Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@19:55:02 GMT

بندرعباس در معرض تهدید زباله و سایت های میگو

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۶۶۵۷

بندرعباس در معرض تهدید زباله و سایت های میگو

بندرعباس- ایرنا- به گفته کارشناسان زیست محیطی و دریایی، ایجاد سایت های پرورش میگو در شرق و تجمع زباله و ورود فاضلاب به دریا در غرب شهر بندرعباس را از هر دو طرف محاصره کرده و در معرض تهدید جدی قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این عده که روز یکشنبه به نشست هشتاد و نهم شورای شهر دعوت شده بودند، در حضور اکثریت اعضای شورا، معاون شهردار، نمایندگان محیط زیست، نماینده فرماندار، رییس مرکز بهداشت و مشاوران حوزه محیط زیست و دریایی شهردار بندرعباس واقعیت های تلخ شهری را بیان داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته دستور کار این نشست نیز در حوزه خدمات شهری در خصوص ساماندهی ساحل بندرعباس اعم از پاک‌ سازی و جمع‌ آوری قلیان فروشان در ساحل ، چگونگی جمع ‌آوری زباله‌ها و همچنین سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر' اختصاص داشت.
پیش از شروع دستور کار شورا، اسماعیل بواشه عضو شورا در نطق پیش از دستور، نسبت به تخریب برخی نمادهای شهری (اِلِمان ها) بندرعباس در روزهای هشدار داد و خواستار توجه بیشتر شهرداری به نگهداری از این المان ها و آموزش های مردمی در این زمینه شد.
معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس نیز در این نشست اظهار داشت: بر اساس نظرسنجی های انجام شده، جمع آوری زباله، فضای سبز و جمع آوری سگ های بدون صاحب مهمترین درخواست ها و اولویت های مردم بندرعباس است.
اسماعیل موحدی نژاد با اشاره به برخی اقدام های انجام شده برای رفع دغدغه های یاد شده، راه اندازی سایت نگهداری و عقیم سازی سگ ها در غرب بندرعباس، ایجاد گشت جمع آوری قلیان در نوار ساحلی و اجرای طرح تپش (تفکیک پسماند شهری) به صورت نمونه (پایلوت) را مهمترین کارهای یکسال گذشته در این حوزه ها معرفی کرد.
وی ادامه داد: برای برخورد با عرضه قلیان در ساحل، سه دستگاه خودروی واحد مقابله با تخلف شهری با 25 نفر نیروی انسانی از ساعت 17 تا 22شب در نوار ساحلی گشت زنی می کنند.
معاون خدمات شهری در زمینه جمع آوری و عقیم سازی و نگهداری سگ های ولگرد در سطح شهر بندرعباس نیز ضمن تشریح کارهای انجام شده، موفقیت در این حوزه بدون همکاری سایر نهادهای متولی را غیرممکن دانست.

*هر سگ چهارمیلیون ریال خرج دارد
به گفته این مسوول شهری جمع آوری ، نگهداری عقیم سازی و رهاسازی مجدد هر قلاده سگ بین 20روز تا یک ماه زمان می برد و حدود سه میلیون و500 هزار تا چهار میلیون ریال هزینه دارد.
معاون خدمات شهری در پاسخ به گفته های تعدادی از اعضای شورای شهر مبنی بر موثر نبودن برنامه های جمع آوری سگ ها و افزایش تعداد سگ های بلاصاحب و سرگردان در شهر این موضوع را تایید و اضافه کرد: با توجه به چگونگی زاد و ولد سگ ها، هر جفت سگ نر و ماده در طول سال حدود 24توله به جمعیت سگ ها اضافه می کنند و این یک مشکل جدی است که منحصر به بندرعباس نیست و تمام روستاها و شهرهای کشور را درگیر کرده است.
موحدی نژاد همچنین تاکید کرد: در زمینه هایی مانند جمع آوری معتادان از سطح شهر شهرداری تجربه های موفقی داشته اما استمرار آن نیازمند همکاری های درون استانی و برون استانی است.

*بستن ساحل سورو صلاح نیست
وی درباره ساماندهی ساحل سورو و جلوگیری از ورود خودرو به این منطقه اظهار داشت: براساس کارشناسی های انجام شده، بستن کامل ساحل سورو به روی خودروها آسیب های دیگری مانند حذف گردشگر را به همراه خواهد داشت که ایجاد یک مسیر ورودی و خروجی مشخص و اجرای طرح بوم گردی در سورو به عنوان راهکارهای اجرایی در دستور کار قرار گرفته است.

*تصمیم های احساسی شورا و شهرداری بلای جان شهروندان بندرعباس
رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر در این نشست ریشه بسیاری از مشکلات فعلی شهری را تصمیم های احساسی شورا و شهرداری بندرعباس دانست که برای شهروندان خسارت بار است.
آبتین امیری افزود: ارائه برنامه و نقشه راه توسط شهرداری، تغییر دیدگاه اعضای شورای شهر به خدمات شهری و هماهنگی های فرابخشی سه شرط تغییر وضعیت موجود است.
وی ادامه داد: شورا و شهرداری بر روی برنامه های عمرانی متمرکز هستند اما شهروندان شورا و شهرداری را بر اساس کیفیت خدمات شهری قضاوت می کنند.
به گفته امیری مردم نبود پل را تحمل می کنند ولی وجود سگ های ولگرد و تصرف ساحل توسط عرضه کنندگان قلیان را نمی پذیرند.
وی اضافه کرد: مشکلات پیش آمده برای کارگران و پیمانکاران زیرمجموعه شهرداری بازتاب نگاه شورا و شهرداری است و اگر به امکانات مورد نیاز آنها توجه می کردیم ، این مشکلات به وجود نمی آمد.
این عضو شورا ادامه داد: هزینه اداره شهر سه برابر شده اما اعتبارات خدمات شهری متناسب با آن افزایش نیافته و پیمانکاران دیگر همکاری نکرده و در حال فرار هستند و زندان رفتن را به انجام تعهدات خود ترجیح می دهند.
وی برای حل مشکلات خدمات شهری پیشنهاد داد برای یک سال اعتبارات عمرانی شهرداری به خدمات شهری اختصاص یابد و برای حل مشکل عرضه قلیان در نوار ساحلی نیز پیشنهاد داد یک منطقه مجاز برای عرضه و استفاده از قلیان مشخص شود تا سایر نقاط سالم بماند.

*فاجعه زیست محیطی در شرق بندرعباس و نامه به استاندار
رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر بندرعباس اضافه کرد: سایت پرورش میگو ودر منطقه شهری مجاور اسکله نخل ناخدا در حال ایجاد است که راه اندازی آن 'بزرگ ترین فاجعه زیست محیطی تاریخ هرمزگان' خواهد بود که در این باره به استاندار نامه نوشته ایم و دلیلی وجود ندارد ثروت عمومی و آینده شهر در خدمت خواص قرار گیرد.
مشاور شهردار بندرعباس در امور ساحل و دریا نیز درنشست شورای شهر اظهار داشت: بر اساس پایش های انجام شده، انواع آلودگی ها در ساحل بندرعباس وجود دارد که ورود این آلاینده ها به ساحل و دریا وضعیتی بحرانی را به وجود آورده است.
صمد حمزه‌ای تصریح کرد: بسیاری از کارهایی که در ساحل بندرعباس انجام شده مکان یابی مناسبی ندارد و درباره آثار زیان بار و آلایندگی استخرهای پرورش ماهی و میگوی در حال احداث در ساحل شرقی بندرعباس به استاندار گزارش کامل داده شده است.
وی تصریح کرد: پساب حوضچه ها و استخرهای پرورش میگو دارای مواد مضر و باکتری زا از جمله آمونیاک است که بیماری‌ زا بوده و مشکلات زیادی ایجاد می کند وعلاوه بر آن با این اقدام های ساحل شرق بندرعباس به ساحل گلی تبدیل می شود و ریزدانه ها را افزایش می دهد.
مشاور شهردار بندرعباس در امور ساحل و دریا هشدار داد: با توجه به موارد گفته شده، بندرعباس از شرق وغرب در محاصره معضل زیست محیطی قرار گرفته و با این روند نباید در آینده منتظر بهره برداری از ساحل باشیم.

