Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش درباره اقدامات پژوهشی صورت گرفته در وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: بین 300 تا 350 هزار گزارش اقدام پژوهشی‌ در پژوهشگاه‌ دریافت کرده‌ایم که این رویکرد در حل مشکلات تدریس کمک کننده است و به‌نوعی بردن پژوهی به کلاس‌های درس محسوب می‌شود و قدمتی 22 ساله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امسال در حوزه اقدام پژوهی‌ 134 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه‌ مرکزی رسید و 53 هزار معلم در طرح شرکت کردند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به تجلیل از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش تجلیل، گفت: به طور کلی 11 فعالیت در هفته پژوهش‌ مورد توجه داریم که به گسترش فرهنگ پژوهش و پرسش‌گری کمک می‌کند.

کریمی‌ درباره حمایت از طرح‌های پژوهشی در سطح دانشجویی و مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری گفت: از پایان نامه‌ها حمایت می‌کنیم اما صرفاً این حمایت‌ها اقتصادی نیست هر چند در برهه‌ای بودجه مناسبی برای این موضوع در نظر گرفته شده بود ولی اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط خاص کشور حمایت‌ها به اندازه قبل نیست ولی در نظر داریم تا پایان نامه‌هایی که قوی بوده و مشکلات آموزش و پرورش را برطرف می‌کنند توجه جدی به آنها داشته باشیم و مقالات مربوطه و حتی پایان نامه‌ها را بعد از بررسی پذیرش و در نشریات معتبر و معروف چاپ کنیم.

وی درباره فروش پایان نامه اظهار کرد: متأسفانه فروش پایان نامه‌ها پدیده پلیدی است که امیدواریم هر چه زودتر‌ زمینه‌های رفع آن فراهم شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره موضوع جداسازی‌ دانش آموزان اظهار کرد: اکنون دنیا به سمت یکپارچگی‌ و تلفیق پیش می‌رود اما در برخی کشورها این موضوع اجرا نمی‌شود ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در اصل آموزش جداسازی‌ جایی ندارد و با اصل پرورش ایده‌های خلاق سازگار نیست.

کریمی با اشاره به اینکه 300 پژوهشگر با پژوهشگاه‌ مطالعات همکاری دارند گفت: برای فعالیت‌های اقدام پژوهی حدود 50 نفر از صاحب نظران‌ با پژوهشگاه همکاری کردند و همواره سعی بر این است تا فعالیت‌ها مبتنی بر چالش‌های مدارس باشد چراکه به غیر از این فعالیت اولویت‌دار و مهمی برای ما وجود ندارد در نتیجه باید همواره به مدرسه سر بزنیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره ایجاد روحیه پژوهشی در دانش آموزان و جلوگیری از انجام فعالیت‌هایی بدون توجه به محورهای اصلی پژوهش به ویژه در تحقیق‌های دانش آموزی گفت: باید معلمان ساز و کاری ترتیب دهند که تحقیق‌های دانش آموزی به راحتی در اینترنت و فضای مجازی قابل دسترسی نباشد.

وی به پیوست پژوهشی در برنامه‌های آموزش و پرورش هم اشاره کرد و گفت: اغلب برنامه‌های آموزش و پرورش دارای پیوست پژوهشی هستند اما گاهی هم این موضوع محقق نمی‌شود چراکه برخی تصمیم‌ها نیازمند اقدامی سریع‌ هستند به همین جهت مجال پژوهش وجود ندارد در چنین شرایطی با تشکیل گروه نخبگان تصمیم‌گیری‌های لازم انجام می‌شود.

کریمی درباره استفاده از کتاب‌های کمک درسی گفت: کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشند که دانش آموز با سطوح هوشی مختلف امکان درک مطالب را داشته باشد همچنین خلاقیت را تقویت کند اما شاهد کتاب‌هایی هستیم که مطالب به گونه‌ای دیگر نوشته شده‌اند و ممکن است مانع فهم و خلاقیت دانش آموز شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به کتاب‌های کمک درسی گفت: این کتاب‌ها همان حل المسائلی‌ بود که پیش‌تر وجود داشت و به جای اینکه دانش آموز را با تفکر آشنا کند همه چیز را حاضر و آماده در اختیارش قرار می‌دهد.

کریمی درباره تربیت معلم پژوهنده‌ گفت: ادعا نمی‌کنیم که معلم پژوهنده تربیت کردیم اما برای توجه به چنین خصیصه‌ای در معلمان برنامه‌های زیادی داشتیم و دوره‌های آموزشی برگزار کردیم.

وی درباره حجم کتاب درسی به ویژه کتاب قرآن و دینی پایه سوم ابتدایی، گفت: کتاب قرآن این پایه حجم بالایی دارد و قاعدتاً کتاب‌ها باید به گونه‌ای باشد که چگالی‌ بالای دروس مانع از علاقمندی‌ دانش آموزان نشود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره طرح معلم تمام وقت با اشاره به اینکه پیش از این هم طرحی مبنی بر فعالیت‌ معلمان وجود داشته است گفت: این طرح در زمان خودش به اجرا نرسید اما اکنون ایده‌ای دیگر به نام معلم تمام وقت را داریم که فعلاً در حد یک ایده مطرح می‌شود و نباید در برابر طرح‌های جدید موضع‌گیری کنیم.

کریمی ادامه داد: چنانچه طرحی ضعیف باشد شورای معاونان آموزش و پرورش آن را تصویب نخواهد کرد و تأکید بر وجود طرح‌هایی با مبنای متقن و قوی داریم بر همین اساس اکنون هم هیچ گونه پیش نویسی درباره طرح معلم تمام وقت به شورای عالی آموزش و پرورش و پژوهشگاه مطالعات ارسال نشده است.

وی با بیان اینکه بحث‌های تعلیم و تربیت دو قطبی نیست و باید دیدگاه‌های مختلف مربوط به آن را بررسی کنیم گفت: برخی از طرح‌ها متوقی است و باید مبتنی بر نیازسنجی‌ها و اولویت‌های موجود آن را پیش ببریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۳۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر خوب برای دانش‌آموزان؛ با تک ماده ۴ درس را با نمره ۷ قبول شوید

براساس اعلام آموزش و پرورش، شرط ۲ عنوان درس نهایی و دو عنوان درس غیرن‌هایی برای استفاده از تک ماده حذف شد و دانش آموزان می‌توانند تا ۴ درس را بدون درنظر گرفتن نهایی و یا غیرن‌هایی تک ماده کنند.

در این راستا، محمود امانی طهرانی امروز در گفتگو با ما درباره امکان تک ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان اظهار کرد: پیشتر گفته شده بود که ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانند از تک ماده استفاده کنند، اما پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهایی شدن همه امتحانات دوره متوسطه دوم، استفاده از تک ماده برای ۴ درس امتحان نهایی میسر شد.

وی افزود: بسیاری از مصوبات اخیر در باب ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سنجش و پذیرش دانشجو است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: ضوابط در آیین نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی تبدیل به نهایی شده است و در واقع این یک مصوبه ویژه به حساب نمی‌آید.

منبع: ایرنا

tags # دانش آموزان سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم
  • مازندران/ تنبیه بدنی یکی از دانش آموزان دوره متوسطه اول از سوی معلم
  • دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند
  • خبر خوب برای دانش‌آموزان؛ با تک ماده ۴ درس را با نمره ۷ قبول شوید
  • چرا دانش آموزان می‌توانند برای ۴ درس امتحان نهایی تک ماده کنند؟
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس امتحان نهایی می‌توانند تک ماده کنند