Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - براي پويايي و گذار از بند تحريمهاي مختلفي که اقتصاد کشور سال‌هاست با آن دست به گريبان است، حمايت از توليدکننده داخلي براي چرخاندن چرخهاي اقتصاد اصليترين فاکتوري‌ست که بايد توجه کرد.

مهدي مرادي در گزارش خود در نشريه نداي شهروند نوشته است، تيم هاي مديريت اقتصادي کشور مانند وزراتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت يا ساير سازمان هاي عامل در اقتصاد کشور شايد به ظاهر نقش بنيادين را در پويا کردن اقتصاد داشته باشند، اما جامعه و شهروندان بالاترين اثربخشي را رشد اقتصادي کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اينکه هنگام بروز مشکلات و رکودهاي اقتصادي دنبال مقصر در سطح مديريت کلان کشور باشيم اشتباهي است که سالهاست در ايران تکرار مي شود و هر بار با تصميمي مقطعي تارهاي از هم گسيخته اقتصادي را بند کشي مي کنيم در حالي که همان تارها پس از مدتي دوباره دچار پارگي شده و انرژي مضاعفتري را براي ترميم مي طلبد.
خانواده ها به عنوان شکل دهنده جامعه مي توانند ضامن پويايي اقتصاد و ارزش افزوده آفريني اقتصاد باشند. حمايت از توليد ملي تنها راهکار براي پيشرفت اقتصادي کشور است و اين مهم جز با همياري خانوادهها شدني نيست.
اصلاح الگوي مصرف خانوار نخستين فاکتور براي رسيدن به اين فرهنگ اصلاح الگوي مصرف خانواده است.
شوربختانه فرهنگ مصرف کالا در ايران به دليل ارزان و در دسترس بودن آن فرهنگ درستي نيست و اصلاح الگوي مصرف خانوار در ايران به سال ها زمان نياز دارد، با اينکه سال‌هاست در اين باره برنامه ها و اطلاع رساني هاي گوناگون و متنوعي شده است، ولي هنوز خانواده هاي پرشماري الگوي مصرف خود را اصلاح نکرده اند و همچنان فرهنگ خريد و استفاده به اندازه و مورد نياز در خانوارهاي ايراني جا نيفتاده است.
نمونه بارز آن مصرف خارج از استاندارد انرژي در ايران است که از حد متوسط سرانه مصرف جهاني بسيار بالاتر است. بدون شک قيمت بالاي انرژي در کشورهاي پيشرفته و قيمت يارانه اي و ارزان اين انرژي ها در ايران اصلي ترين دليل اين استفاده نادرست است.
پس از اصلاح الگوي مصرف خانوار و رساندن اين الگو به پيمانه ي مد نظر مي توان به فرهنگ سازي براي استفاده از کالاي داخلي رسيد.
هنگامي که شهروندان بتوانند نياز خود را تشخيص و انتخاب درست را انجام دهند ميتوان انتظار داست که به انتخاب کالاي ايراني رغبت داشته باشند چون مي توانند همسو با نياز خود کالاي مورد نظر را انتخاب و خريد کنند.
نقش آموزش و پرورش
دبير اجرايي خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان درست ترين راه کمک به رونق اقتصادي کشور را تغيير نگرش خانوادهها و شهروندان عنوان مي کند.
نيما ظهيريان با بيان اينکه راهکار ايجاد ارزش افزوده براي کالاي ايراني، مصرف کالاي ايراني است، افزود: رونق اقتصادي زنجيرهاي از توليد، عرضه و مصرف است و نقص در هر يک از اين موارد به اين چرخه آسيب مي زند. در حال حاضر ايران توانايي توليد و عرضه بالايي دارد و تغيير نگرش شهروندان نسبت به مصرف کالاي توليد شده در داخل کشور مي تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند.
اين فعال اقتصادي و صنعتي، نقش آموزش و پرورش را در اين ويرايش نگرش شهروندان مهم دانسته و اضافه مي کند: دانش آموزان به عنوان آينده سازان کشور مي توانند نقش بالايي در آينده اقتصادي ايران داشته باشند، آشنا کردن دانش آموزان با توليدات ملي و توليدکنندگان کشور و يادآوري اينکه حمايت از کالاي ايراني در آينده آنان کارساز خواهد بود باعث مي شود از هم اکنون به فکر آينده اقتصادي کشور باشند و خانواده خود را نيز در حمايت از توليد ملي درگير کنند.
وي عنوان کرد: آموزش و پرورش مي تواند با ايجاد تورهاي صنعتي براي دانش آموزان جهت بازديد از مراکز توليدي استان سبب گسترش اين تعامل شود و توليدکنندگان نيز در اين راه با تسهيل برگزاري اين تورها اين سازمان را حمايت مي کنند.
حمايت از کالاي استاني
ظهيريان با اشاره به اينکه حمايت از کالاي ايراني را بايد از حمايت از کالاي توليد شده در هر استان شروع کنيم گفت: اگر خانواده هاي استان با محصولاتي که در استان توليد مي شوند آشنا شوند و به استفاده از اين کالاها راغب تر باشند، سبب رونق چرخه اقتصادي استان خواهند شد و اگر اين توليدکنندگان در بازار دوام داشته باشند در آينده فرزندان همين خانواده مي توانند در اين کارخانه ها و توليدي ها مشغول به کار شوند. به عبارتي اگر خانواده ها از توليدکنندگان داخلي حمايت کنند در آينده به اشتغال فرزندان خود کمک کرده اند.
وي افزود: «کيفيت» و «قيمت» مهمترين آيتم هاي انتخاب براي خريد است و توليدکنندگان ما نيز بايد بر کيفيت محصول خود نظارت بيشتري داشته باشند.
پويش هاي مردمي
اتاق بازرگاني صنايع و معادن و کشاورزي استان نيز از سال پيش طرحي با عنوان «پويش حاتا» «حاميان استفاده از توليدات ايران»، به منظور حمايت از مصرف کالاهاي توليد داخل و توجه به بخش اشتغال در زنجان راه اندازي کرده بود و در اين راه به نتايج مثبتي نيز دست يافته است.
غلامحسين جميلي، رييس اتاق بازرگاني صنايع و معادن و کشاورزي استان، تشويق و ترغيب مردم به خريد کالاي ايراني را مهمترين فاکتور براي رسيدن به ثبات و رونق اقتصادي دانست و افزود: اصلي ترين راه حل براي تشويق شهروندان به خريد کالاي ملي شناساندن درست آن است، اگر محصول توليد شده به درستي شناسانده و محاسن و معايب آن به درستي ارائه شود مي تواند خود را در سبد خريد خانوارها جاي دهد و وقتي مردم شناخت درستي از محصولات ملي نداشته باشند ناخودآگاه به سوي محصولات خارجي که برندهاي نام آشناتري هستند کشيده خواهند شد در حالي که محصول مشابه ايراني کيفيت در همان سطح با قيمتي پايين تر دارد.
جميلي گفت: تشويق مردم به مصرف کالاي داخلي ابعاد اجتماعي ديگري نيز دارد و از روند صعود بيکاري در کشور جلوگيري مي کند، به همين سبب مشکلات پس از بيکاري و معضلات اجتماعي مانند طلاق يا اعتياد نيز کم مي شود. وي همچنين، ايجاد تعهد اخلاقي مردم به خريد کالاي داخلي را پروسه اي بزرگ عنوان کرد و افزود: براي تشويق و ترغيب به مصرف کالاي ايراني بايد همه ارگانها و سازمانها وارد کارزار شوند و يک يا دو مجموعه نمي تواند اين پويش را به سرانجام رساند.
رييس اتاق بازرگاني صنايع و معادن و کشاورزي استان، شناخت ذائقه مصرف کننده، ايجاد بستر امن براي توليد کننده و سرمايه گذار، رفع موانع توليد و حمايت از توليد کننده را ضامن بقاي کشور و رونق آن دانست و اضافه کرد: تشويق و تجليل از واحدهاي توليدي که محصول با کيفيتي توليد مي کنند مي تواند به ايجاد رقابت در بالابردن کيفيت بيانجامد و اين رقابت سالم و شيرين در نهايت به رونق اقتصادي کشور منتهي مي شود.
تشکيل خوشه هاي صنعتي
مدير عامل شرکت شهرکهاي صنعتي استان زنجان با بيان اينکه حمايت از کالاي ايراني ضامن توسعه اقتصادي و اشتغال است گفت: اين شرکت از سرمايه گذاراني که قصد راه اندازي صنايع کوچک و بزرگ در استان را دارند حمايت مي کند.
ايرج احمدي گفت: از ابتداي فعاليت شرکت شهرک هاي صنعتي 1585 قرارداد واگذاري زمين با سرمايه گذاران بسته شده که از اين تعداد 900 پروژه به بهره برداري رسيده و باقي قراردادها نيز در مراحل مختلف اجرايي هستند.
وي گفت در حال حاضر از حدود 900 شرکت به بهره برداري رسيده در شهرک هاي صنعتي استان 114 واحد غير فعال هستند و باقي شرکت ها همچنان در حال فعاليت هستند و ادامه فعاليت اين شرکت به همت عمومي و حمايت از توليدات آنان نياز دارد.
احمدي تشکيل خوشه هاي صنعتي را يکي از راهکارهاي موثر در پيشرفت صنعتي هر صنف عنوان کرد و افزود: با اينکه توليد کفش در شهرستان هيدج با قدمتي بيش از 40 سال تا چند سال پيش کفش هاي توليدي شهرستان هيدج شناخته شده نبود که با صدور جواز توسعه خوشه کفش هيدج اکنون اين شهرستان به يکي از قطب هاي بزرگ توليد کفش کشور تبديل شده است و برند کفش توليد هيدج به زودي نامي بزرگ در صنعت توليد کفش کشور و به يکي از محصولات صادراتي مهم استان تبديل خواهد شد.
مديرعامل شرکت شهرک هاي صنعتي استان حمايت از توليدات استان را مقدمه اي بر حمايت از توليدات ملي دانست افزود: در استان زنجان و در شهرک هاي صنعتي استان محصولات مهم و با کيفيتي توليد مي شود که با برندسازي و حمايت از آنان مي توان آينده خوبي براي اقتصاد استان متصور شد.
مشارکت همه جانبه
در حمايت از کالاي ايراني نه فقط مردم بلکه مسوولان نيز مشارکت همه جانبهاي داشته باشند. تشکيل کارگروه هاي استاني و شهرستاني، کارگروه هاي شتاب دهنده و رفع موانع توليد و عرضه، ستادهاي مشترک ميان سازماني، الزام ادارات و ارگانها به استفاده از محصولات داخلي و راه هاي بسياري که مسوولان مي توانند چرخ توليد و بازار توليدات داخلي را تقويت کنند. شايد گنجاندن واحدهاي درسي درست مصرف کردن و حمايت از کالاي ايراني در دروس دانش آموزان نيز ميتواند به فرهنگ سازي استفاده درست کمک شاياني کند.
رسانه ها نيز در اين بين مي توانند نقش پررنگي در اين پويش داشته باشند. تشويق رسانه ها به خصوص رسانه ملي به پرداختن به اين موضوع و درج تبليغات محصولات ايراني با تخفيف در رسانه ها مي تواند کمک بزرگي به فرهنگسازي استفاده از کالاي ايراني کند.
منبع: نشريه نداي شهروند
3216/6085
3216
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۴۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها

نتایج اخیر یک پژوهش چندساله نشان می‌دهد که سرانه مصرف مواد غذایی ایرانی‌ها با وجود گرانی اقلام غذایی و شرایط بد اقتصادی تغییر چندانی نداشته و آن‌ها در وضعیت سوءتغذیه بحرانی قرار ندارند، اما بخش عمده درآمدهایشان به سمت تأمین مواد غذایی رفته است.

به گزارش همشهری، متخصصان تغذیه بر مصرف همه گروه‌های غذایی؛ کربوهیدرات، چربی‌ها، پروتئین، لبنیات، میوه و سبزیجات، برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها تأکید می‌کنند؛ محصولاتی که البته طی چند سال گذشته روند افزایشی قیمت داشته و به نوعی حضورشان در سفره‌ها کمتر شده. این وضعیت حواشی متعددی را هم رقم زده و اخبار متعددی از تبعات این مساله مطرح می‌شود، از جمله این‌که ایرانی‌ها در مسیر گرسنگی قرار گرفته و دچار سوءتغذیه شده‌اند.

 به گفته جلال‌الدین میرزای‌رزار، رئیس انجمن تغذیه ایران، هم پیش‌تر فکر می‌کردند که بحث سوءتغذیه در کشور جدی است و به همین دلیل یک طرح ملی از سوی انستیتو تحقیقات تعذیه در این باره در کشور کلید خورد که نتایج آن سوءتغذیه خانواده‌های ایرانی را رد می‌کند.

در این باره حتی تابستان سال گذشته سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد -فائو- از کاهش قابل توجه سوءتغذیه در ایران طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: «طی این دوره ۶.۱ درصد از جمعیت ایران با مشکل سوء تغذیه مواجه بودند و این عدد در دوره قبل -۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰- بالغ بر ۷ درصد بوده است.»

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه ایرانی ها

عجیب‌ترین ادعا درباره سوءتغذیه ایرانی‌ها تابستان سال گذشته مطرح شد. مدیرکل سابق مطالعات اجتماعی وزارت تعاون با بیان اینکه اوضاع سوءتغذیه در کشور بحرانی شده، عنوان کرد: «۵۷درصد ایرانی‌ها سوءتغذیه دارند و کالری مورد نیاز یعنی ۲۱۰۰ کیلوکالری را دریافت نمی‌کنند. ۱۴.۵میلیون نفر از این ۵۷درصد هم کودکند و نزدیک ۱۰میلیون نفر زیر ۱۲سال»؛ ادعایی که نشان می‌داد فقر غذایی، سلامت بیش از نیمی از جمعیت کشور را تهدید می‌کند و هم نظام سلامت و هم آینده‌سازی کشور با مشکلات قابل‌توجهی روبه‌رو است.

ادعای این مسئول همان زمان هم مورد انتقاد گرفت و عنوان شد که حتی میانگین جدول سازمان بهداشت جهانی برای میزان کالری مورد نیاز گروه‌های سنی مختلف، متفاوت است. به‌عنوان مثال درباره افراد زیر ۱۰ سال دچار سوءتغذیه که به تأکید این مسئول سابق چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر بودند، اگر پسر باشند ۸۵۰ تا ۱۹۸۰ کالری مورد نیاز است و اگر دختر باشند ۱۲۵۰ تا ۱۷۳۰ کالری. به همین دلیل میانگین عجیب ۲۱۰۰ کیلوکالری درباره این گروه سنی مصداق ندارد.

این در حالی است که وزارت بهداشت هم براساس جدولی که از سوی انستیتو تغذیه ایران تهیه شده بود، میانگین کالری و پروتئین مصرفی دهک‌های مختلف در سال ۹۷ را اعلام کرد. براساس این جدول، تنها ۴ دهک ابتدایی کالری کمتر از ۲۱۰۰ دریافت کرده بودند؛ دهک اول ۱۶۳۵، دهک دوم ۱۸۴۱، دهک سوم ۱۹۳۴ و دهک چهارم ۲۰۰۵؛ بنابراین کالری دریافتی ۳ دهک تفاوت قابل توجهی با میانگین کالری مطرح‌شده از سوی مدیرکل سابق مطالعات اجتماعی وزارت تعاون نداشته است.

البته آمار‌های رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که حدود ۱۶درصد کودکان زیر ۶ سال در ایران دچار سوء‌تغذیه‌اند و ۸۰۰هزار کودک در سنین رشد با کمبود انرژی و مواد پروتئینی و کمبود ریزمغذی‌ها روبه‌رویند. متولیان نظام سلامت همچنین از کمبود وزن ۱۱درصد کودکان در ایران و لاغری شدید حدود ۵درصد از کودکان خبر می‌دهند.

سرانه مصرف تغییری نکرده

ایرانی‌ها طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ بهبود ۱۲ پله‌ای در رده‌بندی جهانی سوءتغذیه داشتند و در جایگاه ۹۰ قرار گرفتند؛ یعنی در مقایسه با ۱۶۷ کشور جهان از نظر سوءتغذیه، ۷۷ کشور جهان سوءتغذیه بیشتری نسبت به ایران داشته‌اند. حالا پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند که ایرانی‌ها از نظر سوءتغذیه در وضعیت بحرانی قرار ندارند.

رئیس انجمن تغذیه ایران در این‌ باره به توضیح می‌دهد: دراین‌باره یک پژوهش چندساله از سوی انستیتو تحقیقات تغذیه ایران آغاز شد. نام این طرح «سرانه مصرف مواد غذایی در خانوار‌های ایرانی» بود و از ۸ هزار خانوار ایرانی یادآمد غذایی گرفته شد. در طول این مطالعه سرانه مصرف تمام اجزای مواد غذایی در کشور به‌صورت پراکنده مورد اندازه‌گیری قرار گرفت. نتایجی که اخیرا به‌دست آمده نشان می‌دهند که سرانه مصرف نسبت به قبل از شرایط بد اقتصادی خیلی تغییر نکرده است که ایرانی‌ها را دچار سوءتغذیه بحرانی کند.

هزینه‌های ۵۰ درصدی برای خوراکی‌ها

به‌گفته میرزای‌رزاز، این مطالعه نشان داد که خانوار‌های ایرانی بخش قابل توجهی از درآمد خود را به تامین مواد غذایی اختصاص داده‌اند. او دراین‌باره عنوان می‌کند: اگر در سال‌های گذشته یک خانوار مجبور بود ۱۵ تا ۲۰ درصد از درآمد خود را به خورد و خوراک اختصاص دهد، اکنون این عدد به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است؛ اما مصرف سرانه چندان جابه‌جا نشده است، مگر درباره گوشت به‌صورت خاص، و شاید لبنیات.

این متخصص تغذیه درباره سرانه مصرف لبنیات در ایران توضیح می‌دهد: این شاخص در کشور ما در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته همیشه کم بوده و اکنون هم همان وضعیت را دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان کاهش مصرف را خیلی به مسائل اقتصادی ربط داد.

حمایت‌های غذایی ارجح‌تر است

رئیس انجمن تغذیه ایران با تأکید بر اینکه این آمار‌ها در دهک‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر تفاوت‌هایی دارد، عنوان می‌کند: این گروه‌ها در یک یا ۲ دهک قرار دارند که در سازمان‌های مردم‌نهاد و ان‌جی‌اوها، ارگان‌های نیمه‌دولتی مثل کمیته امداد و ارگان‌های دولتی مثل سازمان بهزیستی به‌عنوان مستمری‌بگیر ثبت شده‌اند. یکی از توصیه‌های همیشگی ما به دولت‌ها درباره این گروه‌های آسیب‌پذیر این بوده است که این گروه‌ها باید تحت حمایت‌های غذایی قرار داشته باشند؛ یعنی به جای دریافت یارانه و کمک‌های نقدی، سبد‌های مواد غذایی دریافت کنند تا دچار سوءتغذیه که عامل بسیاری از بیماری‌هاست، نشوند.

میرزای‌رزاز تأکید می‌کند: تحقیقات نشان داده است که پول نقد پرداختی به این خانوارها، به دلیل گرفتاری‌های زیادی که دارند، به مواد غذایی اختصاص پیدا نمی‌کند و صرف موارد و مسائل دیگر می‌شود.

دیگر خبرها

  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد
  • مشکلات ۷ بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • چالشی در خصوص تأمین و قیمت کالای شکر خوزستان ایجاد نشود
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو