Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان به تحرکات و استراتژی فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران، اپوزیسیون های خارج نشین نیز فعالیت ها و تحرکات خود را برای اثرگذاری بر تحولات داخلی ایران آغاز کرده اند.

در همین زمینه، یکی از کسانی که اخیرا برای با ذهنیت اثرگذاری بر تحولات داخلی ایران فعال شده، رضا پهلوی فرزند محمدرضای پهلوی، آخرین شاه مخلوع رژیم پهلوی، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا پهلوی شاهزاده خودخوانده‌ای که تمام تلاش خود را برای تحریم بیشتر ایران به کار بسته است، در تازه‌ترین اقدام خود، در جریان یک سخنرانی در موسسه واشنگتن پیشنهاد کرد دولت ترامپ با ضبط اموال ایران کمک مالی بیشتری در اختیار نیروهای اپوزیسیونِ برانداز قرار دهد!

رضا پهلوی که در فضای رسانه‌ای او را با نام «رضا ربع پهلوی» می‌شناسند، برای بار چندم خواستار اعمال "تحریم های هدفمند" علیه ایران شد. او پیش از این نیز در جریان روابطی پنهان که بعدا رسانه‌ای شد، از سعودی‌ها درخواست کمک مالی کرده بود. 

موسسه واشنگتن که رضاربع پهلوی در آن به سخنرانی پرداخته از سال ۱۹۸۵ تاسیس شده و موسسان آن، رئیس و نایب رئیس پیشین لابی اسرائیلی AIPAC هستند.  

سخنرانی فرزند شاع مخلوع ایران در این موسسه آمریکایی که برای فشار بیشتر به ایران، تحریم و در نهایت براندازی تلاش می‌کند، واکنش‌های بسیاری را در فضای مجازی نیز به دنبال داشته است.

در همین زمینه، رسانه ها و کارشناسان خارجی نیز به سخنان رضا پهلوی پرداختند و اشاره کردند که او به دنبال هموار کردن فشار بیشتر ترامپ بر روی ایران است.

در همین زمینه، باربارا اسلیوین از تحلیلگران شورای آتلانتیک و کارشناس مسائل ایران نوشت: حضور پسر شاه سابق ایران در موسسه واشنگتن یادآور سخنرانی‌های احمد چلبی پیش از حمله آمریکا به عراق است. چلبی هم به دولت بوش وعده می‌داد که با سرنگونی صدام، دموکراسی غربی در منطقه گسترش می‌یابد و منافع اسرائیل تامین می‌شود.

اسلیوین افزود: رضا پهلوی مانند چلبی بارها اعلام کرده که جکومت ایران به دلیل سیاست های داخلی و خارجی مخرب در آستانه سقوط است و مدعی شد که در صورت سقوط نظام ایران خاورمیانه دچار تغییر اساسی خواهد شد از جمله اینکه دیگر ایران به دنبال نابودی اسرائیل نخواهد بود.

وی افزود که چلبی نیز از همین استدلالات رضا پهلوی برای متقاعد کردن جورج بوش برای حمله به عراق و سرنگونی صدام در راستای گسترش دموکراسی ها غربی در خاورمیانه و برای منافع اسرائیل استفاده کرد. اما برخلاف استدلال چلبی، این ایران بود که با حمله امریکا به عراق نفوذ خود در خاورمیانه را به صورت بی سابقه ای گسترش داد.

پهلوی در حالی که خواستار «تغییر رژیم» در ایران شد؛ از دولت ترامپ نیز خواست تا سیاست هایی از جمله تحریم را برای این هدف در نظر بگیرد.

به طور کلی، به نظر می رسد یک رابطه نزدیک میان تندروهای ضد ایرانی دولت ترامپ از جمله پمپئو و جان بولتون از یک سو و برخی معارضان ایران از جمله رضا پهلوی ایجاد شده و این معارضان در حال متقاعد کردن دولت ترامپ برای تحریم بیشتر و حتی اقدام نظامی علیه ایران هستند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ایران رضا پهلوی آمریکا موسسه واشنگتن احمد چلبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۴۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل

یک مقام امنیتی نیجر روز جمعه گفت نظامیان آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در پایگاهی که نیروهای ایالات متحده در آن قرار دارند، آمادگی رزمی خود را افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، یک مقام آمریکایی روز پنج‌شنبه گفت که نیروهای روسیه در نیجر در پایگاه نظامیان آمریکا مستقر شده‌اند؛ اما تقسیم نیروها به نحوی است که آن‌ها به سربازان آمریکا دسترسی ندارند.

این مقام آمریکایی گفت: «روس‌ها در مجموعه‌ای مجزا مستقر هستند و به نیروها و تجهیزات آمریکایی دسترسی ندارند. ما به نظارت بر این وضعیت ادامه داده و تمامی اقدامات لازم و پیشگیرانه را برای تضمین امنیت نیروها، تجهیزات و تاسیسات آمریکایی به کار می‌گیریم.»

یک مقام نیجر در این رابطه گفت که نیروهای آمریکایی در پی استقرار نیروهای روس در این پایگاه آمادگی رزم خود را افزایش داده‌اند.

وی عنوان کرد که نیروهای آمریکایی با کلاه‌خود و جلیقه ضدگلوله در پایگاه حرکت می‌کنند و به شدت نگران هستند.

در دوازدهم آوریل اعلام شد متخصصین نظامی روسیه به نیجر رفتند تا در مبارزه با تروریسم به نیروهای نظامی این کشور تعلیم دهند.  

پس از کودتا در این کشور واقع در منطقه ساحل آفریقا، حاکمان جدید آن به‌سرعت گام‌هایی برای قطع روابط نظامی با کشورهای غربی، به‌ویژه فرانسه و آمریکا برداشته و به روسیه نزدیک‌تر شده‌اند.

شورای نظامی حاکم بر نیجر حضور آمریکا را «غیرقانونی» اعلام کرد و عملیات‌های پنتاگون در این کشور را مورد انتقاد قرار داد.

فصل حضور نظامی آمریکا در نیجر به پایان رسیده است و نیروهای نظامی روسیه وارد نیجر شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • تحرکات آمریکا در نیجر از بیم حضور روسیه در ساحل
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد