Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان از دو روز گذشته با حضور آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجواد ساداتی نژاد، نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان آغاز به کار کرد.

دومین روز از این جشنواره بین المللی در کاشان نیز با برنامه های مختلف و با حضور هنرمندان، شاعران و نام آوران عرصه فرهنگ و هنر پیگیری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محوریت جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان آب است و بر همین اساس تور گردشگری تاسیسات آب با حضور نویسندگان و گردشگران کتاب کودک در باغ فین این شهرستان برگزار شد.

اجرای تئاترهای مختلف توسط گروه های منتخب انجمن هنرهای نمایشی

اجرای تئاترهای مختلف توسط گروههای منتخب انجمن هنرهای نمایشی با موضوع بیآبی در نقاط مختلف پایتخت کتاب ایران از دیگر برنامه های درنظر گرفته شده ویژه دومین روز از جشنواره بین المللی کتاب کودک و نوجوان کاشان بود.

جشن امضای کتاب «کشتی در کویر» از دیگر برنامه های درنظرگرفته شده ویژه عموم علاقه مندان به حوزه کتاب و کتاب خوانی در نظر گرفته شده  بود و مهمان ویژه این برنامه نیز مصطفی رحماندوست، شاعر برجسته کشوری در حوزه کتاب کودک و نوجوان بود.

دیدار و گفت و گو با نویسندگان کتاب و کودک و نوجوان و کارگاه رمان نویسی نوجوان نیز آخرین برنامه های درنظرگرفته شده ویژه دومین روز از این جشنواره بین المللی در کاشان بود.

جشن امضاهای کتابهای «دروازه مردگان» و«رفتم به باغ»

سومین روز از این جشنواره بین المللی نیز تاکنون با برنامه های مختلفی همچون جشن امضاهای کتابهای «دروازه مردگان» و«رفتم به باغ» و تور گردشگری دانش آموزی تاسیسات آب پیگیری شد.

برپایی نمایشگاه های «تصویرگری ملل»، «تصویرگری شاهانه و جشن های ایرانی» و «کتاب کودک و نوجوان» از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای امروز  است.

«نشست کوچک داستان نویسی» با حضور فریدون عموزاده خلیلی، نشست گردشگری، کودک و محیط زیست» با حضور آرش نورآقایی از مهم ترین برنامه های درنظرگرفته شده برای سومین روز جشنواره است.

کد خبر 4486505

منبع: مهر

کلیدواژه: افتتاح نمایشگاه کتاب کاشان کتاب و کتابخوانی کتاب کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم

  از این‌رو، به منظور ارج نهادن به کوشش‌های وی در خلق آثار داستانی ارزنده کودکان، دوم آوریل(برابر با چهاردهم فروردین) را به‌عنوان روز جهانی کتاب کودک نام‌گذاری کرده‌اند.برخی از آثار ‌هانس کریستین اندرسن: پری دریایی کوچولو، بند‌‌انگشتی، جوجه اردک زشت، زندگی من، ملکه برفی، دخترک کبریت‌فروش و لباس جدید پادشاه است که مبدأ تولید پویانمایی و فیلم‌های سینمایی و‌ مجموعه‌های تلویزیونی بسیاری شد. 
   
ویژگی‌های کتاب کودک چیست؟ 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کتاب کودک استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم است. هدف کودک از همراهی با کتاب به‌نوعی تفریح و بازی است و از نگاه تولیدکننده و والدین و مربیان تربیتی، انتقال پیام و ساختن ذهن و هدایت‌کردن تفکر و تعقل کودک به‌سوی تعالی و رشد. مولوی در دفتر چهارم مثنوی معنوی می‌گوید: 
چونک با کودک سر و کارم فتاد
هم زبان کودکان باید گشاد
زبان کودک، زبان تصویر و ترانه و موسیقی است و علت این که امروزه در دنیا و کشور ما کتاب‌های کودکان با بازی و سرگرمی آمیخته شده‌اند همین است. 
   
ضرورت‌های انتقال پیام در کتاب کودک چیست؟ 
تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران کتاب و محصولات آموزشی کودک، همواره به اصولی همچون استاندارد‌سازی محتوا، تولید، موضوع و مفاهیم ضروری برای هر عصر و دوره‌ای تأکید فراوان داشته و دارند. مثلا نیاز کودکان دهه ۶۰ با نیاز کودکان دهه فعلی کشور برای تولید کتاب بسیار متفاوت است.  ضرورت‌های امروز با توجه به رشد فزاینده فضای مجازی و رسانه‌های برخط و تعاملی که پیام را با بالاترین سرعت به کودک می‌رساند‌ ‌باید معطوف بر مهارت‌افزایی کودکان در مواجههه با موقعیت‌ها و مواقع نوپدیدی باشد که شاید در گذشته و قبل از عصر اطلاعات و ارتباطات وجود نداشته و شاید از درجه اهمیت پایین‌تری برخوردار بوده‌است.  یکی از موضوعات جدی و ضروری که در کتاب کودک باید به آن پرداخته شود، مسائل مراقبت‌های جنسی به کودک است؛ با ظرافت‌هایی که هم هشدار‌دهنده باشد و هم کودک را طوری از هم‌جنس یا جنس مخالف نترساند که در آینده بیم ارتباط سالمی مثل ازدواج را داشته باشد. 
   
آمار سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی
 تحقیقات نشان داده که بسیاری از کودکان تحت تأثیر سوء‌استفاده جنسی قرار می‌گیرند. همچنین عوامل خاصی وجود دارد که ممکن است احتمال سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی را افزایش دهد.  از هر چهار دختر یک نفر و از هر ۱۳ پسر یک نفر در دوران کودکی سوء‌استفاده جنسی را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان بین هفت تا ۱۳ سال آسیب‌پذیرترین افراد در برابر سوء‌استفاده جنسی در دوران کودکی هستند. والدین یا مراقبانی که در کودکی شاهد خشونت بوده‌اند یا در حال حاضر با سوء‌مصرف مواد دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است در نهایت چرخه‌ای از سوء‌استفاده را تداوم بخشند. خانه‌‌های تک‌والدی یا خانواده‌‌هایی که با حمایت‌‌های اجتماعی محدود و در فقر زندگی می‌کنند، امکان دارد در برابر متجاوزان جنسی آسیب‌پذیرتر باشند.از دیگر موضوعات ضروری برای تولید کتاب کودک در عصر حاضر، آموزش مفاهیم سوادرسانه و آموزش کار با رسانه‌های مختلف است. این‌که چطور از رسانه‌ها و فضای مجازی استفاده کنند که هم در جسم دچار مشکلات اندامی نشوند و هم از نظر روحی و روانی دچار آسیب و چالش نشوند!
   
کودک بداند در حریم عمومی چه رفتاری داشته باشد
یکی دیگر از موضوعات مهم و قابل تأمل در عصر حاضر، آموزش خط و مرزهای حریم عمومی و خصوصی است. این که کودک بداند در حریم عمومی چه رفتاری باید داشته باشد و حریم خصوصی خود و دیگران را بشناسد و به آن احترام بگذارد. در عین حال از ورد دیگران به حریم خصوصی خود جلوگیری کند.از دیگر موضوعاتی که در این دوره باید برای کتاب کودک سرمایه‌گذاری و تولید محتوا کرد، آموزش مفاهیم خطر و موقعیت‌های خطرناک است. چه در بازی‌های کودکانه و چه در موقعیت‌ها و مواقعی که کودک به تنهایی یا در کنار دوستان و خانواده خود به آنها قدم می‌گذارد و در متن یک موقعیت خطرناک قرار می‌گیرد.  و دیگر موضوعات مهمی که امروزه وظیفه ناشران کودک و نوجوان را بیش از پیش سنگین می‌کند، ویژگی مشترک همه آثار مکتوب تولیدی برای کودکان، ایجاد و طرح مسأله، روش مواجهه خردمندانه و خلاقانه با موضوع و راه خروج از موقعیت مورد اشاره است. یعنی هم باید مسأله و موضوع مطرح شود و هم این‌که در کنار طرح موضوع، راهکار خروج بی‌خطر و صحیح از موقعیت به کودک آموزش داده شود، با همان زبان کودکی یعنی ترانه، تصویر و موسیقی و اسباب‌بازی. 

معرفی یک نمونه موفق
انتشارات نواندیشان دنیای کتاب، ناشری است که از دو سال قبل یک تولید یک مجموعه ۱۶ جلدی تحت عنوان «مواظب خودمم» را شروع کرد. این مجموعه یک مرحله سه ماهه پژوهش و کشف مسأله‌های مهم برای تولید را سپری کرد. موضوعات کتاب براساس نظر روان‌شناسان کودک و افراد خبره طرح و ارزیابی شد. این مجموعه ۱۶ جلدی در چهار موضوع مستقل که هر کدام چهار کتاب را به خود اختصاص داد، تولید شد. این مجموعه‌ها عبارتند از:
۱-مراقبت جنسی (دوست ندارم بوسم کنی، جلو نیا جیغ می‌زنم، به مامانم و بابام میگم، دست نزنی به تنم)
۲-حریم خصوصی و عمومی (غریبه یعنی چه کسی، غریبه‌های پشت در، با غریبه‌ها جایی نمیرم، چی به غریبه‌ها نگیم)
۳-سوادرسانه‌ای و فضای مجازی (فضای مجازی کجاست، تبلت دردسرساز، گوشی برای بازی نیست، حریم شخصی یعنی چی؟)
۴-مفهوم خطر وموقعیت‌های خطرناک(خطرناکه یعنی چی، این بازی‌ها خطر داره، اونجا نرو خطر داره، من به تو دست نمی‌زنم)

اشعار این مجموعه ۱۶جلدی را شاعرتوانمند کودک، خانم مریم اسلامی که سال‌ها برای کودکان شعروترانه می‌سراید، سروده است. این اشعار با دست وقلم پر توان تصویرگران خبره‌ای چون پریسا اکبری، سمیرا بحرانی وزینب‌السادات بحری خلق شدند.ویژگی بارز این مجموعه، رعایت اصول و استاندارد‌های تولید محتوای کتاب کودک بوده است تا جایی که ازسوی وزارت ارشاد بدون یک مورد ممیزی و اشکال به چاپ رسید وبخشی نیزتوسط وزارت ارشادخریداری وتوزیع شد.برخی اشعار این مجموعه از قالب ادبیات فانتزی استفاده شده،یعنی اززبان حیوانات وجان‌بخشی به اشیا،پیام‌ها تولیدوبه مخاطب کودک ارائه شده‌است.علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت رسمی انتشارات نواندیشان دنیای کتاب این مجموعه ارزشمند را برای کودکان دلبند خود تهیه کنند. 

دیگر خبرها

  • عرض ارادت شاعران کودک و نوجوان به ساحت مقدس امام رضا (ع)
  • فراخوان نام نویسی در همایش روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد
  • امضای تفاهم‌نامه مشترک صداوسیما و دانشگاه آزاد همدان
  • استفاده از زبان کودکانه در انتقال مفاهیم
  • صنعت نشر با حبس سرمایه رو به روست
  • «ای کاش زودتر» منتشر شد
  • حمایت از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان در لرستان
  • چرا ترجمه‌ها در حوزه کودک و نوجوان بر تألیف پیشی گرفت؟
  • امانت ۶ هزار کتاب در ماه در کتابخانه مرکزی میبد
  • عکس/واکنش ملیکا زارعی به حمله دیشب ایران به اراضی اشغالی