Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: متأسفانه نسبت به حوزه پژوهش در سطح مراکز علمی کشور کم‌کاری صورت گرفته است، باید آسیب شناسایی‌های لازم از این مشکل در مراکز حوزوی و دانشگاهی انجام شود. ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ استانها قم نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی ظهر امروز در همایش حوزه علمیه، پژوهش، دستاوردها و ظرفیت‌ها که در سالن جلسات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم بهترین و شریف‌ترین علمی بوده که خداوند متعال به‌وسیله وحی آن را به بشریت هدیه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاه دستاوردهای انقلاب اسلامی در قم برپا می‌شود30 درصد پایان‌نامه‌های تدوین‌شده در قم کاربردی شده استقم| فقه نظام لازمه تشکیل جامعه‌ ایمانی است

وی با اشاره به ویژگی اصلی و مهم علم افزود: نتایج و تجربه‌های بشری نشان داده که تحول و ترقی علمی به‌صورت تدریجی و در طول سال‌های مختلف و متمادی صورت گرفته است، علم در طول تاریخ و دوران مختلف همواره دچار نوسان و افول و صعودهای مختلفی شده است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: علم در طول زمان و باگذشت تجربه‌های بشری به تکامل کمی خود نزدیک‌تر می‌شود، علم به‌نوبه خود دارای رشد کمی و کیفی بوده که در صورت رشد متوازن و همسان آن‌ها تکامل علوم در جامعه به وقوع می‌پیوندد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر علوم رشد و تکامل پیدا کند افراد می‌توانند به دنبال پاسخ‌های جدید باشند، اگر مسئله کمی علوم قابت بماند نشان از رکود آن علم است، با پیدا کردن مسائل جدید در هر علمی پاسخ‌های جدیدتری نیز حاصل می‌شود.

وی با بیان رابطه مهم تکامل علوم و اصل انسانیت عنوان کرد: چنانچه علوم در یک جامعه‌ای ترقی و تکامل پیدا نکند اصل انسانیت و پیشرفت انسان در معرض چالش و خطر قرار می‌گیرد، تاریخ علم همواره با نوسان همراه بوده و در برخی از برش‌های تاریخی ایرانیان از برجستگی‌های ویژه‌ای در بین مسلمانان برخوردار بودند.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: متأسفانه امروزه به دلیل بی‌توجهی‌هایی صورت گرفته بسیاری از مسلمانان از عرصه‌های علم در حوزه‌های تجربی، فلسفی و انسانی عقب‌مانده و غربی‌ها در آن‌ها یکه‌تازی می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به عوامل پیشرفت علم در دنیای غرب ابراز کرد: طرح مسائل جدید و نوین مهم‌ترین عامل پیشرفت و تکامل علوم در دنیای غرب بوده است، کشور در بخش پژوهش دچار نوعی قصور و کم‌کاری است.

وی تأکید کرد: متأسفانه نسبت به حوزه پژوهش در سطح مراکز علمی کشور کم‌کاری صورت گرفته است، باید آسیب شناسایی‌های لازم از این مشکل در مراکز علمی کشور صورت بپذیرد، امروزه نسبت به کم‌کاری و قصور در پژوهش هیچ عذری را نمی‌توان قبول کرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: باوجود کم‌کاری‌های صورت گرفته در مسئله پژوهش امروزه در سطح مراکز علمی و حوزوی کشور اندیشمندانی بوده که مقالات و مباحث علمی آن‌ها موجب تعجب و تحسین بزرگان علمی دنیا است.

انتهای پیام/ن

R7854/P1361/S6,62/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۴۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی

ایتنا - پژوهش‌ها نشان می‌دهد ساعات کار نامعقول ممکن است احتمال افسردگی و بیماری مزمن را افزایش دهد.
بر اساس بررسی جدیدی که در پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است، پژوهش نشان می‌دهد که کار کردن شب دیروقت و برنامه‌های کاری نامعقول در جوانی ممکن است به افزایش خطر ابتلا به افسردگی و ضعف سلامت در دوره میانسالی منجر شود.

