Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح روز گذشته برگزار شد از ورود این مجمع به بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی در کشور خبر داده بود.

وی همچنین گفته بود که "در جلسه امروز یکی از این موارد که هیئت عالی نظارت، ایرادی به مصوبه مجلس در لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی گرفته بود و مجلس آن را نپذیرفته بود، بررسی و در جلسه مصوب کرد که مجلس باید این ماده را  اصلاح کند".

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این ماده توضیح داد که "ماده یک درباره منشأ جرم است که از مجلس خواهیم خواست در مصوبه خود تجدید نظر داشته باشد و آن را پس بگیرد".

**ماده 1 لایحه مبارزه با پولشویی چه می‌گوید؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز 19 اردیبهشت قوه مقننه و در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی با 142 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده ماده یک این لایحه را مصوب کرده بودند.

طبق مصوبه مجلس در ماده یک این لایحه و در تعریف جرم منشأ آمده است: هر رفتاری که مطابق ماده دو قانون مجازات اسلامی مصوب یکم اردیبهشت 92 جرم محسوب شود، از منظر این قانون تخلفات مذکور در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اصلاحات بعدی، همچنین عرضه و خرید خارج از شبکه‌های فراورده‌های نفتی و دارویی جرم محسوب می‌شود.

همچنین مال حاصل از جرم این گونه تعریف شده است که هر مالی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از جرم منشأ به دست آید در جرائم اقتصادی و جرم تأمین مالی تروریسم مال موضوع جرم یا مالی که برای ارتکاب جرم اختصاص داده شده در حکم مال به‌دست‌آمده از جرم است.

اشخاص مشمول نیز اشخاص مذکور در مواد 5 و 6 این قانون هستند.

در تعریف مشاغل غیرمالی تأکید شده است مشاغلی که شاغلین آن معاملات زیادی را به‌صورت نقدی انجام داده و از نظر پولشویی در معرض خطر قرار دارند از قبیل پیش‌فروش کنندگان مصرف یا خودرو، طلافروشان، صرافان، فروشندگان خودرو، فرش‌های قیمتی، فروشندگان عتیقه‌جات و هر نوع محصول گرانقیمت.

خدمات پایه نیز این گونه تعریف شده است خدماتی است که طبق مقررات پیش‌نیاز و لازمه ارائه سایر خدمات توسط اشخاص مشمول می‌باشد و پس از آن ارباب رجوع به‌منظور اخذ خدمات مکرر و متمادی به اشخاص مشمول مراجعه می‌کنند.

پیش از این نیز آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی نیز در نامه‌ای به آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان اعلام کرده بود، بند الف. ماده (1) در تعریف جرم منشأ عبارت «و همچنین عرضه و خرید خارج از شبکه فرآورده‌های نفتی و دارویی جرم محسوب می‌شود» با بند‌های (7) و (13) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از آن حیث که تأمین امنیت غذا و درمان و نیز مقابله با ضربه‌پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز و ایجاد تنوع در روش‌های فروش را مختل می‌سازد، مغایرت دارد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: دبیر مجمع تشخیص مصلحت لایحه قانون مجمع تشخیص مصلحت جرم مجلس شورای اسلامی مبارزه با قاچاق تروریسم شورای نگهبان اقتصاد مقاومتی درمان درآمد نفت و گاز تشخیص مصلحت نظام شورای نگهبان قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۸۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد

به گزارش «تابناک» به نقل از دیده‌بان ایران، پس از اجرای طرح «نور» و بازگشت مجدد گشت ارشاد، مناقشات حقوقی را مبنی براینکه وقتی لایحه حجاب و عفاف در مرحله رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان قرار دارد، چگونه نیروی انتظامی گشت‌های ارشاد را دوباره به خیابان‎ها آورده، ایجاد کرده است.

موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به اینکه لایحه حجاب و عفاف در چه مرحله‌ای قرار دارد، به دیده‌بان ایران گفت: «یک سری ابهاماتی که شورای نگهبان گرفته است را برطرف کرده‌ایم. انشاالله به رای کمیسیون می‌گذاریم و به شورا می‌فرستیم.»

وی در واکنش به بازگشت مجدد گشت ارشاد عنوان کرد: «قانون دارند. بر اساس قانون می‌توانند.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه گشت ارشاد براساس کدام قانون است، به دیده بان ایران گفت: «قانونی که مصوب کردند ... (مکث می‌کند) فکر می‌کنم شورای عالی انقلاب فرهنگی، دقیق یادم نیست.»

این نماینده مجلس درخصوص اینکه چرا با وجود تصویب نشدن لایجه حجاب و عفاف، گشت ارشاد مجدد بازگشته است، اظهار کرد: «از خودشان بپرسید.»

غضنفرآبادی در پاسخ به اینکه آیا مخالف گشت ارشاد است، گفت: «خیر، هرچه قانون بگوید باید به آن عمل کنیم.»

دیگر خبرها

  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب برطرف شد
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مبادلات طلا ساماندهی می‌شود
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • محرومیت کارگران از تعطیلات آخر هفته!