*وضعیت بحرانی است، کار ضربتی کنید
مشاور شهردار بندرعباس در امور محیط‌ زیست نیز با اشاره به پایش های انجام شده، مساله زباله های ساحلی و افزایش پلاستیک ها ، زماکروپلاستیک ها و میکروپلاستیک ها را یک خطر و بحران جدی برای سلامت مردم بندرعباس دانست که باید برای آن کار ضربتی انجام شود.

مسیر پلاستیک ها از ساحل تا معده شهروندان بندرعباس
به گفته احسان کامرانی براساس پایش های انجام شده، 80 درصد زباله های ساحلی پلاستیک ها هستند که به مرور زمان تبدیل به میکروپلاستیک شده و آبزیان از آنها تغذیه کرده و وارد چرخه غذایی انسان می شوند وموجب افزایش موارد ابتلا به سرطان و دیگر بیماری ها در انسان می شوند.
این مقام علمی و دانشگاهی، ساحل سورو و ساحل محدوده پایانه مسافری بحرانی ترین ساحل را دارند و مردم نیز در این مناطق زندگی کرده و از ماهیانی که میکروپلاستیک ها را می خورند تغذیه می کنند.
کامرانی، خواستار فرهنگ سازی برای کاهش مصرف پلاستیک در سطح مدارس و از منبرها و تریبون های مذهبی و عمومی شد.
وی یاد آور شد: درباره زباله ها مسائلی وجود دارد که در این نشست عمومی قابل بیان نیست و در نشست های خصوصی درباره آنها صحبت خواهد کرد.

*افزایش ساعت گشت زنی برای برخورد با قلیان فروش ها
معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس نیز در این نشست گفت:طبق ماده قانون منع استعمال دخانیات عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است و نمی ‌توان به ساماندهی این قلیان فروشی‌ها پرداخت و برخورد قهری و افزایش ساعت گشت زنی از راهکارهای قابل استفاده در این زمینه است.

*کمبود سرویس بهداشتی و وضعیت نامناسب نظافت عمومی
مسعود داد رس افزود: سرویس‌های بهداشتی سطح شهر وضعیت مناسبی ندارند و واگذاری کانکس های عرضه مواد غذایی از سوی شهرداری بدون استعلام از مرکز بهداشت، مشکلاتی به وجود آورده است.
مشاهده اولین مورد ابتلا به هاری در شهرستان بندرعباس
معاون مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس درباره معضل سگ های سرگردان نیز گفت: در مرکز نگهداری تل سیاه واقع در غرب بندرعباس کارهای خوبی انجام شده اما کافی نیست و به تازگی اولین مورد ابتلا به هاری در بخش قلعه قاضی مشاهده شده است.
این مقام بهداشتی و پزشکی هشدار داد: ابتلا به هاری موجب مرگ حتمی خواهد شد و هم زمان با جمع آوری سگ ها باید مدیریت پسماند نیز به درستی انجام شود.

هشدار محیط زیست درباره نابودی یکی از مهم ترین سواحل کشور
کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات ‌وحش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست هرمزگان نیز در این نشست اظهار داشت: ساحل شرقی بندرعباس از مهم ترین مناطق ساحلی کشور است که در معرض تهدید جدی است.
فهیمه گودرزی ادامه داد: این منطقه از مهمترین مناطق سرشماری پرندگان و زیستگاه 60 گونه پرنده مهاجر است.
وی یاد آور شد: حضور این پرندگان یک موضوع فانتزی و جنبی نیست بلکه بر اساس تعاریف علمی و زیست محیطی جهانی، پرندگان شاخص زیستی منطقه هستند.
وی با اظهار نگرانی از وضعیت سگ های بدون صاحب گفت: آنچه این نگرانی را بیشتر کرده امکان انتقال بیماری از سگ ها به گونه های حیات وحش از جمله روباه است که در صورت وقوع، کنترل آن سخت بوده و هیچ کاری نمی توان کرد.
گودرزی ادامه داد: جمع آوری سگ ها باید همراه با مدیریت پسماند باشد و جمع آوری نشدن زباله های شهری در ساعت های تعیین شده ، مشکل ساز شده است.

*ایجاد پایگاه های بسیج در نوار ساحلی برای برقراری امنیت اجتماعی
یکی دیگر از اعضای شورای شهر بندرعباس نیز در این نشست خواستار استفاده از ظرفیت بسیج برای برقراری امنیت اجتماعی در ساحل بندرعباس شد و گفت: باید اجازه دهیم پایگاه های بسیج در نقاط مختلف ساحل ایجاد شود تا قلیان و سایر آسیب های اجتماعی کنترل شود.
پرویز سالاری با اشاره به تصویب اختصاص 10میلیارد ریال به نورپردازی ساحل در سال 95 گفت: در صورت تامین روشنایی، امنیت این مناطق نیز افزایش خواهد یافت.

*اختصاص 600هکتار زمین گردشگری به پرورش میگو
این عضو شورا همچنین از اختصاص 600هکتار زمین با کاربری گردشگری به سایت های پرورش میگو در محدوده شهر بندرعباس انتقاد کرده و آن را نتیجه تعلل مدیریت قبلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان دانست.

*استاندار زمین ها را برگرداند
سالاری با اشاره به تغییر مدیریت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان از استاندار خواست 600هکتار زمین یاد شده را به میراث فرهنگی بازگرداند.

*شهرداری اگر پول نداشت جدول سالم را تخریب نمی کرد
یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز گفت: معاونت خدمات شهری برنامه های زیادی داده اما این برنامه ها اجرا نشده و دلیل آن هم بی پولی شهرداری نیست چون اگر پولدار نبود، جدول های سالم را تخریب نمی کرد که دوباره جدول گذاری کند.
اسماعیل بواشه، پلاک گذاری نشدن سگ های جمع آوری شده و ساماندهی نشدن دکه های موجود و اجرا نشدن طرح یکسان سازی را از جمله وعده های محقق نشده معاونت خدمات شهری معرفی کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به انتصاب دو متخصص (حمزه‌ای و کامرانی) به‌ عنوان مشاور شهردار اظهار داشت: با حضور این افراد باید تاکنون بسیاری از مشکلات ساحل حل می شد اما وضعیت موجود نشان می دهد شهردار از ظرفیت باید تا کنون بسیاری از مشکلات ساحل حل شده بود، عنوان کرد: متأسفانه از ظرفیت و نظرات مشاورانش استفاده نمی کند.
بواشه با تأکید بر اینکه وضعیت مالی شهرداری خوب بوده و پول‌ دارترین نهاد درآمد زاست، خاطرنشان کرد: درآمدهای شهرداری بندرعباس بیشتر در بخش نیروی انسانی هزینه می‌شود.

*قلیان فروشی نتیجه بیکاری است
یک عضو دیگر شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز اظهار داشت: مشکل عرضه قلیان یک دلیل اساسی دارد که بیکاری جوانان است.
فاطمه جراره همچنین خواستار توجه جدی به موضوع آموزش تفکیک از مبداء زباله به شهروندان با استفاده از ظرفیت های مناسب از جمله صدا و سیما شد.
رییس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز با تایید وجود مشکلات در بخش خدمات شهری گفت: همه منتظر هستند شهرداری کاری در این زمینه ها کند و برای انتقاد هم دیواری کوتاه تر از شورای شهر پیدا نمی کنند.
فیصل دانش ادامه داد: هیچ شهری در دنیا بدون خواست و همراهی مردم تمیز نمی‌ شود و هیچ شهرداری نمی ‌تواند به ‌تنهایی شهر را تمیز کند.

