Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-28@18:35:29 GMT

قطار شهری کرمانشاه در مسیری ناتمام؟!

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۳۲۵۳

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه.
وقتی به شهر کرمانشاه وارد می‌شوید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد ستون‌های بی روح بسیار بلندی است که شهر را احاطه کرده، ستون‌هایی که قرار است پایه‌های عظیم پروژه حمل و نقل کرمانشاه باشد، اما غافل از آن که دیگر رمقی برای تحمل این وزنه سنگین ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرای پروزه قطار شهری کرمانشاه به سال 85 باز می‌گردد پروژه‌ای 13 کیلومتری که به عنوان مهم‌ترین پروژه عمرانی درون شهری غرب کشور قرار بود شمال شهر کرمانشاه را به جنوب شهر وصل کند.
قطار شهری کرمانشاه که قبلا با عنوان منوریل شناخته می‌شد در مسیر احداثش آتار تاریخی ارزشمندی قرار داشت که همین آثار سرنوشت این پروژه را تغییر داد ومنوریل که قرار بود روی پایه‌های بلند از آسمان شهر عبور کند حالا در اعماق زمین به مسیر خود ادامه می‌دهد.
عملیات اجرایی این پروژه در ۲ فاز شروع شد، که فاز اول به طول بیش از 8 کیلومتر از میدان معلم آغاز و به میدان آزادی ختم می‌شود و دارای ۶ ایستگاه روگذر و دو ایستگاه زیرزمینی است و فاز دوم نیز از میدان آزادی تا میدان فردوسی ادامه دارد.
پس از گذشت 13 سال از شروع پروژه، تأمین اعتبار مهم‌ترین مشکلی است که هنوز اجازه نداده قطار شهری کرمانشاه به مقصد برسد، قطاری که قرار بود روزی گره ترافیکی شهر کرمانشاه را باز کند حالا خود به عنوان یک گره کور در دل شهر خودنمایی می‌کند.
ناتوانی شهرداری در تأمین اعتبار پروژه قطار شهری
مدیرعامل پروژه قطار شهری کرمانشاه می‌گوید: دولت برای ادامه کار این پروژه از سال ۹۷ تا ۹۹ هفتصد میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته که پنجاه درصد آن سهم دولت و پنجاه درصد نیز باید توسط شهرداری کرمانشاه پرداخت شود.
به گفته سلیم ساسانی تا کنون شهرداری فقط حدود یک میلیارد تومان از این سهم را در مقابل سهم دولت (حدود ۱۸۰ میلیارد تومان) پرداخت کرده است که کار ساخت عرشه و انجام حفاری‌های زیر زمینی با آن انجام شده است.
از طرفی لعل بخش سرپرست شهرداری کرمانشاه می‌گوید: تا کنون از سوی شورای شهر مصوبه‌ای برای اختصاص منابع به این پروژه دریافت نشده است.
با این حال عدم تمایل شورای شهر یا ناتوانی شهرداری برای اختصاص اعتبار جهت تکمیل پروژه قطار شهری، آینده نامعلوم این پروژه را به تیتر اول اخبار استان تبدیل کرده است.
موسوی اجاق عضو شورای شهر کرمانشاه در این باره می‌گوید: با اعتبارات قطره چکانی این پروژه 20 سال آینده نیز تکمیل نمی‌شود.
حال جای سوال اینجاست که اگر اعضای شورای شهر کرمانشاه با این پروژه مخالف هستند چرا از همان ابتدا جلوی کار را نگرفتند تا منابع مالی استان به هدر نرود؟
مگر نه این است که برای اجرای هر پروژه مطالعات امکان سنجی از سوی کارشناسان صورت می‌گیرد و در صورت توجیه اقتصادی پروژه اجرایی می‌شود.
استاندار کرمانشاه نیز در خصوص توقف پروژه قطار شهری می‌گوید: تاکنون مصوبه‌ای از شورای شهر مبنی بر مخالفت با این پروزه ارائه نشده است.
بازوند می‌گوید: این پروژه به 13 سال پیش باز می‌گردد و اگر شورا با آن مخالفت داشت باید همان موقع اعلام می‌کردند و اظهار نظر‌های شخصی در این خصوص نمی‌تواند مبنای کار قرار گیرد.
وی تأکید می‌کند: ادامه این پروژه اجتناب نا پذیر است و باید به سرانجام برسد.
ضرورت وجود قطار شهری کرمانشاه را در صحبت‌های کارشناس ترافیک جویا شدیم تا اهمیت حمل و نقل ریلی انبوه بر برای کاهش ترددخودرو‌های تک سر نشین را بار دیگر مرور کنیم.
ارجمندی کارشناس ترافیک در خصوص اشاره به ضرورت پروژه قطار شهری برای کرمانشاه می‌گوید: مراحل مطالعاتی این پروژه بدون نقص و مطابق با روال اداری و فنی طی شده است و در سه مرحله با شرکت‌های مشاور معتبر کشوری و با نظارت وزارت کشور مطالعه و بررسی‌های لازم انجام شده است.
حال باید دید پروژه قطار شهری کرمانشاه روی ریل سرعت قرار می‌گیرد یا باز هم مشکل تأمین اعتبار همچنان گریبانگیر آن خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: کرمانشاه قطار شهری گزارش مکتوب استاندار کرمانشاه شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۳۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه

محمدامین بهرامی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در جلسه انجمن کتابخانه‌های استان کرمانشاه با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کتابخانه مرکزی، گفت : این پروژه مهمترین و بزرگترین بنای فرهنگی استان است و در صورت راه‌اندازی می‌تواند محل مناسبی برای انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری استان باشد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری استان‌ها صاحب کتابخانه مرکزی هستند و در غرب کشور تنها استانی که کتابخانه مرکزی ندارد، کرمانشاه است.

بهرامی با اشاره به شروع این پروژه در سال ۱۳۸۶ گفت: این پروژه در زمینی به مساحت چهار هزار متر مربع در پنج طبقه و با زیربنای ۱۲ هزار مترمربع در دست احداث است.

وی به پیشرفت ۶۳ درصدی پروژه اشاره و تصریح کرد: متاسفانه به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه بعد از ۱۷ سال به این میزان پیشرفت رسیده است.

بهرامی اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: تاکنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار صرف پروژه شده تا به پیشرفت ۶۳ درصدی برسد، اما برای اینکه بتوانیم پروژه را تکمیل کنیم با توجه به افزایش قیمت‌ها به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به تصویب اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی برای این پروژه در سفر دور اول رییس جمهور به استان، گفت: در این سفر مقرر شد از این میزان اعتبار، ۲۰ میلیارد تومان آن توسط سازمان برنامه و بودجه و ۱۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات نفت تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون از این میزان اعتبار ۵.۶ میلیارد تومان آن در سال ۱۴۰۱ و ۱۰ میلیارد تومان در سال گذشته تخصیص شد که صرف تکمیل پروژه شده و اکنون برای ادامه کار به تامین اعتبار جدید نیاز داریم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • اجرای ۷۹ پروژه بازآفرینی شهری در محلات خراسان جنوبی
  • پیشرفت ۶۳ درصدی کتابخانه مرکزی کرمانشاه
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • پساب شهری جایگزین آب مصرفی صنایع کرمانشاه شد
  • بهترین فصل بازدید از دریاچه سراب نیلوفر کرمانشاه
  • پساب شهری در کرمانشاه جایگزین آب مصرفی صنایع شد
  • افزایش ۱۶ درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری