Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرش اردبیل به همان ظرافتی که بافته می شود نیازمند راهیابی به بازارهای داخلی و خارجی است و بی شک تار و پود آن نگاه شعار زده را تاب نمی آورد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سبلان‌ما، بافت فرش در اردبیل سابقه طولانی دارد؛ در دوران صفویه مانند بسیاری از مراکز بافندگی٬ قالیبافی در اردبیل در اوج کمال بوده و نام اردبیل همواره به همراه نام قالی ذی‌قیمت آن متعلق به قرن شانزدهم که فعلا در موزه ویکتوریا­ آلبرت نگهداری می‌شود، یاد می‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرش اردبیل نمونه جادویی هنر ایرانی

کارشناسان آثار هنری، قالی شیخ صفی را با نقش و نگاره‌های زیبای آن، یک اثر هنری انتزاعی، نمونه ای از زیبایی جادویی هنر ایرانی و بزرگترین فرش تاریخی منحصربه‌فرد می‌دانند که از نظر سطح هنری با نقاشی‌های انتزاعی قرن حاضر برابری می‌کند.

فرش منحصربفرد بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی که سالها زینت بخش این بقعه بود اخیرا در فهرست 50 شاهکار هنری برگزیده جهان قرار گرفته است.

وجود این اثر مهم تاریخی مهر تأییدی بر این ادعاست که اردبیل سالیان متمادی مهد فرش‌بافی ایران بوده و در بافت آثار نفیس و گرانبها شهره عام و خاص  است؛ اما  آنچه این روزها شواهد امر حکایت می کند آن است که چنانچه باید صنعت فرش  اردبیل در سطج جهانی جایی برای خود باز نکرده است و طبق اذعان مسئولان تلاش ها برای باز کردن گره تنیده فرش اردبیل ادامه دارد.

 میر اعلی سیدی رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره اینکه تا قبل  از سال84  آمار دقیقی از حال و روز فرش اردبیل در دست نیست، گفت: بعد اینکه اختیارات فرش دستباف به مرکز ملی فرش گذاشته است آمار دقیقی از وضعیت فرش اردبیل داریم؛ طبق آمار خوشبختانه کیفیت فرش دستباف اردبیل  رو به بهبود بوده و قابل مقایسه با 10 سال پیش نیست.

وی  با اذعان به این مطلب که  مواد فرش اردبیل از مواد مرغوب تهیه می شود، تاکید کرد: خوشبختانه از سال 84 به بعد فرش اردبیل  از درشت بافی به  سمت بافت فرش های نفیس از جمله فرش های طرح بیجار، خوی ، ابریشم  متمایل  شده است به گونه ای که از درشت بافی 90درصدی الان به درشت بافی  20 درصدی و به تبع  آن بافت فرش های نفیس  رسیده ایم.

رئیس اداره فرش اردبیل با اشاره به دایر شدن 12 نمایشگاه های تخصصی فرش در اردبیل معتقد است: برپایی چنین نمایشگاه هایی  از جمله عواملی که سبب بالا رفتن کیفیت فرش های بافندگان اردبیلی می شود.

 وجود 35هزار بافنده فرش دراردبیل

سیدی درباره تعداد فعالان عرصه فرش دستباف در استان اردبیل، گفت: در حال حاضر 35 هزار نفر و 38 نفر بافنده  فرش در استان اردبیل داریم  که از این تعداد  تا پایان شهریورماه سال  93 دقیقا  12هزار و 68 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: متاسفانه  از سال 93 به بعد به دلیل عدم تامین اعتبار دولت اجازه بیمه شدن برای قالی بافان را نداده است و هم اکنون نزدیک نزدیک 25 هزار بافنده فرش در استان اردبیل در انتظار برخورداری از بیمه تامین اجتماعی هستند.

رئیس اداره فرش با تاکید بر رفع مشکلات بیمه ای بافندگان فرش بیان داشت: دولت در عرض سه ماه برای یک بافنده 150 هزار تومان سوبسید بیمه قالی بافی می پردازد که سال 93 به بعد این سوبسید پرداخت نشد و به تبع آن قالی بافان نتوانستند حق بیمه تامین اجتماعی را به صوت آزاد بپردازند.

 سیدی یادآور شد : تحقق برخورداری بافندگان فرش از بیمه تامین اجتماعی نیازمند حمایت دولت و پرداخت هزینه سوبسید توسط دولت است، البته لیست  بافندگان فرشی که بیمه تامین اجتماعی نشده اند به تهران ارسال شده که قول مساعد داده شده که در بودجه سال 98 از بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند و ما هم همچنان منتظریم.

برگزاری 171مورد کلاس های آموزش تخصصی برای بالا بردن کیفیت فرش

رئیس اداره فرش اردبیل گفت: برای بالابردن کیفیت فرش در اردبیل، نزدیک 171 مورد کلاس‎های آموزش تخصصی برای تولیدکنندگان فرش، چله کشان، ناظران فنی ،رنگرزان و بافندگان فرش در استان اردبیل برگزار شده که هفت مورد از آن در سطح کشوری بوده است؛ در این دوره ها وضعیت استانها بررسی و هم فکری شده است.

پرداخت تسهیلات به بیش از 12هزاربافنده فرش در اردبیل/13 هزارنفر در نوبت وام

سیدی درخصوص تسهیلات پرداخت شده به بافندگان فرش  در استان اردبیل گفت: این تسهیلات از نوع کم بهره و قرض الحسنه بوده است که این آمار تسهیلات به نام و با جزئیات و مستندات در طول 11 سال گذشته موجود است؛ در این مدت 12هزارو 152 نفر از محل منابع داخلی استان در قالب مشاغل خانگی وتوافقنامه برای دریافت  وام به بانک های عامل معرفی شده و وام دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: در قالب مشاغل خانگی برای  13هزارو 409 نفر مجوز تسهیلات داده شده و به محض  تامین اعتبار این تعداد نیز به جمع  12 هزار دریافت کننده وام بافندگان فرش در استان اردبیل افزوده می شود.

رئیس ادراه فرش اردبیل با بیان اینکه برای همه 35 هزار بافنده فرش  استان اردبیل در قالب بافنده روستایی، بافنده شرکت روستایی و بافنده واحد شهری کارت شناسایی صادر شده است،گفت: فرش دارای بازار بکر و جزو مشاغل خانگی درجه یک کشور شناخته شده است و قطعا به دلیل  سرمایه اندک برای ورود به این حرفه و همچنین  وجود نیروی کار ارزان و ماهر  اشتغالزایی در حوزه فرش دستبافت دراستان اردبیل حائز اهمیت است.

وی ادامه داد:  برای رفاه آن دسته از بافندگان استان اردبیل که سواد بازار و انعطاف نقشه ندارند و از راه فرش ارتزاق می کنند، 288 تولید کننده این بافنده ها را تحت پوشش قرار داده اند تا آنها  دغدغه تامین مواداولیه وفروش محصول را نداشته باشند و دستمزدشان را از این تولیدگنندگان بگیرند.

سیدی تاکید کرد: قطعا 12 سال قبل دغدغه ای به نام فرش دستبافت در اردبیل نداشتیم  اما با همکاری اتحادیه ها، اداره ها و تولیدکنندگان الان این محصول و فرش دستبافت  به یک دغدغه  تبدیل شده است و بی تردید به جهت نیاز این شغل به سرمایه کم و ارزآوری بالا اشتغالزایی زیادی برای جامعه فراهم می کند.

راه اندازی کارگاه های بزرگ فرش با برند خاص دراستان اردبیل

 رئیس اداره فرش اردبیل با اشاره به ضرورت راه اندازی کارگاه‎ها و مجتمع فرش دستبافت در استان اردبیل  تصریح کرد: در راستای حمایت از بافندگان فرش در اردبیل راه اندازی کارگاه های بزرگ یک ضرورت است؛  واقعیت این است که سرمایه گذاران از سایر استان های با دستمزد خوب اما با برند خاص منطقه خودشان کار بافت فرش را به سر پنجه های طلایی بافندگان اردبیلی می‎سپارند و ما در شرایط کنونی برای حفظ اشتغال و درآمدزایی این قشر ضعیف  چاره ای جز این روش نداریم.

 

وی ادامه داد: در واقع کارسخت را بافندگان اردبیلی انجام می دهند و  افتخار کار به اسم دیگری ثبت می شود؛ این شیوه کار هم ممنوعیت قانونی ندارد و البته چاره ای جز این هم نداریم  چون سرمایه گذار بومی هم نداریم که برود وبا برند خاص اردبیل در مناطق محروم استان سرمایه گذاری کند .

سیدی اضافه کرد:برای غلبه بر این نقطه ضعف راه اندازی کارگاه های بزرگ روستایی فرش بافی  و مجتمع قالی بافی مد نظر قرار گرفت که 5 طرح معرفی شده است.

دولت با اجرایی کردن بیمه تامین اجتماعی بافندگان از فرشبافان حمایت کند

سیدی درباره مشکلات کنونی فرش بافان اردبیل گفت: رفع مشکلات کنونی بافندگان فرش اردبیل در گرو حل دو مسئله مهم مشکلات بیمه ای و میزان تسهیلات است.

وی تاکید کرد: باید میزان تسهیلات با نفرات ثبت نامی در نوبت وام متناسب شود چراکه الان 13 هزار نفر بافنده فرش در استان اردبیل در نوبت دریافت وام هستند و ما با توجه به تسهیلات کنونی فقط میتوانیم سالانه برای 300 نفر وام بدهیم.

رئیس اداره فرش اردبیل تصریح کرد: بدون تردید رفع مشکل بیمه تامین اجتماعی بافندگان فرش و اجرایی شدن آن در سال 98 توسط دولت، گره بسیاری از مشکلات فرشبافان را باز خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما در فروش فرش بافندگان اردبیل مشکل خاصی نداریم متنوع ترین نقشه های فرش کشور با ابعاد مختلف در اردبیل بافته می شود ؛ بافنده  اردبیلی انععاف دارد و اگر حمایت مالی باشد پشت بافندگان فرش به کارشان گرم می شود.

 

اردبیل جزو 10 استان برتر تولید فرش کشور/ میانگین تولید سالانه محصول فرش استان100هزار متر مربع است

 سیدی در خصوص جایگاه فرش استان اردبیل  نسبت به استان های دیگر  و میزان تولید و اشتغال صنعت فرش در این استان بیان داشت: 10 تا 12 استان قطب فرش  کشور محسوب می شود  که یکی از آنها نیز اردبیل است و برگزاری دوره ای کشوری از جمله دوره های تخصصی رنگرزی ، دوره ارکان اتحادیه های صنفی  و ثبت  جهانی 15 طرح فرش از استان اردبیل خود موید این مطلب است.

وی تصریح کرد: میزان تولید فرش در استان اردبیل در فصول مختلف سال متغیر است در فصل بهار و تابستان به دلیل اشتغال اهالی این استان در عرصه کشاورزی و دامداری میزان تولید فرش استان اردبیل به نسبت پایین می آید اما در فصول پاییز و زمستان میزان تولید بالاتر می رود اما به طور کلی میانگین تولید سالانه محصول فرش  در ان استان 100هزار متر مربع است.

 رئیس  اداره فرش اردبیل اذعان داشت: در حال حاضر با فعالیت خوشه فرش و تشکیل کنسرسیوم خارجی وضعیت فرش اردبیل رو بهبود است و  تولیدکنندگان اردبیلی فرش هایشان را به کشورهایی چون ایرلند و انگلیس صادر می کنند البته تلاش می شود با سرمایه گذاری فرد بومی فرش باکیفیت بافندگان اردبیلی با برند اردبیل بافته شده و به فروش برسد.

  به گفته این مسئول به ترتیب شهرستان های اردبیل، مشگین، پارس آباد بخش اصلاندوز، خلخال،بیله سوار، گرمی، کوثر، نمین و نیر در بافت فرش دستبافت اردبیل فعال هستند.

بازار فرش دستباف  روز به روز کوچکتر می‌شود

حسین وثوق ایرانی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اردبیل و تاجر فرش  در آخرین اظهار نظر خود در مورد فرش اردبیل  گفت: شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، بازارهای هدف صنعت فرش دست‌باف را نیز تحت تأثیر خود قرار داده و باعث افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید فرش شده است؛ اما در کنار آن ظهور کالاهای جایگزین همانند پارکت، کف‌پوش، موکت، فرش ماشینی و سایر کف‌پوش‌ها و نیز تکنولوژی‌های نو که در حال مبارزه با صنایع‌دستی و فرش دست‌باف هستند بازار فروش این محصول را متأثر کرده و به همین دلیل، بازار فرش دست‌باف روز به روز کوچکتر شده است.

تجلی فرش اردبیل نیازمند ورود سرمایه گذاران بومی/دولت می تواند فرش بافان واقعی را بیمه کند

 میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اطلاع رسانی های ضعیف  برای حضور فرش اردبیل در نمایشگاه ها  گفت: حضور  در نمایشگاه های داخلی و خارجی می تواند هم مبلغ پتانسیل های اردبیل باشد و هم فرش اردبیل را به معرض نمایش بگذارد؛ اما برای نمونه در نمایشگاهی که در شیراز برپا شده بود اثری از فرش اردبیل ندیدم.

وی با اشاره به اینکه باید ازشبکه های اجتماعی نیز برای معرفی فرش اردبیل  استفاده شود، افزود:سرمایه گذاران و فرش بافان نام آشنایی داریم که در خارج از کشور فعالیت می کنند و باید برای سرمایه گذاری این افراد  در داخل کشور و استان شرایط را مهیا کنیم  و سازمان صنعت و معدن تجارت نقش بسزای در این امر دارد؛ اگر سرمایه گذاران  بومی به عرصه ورود کنند و فرش بافان استان را تحت پوشش قرار دهند مطمئنا آوازه فرش اردبیلی جهانی خواهد شد.

نماینده مردم گرمی  با بیان اینکه دولت توانانی بیمه کردن فرشبافان واقعی را دارد، اظهار داشت:بیمه افرادی که هیچ ارتباطی به شغل خود ندارد رواج یافته  و در حوزه فرش نیز هنرمندان فرش باف بواسطه بیمه افراد غیر وافعی بر جای می مانند؛دولت به نظر من توانایی بیمه کردن فرش بافان واقعی را دارد و نمایندگان نیز پیگیر مشکلات این عزیزان خواهند بود.

برند سازی الویت خوشه فرش اردبیل/عمده ترین مشکل صنعت فرش اردبیل بازاریابی است

‌رئیس خوشه فرش اردبیل گفت:ظرفیت تولید فرش دست بافت در اردبیل بیش از ۱۰۰ هزار متر مربع است و ۲۰۰ کارگاه متمرکز با ۵۰ هزار نفر بافنده در اردبیل فعالیت می کند.

وی افزود:قیمت بالای ارز هم اکنون در کشور بهترین فرصت برای صادرات فرش دست بافت است.

اسحاق رسولی گفت:افزایش قیمت فرش دست بافت در کشور موجب کاهش خرید در داخل شده است .

وی با اشاره به فرش های دست بافت هم اکنون باید با نیازهای روز مشتریان خارج از کشور تولید شود تصریح :تنوع طرح ، نقشه ، رنگ و برندسازی از برنامه های اولویت دار خوشه فرش استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه ایران را با فرش آن می شناسند گفت: محصولات جایگزین و رقبای خارجی این صنعت را دچار چالش در کشور کشانده است؛ نوآوری و خلاقیت در نقشه ها و طرح ها لازمه پیشرفت در صنعت فرش بافی است.

رییس خوشه فرش اردبیل تصریح کرد: یک سوم بیمه فرش بافان حل شده است و عمده ترین مشکلات صنعت فرش در استان بازاریابی و نقشه آن است .

رسولی با اشاره به اینکه نمایشگاه های داخلی و خارجی بهترین مکان برای معرفی و عرضه محصولات فرش استان اردبیل است افزود:یکی از شرکت های فعال در حوزه فر ش بافی شرکت ایتالیای با طرح فرآوری فرش های کهنه و قدیمی در اردبیل است .

راه اندازی دار قالی در اماکن بلااستفاده

پیر جاهد مسئول سازمان بسیج سازندگی سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل نیزدر خصوص  نحوه حمایت از فرشبافان  اظهارداشت:علاوه بر تسهیلات پرداختی به متقاضیان با حمایت بسیج سازندگی  66  کارگاه  در مکان های بلا استفاده دولتی در استان اردبیل راه اندازی شده  است.

وی گفت:  این کارگاه ها در داخل شهر ممکن است در شبستان مسجدی راه اندازی و دار قالی در آن برپا شود.

 

فرش اردبیل تاثیر گذار در افزایش درامد سرانه

 

هاشم مظفری مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان اردبیل در گفتگو با سبلان‎ما، با تاکید براینکه فرشبافی جزو مشاغل مهم خانگی و شغل دوم مناطق روستایی و البته تاثیر گذار در افزایش درآمد سرانه استانی است، بیان داشت: برند سازی مسئله مهم در این حوزه است و نباید از آن غفلت شود.

 وی گفت: استفاده از نقشه های روز و رنگ‌های اصیل برای وزود فرش بافان اردبیلی به بازار جهانی مهم و حیاتی است .

مظفری مدیر کل امور اقتصادی و دارائی استان اردبیل بیان داشت: با توجه به  تاثیری که فرش و فرشبافی  در صادرات غیر نفتی  دارد باید گره های موجود بر سر راه بافندگان را برداشت . 

با توجه به اهمیت افزایش صادرات غیرنفتی در جهان امروز، سرمایه‌گذاری در حوزه فرش دست‌باف  نقش مؤثری در توسعه صادرات غیرنفتی کشور خواهد داشت فلذا انتظار می رود مسئولین برای حفظ این گنجینه و میراث گران‌بها از هیچ تلاشی دریغ نکنند تا فرش اردبیل افتخارش فقط برای گذشته ها نباشد.

 یادمان باشد که فرش اردبیل به همان ظرافتی که بافته می شود نیازمند راهیابی به بازارهای داخلی و خارجی است و بی شک تار و پود آن نگاه شعار زده و کج سلیقگی ها  را تاب نمی آورد.

گزارشی از :سمیه شاهی -محمد مددی
انتهای پیام/

فرش دستباف اردبیل دانلود

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) معبد داش‌کَسَن، شاهکار ایلخانی در سلطانیه

(تصاویر) معبد داش‌کَسَن، شاهکار ایلخانی در سلطانیه

دیگر خبرها

  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
  • اعلام زمان دو دیدار بعدی شاگردان قلعه‌نویی
  • زمان برگزاری دو دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
  • نمایشگاه آئین محوطه‌های باستانی اردبیل دایر شد
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • قالی‌بافان دلسردی می‌بافند / سایه‌اندازی رکود و کاهش صادرات بر فرش اردبیل
  • نواختن زنگ سلامت در روز جهانی زمین پاک در اردبیل
  • (تصاویر) معبد داش‌کَسَن، شاهکار ایلخانی در سلطانیه