*محیط زیست باید فریاد بزند
وی با اشاره به آسیب های زیست محیطی ناشی از راه اندازی استخرهای پرورش میگو در ساحل شرقی بندرعباس گفت: بدون استعلام از محیط زیست در این زمینه قراردادی بسته اند و محیط زیست به عنوان متولی این بخش باید فریاد بزند و مشکلات را بگوید اما مشکل اینجاست که محیط زیست هم زیرمجموعه دولت است.
2094 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شوراي شهر محيط زيست بندرعباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۶۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت در طرح‌های اقتصادی، از برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری‌های خراسان جنوبی

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی گفت: مشارکت در طرح‌های اقتصادی، از برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری‌های این استان تعریف شده است.

علیرضا صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در راستای ایجاد درآمد پایدار و خودکفایی شهرداری‌ها، مشارکت آنها در طرح‌های اقتصادی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: در این زمینه از شهرداران استان خواسته شده است تا با شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه مشارکت در این طرح‌ها را فراهم کنند.

مدیرکل دفتر شهری استانداری خراسان‌جنوبی افزود: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مجموعه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری از مشارکت سرمایه‌گذاران در طرح‌های اقتصادی شهرداری‌های استان حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: به‌کارگیری ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی بلا استفاده در حوزه مدیریت شهری به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی این حوزه تعریف شده است و بر همین اساس موضوع محوری در اولویت‌گذاری برنامه‌های شهرداری‌ها در سال ۱۴۰۲، موضوع سرمایه‌گذاری است و امیدواریم که در سال‌جاری هم در امتداد برنامه‌های از پیش تعیین شده تحولات خوبی در حوزه‌های اقتصادی شهرداری‌ها را شاهد باشیم.

صفری با اشاره به کسب رتبه سوم شهرداری‌های استان در شناسایی و ثبت فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سطح کشور، متذکر شد: سال گذشته شهرداری‌های خراسان‌جنوبی ۷۰ فرصت مهم سرمایه‌گذاری را در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری شناسایی کردند و با ثبت آن در سامانه متمرکز کشوری مقام سوم را در بین ۳۰ استان کشور به‌دست آورده‌اند.

وی تأکید کرد: با توجه به نتایج مثبت این طرح، موضوع سرمایه‌گذاری و مشارکت شهرداری‌ها در طرح‌های اقتصادی در اولویت برنامه‌های سال‌جاری هم قرار دارد.

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان‌جنوبی گفت: امکان مشارکت و همکاری با شهرداری‌ها در این زمینه برای اشخاص حقیقی و حقوقی و مشارکت دیگر شهرداری‌ها فراهم شده است.

کد خبر 739259

دیگر خبرها

  • روزانه ۱۵۰ تن زباله در آستارا تولید می‌شود
  • برخورد قانونی با متخلفان انتقال زباله به سایت پسماند در مـُهر
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • نشست هم اندیشی شهرداری با سرکنسولگری چین در بندرعباس
  • پیش‌بینی تولید ۷۷ هزار تن میگوی پرورشی در سال جدید
  • باز زنده سازی ساحل کارون و توسعه پارک های اهواز
  • پل حافظ تهران جمع می‌شود؟
  • راه‌اندازی سه اسکله مجاز قایقرانی در ساحل بندر بوشهر
  • مشارکت در طرح‌های اقتصادی، از برنامه‌های اولویت‌دار شهرداری‌های خراسان جنوبی
  • سه اسکله مجاز قایقرانی در ساحل بندر بوشهر راه اندازی شد