Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@20:45:03 GMT

علل بیدار شدن با استرس

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۸۸۶۶۵

به گزارش فارس، بارها ممکن است شما استرس و اضطراب را به هنگام بیدار شدن در صبح تجربه کرده باشید. 

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، در مطالعه جدید محققان ژاپنی، چگونگی تفاوت استرس شبانه و استرس صبحگاهی مورد آزمایش قرار گرفت.

در اینجا با برخی از علت‌های این مشکل آشنا خواهید شد.

خواب کم

تحقیقات نشان می‌دهد که خواب کم می‌تواند سطوح هورمون‌های استرس را به ویژه در افرادی که به طور طبیعی مضطرب هستند، افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در طول یک خواب خوب مواد شیمیایی مغز مرتبط با سلامت روان مجددا ساخته می‌شوند. بنابراین اگر شما خواب خوب و کافی نداشته باشید به هنگام بیدار شدن با اضطراب مواجه می‌شوید.

محیط

اتاق خواب شما اولین چیزی است که شما به هنگام بیدار شدن می‌بینید. کارشناسان می‌گویند که به هم‌ریختگی اتاق می‌تواند استرس را افزایش دهد. بنابراین قبل از خواب اتاق خود را مرتب کنید. همچنین سعی کنید نور اتاق را طوری تنظیم کنید که به جای نورهای مصنوعی در معرض نورهای طبیعی قرار بگیرید.

علاوه بر این صدای زنگ هشداری که با آن بیدار می‌شوید را بررسی کنید. ممکن است شما در گذشته یک روز بد را با این صدا آغاز کرده باشید. بنابراین سعی کنید صدای زنگ هشدار خود را تغییر دهید.

سیگار کشیدن

بسیاری افراد برای آرامش موقتی اعصاب خود سیگار می‌کشند. نیکوتین موجود در سیگار از عناصر مضری است که علائم استرس را در درازمدت افزایش می‌دهد.

رژیم غذایی

پیش از خواب به نوع غذا و نوشیدنی خود توجه کنید. سعی کنید در زمان و مقدار مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار میانه‌رو باشید زیرا مصرف این مواد قبل از خواب با اضطراب و کج‌خلقی رابطه مستقیم دارند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۸۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان

ایسنا/خراسان رضوی نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که فقر بر رشد مغز کودکان تأثیر می‌گذارد.

به نقل از ارث، آیا می‌دانستید که جایگاه شما بر روی نردبان اقتصادی، می‌تواند به شدت بر آنچه درون ذهن شما می‌گذرد تأثیر بگذارد؟

نتایج تحقیق جدید این واقعیت نگران‌کننده را نشان می‌دهد که فقر عمیقاً بر مغز تأثیر می‌گذارد، با اثراتی که می‌تواند تا آخر عمر باقی بماند.

قبل از این تحقیق، دانشمندان نکاتی در مورد چگونگی تأثیر فقر بر مغز و نتایج زندگی می‌دانستند و نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان فقیر در مدرسه با مشکلات بیشتری مواجه هستند.

تحقیقات بیشتر ارتباط بین فقر و مشکلات سلامت جسمانی را نشان دادند. این مطالعه تمام آن شواهد پراکنده را در بر می‌گیرد و آنها را در کنار هم قرار می‌دهد و تصویری واضح ایجاد می‌کند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که فقر، افراد را در معرض عوامل منفی مانند استرس، تغذیه نامناسب و سموم محیطی قرار می‌دهد. این عوامل ساختار فیزیکی و عملکرد مغز را تغییر می‌دهند، به خصوص زمانی که در دوران رشد کودک اتفاق می‌افتد.

زندگی در فقر به معنای نگرانی دائمی است. وقتی کودکی همیشه در حالت «جنگ یا گریز» است، مغزش غرق از هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌شود. با گذشت زمان، کورتیزول به‌طور فیزیکی به مناطقی از مغز که مسئول حافظه، یادگیری و تنظیم هیجانی هستند آسیب می‌رساند. به این فکر کنید که مغز به آرامی تحت تأثیر استرس مداوم فرسوده می‌شود.

جوامع کم درآمد اغلب به کارخانه‌ها، بزرگراه‌ها یا دیگر منابع آلودگی هوا و آب نزدیک‌تر هستند. کودکان در این مناطق تنفس می‌کنند و مواد شیمیایی مضر را می‌بلعند.

بدترین بخش این است که این تأثیرات معامله یکباره نیستند. آسیب مغزی وارد شده در دوران کودکی می‌تواند عواقب مادام‌العمر داشته باشد. به‌عنوان مثال، کودک پر استرس که برای یادگیری در مدرسه تلاش می‌کند، احتمال بیشتری دارد که ترک تحصیل کند و چرخه فقر را در نسل بعدی تداوم بخشد.

نتایج این تحقیق در مجله Reviews in the Neurosciences منتشر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وقتی می گوئیم چیدمان هوشمندانه داخل خانه دقیقا منظورمان این است!(+تصاویر)
  • خشم بهاری را کنترل کنید
  • روایت جالب مربی لهستانی تیم والیبال ایران از خوردن بهترین هندوانه و سخت بیدار شدن صبح
  • لندر جان سخت ژاپن برای سومین بار روی ماه بیدار شد
  • کنعانی: افکار عمومی جهان بیدار شده است
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • می دانستید چرا در بهار بیشتر خشمگین می شوید؟
  • با ۷ میلیارد تومان چندمتر خانه می‌توان خرید؟
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین