Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@20:54:39 GMT

روشی برای کوچک کردن اشیا در مقیاس نانو

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۲۳۸۸

روشی برای کوچک کردن اشیا در مقیاس نانو

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان دانشگاه MIT روشی برای کوچک کردن کوچک کننده ابداع کرده اند که می تواند اندازه سازه های سه بعدی را به اندازه یک هزارم حجم واقعی شان بکاهد.

دانشمندان می توانند مواد مختلفی مانند فلزات، نقاط کوانتومی و دی ان ای را در قالب پلیمری قرار دهند و به وسیله اشعه لیزر آنها را کوچکتر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فرایند که implosidon fabrication نام دارد، در حقیقت برعکس فرایند انبساط میکروسکوپی است.

محققان مولکول های مخصوصی را استفاده می کنند که برای بزرگتر کردن اشیا، شارژ منفی بین مولکول ها را مسدود می کند. به این ترتیب مولکول هایکدیگر را دفع  نمی کنند و در نتیجه منقبض می شوند.

محققان معتقدند کوچک کردن ساختارهای ریز در بسیاری از حوزه ها از جمله پزشکی و برای تولید ربات در مقیاس نانو کارآمد است.

ادوارد بویدن یکی از استادیاران رشته مهندسی بیولوژی در دانشگاه MIT می گوید: این روشی برای قرار دادن هرگونه ماده در یک الگوی سه بعدی در مقیاس نانو است.

محققان با استفاده از روش جدید می توانند هر شکل و ساختاری را بسازند.

آنها پس از قرار دادن مواد مختلف در قالب های پلیمری، آن را کوچک می کنند و ساختارهایی با یک هزارم حجم اولیه تولید می کنند.

با کمک این روش می توان اشکال مختلف از جمله کره های توخالی گرفته تا زنجیره های میکروسکوپی را ساخت.

محققان با استفاده از میکروسکوپ دوفوتونی که امکان بررسی درون یک ساختار را فراهم می کند، مولکول های فلورسنت را به نقاط خاصی متصل کردند. این مولکول ها مانند لنگرهایی عمل می کنند که می توانند به مولکول های دیگر متصل شوند.

بویدن در این باره می گوید: این مولکول های لنگر مانند با کمک نور به نواحی مورد نظر متصل می شوند و سپس می توان آنها را به مولکول های دیگر متصل کرد.

کد خبر 4486702 شیوا سعیدی قوی اندام

منبع: مهر

کلیدواژه: تحقیقات علمی دانشمندان برتر فناوری نانو لیزر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت تایر کامیون‌ها با فناوری نانو

یک شرکت بریتانیایی که از گازهای گلخانه‌ای با کمک فناوری به نام لوپ، گرافن تولید می‌کند، این گرافن را در ساخت تایر کامیون به کار گرفته است.

به گزارش ایسنا، شرکت لویدیان (Levidian) از نمونه اولیه تایر کامیون تقویت شده با گرافن رونمایی کرد. در این تایرها از گرافن و کربن سیاه استفاده شده که این ترکیب موجب بهبود کیفیت تایرها شده است. این تایرها که در نمایشگاه فناوری تایر هانوفر به نمایش درآمد، از ترکیب لاستیک طبیعی و لاستیک بوتادین تولید شده‌اند که به دلیل مقادیر گرافنی که در آن به کار رفته، از ویژگی‌های بهبود یافته‌ مکانیکی قابل توجهی برخوردار هستند.

آزمایش‌های مستقل انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی تون عبدل رازک (TARRC) نشان داده است که افزودن گرافن شرکت لویدیان می‌تواند منجر به کاهش ۲۳ درصدی مقاومت چرخشی تایر شود. همچنین نتایج اولیه حاکی از کاهش چگالی تایر دارد که این ویژگی منجر به کاهش وزن تایر شده که در نهایت مصرف سوخت را ۳ تا ۴ درصد کاهش می‌دهد.

گرافن شرکت لویدیان از طریق کربن‌زدایی توسط سامانه لوپ به دست می‌آید؛ سامانه‌ای که گاز خروجی از دودکش کارخانه‌ها را گرفته و دی‌اکسیدکربن آن را به گرافن تبدیل می‌کند. استفاده از این گرافن در تایر خودرو می‌تواند انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش داده و همچنین به تولیدکنندگان تایر کمک کند تا هیدروژن پاک و گرافن با کیفیت بالا تولید کنند و از این طریق انتشار گاز گلخانه‌ای را کاهش دهند.

الی گالنیس، مدیر توسعه تجاری لویدیان می‌گوید: ما در حال انجام مأموریتی هستیم که در آن به صنعت برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن کمک می‌کنیم. از این که نتایج کار خود در بخش تولید تایر را منتشر می‌کنیم، بسیار خوشحال هستیم. استفاده از این تایرها می‌تواند حداقل سه درصد کاهش مصرف سوخت را به دنبال داشته باشد که این صرفه‌جویی معادل تقریبا نیم میلیون تن دی‌اکسیدکربن در سال برای بریتانیا است.

به نقل از ستاد نانو، با استفاده از دستگاه لوپ (Loop) این شرکت، گازهای زاید خروجی از کارخانه‌ها را می‌توان به هیدروژن و گرافن تبدیل کرد. با این کار از آلودگی هوا جلوگیری شده و مواد ارزشمند برای استفاده در صنعت به دست می‌آید. در حال حاضر ۱۵ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به انرژی در سطح جهان بوده، در حالی که این فناوری جدید منبع جدیدی از هیدروژن تمیز و گرافن با کیفیت بالا ارائه می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کرمان جزو استان‌های با بیشترین فوتی در تصادفات نوروزی
  • فناوری نانو به کمک درمان بیماری‌های خودایمنی می‌آید
  • ◄ شرکت های بزرگ مقیاس رانندگان کامیون را نقره داغ کردند
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • تقویت تایر کامیون‌ها با فناوری نانو
  • تصویر روز ناسا: دم یونی دنباله‌دار Pons-Brooks
  • کشف اشیا عتیقه برای هزاره اول قبل از میلاد در رودبار
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی تمدن جیرفت قاچاق شده به انگلیس؟
  • چه خبر از بازگشت اشیای تاریخی قاچاق در انگلیس؟