Web Analytics Made Easy - Statcounter

افراد بی‌ادب و نزاکت و متخلف در روابط اجتماعی که حلم و عقلانیت ندارند و رفتار و گفتار عمومی‌شان زشت و بد است و بی‌پروا در جامعه خلاف می‌کنند، افرادی بی‌تقوا و بی‌ایمان‌اند. به حکم این حدیث هر کس تقوا از مردم ندارد تقوای الهی در او نیست.

به گزارش گروه فرهنگی قدس‌آنلاین، امام حسن عسکری(ع) در تبیین راه پرهیزکاری فرموده‌اند: «من لم یتق وجوه الناس لم یتق الله؛ هر کس از چهره‌ انسان‌هایی که او را می‌بینند پرهیز و ترس و احتیاط نمی‌کند از معصیت خداوند پرهیز نخواهد کرد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این حدیث راهکار اخلاقیِ پاک زیستن انسان‌ در جامعه نشان داده شده است. تقوا عامل رشد و کمال انسان‌هاست، اما تقوای الهی با تقوای مردمی پیوند بنیادین دارد و تقوای مردمی نمایشگر تقوای الهی درونی انسان‌هاست. هر شخصی که تقوا از وجوه الناس نکند تقوای الهی ندارد. 

مهارت خودنگهداری و خویشتن‌داری از انجام کارهای ناپسند، زشت و ناروا و ناهنجاری‌ها، رذیلت‌ها، تبهکاری‌ها، فساد، شر و گناه در اخلاق اسلامی تقوا نام دارد. به حکم این حدیث، نشان تقوای الهی تقوا از وجوه الناس است. انسان مؤمن و با تقوا از روی انسان‌ها شرم می‌کند و خجالت می‌کشد و کار زشت و خلاف شرع و خلاف عقل پیش روی آن‌ها انجام نمی‌دهد. تقوای الهی از همین تقوای از انسان‌ها نمایان می‌گردد. 

اثر تقوا باید در رفتار و گفتار متقی نمایان گردد. ایمان و اخلاص انسان‌ها عامل پرهیزکاری و احتیاط و ترس آن‌ها از گرفتاری به کار زشت و حرام، در پیش چشم مردم است. اثر دنیوی فعل حرام و کار زشت در حضور وجوه الناس و پیش روی عموم مردم و همسایگان و دوستان و همکاران، اثر فوری است و بازخورد و بازتاب آن در ذهن و فکر بینندگان سریع است. آدم وقیح و پررو و بی‌حیا که علنی پیش چشم دیگران کار خلاف می‌کند، قطعاً در خلوت و دور از چشم مردم و در خلأ وجوه الناس، مرتکب گناه و کارهای زشت بیشتری می‌گردد. 

افراد بی‌ادب و نزاکت و متخلف در روابط اجتماعی که حلم و عقلانیت ندارند و رفتار و گفتار عمومی‌شان زشت و بد است و بی‌پروا در جامعه خلاف می‌کنند، افرادی بی‌تقوا و بی‌ایمان‌اند. به حکم این حدیث هر کس تقوا از مردم ندارد تقوای الهی در او نیست. چون تقوای الهی و مردمی از هم جدایی‌ناپذیر می‌باشند. بی‌تردید «متقین» در تقوای مردمی نیز سرآمد و پیشتاز خواهند شد. تقوای الهی بدون تقوا از وجوه الناس بی‌معناست و در ذهن و عین وجود ندارد. در ساختار تقوای الهی قطعاً تقوا از وجوه الناس نهفته است. تقوای الهی انجام واجبات و مستحبات و اقامه حقوق الهی و حقوق والدین و حقوق برادران مسلمان و حقوق همسایگان و همکاران و فرمان‌برداری از خدای عزّوجلّ و رسول خدا(ص) و امامان(ع) و اجرای اوامر قرآن و سنت و ترک کارهای حرام و ممنوع است. بی‌تردید با وجود این تقوای الهی کار زشت و خلاف شرع و عقل از متقی در پیش روی دیگران و در منظر وجوه الناس روی نخواهد داد. متقی با التزام عملی بر ملزومات تقوا به‌طور یقین تقوای مردمی دارد و در وجوه الناس همچون در خلوت پای‌بند به تقواست.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام حسن عسکری ع قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۱۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل سپاه پاسداران نتیجه هوشمندی و درایت الهی امام راحل بود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت السلام سید حسین حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته پردیس ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار کرد: تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نتیجه هوشمندی و درایت الهی امام راحل بود و هویت سپاه ذیل هویت نورانی و مبارک گفتمان انقلاب اسلامی، قوام می‌یابد.

حسینی با اشاره به روز تولد شهید ابراهیم هادی در اول اردیبهشت ماه، افزود: پهلوانی از جامعه‌ی ورزش و به‌عنوان نمادی از غیرت جامعه‌ی ورزش ایران اسلامی و پنج هزار شهید ورزشکاری است که مدالشان پلاکشان شد.

امام جمعه پردیس بیان کرد: شلیک جمهوری اسلامی به اهداف معینی در داخل سرزمین‌های اشغالی وعده صادقی که دشمنان را به واقعیات ایران آگاه کرد، ابعاد عملیاتی ایران در بُرد، جغرافیا؛ تعداد سلاح‌های پرتابی، چندین برابر و آسیب مالی بزرگ‌تر از ابعاد عملیات رژیم صهیونیستی علیه سفارت ایران در دمشق بود.

حسینی افزود: این رژیم دو هفته سراسر در آشوب و اضطراب غرق بود و فهمید که نمی‌تواند به توانمندی‌های خود و حمایت حامیان غربی خود اعتماد کند چون حامیان غربی خیلی تلاش کردند اما آن عظمت پیوند میدان و دیپلماسی ایران برای دشمن بهت‌آور بود و دشمن را شکست دادیم و انشاالله شکست‌های بعدی دشمنان مان در راه است.

امام جمعه شهرستان پردیس ادامه داد: وقتی اعلام کردیم که پاسخ کوبنده خواهیم داد، دو هفته به آنها مهلت دادیم و حتی مبادی پاسخ در حین عملیات را هم آشکار کردیم و هم این حمله را با تسلیحات با فناوری پایین انجام دادیم؛ تا هر توان و هر حمایت و هر آمادگی را که می‌خواهند به کار بگیرند تا مانع ایران بشوند.

وی با اشاره به هدف اصلی عملیات وعده صادق گفت: دو روی سکه‌ی هدف اصلی این عملیات، «تثبیت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی» و «نواختن سیلی کمرشکن به رژیم صهیونیستی» بود که این دو هدف در این عملیات به نحو احسن محقق شد.

کد خبر 6082667

دیگر خبرها

  • اعمال انسان بدون پذیرش عملی ولایت هیچ ارزشی ندارد
  • ارزش‌های اخلاقی و تکالیف الهی تنها مختص به افعال خارجی نیست
  • تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • تشکیل سپاه پاسداران نتیجه هوشمندی و درایت الهی امام راحل بود
  • اقتدار سپاه نظام استکباری را به وحشت انداخته است
  • برگزاری جشن گلریزان، دست‌های ماندگار در نوشهر
  • حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، مصادیق بارز کرامت
  • خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود
  • بانوی مرگ مغزی به هفت بیمار زندگی دوباره بخشید