستگاه‌ها، مؤسسات و خدمات خود می‌پردازند و مردم نهایتاً در حد یک کاربر حضور دارند. البته این خصلت فضای مجازی و پلتفرم‌های امروزی است. باید به این فکر کنیم که چطور می‌توانیم حضور مردم و نقش آفرینی آن‌ها در توسعه محصولات قرآنی را به نمایش بگذاریم و برای آن راهکاری را پیدا کنیم.

حجت الاسلام حریزاوی گفت: نسبت به اینکه کار تخصصی قرآن چند درصد نمایشگاه را به خود اختصاص داده هم باید یک ارزیابی صورت بگیرد. طبیعتاً در دوره‌های قبل نمایشگاه بیشتر به قرآن اختصاص داشت، الان به قرآن و سایر محصولاتی که مرتبط با فرهنگ قرآنی هستند اختصاص پیدا کرده که در جای خود ارزشمند است. شاهد ارائه گستره محصولات در لایه‌های مختلف هستیم، اما نباید از قرآنی بودن نمایشگاه فاصله بگیریم و در واقع سهم قرآن باید سهم پررنگی باشد.

کد خبر 6064223 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • امت اسلامی پایه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است
  • مراسم احیای شب‌های قدر در بیش از ۱۵۰۰ مسجد خوزستان برگزار می‌شود
  • سهم قرآن، در نمایشگاه قرآن کریم باید سهم پررنگی باشد
  • «یاد خدا»، لیالی قدر از قاب شبکه قرآن
  • شرکت بیش از ۲۴ هزار نفر در پویش قرآنی زندگی با آیه ها
  • مراسم شب‌های قدر در مسجد جامع بندرعباس
  • اجرای طرح آرامش بهاری در قریب به ۷۰ بقعه متبرکه کرمان
  • قرآن جامع‌ترین منبع پاسخگویی به نیاز بشریت است
  • کودکان در بستر رشد بیش از هر چیز به قرآن نیاز دارند
  • ۲۶ مارس؛ روزی برای تنهایی و آرامش