Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-25@08:19:38 GMT

لوکیشن «مهمان مامان» پس از ۱۵ سال +عکس

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۳۷۴۴

لوکیشن «مهمان مامان» پس از ۱۵ سال +عکس

 

خبرگزاری فارس: سال ۸۲ بود که خانه سرهنگ ایرج در خیابان پامنار میزبان گروه فیلمبرداری فیلم سینمایی «مهمان مامان» شد.

مالک اولیه بنا و همچنین معمار  سازنده آن مشخص نیست اما طبق اسناد ارائه شده این مجموعه از سال۱۳۱۵ تا ۱۳۷۰ به مدت ۶۰ سال در اختیار سرهنگ ایراج، از افسران با تجربه و خوشنام دوران پهلوی اول و دوم و ورثه او بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن در سال ۷۰ مالکیت آن در اختیار شخصی به نام مشتاقی قرار گرفت و سپس در سال ۸۲ به شخصی با نام «شمس» فروخته شد. تا اوایل دهه ۸۰ اطلاعات چندانی از این خانه در اختیار نبود تا این که به لوکیشن چند فیلم و سریال تبدیل شد.

این عمارت که در اصل به صورت یک مجموعه کامل از معماری قاجاری می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد از چند بخش اصلی تشکیل شده، فضاهایی همچون بخش ورودی، حیاط اصلی، عمارت اصلی، بخش خدمه، حیاط دوم و عمارت موجود در حیاط دوم، در واقع مجموعه تاریخی ایرج یکی از نمونه‌های کامل معماری است.

این خانه ۲۵ آبان ماه سال ۸۴  با شماره ۱۳۸۵۷ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید و در دوره ریاست رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی خریداری شد.


فاز اول مرمت این مجموعه در سال ۸۸ به پایان رسید، اما پس از مرمت درِ آن برای همیشه بسته شد، مرمت فاز دوم ۷ سال بعد یعنی از سال ۹۵ آغاز شد و امروز به پایگاه استقرار استارت‌آپ‌های شرکت‌های نوپای گردشگری تبدیل شده  است.

علی اصغر مونسان در افتتاح پایگاه استقرار استارت‌آپ‌های شرکت‌های نوپای گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی با اشاره به ارزش معماری این بنا اظهار داشت: پس از تملک خانه از سوی سازمان میراث فرهنگی، بخش‌های زیادی از آن مرمت شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌های تاریخی در تهران به «انبار» تبدیل شده‌اند، گفت: اگر به دنبال احیا و مقاوم‌سازی بافت‌های تاریخی و قدیمی هستیم ابتدا باید فضاهایی زنده را در آن‌ها ایجاد کنیم، مثل ساختمان سرهنگ ایرج که امروز تبدیل به مرکز نوآوری و رشد پژوهشگاه میراث فرهنگی شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: اگر اعتبارات لازم باشد و چنین رویه‌ای گسترش یابد بهترین الگوی بازآفرینی شهری شکل می‌گیرد، محله‌های قدیمی ارزش افزوده پیدا می‌کنند و سرمایه‌گذاران بیشتری به این حوزه وارد می‌شوند.

مونسان در پاسخ به اینکه آیا تا به حال خانه‌های قدیمی سرشماری شده‌اند، گفت: اینکه پلاک به پلاک سراغ این خانه‌ها رفته باشیم، خیر اما نقشه‌ای وجود دارد که در آن بناهایی با ارزش تاریخی بالا مشخص و کارکردها آن‌ها تعیین و نقشه‌هایشان آماده شده و به نظر می‌آید می‌دانیم چه کار می‌خواهیم انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر این اعتبار و مأموریت به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داده شود طرح بازآفرینی شهری که رئیس‌جمهور روی آن تاکید دارند از قلب کشور و پایتخت ایران قابلیت اجرا دارد.

مونسان در خصوص اینکه برای خرید خانه‌های تاریخی چهقدر بودجه نیاز دارید، گفت: ردیف بودجه‌ای برای تملک بناهای تاریخی وجود دارد که البته رقم آن کوچک است، هرچند که طرح و مأموریت بازآفرینی شهری در اختیار وزارت راه و شهرسازی است و اعتباراتش در آن بخش تعریف شده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: مهم این است که این الگو دقیق اجرا شود، البته در شهرهای دیگر جز تهران این اتفاق افتاده، مثل بوشهر که بافت قدیمی آن با مشکلات اجتماعی زیادی روبرو بود و سازمان میراث فرهنگی چند ساختمان در یکی از محله‌های پر معضل را تملک کرد و به رستوران و هتل تغییر کاربری داد، حالا آن محله ارزش افزوده پیدا کرده و مردم هم در آن مسیر قرار گرفته‌اند و کسب و کار جدید ایجاد شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: خیابان پامنار مهمان مامان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۳۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد با بار مالی ۱۸۴ میلیارد ریال وارد کرده است.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمد هادی طهرانی مقدم مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های سیل‌آسای اخیر بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد کرد.

وی افزود: در بارندگی‌های شدیدی که هفته‌های اخیر در سیستان و بلوچستان رخ داد بخش زیادی از بنا‌ها و آثار تاریخی استان خسارت‌هایی از ۱۵ تا ۹۰درصد دیدند.

وی ادامه داد: در همین راستا و پس از ارزیابی و بررسی‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی سیستان وبلوچستان، مسجد تاریخی عبدالقادر واقع در نیکشهر با ریزش حصار، دیوار‌ها و نفوذ آب مواجه شد که طبق ارزیابی کارشناسان حدود ۹۰درصد دچار خسارت شده که بیشترین خسارت را در میان آثار دیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: قلعه فیروزآباد راسک و آتشکده کله گنگ نیز به دلیل ریزش دیوار‌ها ۵۰ درصد تخریب شدند.

وی بیان کرد: همچنین بافت قلعه نو زهک، قلعه کنت سراوان و مقابر سورو و شیشه ریز سیب و سوران به دلیل ریزش دیوار‌ها و نفوذ آب و رطوبت و از بین رفتن کاهگل‌ها تا ۴۵ درصد دچار تخریب شدند.

طهرانی‌مقدم گفت: برج‌ها و دیوار‌ها و فضا‌های داخلی قلعه‌هایی مانند انوشیروان چابهار، دانش‌سرای مقدماتی زاهدان، قلعه تیس چابهار و قلعه بمپور هم به دلایلی همچون شستشوی کاهگل ها، نفوذ آب و ریزش دچار تخریب شده و خسارت‌هایی تا ۴۰ درصد به هر کدام از این بنا‌ها وارد شده است.

وی بیان کرد: در مجموع بارندگی‌های اخیر به ۶۰ اثر و بنای تاریخی در سطح استان سیستان وبلوچستان خسارت‌هایی بین ۱۵ تا ۹۰ درصد وارد کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: تا این لحظه میزان برآورد خسارت وارده شده به این بنا‌ها بر اثر بارندگی و سیلاب‌ها بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال تخمین زده شده است و بر اساس پیش بینی‌های هواشناسی ممکن است بارندگی‌هایی که در روز‌های آینده خواهیم داشت میزان خسارت را افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • (ویدئو) لوکیشن «خانه به دوش» پس از ۲۰ سال