Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-28@18:59:38 GMT

پنجره های فیبا چیست و برای بسکتبال ما چه می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۵۰۴۶

به گزارش ایلنا، تیم ملی بسکتبال در حال حاضر یکی از بخت های صعود به جام جهانی است اما برای نهایی کردن صعود خود منتظر پنجره ششم و بازی با تیم های ژاپن و استرالیا در تهران است. این رقابت ها 2 و 5 اسفند برگزار می شود. تیم ملی در پنجره پنجم ابتدا برابر استرالیا شکست خورد و سپس در فیلیپین مقابل تیم ملی این کشور به پیروزی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تا پنجره ششم حدود هفتاد روز فرصت داریم و انتظار نمی رود تا یک هفته به شروع بازی ها اتفاق خاصی بیفتد.

تجربه پنجره های قبلی به ما نشان می دهد تا چند روز قبل از پنجره ششم مطلبی درباره تیم ملی و بازی هایش منعکس نمی شود در حالی که بسکتبال ما در این حوزه به مطالعه و تفکر بیشتری نیاز دارد.

پنجره های فدراسیون جهانی بسکتبال(فیبا) در بازه زمانی مناسبی برای تیم های ملی برنامه ریزی و هدفگذاری شده است که در بازتولید و شناسایی روح حاکم بر رویدادهای بسکتبال سودمند است. بازگشایی این پنجره ها برای بسکتبال ایران که سالهاست درجا زده است و بازیکنان و مربیان زیادی طی سال ها حتی فرصت برابر نداشتند تا برای خلق گفتمان های جدید در رویدادهای بسکتبال ایده های خود را عملیاتی کنند، از هر جنبه ای که نگاه کنیم مثبت است.

در زمینه سخت افزاری، قوانین بین المللی به داد بسکتبال رسید تا تالار قدیمی آزادی را با رویکرد بازی های انتخابی جام جهانی نونوار کند یا این روزها صحبت هایی شنیده می شود تا پنجره ششم در سالن 12 هزارنفری آزادی برگزار شود. امکانات موجود این امکان را فراهم کند یا نه بحث جداگانه ای است اما همین که بر اساس نیازهای بین المللی به تکاپو افتاده ایم به تنهایی مسیر آینده را هموارتر می کند.

در سال های گذشته بیشترین میزبانی ایران مربوط به رقابت های غرب آسیا بود اما امسال از غرب تا شرق آسیا مهمان داریم و تیم های ملی یکی بعد از دیگری به ایران می آیند پس باید میزبان خوبی باشیم. وقتی نتوانیم روح حاکم بر رویدادهای مهم مانند بازی های انتخابی جام جهانی را به مردم بشناسانیم وغیرسیستماتیک و صرفا با سوگیری فقط از طریق رسانه ها روی نتیجه یک بازی تبلیغ کنیم، نمی توانیم خواست خود را از پدیده ای به نام پنجره های فیبا نشان بدهیم.

پنجره های فیبا علاوه بر تلاش و تشویق تیم های ملی بسکتبال به منظور نتیجه گیری و رفتن به جام جهانی، رویکردهای تازه ای در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارد که شناخت این مباحث بدون افرادی که در این حوزه ها مطالعاتی دارند، امکان پذیر نیست. بسکتبال ایران به گروه مطالعاتی با هدف ثبت گزارش های اجتماعی و فرهنگی نیاز دارد تا گفتمان های جدید را خلق و درون جامعه برجسته کند.

 

کارکردهای پنجره های فیبا

مساله ما در بازی های انتخابی جام جهانی چیست؟

رفتن به جام جهانی، تاثیر روابط بین الملل، ساخت و تجهیز امکانات موجود و رسیدن به وضع مطلوب،گفت و گوها، حاشیه ها، فراهم کردن امکان میزبانی شهرستان ها، شرایط اقتصادی میزبان،رشد و پیشرفت ورزشکاران، مربیان، عوامل اجرایی، انتقال بازیکن، برندسازی، محبوبیت و اقبال عمومی، رونق رسانه ها،افزایش مطالعات علمی بسکتبال و....با این رویکردها باید گفت بازی های انتخابی جام جهانی و استفاده از کارکردهای متعدد آن توام با برنامه ریزی، امکان خلق گفتمان های جدید را فراهم می کند که تحلیل و بررسی این حوزه های فکری بدون مطالعات تخصصی امکان پذیر نیست.

پنجره های فیبا بسکتبال را به میان ما آورد بنابراین سیستماتیک و با تصمیم گیریهای درست این پنجره ها را باز کنیم.

 

سهمیه ها در سیستم جدید

در سیستم جدید رقابتی بسکتبال از سال 2017 قاره آسیا در مجموع 7 سهمیه برای جام جهانی 2019 دارد و تیم چین هم با توجه به میزبانی،‌سهمیه جداگانه ای گرفته است.

سهمیه های جام جهانی 2019 به این شکل توزیع می شوند:

آفریقا: 5 تیم

آمریکا: 7 تیم

آسیا: 7 تیم

اروپا: 12 تیم

میزبان: یک تیم (چین)

جام جهانی 2019

پیش از این جام جهانی بسکتبال هر چهار سال یک بار در سال های زوج همزمان با جام جهانی فوتبال برگزار می شد؛ اما برای خروج از سایه فوتبال،‌دوره بعدی جام جهانی به جای سال 2018 در سال 2019 برگزار می شود. ضمن اینکه 32 تیم به جای 24 تیم در این دوره از جام جهانی شرکت می کنند و 92 مسابقه در 16 روز برگزار می شود.

برترین تیم آسیا و برترین تیم اقیانوسیه در جام جهانی 2019 به طور مستقیم سهمیه المپیک 2020 می گیرند...(ادامه دارد)

افشین رضاپور

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بسکتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۵۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی تیم بسکتبال سه نفره بانوان مقابل ماکائو در کاپ آسیا

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون بسکتبال، تیم ملی بسکتبال ۳ نفره بانوان ایران در رقابت‌های کاپ آسیا کهبه میزبانی کشور سنگاپور برگزار می‌شود امروز در اولین دیدار خود که از ساعت ۱۰:۱۰ به وقت ایران برگزار شد در مقابل تیم ماکوئوقرار گرفت. تیم ملی بانوان کشورمان در این بازی با نتیجه ۱۶بر۵ ماکائو را شکست داد.د ر این بازی نگین رسولی‌پور ۶

امتیاز،مهلاعابدی ۵ امتیاز،فرناز خدامرادی ۳ امتیاز و فائزه شهریاری ۲ امتیاز کسب کردند.

تیم ایران در دومین بازی خود امروز از ساعت ۱۵:۱۵ در مقابل تیم کره‌جنوبی قرار خواهد گرفت‌.

کد خبر 6064053 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • دو برد بسکتبال سه نفره مردان ایران در کاپ آسیا
  • دومین پیروزی مردان ایران در بسکتبال ۳ نفره جام آسیا
  • نخستین پیروزی مردان ایران در بسکتبال ۳ نفره جام آسیا
  • تلاش می‌کنیم با بهترین شرایط وارد پلی‌آف شویم/دلیرزهان بازیکن تیم‌ملی پنج‌نفره است یا سه‌نفره؟
  • اولین بازی نیمه نهایی باشگاه‌های بسکتبال غرب آسیا
  • اولین بازی نیمه نهایی باشگاه های بسکتبال غرب آسیا
  • بسکتبال ۳ نفره جام آسیا؛ پیروزی بانوان ایران مقابل ماکائو در گام نخست
  • بسکتبال NBA | تعقیب و گریز پرهیجان در کنفرانس غرب
  • پیروزی تیم بسکتبال سه نفره بانوان
  • پیروزی تیم بسکتبال سه نفره بانوان مقابل ماکائو در کاپ آسیا