Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-20@03:42:41 GMT

شیشه می در شب یلدا شکست

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۲۰۸۱

شیشه می در شب یلدا شکست

ساری - ایرنا - شب یلدای 1336 خورشیدی، چشم نگران هنر موسیقی این دیار سحر ندید و شب 'صبا' تا درازنای ابد امتداد یافت.

61سال پیش اسطوره بی بدیل موسیقی ایران استاد ابوالحسن صبا در شب یلدا چشم از جهان فروبست، استادی که به اعتقاد کارشناسان و پژوهشگران تاریخ معاصر موسیقی کشور نقشی چون نیما را داشته و کارش با اقبال عامه مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاموشی ناباورانه هنرمند سخت کوشی که تلاش و فعالیت را اصل زندگی خود می دانست آن هم در حالیکه تنها 55 بهار از عمرش می گذشت، واقعه ای نیست که براحتی از اذهان هنردوستان محو شود.
نگرانی در باره وضعیت معیشتی و اقتصادی هنرمندان از ویژگی های بارز این موسیقیدان فقید بود و در آخرین سال زندگی به همسرش گفت: اگر سه سال دیگر زنده بمانم کاری خواهم کرد که اهالی موسیقی بجز فعالیت هنری دغدغه ای نداشته باشند.
خانم منتخب صبا همسر استاد در باره زندگی و عادات شخصی وی گفت: او معمولا در مواقع بخصوص که تنها برای دلش دست به ساز می برد، همزمان با نواختن سه تار این شعر شیدا را زمزمه می کرد: 'شیشه می در شب یلدا شکست-- از غم هجرت دل شیدا شکست' و عجب آنکه شیشه عمرش نیز شب یلدا می شکند و در حالیکه کمتر از 6 دهه از عمر پربرکتش می گذشت، جان به جان آفرین تسلیم می کند.
خانم استاد صبا که خود نیز از شاگردان وی بود سخنان و روش اجتماعی و زندگی هنری او را بزرگترین الهام و سرمشق برای خود دانسته و می گوید: نصیحت او همیشه در گوشم است که می گفت: 'هنرمند باید برای کار خود ارزش قائل شود. '
صبا دوشنبه شب بیست و پنجم آذر ماه 1336 در خانه یکی از دوستانش میهمان بود و در آنجا احساس کسالت کرد و نیمه شب به خانه بازگشت. صبح فردا با سینه درد شدید از خواب بیدار شد همسرش برایش داروی گیاهی آورد و دکتر که از دوستان نزدیکش بود نیز به بالینش آمد اما او می دانست که تلاش پزشک و اعضای خانواده بیهوده است و بزودی خواهد مرد.
سرانجام استاد بزرگ و اسطوره موسیقی ایرانی در 29 آذر ماه 1336آخرین نفس را به سختی کشید، سرش روی بالش افتاد و جان به جان آفرین تسلیم کرد.
پیکر استاد صبا در نخستین روز زمستان 1336 خورشیدی با حضور هنرمندان و هنردوستان در آرامگاه ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.
کار، هدف و انگیزه اصلی صبا بود و لحظه ای از عمر خویش را به غفلت و بیکاری سپری نمی کرد و بیش از آهنگسازی یک نوازنده متبحر و چیره دست بود.
وی در شیوه نت نویسی و ردیف نویسی خود کوشید تا با ابداع علائم خاصی اجرای تزئین ها و تحریرها را با کیفیت لازم لحاظ کند و تدوین و تالیف ردیف های موسیقی سنتی یکی دیگر از زمینه های تلاش این بزرگمرد موسیقی بود.
تولد و آغاز فعالیت موسیقیایی**
پایتخت کشورمان در چهاردهم فروردین سال 1281 خورشیدی شاهد تولد کودکی بود که بعدها مرد اول موسیقی ایران شد. پدرش کمال السلطنه از خاندان فضل و ادب و آشنا به هنر و مایل بود پسرانش با این هنر و نواختن سازهای ایرانی آشنا شوند، لذا ابوالحسن، مبانی و مقدمات موسیقی را نزد ربابه خانم (ندیمه عمه اش) فرا گرفت. او پس از چندی نزد پدر و بعدها در محضر میرزا عبدالله نواختن سه تار و همزمان نزد علی اکبرشاهی سنتور ، نزد حاجی خان ضربی به آموختن تنبک پرداخت. همچنین از دیگر استادان همچون حسین خان اسماعیل زاده، حسین هنگ آفرین، درویش خان، اکبر فلوتی، نایب اسدالله و علینقی وزیری بهره برد.
مکتب صبا**
ایجاد مکتب نو و بدیع از جمله ویژگی هایی است که استاد صبا را متمایز از سایر هنرمندان هم عصر خویش می کند. او همچنان که نزد استادان مختلف می رفت و از چگونگی کارشان آگاه می شد، مکاتب آنان را نیز مطالعه می کرد تا مکتب جدیدی در هنر موسیقی ایجاد کند.
شادروان صبا اعتقاد داشت که در درجه نخست آلات موسیقی بادی برگرفته از حنجره بوده و در وهله دوم سازهای زهی و آرشه ای و در مرحله سوم سازهای مضرابی و در نهایت سازهای چکشی و کلاویه دار دارای این صفات هستند و هر یک بیشتر شبیه حنجره باشد بهتر می توان آوازهای ایرانی را با آن اجرا کرد.
از این رو مکتب جدید خویش را نخست متوجه سازهای بادی به ویژه نی و فلوت کرد، اما چون نواختن دائم این دو ساز از لحاظ مزاجی برایش مقدور نبود ویولن را جانشین آنها کرد و عقیده داشت ویولن ساز کاملی است که می توان تمام ردیف ها و نت ها را در هر سبک موسیقی اجرا کرد.
سپس برای این که از مکتب جدیدش دور نشود و بدون استفاده نماند با سلیقه کامل و ذوق سرشار مخصوص به خود عصاره همه مطالعات و تحقیقات علمی، هنری و ذوقی اش را که در سازهای مختلف بدست آورده بود به این ساز انتقال داد که در نتیجه مکتب خاصی با عنوان 'مکتب صبا' ایجاد کرد.
صبا بر این عقیده بود که موسیقی ایرانی همچون سایر موسیقی های ملل گوناگون برگرفته از روح، محیط، تأثیرات و عواطف مردم کشورمان است و باید براساس اصول و پایه های صحیح و علمی استوار باشد و از هر گونه تقلید نابجا مصون بماند.
ردیف صبا**
صبا همواره می گفت که مایل است یک دوره ردیف های موسیقی میرزا عبدالله را به خط موسیقی بنویسد ولی بخاطر مشغله های فراوان برای تعلیم شاگردان فرصت انجام این امر مهم را نیافت. استاد در ردیف خود گوشه های مهم و شاخص دستگاه ها را که از جهت موسیقی نظری و پرده های سازنده آن واجد ارزش بیشتری بود با اشعاری مناسب به شیوایی و بلاغت تلفیق کرد.
همین شیوه نگارش و تعلیم باعث شد که شاگردان او با ادبیات و فرهنگ موسیقی ایرانی بیشتر آشنا شوند و مفاهیم عاطفی هر یک از گوشه ها را بهتر درک کنند.
ناگفته پیداست که چون استاد صبا کلیه ردیف ها را سینه به سینه از میرزا عبدالله تعلیم گرفته بود و سه تار را در حد اعلای استادی می نواخت و بیش از هر کسی صلاحیت داشت تا ردیف های آن مرحوم را شخصا به خط موسیقی بنویسد اما از انجام این کار توسط هنرمندان دیگر، از صمیم قلب خوشحال شد و وقت گرانبهای خویش را به انجام کارهای اساسی تر مانند نوشتن کتاب های ویولن، سنتور، سه تار و نیز پرورش شاگردانی که عاشقانه در مکتبش درس می گرفتند اختصاص داد.
استاد بارها می گفت که خیلی کارها در راه خدمت به موسیقی سنتی دارد که باید انجام دهد، اما افسوس که اجل مهلت نداد تا به آرزوهای بسیاری که در سر داشت جامۀ عمل بپوشاند.
هم اکنون ردیف آواز صبا برای آموزش هنرجویانی که در حال فراگیری موسیقی اصیل ایرانی هستند موجود است.
شاگردان صبا**
استاد صبا شاگردان بسیاری را پرورش داد که اغلب آنان از موسیقیدانان بزرگ و برجسته و از استادان بنام و موثر در این هنر هستندکه از آن جمله می توان به لطف الله مفخم پایان، مهدی خالدی، علی تجویدی، حبیب الله بدیعی، رحمت الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، عباس شاپوری، حسین دهلوی، فرامرز پایور، حسین تهرانی، مجید وفادار، اسدالله ملک و... اشاره کرد.
وی در نقاشی و خوشنویسی نیز مهارت داشت ولی در میان تمام هنرها به موسیقی بیشتر علاقه مند بود و برای آموزش آن با تعصبات دوران خود مبارزه می کرد. رفع مشکلات موسیقی از دغدغه های صبا بود و اعتقاد داشت که نوازندگان، فکری بجز تمرین نباید داشته باشند اما این آرزو هرگز محقق نشده است.
زنده یاد کی کاووس افسری موسیقی دان مازندرانی اعتقاد دارد که موسیقی ایرانی در اثر زحمات استاد صبا بیش از پیش حالت آکادمیک بخود گرفت و قابلیت شرکت در مجامع بین المللی را یافت.
افسری که در بین موسیقیدانان مازندرانی تنها شاگرد استاد صبا بود به عنوان نخستین هنرمندی که نت را به این استان آورد، یاد آور شد: اجرای آثار استاد صبا بوسیله ارکسترهای بزرگ نه تنها تحولی شگرف در این هنر پدید آورد بلکه انگ مطربی از اهالی موسیقی برداشته شد.
به اعتقاد استاد افسری تاثیر این بزرگمرد موسیقی چه به لحاظ آفرینش آثار فاخر، چه شیوه نوازندگی و چه تربیت هنرجو باید به عنوان واحد درسی در دانشکده های هنری تدریس شود.
پیشکسوت موسیقی در مازندران یاد آور شد: بکرات مشاهده می شود که هنرمندان آثار استاد صبا را به زیبایی می نوازند اما از تاثیر او بر موسیقی ایرانی بی اطلاع بوده و نمی توانند تصور کنند که اگر صبا نبود سرنوشت این هنر فاخر امروزه چگونه بود.
گذشته از نقش 'نیما' گونه صبا در تاریخ معاصر موسیقی ما و اقبال عمومی هنر این هنرمند در بین عامه مردم او نخستین هنرمندی بود که با ردیف های موسیقی ایرانی به صورت خلاق برخورد کرد و به پژوهش در این زمینه اصرار داشت.
نهادینه کردن ویولن به منزله ساز ایرانی را نمی توان نادیده گرفت چرا که پس از نیم قرن شماری از اهالی موسیقی مصرانه با حضور این ساز در موسیقی ملی مان مخالفت می کنند.
زنده یاد همایون خرم دوران صبا را دوران طلایی موسیقی ارزیابی کرده و می گوید: او تا آخرین لحظات عمر به یادگیری و یاد دهی پرداخته و تاکید داشت که موسیقی نباید صرفا از گذشتگان انتقال یابد بلکه باید توام با نوآوری باشد.
وی که شاگردی نزد صبا را از بزرگترین افتخارات زندگی خود می داند، می افزاید: مفتخرم که در برنامه هایی که سال ها برای یاد بود صبا به همت هنرمندان در تالار رودکی (تالار وحدت فعلی) بر پا شد، حضور داشتم و آثار او را نواختم.
شادروان خرم خاطر نشان کرد: استاد صبا در سال 1319 به رادیو پیوست و جزو بهترین و ممتازترین نوازنده این رسانه شنیداری محسوب می شد. از سال 1326 به عضویت هنرهای زیبای در آمد. علاوه بر آهنگسازی، تالیف کتاب و تدریس خصوصی، استادی هنرستان موسیقی ملی و رهبری ارکستر شمارۀ1 هنرهای زیبا از دیگر فعالیت های او بود که این تشکل هنری بعدها به عنوان 'ارکستر صبا' تغییر نام داد.
زنده یاد مهدی مفتاح در باره نحوه تدریس استاد صبا می گوید: گاهی که گرم کار بود شاید 10 بار برای یک میزان پا می زد تا شاگرد بخوبی متوجه شود. من هرگز خشونتی از او ندیدم، مخصوصا در بخش آواز اگر شاگردی متوجۀ حالات مربوطه نمی شد خودش آنقدر آن قسمت را تکرار می کرد تا در گوش هنرجو بنشیند.
شادروان روح الله خالقی درکتاب 'سرگذشت موسیقی ایران' می نویسد: صبا در همه سازها دستی داشت به ویژه ویولن و سه تار را به زیبایی می نواخت و نمی توانستیم او را در زمره شاگردان به حساب بیاوریم. وی در این مکتب با اصول علمی موسیقی نیز آشنا شد و روشی را که وزیری برای ثبت نغمه های موسیقی ایران برگزیده بود اقتباس می کرد و آنرا راهنمای کار هنری آتیه خود قرار می داد.
استاد خالقی می افزاید: سبک وزیری در صبا تاثیر فراوانی داشت و همین بود که روش او را از دیگران متمایز ساخت. او با استفاده از این سبک و در اثر آشنایی به اسلوب صحیح ویولن، روشی نو برگزید و از آنجا که سوابق کافی در موسیقی ایرانی داشت مفتون عظمت موسیقی اروپایی نشد و از نغمه های موسیقی ملی که به آن دلبستگی داشت جدایی نگرفت و کوشش کرد این نواها را که از استادان پیشین خویش آموخته بود با استفاده از شیوه جدید، به سبکی نوجلوه گرسازد به طوریکه هم لطف و ملاحت موسیقی ملی را از دست ندهد و هم آنها را با اصول موسیقی علمی منطبق کند.
حسین دهلوی موسیقیدان و نظریه پرداز نامدار موسیقی اعتقاد دارد صبا به کارهای هنری، تحصیل، آموزش، درک صحیح و اصالت کارش پایبند بود، لذا سبک کارش مرجع و آثارش برای هنرمندان منبع الهام شده است. پشتکار وعشق صبا نسبت به هنر اعجاب انگیز بود به طوری که تا بیست و پنج آذر ماه 1336(چهار روز قبل از فوتش) برای تمرین با ارکستر در تالار حضور داشته و امضایش در دفتر حضور و غیاب، دلیل بر زحمات بی وقفه او در این هنر است.
این هنرمند 90 ساله می افزاید: صبا در تمام دوران زندگی هنری خود همواره این کوشش مقدس را داشته که اصالت کار خود را رعایت کند و این افتخار برای او بس که سراسر فعالیت های هنری او مشحون از یک اصالت واقعی و آموزنده بوده است. صبا به کار هنری خود واقعا علاقه داشت و به همین جهت در تحصیل رموز و فنون و رعایت حدود رشته های هنری خود سخت پایبند بود.
شادروان فریدون ناصری رهبر پیشین ارکستر سنفونی تهران نیز صبا را مجموعه کمالات دانسته و نقش او را در ارتقای موسیقی ایران ستوده و می گوید: هوش سرشار و روحیه مبتکرانه و مبدع این استاد بزرگ موجب شد تا او بتواند در قله رفیع موسیقی به ویژه ویولن نوازی قرار بگیرد چرا که تکنیک های این ساز را به خوبی می دانست و با علم بر این که ویولن ساز غربی است اما جایگاه ویژه و پر اهمیتی برای آن در ردیف نوازی ایجاد کرد. او همواره می کوشید تا روح پژوهش را در بین شاگردانش ایجاد کند و می گفت در اطراف ما منابع گوناگونی وجود دارد که می توانیم از آن ها بهره ببریم.
علی رهبری رهبر بین المللی ارکستر نیز از صبا به عنوان افتخار موسیقی ایرانی یاد کرده و می گوید: ملودی های او بر غنای این هنر افزوده است.
رهبری که بیش از 120 ارکستر بزرگ و معروف جهان را رهبری کرده و مدت ها آسیستان هربرت فون کارایان موسیقیدان بزرگ جهان بود، می افزاید: صبا و خالقی به عنوان شاگردان وزیری و ادامه دهندگان راه او در کنار تربیت شاگردان بزرگ و برجسته، با آفرینش آثار وزین و فاخر، موسیقی ایرانی را در ردیف موسیقی های بزرگ جهان قرار داده اند و با صراحت باید گفت که در حال حاضر موسیقی ایرانی بدون در نظر گرفتن وزیری، صبا و خالقی غیر ممکن است.
دکتر ساسان سپنتا موسیقیدان، نوازندۀ ویولن، پژوهشگر و نویسنده می گوید: با آن که استاد صبا چندساز به ویژه ویولن، سه تار و سنتور را استادانه می نواخت اما شهرتش بیشتر بخاطر نواختن ویولن بود. آنانی که به روش صحیح نواختن این ساز واقفند می دانند که حاصل کردن صدای ویولن با بهترین کیفیت، مستلزم رعایت بسیاری دقت در کشش و فشار آرشه و شیوۀ انگشت و نشست مطلوب انگشتان دست چپ روی دسته و سیم ها است و حتی روش مطلوب دست گرفتن ساز و آرامش و تعادل روح نوازنده همه در حصول تُن صدای مطلوب دخیل است.
علی دهباشی کارشناس، پژوهنده و نویسنده نیز معتقد است که هنر صبا را نمی توان به نواختن سازهای ایرانی منحصر دانست بلکه تعلیم و تربیت شاگردان برجسته، سبک خاص در نوازندگی و صدای سحرآمیز سازش او را به پدیده ای نادر در موسیقی ایرانی مبدل کرد.
وی می افزاید: صبا نسلی را پروراند که نگاهی دیگر به موسیقی دارند به طوری که عمق زحمات استاد در آثار به یادماندنی شاگردانش هویداست. مطالعه و پژوهش گسترده در زمینۀ موسیقی از جمله فعالیت های وی است و دستاوردهای ارزشمندی در زمینۀ این هنر اعم از ملی و بومی از صبا برجای مانده که حاصل دو دهه مطالعه و پژوهش های منسجم اوست.
آثار**
از استاد صبا آثار مختلفی به جای مانده که از آن میان می توان به 'زنگ شتر'،'سامانی'، 'بهارمست'، 'به زندان' ،'زرد ملیجه'، 'بیاد گذشته'، 'درقفس'، 'رقص چوبی قاسم آبادی'، 'کوهستانی' و چهارمضراب های گوناگون اشاره کرد.
به اعتقاد عموم موسیقیدانان در میان قطعات یاد شده از قطعۀ 'زنگ شتر' می توان به عنوان دشوارترین و تکنیکی ترین ساخته صبا نام برد که در ردیف دوم ویولن او به عنوان چهار مضراب سه گاه به چاپ رسیده که نواختن آن نشانگر تسلط و چیره دستی نوازندگان ویولن است.
گردآوردن نواها و ترانه ها و آواز های پراکنده ملی ایران که در خطر نابودی بودند از جمله خدمات ارزنده این هنرمند به فرهنگ و هنر ایران زمین است.
خانه صبا**
خانه پر گل و گیاه صبا در خیابان شاه آباد سابق کوچه ظهیرالسلام واقع است که در هفتمین جشن فرهنگ و هنر در آبان ماه 1353 به عنوان 'خانه صبا' گشایش یافت و ویولن استاد، دستنویس ها، نوشته های چاپ شده و زندگینامه اش در آن خانه در معرض تماشای مشتاقان صبا قرار گرفت.
9199/1899