ون جویی هان، استاد دانشگاه نیویورک و نویسنده این پژوهش، پس از سه دهه بررسی برنامه کاری و الگوی خواب ۷۰۰۰ آمریکایی، متوجه شد که فقط یک‌چهارم افراد شرکت‌کننده طی روز و در ساعات منظم کار می‌کردند.

از افراد شرکت‌کننده در پژوهش از سن ۲۲ تا ۵۰ سالگی مصاحبه گرفته شد، و سه‌چهارم جامعه نمونه پژوهش کارگران آمریکایی متولد دهه ۱۹۶۰ بودند. برخلاف کارگرانی که روزکار بودند، کارگرانی که وقتی جوان‌تر بودند شیفت کاری شب یا چرخشی داشتند در نهایت گزارش دادند با مشکل خواب دست‌و‌پنجه نرم می‌کردند و بیشتر احتمال داشت در سن ۵۰ دچار بیماری و افسردگی شوند.

هان پس از دهه‌ها ساعات کاری طولانی و ذهنیت فرهنگ سخت‌کوشی، وقتی ۴۰ ساله بود پزشک به او گفت سن بیولوژیکی‌اش ۶۰ ساله است. این مسئله سبب شد تا تحقیق کند آیا ساعات کار طولانی می‌تواند اثر بلندمدت بر سلامت داشته باشد.

هان در مصاحبه‌ای روی زوم به ان‌پی‌آر (NPR) گفت: «کار دارد ما را بیمار و بیچاره می‌کند. کار قرار است به ما امکان جمع‌آوری منابع بدهد. اما برای بسیاری از افراد، کارشان به آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. آن‌ها در واقعا به مرور زمان نزارتر و نزارتر می‌شوند.»

 

هان گفت ابراز امیدواری کرد پژوهش او «منابعی فراهم کند تا به افراد کمک کند وقتی به‌دلیل کار از لحاظ جسمی خسته و از لحاظ احساسی تحلیل رفته‌اند، زندگی شاد و سالمی داشته باشند.»

هان متذکر شد: «می‌توانیم بگوییم که آن‌ها داوطلبانه می‌خواهند ساعات طولانی کار کنند، اما در واقعیت، مسئله ساعات طولانی کار کردن داوطلبانه نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که فرهنگ کار از آن‌ها می‌خواهد که ساعات طولانی کار کنند، وگرنه ممکن است مجازات شوند.»

یافته‌های پژوهش او نشان داد کسانی که استراحت مناسب را فدای کار کرده بودند از لحاظ آماری بیشتر احتمال داشت به افسردگی یا مشکلات سلامت دچار شوند.

او گفت: «وقتی کار به یک عامل استرس‌زای روزمره تبدیل می‌شود، پیامدهایش برای سلامت از آن نوعی است که می‌توانید انتظار داشته باشید ۳۰ سال بعد ببینید.»

این پژوهش ممکن است ارتباط شب‌کاری و شیفت‌های چرخشی با کم‌خوابی و ضعف سلامت را نشان دهد، اما نتوانسته است شواهد محکمی بیابد که یکی عامل مستقیم دیگری است. با وجود این، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا متذکر شده است که خواب ناکافی می‌تواند به افزایش احتمال بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، بیماری قلبی و چاقی منجر شود.

دیگر خبرها

  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • بیشترین قاچاق سوخت در حوزه کشاورزی صورت می‌گیرد
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • فکر و اندیشه ملت‌های ایران و پاکستان توانایی ارائه حرف‌های نو در حوزه فنی و علمی را دارد
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید
  • همایش ملی روانپزشکی کودک و نوجوان در مشهد آغاز به کار کرد
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • هم‌افزایی جلوی بسیاری از موازی‌کاری‌ها را می‌گیرد
  • اولین نشست همکاری‌های علمی دانشگاه‌های ایران با کشورهای حوزه بریکس
  • آمادگی وزارت علوم برای همکاری با بریکس در حوزه آموزش‌های مهارتی