Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت نخستین محصول دانه روغنی کینوا از کشتزارهای این استان آغاز شد.

محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: دانه روغنی کینوا به عنوان مادر غلات و از خانواده گیاهان دارویی است که امسال در سطح 19 هکتار از کشتزارهای این استان در شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین کشت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی میانگین برداشت دانه کینوا در استان را 2 تا 2.5 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: سهمیه کشت این گیاه در استان برای سال جاری 20 هکتار تعیین شده بود که امید است با آموزش کشاورزان این رقم در سال زراعی آینده به 100 هکتار برسد.
وی افزود: این محصول پارسال به صورت آزمایشی در سطح یک هکتار در اسفراین و 2 هکتار در مانه و سملقان کشت شده بود که میانگین برداشت آن 2.5 تن در هکتار بود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گیاه کینوا به عنوان یک محصول کم آب طلب است که شرایط آب و هوایی چهار تا 40 درجه سانتیگراد را تحمل می کند و بهترین زمان کشت آن در استان ما 15 مردادماه و برداشت آن اواسط آبان ماه است.
کاظمیان اظهار داشت: با توجه به اینکه این محصول بعد از برداشت گندم و جو کشت می شود و در مدت زمان کوتاهی به بار می نشیند برای کشاورزان صرفه اقتصادی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه قیمت کینوا سه تا چهار برابر قیمت گندم است افزود: هر یک کیلوگرم کینوا 80 هزار ریال به صورت خرید تضمینی از کشاورزان خریداری می شود که این دانه روغنی بعد از پوست گیری و فراوری، با قیمت هر کیلوگرم 350 هزار ریال نیز به فروش می رسد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: شهرستان های اسفراین، گرمه و جاجرم با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستند که به کشاورزان این مناطق توصیه می شود گیاهان کم آب طلب از جمله کینوا را در مزارع خود کشت کنند.
کاظمیان افزود: با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر و سازگاری آب و هوایی، کینوا جایگزین محصولات با مصرف آب زیاد از جمله برنج در استان است.
وی اظهار داشت: گیاه کینوا جایگزینی مناسب برای کشاورزان بجنورد و مانه و سملقان به جای کشت برنج است چرا که برنج 33 تا 35 هزار متر مکعب آب در هر هکتار مصرف دارد اما برای کشت کینوا 15 هزار متر مکعب آب در هر هکتار نیاز است.
کاظمیان افزود: علاوه بر این مناطق جنوبی استان نیز که دارای آب و خاک شور با کیفیت پایین است نیز گیاه دارویی کینوا که اقتصادی و باصرفه است کشت خواهد شد.
گیاه کینوا گیاهی از خانواده تاج خروس است که به عنوان گیاه دارویی و دانه روغنی استفاده می شود، این گیاه قدمتی پنج هزار ساله دارد، کینوا منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب2 و آهن است، این گیاه از سال 1388 وارد ایران شده و تاکنون در استان های ایرانشهر، اهواز، گرگان، آمل، و به تازگی در خراسان شمالی کشت شده است و در شرایط کم آبی مقاوم و با کشت برنج رقابت می کند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
امسال 48 درصد از زمین های آبی باغی و زراعی استان خراسان شمالی با تنش آبی رو به رو بوده است.
3007/5132

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي كينوا خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۶۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد

نخستین نشای مکانیزه مازندران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در هشت هکتار از اراضی زراعی روستای فیروزکلای بخش دشت سر آمل آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آمل، سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در آغاز نخستین نشاء مکانیزه کشور در آمل با بیان اینکه فصل برنجکاری در کشور با کاشت نخستین شالی در شالیزارهای روستای " فیروزکلا" بخش دشت سر شهرستان آمل آغاز شد اظهار داشت: توسعه مکانیزه شدن فرایند کاشت  تا برداشت برنج دنبال می‌شود که هدف کاهش هزینه تمام شده برای قشر  شالیکار است.

وی گفت: در حوزه برنج کاری بیشترین مشکلات را داریم و در دوسال گذشته اقداماتی برای رفع مشکلات انجام شد و با انجام برخی پیگیری‌ها درصدد ارتقای بهره‌وری برنج هستیم.

استاندار مازندران با تاکید بر تولید برنج یادآور شد: مصرف آب در فرایند تولید برنج باید مدیریت شود و در این زمینه  از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده می‌کنیم تا با برنامه ریزی و صرفه جویی بتوان  افزایش کمیت و  کیفیت محصول برنج را شاهد بود.

استاندار مازندران به رونق بازار برنج اشاره کرد و یادآور شد: خارج شدن رکود  در بازار برنج را در دستور کار داریم و از اواخر سال گذشته با دستور رئیس جمهور و اختصاص بودجه برای خرید برنج مازندران اقدام شده که برنج های دپو شده در حال خریداری است.

حسینی‌پور در ادامه گفت: برنجکاران در فرآیند تولید برنج باید از فروش محصول در بازار با قیمت مناسب رضایت داشته باشند.

بابک مومنی سرپرست جهادکشاورزی استان مازندران هم در نخستین آئین نشای مکانیزه مازندران با بیان اینکه امسال قابلیت کشت برنج مازندران در 215 هزار هکتار  وجود دارد، اظهار داشت: امنیت غذایی نقش مهمی در کشور دارد و در چارچوب برنامه‌ها وزارت کشاورزی  نگاه به سمت بهره وری و عملکرد دارد که با دانش محققین و انتقال این دانش همراه باشد‌. 

وی از تشکیل انجمن کشاورزان پیش‌رو در این استان خبر داد و عنوان کرد: پیش‌بینی شده 10 تا 15 درصد با استفاده از برنامه ریزی کودی  و استفاده از ریزمغذی‌ها در سیستم آبیاری متناوب، ارتقای عملکرد داشته باشیم.

سرپرست جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه بیش از 91 درصد ظرفیت آببندان‌ها پر شده است ولی در بخش سدها مشکل داریم، خاطرنشان کرد: تاکنون 175 هزار هکتار با بیش از 80 درصد شخم اولیه انجام شده و قریب به 58 هزار هکتار یعنی 30 درصد آماده نشا هست که سال گذشته نسبت به 50 سال گذشته سخت‌ترین سال بوده و امسال وضعیت بهتری را مواجه خواهیم بود.

مومنی از اجرای اولین پروژه پایلوت ملی طرح جامع زیرساخت اراضی کشاورزی در نوایی محله فریدونکنار خبر داد و گفت: در کشاورزی بحث باز چرخانی آب و تکمیل طرح زیرساخت در اراضی شالیزار در دستور کار است که هم زیرساخت تامین آب داشته باشد و از دسترس خارج نشود که تا دو هفته آینده آماده افتتاح خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح توسعه ارقام پرمحصول امسال در27 هزار هکتار اقبال به سمت کشت پرمحصول است که با اتخاذ تدابیری پیش بینی می‌شود از 900 هزار تن برنج سفید به بیش از یک میلیون تن برنج برداشت داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت بیش از ۹۰ هزار تن گندم در میاندوآب
  • نخستین نشای مکانیزه مازندران آغاز شد
  • برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد
  • اختصاص ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی بخش جلگه رخ تربت حیدریه به کشت کلزا
  • آغاز برداشت دانه‌های طلایی گندم در شادگان
  • مبارزه به موقع با آفات تولید محصول را افزایش می‌دهد
  • ضرورت مبارزه به موقع با آفات و بیماری‌ها
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • آغاز کشت چغندر قند بهاره در مرودشت