Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، حوزه نوشت: مناطق حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ با وضعیت فرهنگی و اجتماعی خاصی که دارند، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق واجرای برنامه‌های ویژه و خاصی هستند. بالا بودن آمار آسیب‌های اجتماعی در این مناطق، معضلی است که مقابله‌ی با آن مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و حضور جهادگران فرهنگی و اجتماعی است.

حوزه‌ی علمیه در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقر فرهنگی موجود در مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار، در قالب طرح‌های مختلفی دست به کار شده است تا سهمی در این عرصه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضور مبلغان در مناطق حاشیه نشین با هدف و دغدغه مبارزه با آسیب های اجتماعی که عمده آن‌ها اعتیاد، طلاق و فقر فرهنگی می باشد، صورت می‌پذیرد.

حضور روحانیت در میان مردم اهمیت ویژه ای دارد و هیچ تبلیغی همانند تبلیغ عملی تأثیرگذار نخواهد بود. مقام معظم رهبری در خصوص ارتباط روحانیت با مردم می‌فرمایند: «هیچ چیزى؛ حتى صداوسیما که یک رسانه‌ى فراگیر است، نمیتواند جاى ارتباط مستقیم علما و متفکرین دینى را با مردم بگیرد«

وضعیت ویژه‌ مناطق حاشیه نشین کلانشهر تبریز

مناطق حاشیه نشین کلانشهر تبریز وضعیت ویژه‌ای دارد و در آماری که از سوی مراجع مرتبط منتشر شده است، از بالا بودن میزان آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق در این مناطق خبر می‌دهد. اما هستند طلابی که با هدف مبارزه با فقر فرهنگی و آسیب‌های موجود در این مناطق، دست به اقدامات مختلفی زده‌اند؛ به همین بهانه با چند نفر از روحانیون مستقر در مساجد مناطق حاشیه‌نشین تبریز گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

برنامه‌های مشاوره‌ای برای همشهریان

حجت‌الاسلام علیرضا مریخی یکی از مبلغان حاضر در مناطق حاشیه‌نشین تبریز است، وی که امامت جماعت مسجد امیرالمومنین(ع) منطقه صالح آباد تبریز را عهده دار است، به خبرنگار «حوزه» در تبریز می‌گوید: مردم حاشیه‌نشین به دلایل مختلفی درگیر مسائل و مشکلات فراوانی هستند که توجه ویژه به آن‌ها ضروری است.

وی با بیان اینکه مردم استقبال خوبی از نماز جماعت و دیگر برنامه‌های مسجد دارند، ادامه داد: بالا بودن آمار اعتیاد و طلاق از دیگر مسائلی است که در آن منطقه بیشتر به چشم می‌آید. برنامه‌های مشاوره‌ای برای همشهریان تا جایی که از دستمان بر‌می آید در موضوعات مختلف برگزار می کنیم تا کمکی به خانواده‌ها کرده باشیم.

این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: در راستای کمک به افراد بی‌بضاعت، تا حد توان کمک‌هایی را از مسجد محل و دیگر منابع جمع آوری می کنیم و در اختیار افراد مذکور قرار می‌دهیم و حضور خیران در این محلات با توجه به نیازهایی که وجود دارد، بسیار ضروری است.

حجت‌الاسلام مریخی گفت: خانواده‌هایی که مشکلاتی از قبیل اعتیاد یا زندانی یا مریض بودن سرپرست دارند را شناسایی کرده و کمک‌های لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات دیگر را انجام داده‌ایم. روی نوجوانان نیز کارهای ویژه صورت می پذیرد تا مبادا در سیلاب آسیب‌های اجتماعی گرفتار شوند، همیشه به آن‌ها تأکید می کنیم تا دوستانتان را نیز به مساجد بیاورید.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش متذکر شد: باید با تغییر نگاه نسبت به مناطق حاشیه نشین، برنامه‌ریزی مناسبی در این حوزه صورت گیرد و دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل کرده و این مناطق مورد غفلت و بی توجهی قرار نگیرند

منطقه ای با حدود هزار و ۵۰۰ خانوار محروم از همه امکانات!!

حجت‌الاسلام رضا سعادتی دیگر طلبه‌ای که امامت مسجد و فرماندهی پایگاه بسیج مقاومت مسجد باب‌الحوائج(ع) در منطقه «ترلان‌دره‌سی» تبریز را به عهده دارد، او به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز گفت: همیشه سعی کرده‌ام در حد توان مردم را در مقابل مشکلاتشان یاری کنم.

وی ادامه داد: تنهاترین کاری که در آن محله روی آن اصرار کرده‌ام، حضور در بین مردم و جزوی از مردم بودن است، حال مردم اعتماد ویژه‌ای به من دارند و بسیاری از کارها با این اعتماد خیلی خوب پیش می‌رود. تعداد سه مسجد در آن منطقه وجود دارد که برنامه‌های خود را منحصر به یک مسجد نکرده و در تمامی مسجدها حضور فعال داریم. برای مثال در رمضان امسال در سه وعده به اهالی افطاری داده شد که هر کدام در یکی از مساجد برگزار شد.

حجت‌الاسلام سعادتی تشریح کرد: برای برقراری ارتباط حسنه با مردم، در آستانه تحویل سال نو با تمامی اصناف و کسبه‌ی فعال در محله دیدار و گفتگو کرده و با اهدای یک بسته فرهنگی به آنان، سال نو را تبریک گفتیم. در طول ماه محرم نیز خود را به یک هیئت و تکیه منحصر نکرده و در تمامی آیین‌های عزاداری شرکت داشتیم.

شناسایی خانواده‌های فقیر و کم بضاعت

وی اظهار داشت: شناسایی خانواده‌های فقیر و کم بضاعت یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته است، خانواده‌هایی در این محله وجود دارند که به نان روز خود محتاجند. برای رفع احتیاجات خانواده‌های نیازمند، اقدامات مختلفی صورت گرفته تا در حد امکان، نیازمندی‌هایشان مرتفع شود.

حجت‌الاسلام سعادتی گفت: در آن منطقه با حدود هزار و ۵۰۰ خانواده، هیچ مدرسه، درمانگاه و فضای سبز و پارکی وجود ندارد. یکی دیگر از ویژگی‌های منطقه این است که هر مسئول یا فردی آنجا برود، دیگر می رود و پشت سرش را هم نگاه نمی‌کند! بهترین محله‌ که مربوط به مسجد است، پنجاه پله می‌خورد.

مشکلات متعددی در مناطق حاشیه‌نشین وجود دارد

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم واسط میان مردم و مسئولان باشیم، خاطرنشان کرد: مشکلات متعددی در مناطق حاشیه‌نشین وجود دارد که تلاش داریم آن‌ها را به گوش مسئولان رسانده و برطرف شدن آن را از مسئولان مطالبه کنیم.

وی، خواستار حضور مسئولان، خیران و افراد دغدغه‌مند در مناطق حاشیه نشین شد و افزود: برای حل مشکلات فراوانی که در این مناطق وجود دارد، باید مسئولان، مردم و خیران دست به دست هم دهند و راه حلی برای مشکلات پیدا شود. مشکل مالی و نبود پول و اعتبار در مساجد مناطق حاشیه‌نشین، ابتکار عمل را از ما گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۱۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه انفجار وحشتناک یک مسجد در تبریز

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 8 مسجد موسی بن جعفر تبریز امروز صحنه یک انفجار بود. لحظات این انفجار که گفته شده بر اثر نشت گاز بوده را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • اجرای حدود ۱۰۰ طرح در حاشیه شهر ارومیه
  • انتقاد تند یک روحانی از زاکانی بعد از جنجال ساخت مسجد در پارک قیطریه
  • زاکانی مشکلات تهران را حل کرد و فقط مانده مسجدسازی در پارک ها / اگر در بوستان قیطریه فضای خالی دارید درخت بکارید
  • فعالیت ۳۵ گروه جهادی نشاط اجتماعی در کشور
  • گره‌گشایی از مشکلات مردم در اولویت برنامه مدیران
  • لحظه انفجار وحشتناک یک مسجد در تبریز
  • اردوی جهادی در مسجد بقیه‌الله گلستان‌شهر بجنورد برگزار می‌شود
  • تلاش مدیران اردستان گره گشایی از مشکلات مردم باشد
  • انفجار مسجد موسی بن جعفر تبریز (فیلم)
  • خدمت رسانی ۵۳۰ گروه جهادی در مناطق محروم گلستان