Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- رییس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: هفته پژوهش فرصت مغتنمی برای بررسی و نگرش عمیق به راهبردها، اهداف و فعالیت های دستگاه تعلیم و تربیت است.

24 تا 30 آذر امسال به عنوان هفته پژوهش و فناوری و با شعار 'پژوهش هدفمند، فناوری ارزش آفرین در خدمت تولید ملی ' نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زهره متقی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پژوهش در فرآیند یادگیری به واقع یک نیاز همیشگی با سابقه طولانی، اما با رویکرد و قالبی نو در آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه در اصل، مقوله تدریس و یادگیری عرصه ای پژوهشی بشمار می آید ، اظهارداشت: بر این اساس گروه تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش، پژوهش های موثر و مورد نیازی را که به رشد حرفه ای معلم و مهارت های تدریس کمک می کند در دستور کار خود قرار دارد.
متقی یادآور شد : در این راستا فعالیت های پژوهشی فرهنگیان استان در قالب هفت کارگروه خاص پیگیری و دنبال می شود.
وی این کارگروه ها را شامل، درس پژوهی، اقدام پژوهی، سواد رسانه ای، مستندسازی، جمع آوری ایده ها و طرح های خلاق، کارگروه تجربه نگاری و آزمون های بین المللی تیمز و پرلز برشمرد.

**درس پژوهی، روحیه کار گروهی را در معلمان تقویت می کند
رییس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد: درس پژوهی یکی از کارگروه های مهم این بخش است که می تواند روحیه کارگروهی را در بین معلمان و در نهایت در مدارس تقویت و نهادینه کند.
وی اضافه کرد : یکی از مهمترین موانع توسعه حرفه ای معلمان، نبود روحیه کار گروهی با یکدیگر و فاصله بین نظریه و عمل است که درس پژوهی می تواند مدلی موثر در این زمینه باشد.
وی درباره فرآیند علمی درس پژوهی گفت: دراین شیوه معلمان، با حضور در گروه های کوچک و با تشکیل جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف ومحتوای درس ها و مباحث چالش برانگیز به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند.
متقی، گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس، مشارکت در تحول مستمر آموزش و یادگیری معلمان، ارائه مدلی اثر بخش برای آموزش و پژوهش در مدرسه، ارتقای روحیه کار گروهی معلمان و بازسازی مدرسه همانند سازمان یادگیرنده را در این مدل تحقیق مورد توجه دانست.

**اقدام پژوهی به معلمان امکان بررسی و تبیین وضعیت دانش آموزان را می دهد
وی با اشاره به کارگروه اقدام پژوهی به عنوان یکی از بخشهای مهم تحقیق و پژوهش آموزش و پرورش اصفهان گفت: این کارگروه به معلمان امکان بررسی، توصیف و تبیین وضعیت تحصیلی دانش آموزان را می دهد.
متقی ادامه داد: معلمان در قالب این کارگروه مسائل فراروی یاددهی و یادگیری در کلاس را شناسایی و ابعاد آن را بررسی و مستند می کنند.
وی اضافه کرد: معلمان پس از شناسایی منابع و علت بروز مسائل در ارتباط با یاددهی و یادگیری و طرح سؤال ها یا فرضیه به ارزشیابی اجرای راه حل گام های اقدام پژوهی می پردازند و سعی آنها بر یافتن بهترین شیوه برای بهبود و ضعیت تحصیلی دانش آموزان است.

**کارگروه سواد رسانه ای، کلیدی ترین موقعیت در ارتباط با خانواده هاست
رییس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، از دیگر کارگروه های فعال این گروه به سواد رسانه ای اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش دارای جمعیت بالایی از مخاطب است و ارتباط گسترده ای با خانواده ها دارد و بر این اساس کلیدی ترین موقعیت در ارتقای سواد رسانه ای است.
وی ادامه داد: در این راستا هر اقدامی در زمینه نیاز سنجی، بومی سازی و ارزیابی روش های سواد رسانه ای در آموزش و پرورش مورد اهمیت قرار دارد.
متقی تاکید کرد: مشارکت فعال مدیران و معلمان در امر تغییر و بازسازی مداوم نظام آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین، درک عمیق تر مدیران آموزشی از سواد رسانه ای و بکارگیری راهبردهای اثر بخش رسانه ها در ارتقای محیط آموزشی و فرهنگ سازی از جمله برنامه ها و اهداف این کارگروه است.

**تجربه نگاری، از رویکردهای مهم برای مدیریت دانش و یادگیری است
وی تجربه نگاری را مدلی دیگر از بخش پژوهش برشمرد و گفت: مستند سازی یا تجربه نگاری پژوهشی یکی ازرویکردهای مهم برای نیل به مدیریت دانش و یادگیری است که در آن سعی می شود تجربه زیستی شخصی به دانش عمومی مبدل شود.
متقی بیان کرد: مستند سازی شامل بیان مشاهدات، تجزیه و تحلیل، اندازه گیری، ثبت، مقایسه، تمثیل، طبقه بندی و همچنین تعریف عمل انجام شده است.

**کارگروه آزمون های بین المللی فرصت مهمی برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است
وی با اشاره به فعالیت کارگروه آزمونهای بین المللی تیمز و پرلز، افزود: مطالعات بین المللی روندهای آموزش ریاضیات و علوم با عنوان 'تیمز' و مطالعات بین المللی پیشرفت سواد خواندن با نام 'پرلز' از مهمترین مطالعات تطبیقی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که تحت نظر انجمن بین المللی ارزشیابی تحصیلی انجام می شود.
متقی اظهارداشت: با هدف آشنایی معلمان با محتوا و نمونه سوالات ارزشیابی مطالعات تیمز و پرلز و تلاش برای ارتقای کیفیت عملکرد تحصیلی دانش آموزان، کارگروه تیمز و پرلز در این اداره کل مستقر است.
رئیس گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با تاکید بر اینکه هفته پژوهش یک رویداد مهم علمی است گفت: برای این منظور برنامه های بسیاری در قالب جشنواره ها و نمایشگاه هفته پژوهش در استان برپا خواهد شد.
وی مهمترین برنامه های هفته پژوهش را نمایشگاه و همایش تجلیل از پژوهشگران برتر استان دانست و گفت: این جشنواره در دو بخش دانش آموزی و فرهنگیان دنبال می شود.
متقی تصریح کرد : در جشنواره دانش آموزی معرفی طرح های برتر و معرفی آنها به مرکز علمی تحقیقاتی و دستاوردها پیگیری می شود و همچنین با تعاملی که با دانشگاه های استان انجام گرفته در قالب 'روز درهای باز'، دانش آموزان می توانند از دانشگاهها بازدید کنند و با رشته ها و فعالیتهای دانشگاهی آشنا شوند.
اکنون حدود 40 پژوهش سرا در نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان اصفهان فعال است.
850 هزار دانش‌ آموز در بیش از پنج هزار مدرسه در استان اصفهان مشغول فراگیری تحصیل هستند.
6994/6026/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آموزش و پرورش هفته پژوهش اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۴۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان

در این مراسم از مدیران کل و معاونان سابق اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت استان قدردانی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: افتخارات امروز نظام تعلیم و تربیت استان در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های مدیران و معلمان در دوران مختلف است.

سعادتی با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت رسالت پیامبران است بر توجه به مفهوم استاد و شاگردی در آموزش و پرورش و استفاده از تجربیات پیشکسوتان و انتقال آن به نسل آینده تاکید کرد.

وی تحول و موفقیت آموزش و پرورش را در گرو مشارکت همگانی دانست و یادآور شد: آموزش و پرورش در کانون توجه همه نخبگان، مسئولان و نهاد‌های عمومی و دولتی است و این مجموعه بدون جلب مشارکت آحاد جامعه موفق نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • مراسم تجلیل از ۴۰۰ معلم در عالی‌شهر برگزار شد
  • تجلیل از معلمان ماندگار ‌زنجان/ حال خوش معلمان ۸۰ ساله+‌فیلم
  • رسالت آموزش و پرورش، تربیت نسلی با آرمان‌های انقلابی است
  • تجلیل از چهره های ماندگار تعلیم و تربیت آذربایجان شرقی
  • معلمین نقش و رسالت سترگ تربیتی را عهده‌دار هستند
  • تجلیل از چهره‌های ماندگار تعلیم و تربیت استان
  • رسالت آموزش و پرورش، تربیت نسلی با آرمان های انقلابی است
  • تزکیه و پرورش اسلامی در دستور کار آموزش و پرورش باشد
  • اصل کار تعلیم و تربیت بر عهده معلمین است
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند