Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال‌های نه چندان دور هر وقت صحبتی از قاچاق دام به کشور و به تبع آن شیوع بیماری جدید دامی از طریق ورود دام‌های قاچاق می‌شد، نام سیستان و بلوچستان مطرح می‌شد و معضلی به‌نام مرزمشترک با پاکستان و افغانستان پیش کشیده می‌شد. اما چندی پیش بود که اعلام شد، «سیستان و بلوچستان مقصد واردات دام سنگین از برزیل تعیین شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» زهره افشار خبرنگار ورود دام‌های سنگین برزیلی

اعلام این خبر در حالی است که قرار است، ورود دام‌های سنگین برزیلی با هدف تأمین گوشت مورد نیاز کشور صورت بگیرد و شکی نیست که سیستان و بلوچستان به‌عنوان شرقی‌ترین استان که همواره اسمش با مخاطرات دامپزشکی گره خورده بود، باید از استاندارد و زیر ساخت‌های لازم در این خصوص برخوردار باشد.

سرمایه‌گذاری 1000 میلیارد تومانی

«علی صفر ماکنعلی» معاون سازمان دامپزشکی در خصوص علت انتخاب سیستان و بلوچستان به‌عنوان دروازه ورود دام سنگین زنده به کشور، گفت: این استان سالیان متوالی به‌دلیل داشتن مرز مشترک با پاکستان و افغانستان در معرض قاچاق دام و مخاطرات دامپزشکی به جهت ورود بیماری‌های جدید دامی بود و همواره مجبور بودیم، به گونه‌ای علیه این مخاطرات خود را قوی کنیم واحتمال آن را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه از 91 کشتارگاه صنعتی در کشور، 12 کشتارگاه صنعتی در سیستان و بلوچستان قرار دارد، افزود: برای ایجاد این کشتارگاه‌ها در مجموع یکهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و حال وقت آن رسیده که از این سرمایه‌گذاری و زیر ساخت‌های دیگر مانند قرنطینه‌های دامی که در این استان ایجاد کرده‌ایم به نحو احسن استفاده کنیم و تهدید سال‌های گذشته را به فرصت تبدیل کنیم. لذا در کنار ارزیابی مخاطرات دامپزشکی در سیستان و بلوچستان، این استان ظرفیت لازم برای واردات سلامت دام را دارد ضمن اینکه بواسطه دسترسی به آب‌های آزاد موقعیت جغرافیایی خوبی دارد.

مراکز قرنطینه

درهمین حال، «مهدی حسینی» مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: 12 کشتارگاه صنعتی استان روزانه ظرفیت کشتار 2 هزار رأس دام سنگین و 3 هزار و 800 رأس دام سبک را دارد که در حال حاضر با وجود سرمایه‌گذاری بزرگی که در این بخش صورت گرفته تنها با 20 درصد ظرفیت اسمی خود کار می‌کند، اما با واردات دام زنده از برزیل به استان زمینه اشتغال یکهزار نفر در کشتارگاه‌های صنعتی فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خبر ورود دام سنگین برزیل به کشور از طریق استان باعث دلگرمی فعالان این بخش شده و امیدواریم بزودی این کشتارگاه‌ها با تمام ظرفیت فعال شود. اشتغالزایی هر یک از این کشتارگاه‌ها بین 80 تا 100 نفر است.

گفتنی است، مراکز قرنطینه سیستان و بلوچستان روزانه قابلیت نگهداری 40 هزار رأس دام را دارد.

حسینی جمعیت دامی سیستان و بلوچستان را 180 هزار رأس دام سنگین و 2 میلیون رأس دام سبک اعلام کرد و با اشاره به خشکسالی‌های 3 تا 4 سال گذشته در این استان، افزود: در این مدت جمعیت دامی استان 25 درصد کاهش یافته است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۸۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور دیدار و به گفت‌وگو پرداختند.

آیت‌الله مصطفی محامی شامگاه چهارشنب۵ اردیبهشت در دیدار رئیس دیوان عالی کشور ضمن اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی در منطقه سیستان و نیز خسارت‌های وارده از سیلاب در جنوب استان پیرامون مسائلی از جمله حقابه سیستان و نیز فراهم ساختن زیرساخت‌ها در شهرهای جنوبی استان به گفت‌وگو پرداخت.

امام جمعه زاهدان در ادامه با اشاره به تعارض در مالکیت اراضی کشاورزی بین مردم و منابع طبیعی عنوان کرد: یکی از گلایه‌های مهم و متعدد مردم در سفرهای شهرستانی بنده این است که بسیاری از اراضی زراعی توسط منابع طبیعی جزء اراضی ملی اعلام شده است و این در صورتی است که مردم در این نقاط براساس عُرف متداول زندگی کرده و ملک هر کس نیز مشخص و آثار کِشت، داشت و برداشت نیز محرز است و حکایت از آن دارد که زمین زراعی با وجود درختان کهنسال نسل اندر نسل، آباد شده و لازم است تدبیر لازم در این خصوص اتخاذ شود.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور نیز در خصوص قوانین مالکیت اراضی قول پیگیری داد و عنوان کرد: باید در دادگستری استان شورایی تشکیل و در این خصوص تدابیر خاص خود را اتخاذ کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • خبر‌های خوش سیستان و بلوچستان در هفته‌ای که گذشت
  • توریسم درمانی در سیستان و بلوچستان باید توسعه یابد
  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • دیدار نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • ادامه بارندگی در شرق و جنوب شرق کشور