Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ فاطمه کرباسی در دومین نشست با فعالان حوزه مجازی با گریزی به موارد ذکر شده در نخستین جلسه اظهار کرد: برگزاری چنین نشست هایی برای دسترسی به مدیریت فرهنگی فضای مجازی نیازمند چندین جلسه است تا دیدگاه ها و آرای افراد را به یکدیگر نزدیک کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه در نخستین نشست به نقاط قوت و ضعف فضای مجازی اشاره شد، گفت:  در نقاط قوت فضای مجازی؛ عمومی بودن این فضاها، کاهش هزینه های اقتصادی، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات تخصصی، تبادل اطلاعات، جذابیت و امکان نظرسنجی از مطالب و انتخابگر بودن فرهنگ فضای مجازی اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته کرباسی، هضم شدن فرهنگ اصیل بومی در فرهنگ قدرتمند جهانی، آشفتگی در خانواده، تعارض در ارزش ها، تغییر سبک زندگی و به خطر افتادن حریم شخصی و فرهنگ این فضا به عنوان فرهنگی انتخابگر هم به عنوان نقاط ضعف فضاهای مجازی عنوان شد.

وی با اشاره به اینکه هویت؛ به مجموعه نگرش ها، ویژگی ها، روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می کند، گفته می شود، افزود: هر فرد در هر جایگاه دارای هویت خاص خود است.

کرباسی خاطرنشان کرد: مجموعه خصوصیات و مشخصات اساسی اجتماعی، روانی، فرهنگی، فلسفی، زیستی و تاریخی همسان که به رسایی و روایی بر ماهیت و ذات گروه به معنای یگانگی و هماهنگی اعضای آن با یکدیگر دخالت می کند و آن ها را در ظرف زمانی معین و مشخص و به صورت آگاهانه از سایر گروه ها و افراد متمایز می کند تعریف علمی هویت است.

به گفته وی، برای اثرگذاری در فضای مجازی بایستی در ابتدای امر اثرگذاری در هویت مورد نظر را تعیین کرد چرا که هر فردی در فضای مجازی یک هویت فردی را به نمایش می گذارد که از روی عکس پروفایل و نوع فعالیت و مطالبی که منتشر می کند، قابل تشخیص است.

این مقام مسوول با بیان اینکه مدیریت فرهنگی چنین فضاهایی بر کسی پوشیده نیست، گفت: پیش از این آیین نامه و دستورالعملی برای عملیاتی کردن این مقوله مهم وجود نداشته از اینرو لازم است با تشکیل چنین نشست هایی و همفکری و تعامل با فعالان این حوزه دستورالعمل هایی تدوین و به کار گرفته شود.

کرباسی با اشاره به اینکه هویت در تاریخ مشترک افراد، اشیا و مکان ها ریشه دارد، تصریح کرد: هویت در سال های اخیر جامعه و جهان متاثر از فضای اطلاعات و ارتباطات بوده  و در بستر تعاملات اجتماعی شکل می گیرد که یکی از مهمترین تعاملات؛ فضای مجازی است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، وسایل نوین اطلاعاتی در اثر تغییرات برداشت انسان؛ هویت ها را در وضعیت تازه ای قرار می دهد که متفاوت و متغایر با گذشته است.

وی ادامه داد: هویت در اجتماعات مجازی و جامعه اطلاعاتی در مسیر جهانی شدن حرکت می کند، اشتراک افراد در فضای مجازی برپایه علایق و منافع و دسترسی به اطلاعات هویت آنان را می سازد.

این مقام مسوول در بخش پایانی خود از فعال شدن کارگروه های فرهنگ و هنر در استان خبر داد و گفت: نشست با فعالان فضای مجازی هم به صورت دو هفته یکبار با حضور فعالان این حوزه تشکیل خواهد شد.

در ادامه معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در سخنانی به مصوبات جلسه گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در فضای مجازی هویت است و اینکه این فضا چه تاثیری در هویت دینی و ملی ما دارد.

ابراهیم قاسمی اهمیت این موضوع برای بیشتر کشورها بالاخص برای کشورهای تولید کنند محتوای فضای مجازی متذکر شد و گفت: با بررسی برخی از مطالعات و تحقیقات انجام شده در ایران شاهد نتیجه معکوس هستیم، به گونه ای که هر اندازه از این فضا بیشتر استفاده کنیم بر هویت ما بیشتر اثرگذار است؛ از اینرو باید به دنبال راهکاری برای حل این مساله باشیم.

مشاور فرهنگی، هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هم به عدم تعریف و درک درستی از هویت اشاره کرد و گفت: بشر همواره با ظهور فناوری ها شاهد تغییرات و تحولات اساسی است.

جعفر محمدی با اشاره به اینکه به لحاظ تئوری هر هویتی باید رسانه خاص خود را داشته باشد، گفت: مشکل امروز جامعه این است که در اغلب اوقات انطباق حداقلی بین هویت و رسانه ها را شاهد هستیم.

به گفته وی، با ظهور فضای مجازی تمام شئون زندگی بشر شتاب گرفته است و سطحی‌نگری از پیامدهای آن است.

این مقام مسوول به ضعف مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: در جامعه ای که تفکر انتقادی ندارد، اینترنت و فضای مجازی نوعی آفت محسوب می شود چون موجب ترغیب سطحی‌نگری می شود.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان هم در سخنانی به پیشینیه فضای مجازی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در فضای مجازی، هویت در حال کمرنگ شدن است.

علی محمدی افزود: دنیا به سمت دهکده جهانی در حال حرکت است، از اینرو بسیاری از هویت ها و فرهنگ ها در حال محو شدن هستند؛ به همین منظور و در جهت حفظ مرزهای جغرافیایی و هویت فرهنگی باید به دنبال راهکار اساسی بود.

حجت الاسلام بیگدلی، استاد حوزه و دانشگاه هم در سخنانی با اشاره به اینکه برای تعریف هویت قبل از به رسیمت شناختن ابزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی باید انسان را به رسیمت شاخت، گفت: انسان موجودی واجب الخطاست، چون انسان خطا می کند با انسانی روبه رو هستیم که خطا می کند.

به گفته وی، اگر انسان و حقوق آن را به رسمت بشناسیم، حق انسان است که از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استفاده کند؛ از اینرو ما نمی توانیم برای انسان محدودیت ایجاد کنیم، هر فردی که حق استفاده از ابزارارتباطی را محدود کند به انسان و حقوق او تعدی کرده است.

وی در ادامه سخنان خود به برخی از مشکلات موجود در فضاهای اجتماعی اشاره کرد و گفت: برخی از متولیان فرهنگی، دینی و کسانی که مسولیتی برعهده دارند، دچار تاخیر فاز هستند، به این ترتیب که همواره از زمان عقب می مانند و همین موجب می شود تا همیشه در برابر موج قرار گیرند و نمی توانند تصمیم درستی اتخاذ کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در گذشته مردم ابزاری برای بیان نظرات خود نداشتند، افزود: با ظهور شبکه های اجتماعی و فضای مجازی امکان بیان نظرات عموم مردم فراهم شده است.

حجت الاسلام بیگدلی پمپاژ اطلاعات و فرهنگ های گوناگون را یکی از معایب فضاهای مجازی خواند و گفت: فرهنگ غرب به دلیل پشتوانه قوی تولید محتوا، هزینه و ابزارهایی که در دست دارد فرهنگ خود را به دنیا پمپاژ می کند.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، اگر مانع از سخن گفتن کاربران در فضاهای مجازی شویم، افرادی که به راحتی تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار می گیرند، این فرهنگ را در سطح جامعه گسترش می دهند.

وی با تاکید بر اینکه  پمپاژ دروغ اطلاعات در این فضاها یکی دیگر از معایب این فضاها هستند، ادامه داد: این مشکل به دلیل عدم دسترسی مردم به اطلاعات درست و بی اعتمادی به رسانه های داخلی ایجاد شده است از اینرو برای حل این مشکل بایستی رسانه های رسمی را به مراجع مورد اعتماد تبدیل کرد.

حجت الاسلام بیگدلی سقوط اخلاق در فضای مجازی را هم یکی دیگر از مشکلات این حوزه عنوان کرد و گفت: همین موضوع موجب آسیب اعتماد عمومی شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ر دومین نشست فعالان حوزه مجازی هویت بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۲۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی

روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد اعلام کرد؛  سیلاب می‌تواند خطر غرق شدن را برای همه ایجاد کند، هر چقدر هم شناگر ماهری باشید، آب‌های کم عمق که به سرعت حرکت می‌کنند می‌توانند کشنده باشند، پس برگردید تا غرق نشوید. 

در جریان آب راه نروید چرا که ۱۵ سانتی متر آب در حال حرکت ممکن است باعث برهم خوردن تعادل شود. ارتفاع آب در حد ۳۰ سانتی‌متر، بیشتر خودرو‌ها را شناور می‌کند و ۶۰ سانتی‌متر آب در حال حرکت، می‌تواند هر خودرویی را شناور سازد. همچنین در صورت بالا آمدن سطح آب، از توقف در منطقه آب گرفته به هر دلیل بپرهیزید. 

هیچ گاه به تنهایی در یک ناحیه سیل زده به این طرف و آن طرف نروید.

 اگر پیاده هستید و در محاصره آب گرفتگی‌ها قرارداریدو ناچار به حرکتید، تاجایی که ممکن است از مسیری بروید که آب حرکت نمی‌کند و برای اینکه از استحکام زمین جلوی پای خود مطمئن شوید از یک تکه چوب دستی استفاده کنید. 

خودرو و وسایل نقلیه محل امنی در مقابل سیل نیستند.

 اگر وسیله نقلیه شما (به علت فرورفتن در آب یا گل) از حرکت ایستاد، فورا آن را ترک کرده و به جای مرتفع بروید و اگر سیلاب حرکت و سرعت دارد وخروج از خودرو خطرآفرین است؛ در داخل خودرو بمانید و در نهایت در صورت بالا آمدن آب در داخل خودرو، روی سقف بروید.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • نشست تخصصی تاریخ معماری و هویت فرهنگی استان اردبیل
  • هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • وزیر کشور: با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم
  • بازتاب اجرای طرح نور در فضای مجازی
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران مسدود شد
  • : ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن در تهران مسدود شد
  • آیا معلم بلاگری از لحاظ حقوقی مجاز است؟
  • ایران در مسیر بی اثرسازی تحریم‌ها درحال حرکت است