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي شب يلدا مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۲۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید

تین نیوز

با پیشرفت تکنولوژی تجهیزات متنوعی در دسترس مالکان خودروها قرار گرفته است. همچنین با وجود تهدیدهای مختلف از سوی دیگر رانندگان و همچنین افرادی سودجو که به دنبال ایجاد تصادفات غیرواقعی و دریافت خسارت و دیه هستند، استفاده از یک دوربین ثبت وقایع در خودرو امری ضروری خواهد بود؛ اما این دوربین چیست و چگونه کار می کند؟ انواع آن کدام ها هستند و با چه قیمتی می توان آن را خریداری کرد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش ها همراه پدال باشید.

دوربین ثبت وقایع خودرو چیست؟

به گزارش تین نیوز به نقل از پدال، این دوربین که با نام دوربین داشبورد یا داش کم، ریکوردر ویدئو دیجیتال DVR و EDR شناخته می شود یک دوربین قابل نصب در کابین خودروست که بی وقفه تصاویر را از طریق شیشه جلو خودرو و گاهی اوقات شیشه عقب و سایر شیشه ها ضبط می کند. برخی داشم کم ها شامل یک دوربین برای ضبط تصاویر داخل خودرو با زاویه ۳۶۰ درجه هستند و با استفاده از ارتباط ۴G می توانند به صورت خودکار تصاویر و ویدئوها را ارسال کنند.

 

دوربین های EDR و برخی داش کم های دیگر اطلاعات مفیدی همچون شتاب افزایشی و کاهشی، سرعت، زاویه فرمان، داده های جی پی اس، ولتاژ برق و… را نیز جمع آوری می کنند. به منظور تصویربرداری از بخش جلوی خودرو و جاده یک دوربین با زاویه باز معمولاً ۱۳۰ یا ۱۷۰ درجه در شیشه جلو خودرو نصب می شود. همچنین برخی دوربین ها در بالای داشبورد و پشت آینه وسط نصب می شوند و این مورد بستگی به نوع دوربین و طرز کار آن دارد. برای استفاده از دوربین ثبت وقایع عقب هم یک دوربین در شیشه عقب یا در پلاک پشتی خودرو نصب می شود و ویدئوهای آن به نمایشگر ارسال می شوند. باید گفت رزولوشن دوربین تعیین کننده کیفیت کلی ویدئوهای ضبط شده خواهد بود. دوربین های HD به صورت استاندارد دارای کیفیت ۱۰۸۰p هستند هرچند برخی دوربین ها می توانند با کیفیت های مختلف همچون ۱۲۹۶p (داش کم های چینی معمولاً با چنین کیفیتی تصویربرداری می کنند)، ۱۴۴۰p یا کیفیت بالاتر هم کار خود را انجام دهند. دوربین های پشتی نیز معمولاً کیفیت ۷۲۰p دارند.

انواع دوربین ثبت وقایع خودرو

دوربین ثبت وقایع خودرو بر اساس میدان دید خود به چند دسته تقسیم می شود:

دوربین دید بیرونی برای تصویربرداری از بخش جلو یا عقب خودرو و جاده دوربین درون کابین که با نام تاکسی کم نیز شناخته می شود

برخی دوربین های تصویربرداری داخل کابین دارای نمایشگری هستند که به آینه وسط خودرو متصل می شود و گاها حتی جای خود آینه را نیز می گیرد تا تصاویر پشت را نشان دهد. برخی نمایشگرها نیز به شیشه جلو، داشبورد یا دیگر بخش های مناسب کابین متصل می شوند. به منظور اطمینان از عملکرد ۲۴ ساعته چنین دوربین هایی می توان از یک تشخیص دهنده حرکت استفاده کرد تا به این ترتیب دوربین فقط زمانی کار تصویربرداری را انجام دهد که یک خودرو یا انسان یا هر موجود متحرک دیگری تشخیص داده می شود. به این ترتیب در استفاده از باتری و فضای ذخیره فیلم و تصاویر صرفه جویی می شود.

دوربین های ثبت وقایع معمولاً از کارت های حافظه MicroSDHC یا MicroSDCX کلاس ۱۰ و بالاتر استفاده می کنند و دارای فضای ذخیره ۱۶ گیگابایت یا بیشتر هستند. همچنین اکثر داش کم ها از قابلیت ارتباط با جی پی اس برخوردار هستند. مدل های مجهزتر و گران تر این وسایل مفید دارای وای فای، بلوتوث و ارتباط ۴G خواهند بود. به منظور اجرای دستورات صوتی و ضبط تصاویر، برخی دوربین ها از میکروفون فابریک سود می برند. با استفاده از ارتباطات ۴G نیز می توان پیام های کوتاه ارسال کرد یا با دیگر تماس برقرار نمود.

طرز کار دوربین ثبت وقایع خودرو

داش کم ها معمولاً از طریق سیستم برق خودرو کار می کنند هرچند می توان آن ها را از طریق فندک خودرو نیز فعال کرد. روش دیگر نیز اتصال مستقیم آن به سیستم برق خودروست. به منظور ذخیره فایل ها و فیلم برداری در زمان خاموش بودن خودرو، این دوربین ها دارای باتری لیتیوم پلیمر LiPo هستند هرچند محدودیت های کاربردی متنوعی نیز دارند. این باتری ها طول عمر ۲ تا ۳ ساله و سیکل شارژ و تخلیه ۳۰۰ تا ۵۰۰ بار خواهند داشت. با گذشت زمان مواد داخل باتری ها تخریب شده و توانایی آن ها کاهش خواهد یافت. در این صورت دوربین شاید به صورت ناگهانی خاموش و روشن شود و در عملکرد آن اختلال به وجود آید.

مزایای استفاده از دوربین ثبت وقایع

از جمله مزایای چنین دوربین هایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ثبت شواهد و اسناد ضروری در زمان وقوع تصادفات کمک به شناسایی سارقان و اثبات جرم و دریافت خسارت بهره مندی از تخفیف های برخی شرکت های بیمه ای بهبود رفتار رانندگان مناطق مورداستفاده دوربین ثبت وقایع خودرو

داش کم ها به طور گسترده در روسیه و به عنوان وسیله ای مفید در برابر افراد متخلف و تبهکار مورداستفاده قرار می گیرند تا مدرک کافی برای اثبات جرم آن ها وجود داشته باشد. فروش دوربین های ثبت وقایع خودرو در بریتانیا به رکوردهای جدیدی رسیده و گزارش ها نشان می دهد این وسیله بیشترین رشد خرید بین تمامی دستگاه های الکترونیکی را دارد. داش کم ها در چین نیز وسایلی شناخته شده هستند. این دوربین ها وقایع مشهور زیادی را تصویربرداری کرده اند که از جمله آن ها می توان سقوط هواپیماها، سقوط شهاب سنگ ها، تصادفات خودرویی و… اشاره کرد. با توجه به محبوبیت بالای چنین وسایلی، خودروسازان نیز در محصولات لوکس و مدرن خود دوربین ها را به صورت فابریک نصب می کنند.

قوانین استفاده از دوربین های ثبت وقایع خودرو

اگرچه داش کم ها محبوبیت فزاینده ای دارند و به عنوان وسیله ای برای اثبات جرم افراد کلاه بردار و تبهکار به کار می روند اما نگرانی هایی را نیز در زمینه حریم شخصی افراد ایجاد کرده اند. به همین خاطر است که در کشورهای مختلف قوانینی برای چگونگی استفاده از آن ها تصویب شده است. استفاده از این دوربین در کشور اتریش برای نظارت بر دیگران ممنوع است و حداکثر جریمه متخلفان ۲۵ هزار یورو تعیین شده است. همچنین کشور سوئیس نیز استفاده از آن را در محیط های عمومی ممنوع کرده و در کشور آلمان هم اگرچه امکان استفاده از دوربین های کوچک شخصی وجود دارد اما بارگذاری تصاویر و ویدئوها در وب سایت های عمومی به معنی نقض قوانین حریم شخصی خواهد بود. ادارات پلیس در برخی کشورها از دوربین ثبت وقایع خودرو برای جمع آوری اسناد و مدارک بیشتر در ترافیک ها و تعقیب و گریزها استفاده می کنند. برخی داش کم ها در زمان روشن شدن چراغ ها و آژیر هشدار به صورت خودکار فعال می شوند.

قیمت دوربین ثبت وقایع خودرو

این دوربین ها بسته به میزان حافظه داخلی، تعداد لنزها، کیفیت تصویربرداری، امکانات و تجهیزات جانبی و… قیمت های متنوعی دارند. درصورتی که به دنبال خرید یک دوربین مناسب برای تصویربرداری از نمای جلو و عقب خودروی خود باشید باید بودجه ای بین ۲ تا ۷ میلیون تومان را در نظر بگیرید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده (فیلم)
  • آئین بزرگداشت استاد مصطفی کمال پورتراب برگزار شد
  • حرف‌های ستاره ایرانی‌الاصل درباره کلوپ و تیمش
  • شکست شباب الاهلی مقابل النصر در شب سوپرگل سعید عزت اللهی
  • شکست الاهلی با وجود سوپر گل عزت اللهی
  • بازدید استاندار قزوین از ۲ واحد تولیدی
  • ماجرای جنجالی اعلام خبر فوت رضا رشیدپور
  • دوربین ثبت وقایع خودرو؛ مزایا، قیمت و هر آنچه باید بدانید
  • موسیقی ایران مدیریت یکپارچه می‌خواهد/ مرثیه‌ای برای موسیقی دهه ۶۰