Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری ایسنا: اسدالله تیموری در گردهمایی منطقه‌ای شمال کشور با موضوع "نقش فرآورده‌های جنبی مرکبات در کشاورزی و دامپروری پایدار" در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، اظهار کرد: در بسیاری از کشور‌ها این موضوع قدمت بیش از ۵۰ سال دارد، اما رویکرد استفاده از ضایعات بخش کشاورزی در ایران برای مرکبات قدمتی ۱۰ ساله دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه هرچند استفاده از برخی از تفاله‌ها مانند چغندر به ۴۰ سال قبل نیز می‌رسد، گفت: این امر در خصوص مرکبات قدمت چندانی ندارد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه با توجه به نیاز به تهیه جیره با حداقل قیمت برای دام، مجبور می‌شویم از همه ظرفیت‌های بخش کشاورزی استفاده کنیم، یادآورشد: گران شدن اقلام و نهاده‌های خوراکی می‌تواند فرصتی مناسب برای توجه ضایعات مرکبات باشد. در کشاورزی پایدار باید تمامی امکانات و اکوسیستمی که از طبیعت به دست آوردیم را به همان شکل به آیندگان بازگردانیم، اما واقعیت این است که بشر وارد هر منطقه‌ای که شد به بهانه‌های مختلف آنجا را تخریب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: منابع زمین، آب و خاک محدود شده که این امر برای جبران نیاز مواد غذایی آینده فشار مضاعفی وارد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه بخشی از موادی که برای تولید یک محصول خاص بر طبیعیت وارد می‌شود باید دوباره استفاده شود تا در راندمان مصرف انرژی به بهره وری ما کمک کند، گفت: امروزه در سیستم‌های مدرن دنیا با پذیرش کشاورزی توسعه یافته به جای سنتی، تمامی ظرفیت‌هایی که از منابع برداشت می‌شود باید دوباره به همان منبع برگردد تا به بقای آن کمک کند.

تیموری با شاره به اینکه در کشاورزی پایدار، این امر به عنوان یک راهبرد اساسی مطرح است، تصریح کرد: آسان‌ترین راهکار، بهره گیری از ضایعات کشاورزی است که می‌توان آن را در تغذیه دام به راحتی به کار برد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال افزایش کیفیت خوراک دام و کاهش قیمت تمام شده آن باشیم، افزود: هنوز آگاهی‌های لازم از ارزش تغذیه‌ای ضایعات کشاورزی برای تغذیه دام تبیین و تبلیغ نشده است که نیاز است به آن هم توجه شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: دام ضایعات کشاورزی خوراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۸۸۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم اشتغالزایی در ماندگاری ساکنان مناطق مرزی خراسان رضوی

          به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فرماندار تایباد گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، می طلبد که مسئولان برای محقق شدن شعار سال همت و تلاش داشته باشند که این خود رضایتمندی اجتماعی را به دنبال دارد.   مهدی شیردل افزود: بخش کشاورزی تایباد جمعیت بیش از هفت هزار نفری را شامل می شود، حمایت دولت از این قشر زحمت کش می تواند منجر به شکوفایی این حوزه شود.   فرماندار تایباد به کمبود منابع آبی در سطح اراضی کشاورزی این شهرستان اشاره و گفت: تغییر الگوی کشت از سنتی به صنعتی و علمی شدن آن می تواند نقش زیادی در صرفه جویی منابع آبی تایباد داشته باشد.   شیردل افزود: ارائه بسته های حمایتی از سوی دولت برای کشاورزان و دامداران می تواند عاملی برای ایجاد انگیزه و افزایش فعالیت آنان بشود.   قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا(ع) از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در استان خراسان رضوی آغاز کرده است، این قرارگاه ساکنان ۱۰ روستای دهستان کرات تایباد با جمعیت افزون بر ۱۸ هزار نفر را تحت پوشش برنامه های خود قرار داده است.   شهرستان ۱۴۵ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت با ۳۸ روستا در فاصله ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

دیگر خبرها

  • ۳۵۹ دشت کشور در چالش بحران فرونشست | حفر ۱۱۷هزار حلقه چاه در دشت‌های با نرخ فرونشست
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • ۳۱ پروژه تحقیقاتی در مرکز پردیس آموزش و تحقیقات کشاورزی بروجرد در حال اجرا است
  • تاکیدفرماندار اشنویه برافزایش بهره وری منابع آب
  • ۹۰ طرح تحقیقات کشاورزی در دست اجرا
  • لایروبی بیش از نیمی از انهار کشاورزی شهرستان رشت
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی
  • نقش مهم اشتغالزایی در ماندگاری ساکنان مناطق مرزی خراسان رضوی
  • مبنای کار در مدیریت منابع آبی مشارکت تشکل‌های کشاورزی است
  • قیمت میوه در میادین تره بار